poort te weinig: router of switch nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-06 12:48
Ik heb een KPN internet aansluiting en gebruik (van KPN) het modem ExperiaBox V9.

Reeds alle poorten van de ExperiaBox zijn in gebruik (printer, meerdere computers etc),
ik wil nu een IP camera erop aansluiten (via UTP).

Poort te weinig, dus een extra poort benodigd.

Vraag: wat moet ik aansluiten (router of switch)? om extra poorten te krijgen?
Iemand een specifiek model dat aantrekkelijk geprijsd is?

Zijn er verder nog tips/aanbevelingen waar ik wat aan zou kunnen hebben?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-06 09:41
pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)

Dit voldoet prima voor huis tuin en keuken gebruik. Mocht je een andere kiezen. Let dan op dat deze IGMP Snooping ondersteunt ivm de interactieve tv van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:01

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Switch gaat werken inderdaad.

Genoeg met een goede review. Ik zou zeggen, kies er een die past bij je snelheden en poorten die je nodig hebt:
https://tweakers.net/netwerk-switches/vergelijken/

Zelf ben ik tevreden met:
pricewatch: Netgear Prosafe GS105

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-05 12:35
Er wordt hier altijd wat meer inzet verwacht: wat heb je zelf al opgezocht?

In dit geval verwacht ik dat een simpele unmanaged Gigabit netwerkswitch genoeg is voor jou: deze bijvoorbeeld: pricewatch: TP-Link LS1005G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-06 09:41
IThom schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:52:
Er wordt hier altijd wat meer inzet verwacht: wat heb je zelf al opgezocht?

In dit geval verwacht ik dat een simpele unmanaged Gigabit netwerkswitch genoeg is voor jou: deze bijvoorbeeld: pricewatch: TP-Link LS1005G
Bij KPN heb je switches nodig die IGMP snooping ondersteunen. Je kan natuurlijk de TV ontvangers rechtstreeks op de modem aansluiten.
https://forum.kpn.com/kpn...-is-het-belangrijk-456968

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-05 12:35
Jordy_413 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:56:
[...]

Bij KPN heb je switches nodig die IGMP snooping ondersteunen. Je kan natuurlijk de TV ontvangers rechtstreeks op de modem aansluiten.
Oh dat wist ik niet! Ik heb mijn TV-ontvanger van KPN zelf achter de switch die ik noemde hangen en heb nog nooit problemen gehad. Mogelijk omdat ik in plaats van de Experiabox een FritzBox als router gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt beter een switch dan aanschaffen inderdaad. Een router is bedoeld om twee (of meerdere) verschillende netwerken aan elkaar te knopen (zoals het grote boze internet en jouw thuisnetwerk). Aangezien je iets wilt toevoegen aan jouw eigen netwerk, zou je jouw netwerk alleen maar complexer maken als je een router zou kopen.

Zou je een tweede router kopen en wil je bij wijze van spreken de IP-camera via het internet ontsluiten, dan zou je twee keer de poort moeten forwarden wanneer je via een IPv4 verbinding verbindt naar de IP-camera.

Ik zou daarom alleen een router overwegen als je de Experiabox wilt vervangen (en dus 1 apparaat wilt houden). :)
Jordy_413 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:56:
Is dat niet alleen in het geval van IPTV? Zover ik het artikel begrijp wel. Als de TV ontvangers direct op de Experiabox aangesloten zijn is er dus ook geen vuiltje aan de lucht. :)

[ Voor 61% gewijzigd door CH4OS op 12-05-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:15

lier

MikroTik nerd

Aangezien je een IP camera gaat gebruiken zou je een switch met PoE kunnen overwegen. Dan kan je je camera voeden vanuit deze switch. En mogelijk een extra accesspoint plaatsen dat ook via PoE gevoed wordt. Als het nu (en in de nabije toekomst) om een apparaat gaat, kan je natuurlijk ook kiezen voor een injector, uitgaande dat de camera via PoE gevoed wordt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Zonder uberhaupt de TS te lezen; switch
Jordy_413 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:52:
Dit voldoet prima voor huis tuin en keuken gebruik. Mocht je een andere kiezen. Let dan op dat deze IGMP Snooping ondersteunt ivm de interactieve tv van KPN.
zonder IGMP-snooping werkt het ook alleen ga je veel broadcast verkeer zien op de andere aangesloten poorten.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-06 12:48
Allen: bedankt voor de reacties.

Inmiddels heb ik ook (vervolg) vraag over het benodigd zijn van PoE in de switch. Zie hiervoor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:18
pastafan schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:41:
Allen: bedankt voor de reacties.

Inmiddels heb ik ook (vervolg) vraag over het benodigd zijn van PoE in de switch. Zie hiervoor dit topic.
Ligt natuurlijk totaal aan de rest van je apparatuur. Heb je nu apparatuur (of ga je apparatuur krijgen) dat PoE nodig heeft? Zo niet, dan niet.

The devil is in the details.

Pagina: 1