Geheugen upgrade - twijfel welk geheugen geschikt is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pduh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Dag,

Ik heb in 2018 een PC gebouwd en merk nu het volgende:
Binnen Win10 heb ik nu 3 profielen aangemaakt; 1 voor mij en mijn vrouw, 1 voor mjin werk en 1 voor onze kinderen.
Nu heb ik normaal gesproken 2 profielen aangemeld waar ik tussen schakel, en in dat profiel werk ik weer met verschillende aangemelde Google profielen in Google Chrome

Ik merk dat na het schakelen het steeds langer duurt voordat ik weer kan werken, alles lijkt wel opnieuw te moeten laden. Gezien het feit dat Chrome een geheugenvreter is verdenk ik het geheugen de boosdoener te zijn.

Heb er momenteel 8G inzitten.

Ik twijfel wat het beste geheugen is. Kunnen jullie me adviseren?

Heb een zelfbouw PC (mijn eerste) waarin het volgende zit:
  • Moederbord Gigabyte model A320-S2H met BIOS F52 zit.
  • Code name: Raven Ridge
  • Processor AMD Ryzen 3 2200G with Radeon Vega Graphics
  • Memory 8G in totaal over 2 slots.
  • -Type DDR IV SDRAM
  • -Size 4096 MBytes
  • -Max bandwidth PC17100(1066 MHZ)
  • -Manufacturer Corsair
Op de bestelbon staat de volgende info over dat geheugen: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x4GB 3000 C15

Als ik dan kijk bij de specificaties van het moederbord, dan zie ik dit:
  • 2 x DDR4 DIMM sockets supporting up to 64 GB (32 GB single DIMM capacity) of system memory
  • Dual channel memory architecture
  • Support for DDR4 3200(O.C.)/2933(O.C.)/2667*/2400/2133 MHz memory modules
  • * Actual support may vary by CPU.
  • Support for ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules (operate in non-ECC mode)
  • Support for non-ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8/1Rx16 memory modules
  • Support for Extreme Memory Profile (XMP) memory modules
En dan staat er check de Memory Support List, die is uit 2018!
Link naar list

Tja, en dan weet ik niet meer wat ik moet zoeken binnen de pricewatch van Tweakers.
Ik wil naar 16G, is dan 1x16 beter dan (of beter als, dat mag tegenwoordig blijkbaar ook 8)7 ) of 2x8G?
En welke snelheid? Of is 32G direct prijstechnisch gezien interessant?
En maakt dat bij mijn systeem (waar ik overigens alleen "simpele" zaken op doe, werk erg veel in Chrome met Google Workspace en zo nu en dan eens een fotootje bewerken of een videootje maar dat laatste mag dan ook wel wat langer duren.
Ben verder tevreden over mijn setup dus.

Is hier een simpel antwoord op te geven? Of vraag ik teveel in 1x? Het systeem wil ik graag wat responsiever hebben bij het schakelen van profielen in Win10.

P.Duh! lekker puh!

Alle reacties

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:32
Ik zou gewoon het snelste setje halen wat je mobo ondersteunt. Dus 3200C16 en dan wel 2x8GB anders heb je geen dual channel

• pduh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Thanks voor je snelle reply, dus wel 2x ivm dual channel.
Dat wist ik dus niet.
Maar wat is dan het snelste wat het mobo ondersteunt? Ik zie dit bij de specificaties:
Support for DDR4 3200(O.C.)/2933(O.C.)/2667*/2400/2133 MHz memory modules
* Actual support may vary by CPU.

O.C. staat denk ik voor OverClocking (o.i.d.) maar dat heb ik niet.
2667 weer alleen met bepaalde CPU....
Waarom dan 3200?

Als ik dat in de pricewatch zet zie ik dit
De Crucial Ballistix, XPG en Kinston ValueRAM (de goedkoopsten zeg maar) staan niet op de lijst van Memory Support List.

Het gaat me niet om een tientje goedkoper of duurder maar ik wil wel graag in 1x iets bestellen wat werkt.

P.Duh! lekker puh!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:32
Als er bij jouw specifieke moederbord staat dat hij "DDR4 3200(O.C.)" ondersteunt dan kan je moederbord dat in theorie (je huidige setje is ook 3000). Het heet "overklokken" omdat deze snelheid buiten de JEDEC standard valt voor jouw moederbord/cpu. Al is het geen 100% garantie. In veel gevallen kan je dan je geheugen ook gewoon lager laten draaien.

Je kan ook gewoon de 2x8GB versie van je huidige stickjes kopen, afhankelijk wat her goedkoopst is. En dan weet je zeker dat het werkt.

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

[ Voor 6% gewijzigd door DoubleYouPee op 12-05-2021 11:37 ]