Input gezocht voor een 'grotere' vakantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-05 13:35
Goedemorgen,

Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken naar een vakantie eind van het jaar (uiteraard er vanuit gaande dat we weer op vakantie mogen tegen die tijd). Dus we denken aan oktober/november. Mijn vriendin heeft al redelijk veel gereisd, ik wat minder maar we zouden het leuk vinden om ergens naar toe te gaan waar we nog niet eerder zijn geweest. Daarnaast zoeken we een combinatie tussen natuur en steden (mijn vriendin vindt natuur het mooist terwijl ik steden ook erg mooi vind).

Waar is mijn vriendin al geweest:

- Canada
- Zuid Amerika
- Maleisië
- Nieuw Zeeland
- Zuid Afrika

Waar ben ik al geweest:
- Amerika (zowel Oost als West)

Waar mijn vriendin heel graag nog eens heen zou gaan:
- Zuid Afrika

Waar we samen wellicht heen willen:
- Westkust Amerika
- Sri Lanka
- Cuba (gisteren toegevoegd als mogelijke optie)

Waar we samen het allerliefst heen zouden willen is Japan. Het lijkt evenwel zo te zijn dat je voor 3 weken Japan ongeveer 5k per persoon uit zou moeten trekken en we twijfelen of we dan niet ooit naar Japan willen als we wat langer kunnen gaan. Onze voorkeur is ook wat mooier weer, is geen vereiste overigens.

Wat mij ook nog wel zou trekken is om eens op de Bahama's of Malediven uit te komen, lijkt me ook leuk om een paar dagen te zijn.

Ivm studie van mijn vriendin is de maximale reistijd ongeveer 3 weken. Hebben jullie nog tips qua locaties die wij absoluut over het hoofd hebben gezien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:43

dragonhaertt

@_'.'

Gezien de huidige situatie lijkt me binnen Europa misschien geen slecht idee. Zowel te bereiken met de auto (niet afhankelijk van reis-annuleringen) en makkelijker qua grenzen.

Slowakije is ook een prachtig land. Heeft gewoon de euro, en is met de auto te bereiken.
Een stuk goedkoper dan heel ver weg, zodat je nog wat geld over hebt voor een latere Japan vakantie.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Amsterdam > HongKong > Bali > Amsterdam

Have fun :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05 11:17
Mmm ik zou NZ niet doen als je ook graag steden ziet. Ik raad het ten harte aan voor de natuur (die is gewoon fantatisch) maar de steden zijn niet bijzonder boeiend. (Dat zeg ik als iemand die er 8 jaar heeft gewoond).

Verder zou ik een land kiezen waar je direct vanuit NL naartoe kan vliegen. Leuk als NZ en NL hun grenzen opengooien, maar je moet nog altijd door Singapore/HongKong/Dubai om er te komen... Brengt toch weer een extra factor mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:23

Thompson

Beeromaniac

In dat geval kan ik je ongeveer de reis die ik heb gemaakt 1,5 jaar geleden ten zeerste aanraden.
Singapore -> Laos -> Thailand.

Singapore; Prachtig land/stad met in de hawker centers geweldig eten voor weinig.
Laos; Prachtige natuur (en goedkoop)
Thailand; Perfecte mix van steden/natuur (ChiangMai/Bangkok en de natuur is overal)

/edit:
Indonesie/Bali is ook zeker een aanrader. Pak dan zeker een paar dagen de Gili islands mee als ultieme ontspanning!
Cuba vond ik ook erg tof om een keer meegemaakt te maken maar 3 weken is dan wel lang.
Sri Lanka is zeker erg tof maar qua steden niet zo boeiend, daar moet je echt meer voor de natuur en het eten zijn.

Zelf nog niet geweest, maar wel erg goede verhalen gehoord ook over Costa Rica.

[ Voor 38% gewijzigd door Thompson op 12-05-2021 10:20 ]

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Australië een optie? Toch weer anders dan NZ, en genoeg natuur (van regenwoud tot woestijn) en leuke steden (bijv. Melbourne, Sydney).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

KaiseRRuby schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:00:
Waar we samen het allerliefst heen zouden willen is Japan. Het lijkt evenwel zo te zijn dat je voor 3 weken Japan ongeveer 5k per persoon uit zou moeten trekken
Zoals met alle reizen: hangt er vanaf wat je doet en hoeveel je uitgeeft. Ik heb het in zomer 2019 gedaan voor ca. 4K per persoon (3 weken, incl ca 2500 km rijden binnen het land en AirBnB in 8 steden). Kan goedkoper, we hebben niet op de kosten gelet en het was begin van het hoogseizoen.

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 12-05-2021 10:31 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07:31
Denk dat je die 5k eerder kwijt bent in die paar dagen Bahamas/Malediven dan een paar weken Japan. Ben op redelijk veel plekken geweest, maar Japan was toch wel een van de gaafste / hetgeen wat me het meest bij is gebleven. Zou dat serieus wel overwegen, zeker omdat je zoals je aangeeft steden en natuur daar heel goed kunt combineren. Het heeft de naam om erg duur te zijn, maar zelf vond ik dat mee vallen. De prijzen zijn te vergelijken met hier in Nederland.

Als wij er echt niet uitkomen met vakanties ga ik altijd op zoek naar goede deals voor tickets (Fly4free of dat soort sites). Daar kun je serieus veel geld mee besparen en kun je ook wat inspiratie op doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Japan hoeft geen 5k te kosten.
Mijn vrouw en ik hebben het gedaan voor 2k totaal voor 2,5 week.
Veel Airbnb (gemiddeld 50 euro per nacht).
Eten zijn heel veel opties (van 4 euro per maaltijd tot 250 euro per maaltijd) maar wij zaten meestal rond 30-50 euro pp per dag.
Trein kan je een japan railpas voor halen. Dit is duur (iets van 300 euro) maar je kan wel onbeperkt met de shinkansen.
Verder betaal je wel wat voor de metro en elke shrine/temple wil altijd wel een paar euro hebben en dat loopt aardig op maar het is makkelijk te doen. Als je meer info wil dan stuur maar een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Inderdaad japan kan een stuk goedkoper. 3000 is makkelijk haalbaar zelfs zonder hostels en supermarkten.

Cuba hangt af wat voor een reiziger je bent. Als je helemaal op kan gaan in de bevolking kan je misschien 3 weken vol maken. Maar in 10 dagen heb je alle bezienswaardigheden wel gehad. Ik heb er een mooie reis gehad, maar 3 weken zou voor mij veel te lang zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Dank allen, daar kan ik nog eens wat mee. @Thompson specifiek bedankt, leuke tips.

Over de prijzen van Japan, dat verrast me wat. Misschien moet ik daar nog eens wat meer onderzoek naar doen.

Goede tips ook wat het direct vliegen betreft, de kans is overigens groot dat we twee opties doen, afhankelijk van omstandigheden in die tijd. 1 in EU, 1 inderdaad wereldwijd.

Er is wel een bewuste keuze om nu ook wat verder weg te kunnen gaan, in de toekomst gaat dat een tijdje erg moeilijk worden voor ons beiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05 11:17
Ik merk trouwens dat mensen vaak echt niet minder plezier halen uit grote vakanties die dichterbij huis zijn. Ja, Amerika/Japan/NZ/AU etc zijn erg mooi. Scandinavie, Ijsland, Oost-Europa, hell, zelfs de waddeneilanden zijn ook erg mooi.

Niet dat ver weg gaan dus fout is, maar ga eens "omdenken" en plan eens voor de lol een vakantie vlakbij. Uiteindelijk is een bos een bos en een exotische stad een exotische stad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Awaken1 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:36:
Japan hoeft geen 5k te kosten.
Mijn vrouw en ik hebben het gedaan voor 2k totaal voor 2,5 week.
Veel Airbnb (gemiddeld 50 euro per nacht).
Eten zijn heel veel opties (van 4 euro per maaltijd tot 250 euro per maaltijd) maar wij zaten meestal rond 30-50 euro pp per dag.
Trein kan je een japan railpas voor halen. Dit is duur (iets van 300 euro) maar je kan wel onbeperkt met de shinkansen.
Verder betaal je wel wat voor de metro en elke shrine/temple wil altijd wel een paar euro hebben en dat loopt aardig op maar het is makkelijk te doen. Als je meer info wil dan stuur maar een DM.
Mee eens. Het enige wat ik moeilijk vond om goedkoop te doen in Japan was uitgaan. :+

Veel leuke plekken in Tokyo starten al met een entrance fee van 10-20 euro en biertjes zijn minimaal 5 euro.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Basekid schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:50:
Ik merk trouwens dat mensen vaak echt niet minder plezier halen uit grote vakanties die dichterbij huis zijn. Ja, Amerika/Japan/NZ/AU etc zijn erg mooi. Scandinavie, Ijsland, Oost-Europa, hell, zelfs de waddeneilanden zijn ook erg mooi.

Niet dat ver weg gaan dus fout is, maar ga eens "omdenken" en plan eens voor de lol een vakantie vlakbij. Uiteindelijk is een bos een bos en een exotische stad een exotische stad.
Eens.

Ik zou bijvoorbeeld ook prima met een camper via de Baltische staten naar Scandinavië rijden. Probleem is dan echter het weer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:49
KaiseRRuby schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:58:
[...]

Eens.

Ik zou bijvoorbeeld ook prima met een camper via de Baltische staten naar Scandinavië rijden. Probleem is dan echter het weer...
Ik ben vanuit Nederland met de camper naar Kroatië gereden met mijn vriendin, samen met 3 weken rondreizen in West Canada is dat een van mijn mooiste vakanties geweest.

Het weer moet je geluk mee hebben maar als je een ruime camper huurt dan heb je beide de ruimte om je binnen te vermaken.

Vergeet overigens niet dat reizen met de camper een stuk langzamer gaat dan met de auto, met een camper is de reis ook al een onderdeel van je vakantie. Verder heeft de NKC een app waar veel camperplaatsen en campings vermeld staan met reviews en voorzieningen. Vond ik heel handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn tips voor reizen:
-Cuba, verandert snel en de charme is juist "het oude leven", niet te lang wachten, Havanna is fantastisch
-Seychellen, een prachtig land wat met een beetje pech over twintig jaar grotendeels onder water staat door klimaatverandering. Geen steden maar pittoreske dorpjes
-Australië, meest relaxte bevolking waar dan ook en geweldige variatie in natuur, vergeet vooral Tasmanië niet. Sydney is een heerlijke stad.

[ Voor 11% gewijzigd door pagani op 12-05-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:16
Wij hebben twee jaar geleden de oostkust van Australië gedaan. Vanaf Sydney naar Cairns met een camper met daarbij een aantal dagen AirBnB in Sydney en Brisbane. Ontzettend mooi, maar drie weken is dan wel krap. Wij hebben er vier weken over gedaan en dat was precies lang (of kort) genoeg om niet teveel te hoeven haasten.

Is qua planning overigens niet zo lastig. We hadden alleen heen/terugvlucht, AirBnB's en camper vooraf vastliggen. Voor de rest een lijstje met plekken waar we heen wilden, maar campings hebben we onderweg op de dag zelf geregeld. Wij gaven de voorkeur aan een camping met op z'n minst fatsoenlijke sanitaire voorzieningen en hebben alle nachten moeiteloos een plek gevonden. Als de nood echt aan de man is kun en mag je ook nog wild kamperenop veel plekken, maar dat hebben wij dus niet gedaan.
Basekid schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:50:

Hier heb ik dus ook wel eens over nagedacht. We hebben in een maand tijd tig duizend kilometer in Australië gereden, maar waarom niet eens zoiets doen in Europa?
Een volgende keer jakkeren we gewoon weer in recordtijd met de auto ergens in Europa om daar in een straal van x kilometer een week of wat rond te hangen :P
En ja, dat is een eigen keuze weet ik ook wel maar we zouden eigenlijk eens een Europese roadtrip moeten doen wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
pagani schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:08:
Mijn tips voor reizen:
-Australië, meest relaxte bevolking waar dan ook en geweldige variatie in natuur, vergeet vooral Tasmanië niet. Sydney is een heerlijke stad.
Australië kun je vergeten tot 2022.

https://www.nrc.nl/nieuws...n-japan-verlengd-a4042772

Mocht de vakantie iets vroeger komen, ik denk aan september, zou ik de noord oostkust van de VS aanraden.

Afhankelijk van de lengte, eerst naar Washington vliegen, na wat dagen de highlights trein naar NY, daar wat dagen, en dan de trein naar Boston. Grote steden gehad, dan auto huren en "via" Cape Cod naar het noorden rijden om de gigantisch mooie natuur in dat gebied en tijd van het jaar te beleven, eventueel via wat oudere plaatsjes en dorpen.

Eventueel Washington of NY overslaan, afhankelijk van de schema's en plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

g0tanks schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:52:
[...]

Mee eens. Het enige wat ik moeilijk vond om goedkoop te doen in Japan was uitgaan. :+

Veel leuke plekken in Tokyo starten al met een entrance fee van 10-20 euro en biertjes zijn minimaal 5 euro.
Heel herkenbaar, heb zelf ook op dotonbori in Osaka 7 euro voor een pilsje betaald.
Wij hielden het bij Izakaya's - 3 euro voor een groot bier en goedkoop eten.
Zit je wel tussen de rokende salarymen maar dat was voor ons prima toen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Overigens is "Zuid Amerika" geen land. Heeft je vriendin Costa Rica, Peru, Chili, Mexico, Ecuador, Argentinië en zo nog een reeks landen allemaal gezien?

Qua natuur schijnt Namibië overigens ook een aanrader te zijn, avontuurlijke kampeertochten daar.

[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 12-05-2021 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 15:28
Noord Korea al weet ik niet of je het land nu in komt.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-04 12:44
Mijn laatste reis (voor Corona) was naar Cuba, enorm van genoten. Zowel alle casa particulares, maar ook de laatste dagen all inclusive in Varadero. Cuba kan ik zeker aanraden (en inderdaad, hoe langer je wacht, hoe minder de typische Cubaanse zaken)

[ Voor 25% gewijzigd door kemphaas op 12-05-2021 11:52 ]

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04:25

Bob Popcorn

Plop!

Thailand. De steden zijn een enorme experience (Bangkok kun je links laten liggen, de grote toeristische eilanden ook.) met overal eten, winkeltjes en mensen. De natuur is overweldigend prachtig en heel leuk om bijvoorbeeld op een lichte motorfiets (=gewoon een dikke scooter) te ontdekken.

Ik vond Chiang Mai en Pai geweldige plekken. Koh Lanta als eilandje om een weekje te chillen ook heel leuk. Krabi en omgeving (Railey Beach bijvoorbeeld) is ook heel mooi maar wel weer platgelopen door de meute.

En last but not least, het kost allemaal niks. In restaurants bestelde ik vaak de hele kaart, omdat een gerecht 1 a 2 euro kost, en je zo heerlijk kan proeven van alles. Bier en wijn zijn "normale" prijzen, 3-5 euro voor een halve liter Chang. Verblijf is ook "goedkoop", 4 sterren overnachtingen kosten tussen de 50-75 euro maar minder sterren wordt ook fors goedkoper. Eigenlijk ook leuker natuurlijk.

Als je geen kinderen hebt, van avontuur houdt buiten de gebaande paden en niet vies bent van een motor huren en dergelijke is Thailand echt heel cool :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

Tja, als je die steden echt belangrijk vindt, valt zo ongeveer alles buiten Europa wel af. Weinig echt boeiende steden buiten Europa, het is in mijn ogen altijd een beetje dezelfde eenheidsworst. Als je één grote Aziatische stad hebt gezien, heb je ze allemaal wel gezien bijvoorbeeld.

Verder blijf ik fan van Indonesië. Elk eiland voelt ongeveer als een eigen land met eigen sfeer en eigen gebruiken e.d. Je hebt aan de ene kant het drukke Java dat voornamelijk islamitisch is, aan de andere kant Bali dat hindoeïstisch is en ook zelf al twee kanten kent (de toeristische kant rond Kuta en de veel traditionelere plaatsen aan andere kanten van het eiland), maar er is ook nog het christelijke Flores of een gedeelte van Sulawesi die weer compleet anders zijn.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je zekerheid wilt zou ik nu van Zuid-Amerika en Azie wegblijven. In de US is men vrij ver met vaccineren, hier in de EU ook, maar de rest loopt achter. SNap dat je weg wilt, maar of het realistisch is om te verwachten dat je in oktober al 3 weken rond kunt trekken....ik vraag het me af.

Mijn voorstel zou West US zijn. Voorschotje van de trip die wij hebben gedaan: Schiphol --> 2 dagen NYC, door naar LA. 2 dagen LA, in 3 dagen via Highway1 naar SF. 3 dagen SF. Yosemite, Sequoia, Las Vegas, Zion en Bryce, Arches, Monument Valley, Grand Canyon, Sedona, Phoenix --> Schiphol.
Dan maak je wel 3 weken vol ;) Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat wij 4 weken weg zijn geweest en de laatste week in Phx bij vrienden verbleven, lekker uitrusten van de trip en dan weer naar huis :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-05 15:53
KaiseRRuby schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:45:
Dank allen, daar kan ik nog eens wat mee. @Thompson specifiek bedankt, leuke tips.

Over de prijzen van Japan, dat verrast me wat. Misschien moet ik daar nog eens wat meer onderzoek naar doen.

Goede tips ook wat het direct vliegen betreft, de kans is overigens groot dat we twee opties doen, afhankelijk van omstandigheden in die tijd. 1 in EU, 1 inderdaad wereldwijd.

Er is wel een bewuste keuze om nu ook wat verder weg te kunnen gaan, in de toekomst gaat dat een tijdje erg moeilijk worden voor ons beiden.
Een tip die ik je kan geven, ga niet naar Japan. Ik ben er zelf twee weken geweest, maar heb er echt van kunnen genieten omdat een vriend mee was die Japans sprak en er drie jaar heeft gewoond. Anders was het echt een misser geweest. Het engels in Japan is van een bar slecht niveau en als je niet precies weet waar je heen moet, dan kom je er niet.

Als je er iemand kent of Japans spreekt, doen. Anders zou ik echt naar een land gaan wat wat meer om kan gaan met buitenlanders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HetDraakje
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:37
Japan in Oktober/November is qua natuur geweldig. Taal is, zo hebben we in 2007 ondervonden geen groot probleem. Zou zo weer gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05 18:11
Ben zelf niet zo'n reiziger, maar ik ken meerdere stellen die lyrisch waren na hun vakantie in Colombia. Blijkbaar een relatief goedkoop land met warme mensen en prachtige natuur. Wel even de do's en don'ts uitzoeken qua veilige bestemmingen en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
KaiseRRuby schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:00:
Goedemorgen,

Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken naar een vakantie eind van het jaar (uiteraard er vanuit gaande dat we weer op vakantie mogen tegen die tijd). Dus we denken aan oktober/november. Mijn vriendin heeft al redelijk veel gereisd, ik wat minder maar we zouden het leuk vinden om ergens naar toe te gaan waar we nog niet eerder zijn geweest. Daarnaast zoeken we een combinatie tussen natuur en steden (mijn vriendin vindt natuur het mooist terwijl ik steden ook erg mooi vind).

Waar is mijn vriendin al geweest:

- Canada
- Zuid Amerika
- Maleisië
- Nieuw Zeeland
- Zuid Afrika

Waar ben ik al geweest:
- Amerika (zowel Oost als West)

Waar mijn vriendin heel graag nog eens heen zou gaan:
- Zuid Afrika

Waar we samen wellicht heen willen:
- Westkust Amerika
- Sri Lanka
- Cuba (gisteren toegevoegd als mogelijke optie)

Waar we samen het allerliefst heen zouden willen is Japan. Het lijkt evenwel zo te zijn dat je voor 3 weken Japan ongeveer 5k per persoon uit zou moeten trekken en we twijfelen of we dan niet ooit naar Japan willen als we wat langer kunnen gaan. Onze voorkeur is ook wat mooier weer, is geen vereiste overigens.

Wat mij ook nog wel zou trekken is om eens op de Bahama's of Malediven uit te komen, lijkt me ook leuk om een paar dagen te zijn.

Ivm studie van mijn vriendin is de maximale reistijd ongeveer 3 weken. Hebben jullie nog tips qua locaties die wij absoluut over het hoofd hebben gezien?
Korea of japan heeft beide enorme steden en heel veel natuur/geschiedenis.

2 jaar geleden gedaan en absoluut aan te raden, in tegenstelling tot hierboven geen enkel probleem qua taal. Je moet je soms redden maar de mensne zijn vriendelijk behulpzaam en technologie helpt.

[ Voor 5% gewijzigd door k995 op 12-05-2021 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
@KaiseRRuby Geen idee of het je trekt, maar als je in oktober/november weg wil is Nepal daar een hele goede bestemming voor, qua tijd. Dat is namelijk ná de moesson / natte periode en nog voor er echt veel sneeuw valt in de bergen. Qua trekking-seizoen dus samen met de maand maart de beste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Atlas schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:09:
Amsterdam > HongKong > Bali > Amsterdam

Have fun :+
Dit heb ik ook drie keer gedaan. Reis naar Indonesie, met stopover van een paar dagen. Eerst Hongkong, daarna een keer Singapore en toen Dubai.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Laatst online: 23:45
De Filipijnen is zeer de moeite waard - echt een paradijs. Hoeft ook niet duur te zijn. Maar de situatie daar (en in de meeste Aziatische landen) is niet best, ik zou het persoonlijk niet aandurven om op dit moment iets te boeken in de buurt van Azië.

Vietnam is ook zeer mooi qua cultuur, sightseeing en relaxen. Ha Noi, Da Nang, Ha Long, Ho Chi Minh City en Phu Quoc.

Verder kan ik Oeganda aanraden. Ben daar al twee keer geweest. Geweldige alternatieve plek i.p.v. Zuid-Afrika. Minder toeristisch. Wij hadden via roadtripafrica.com onze eigen RAV4 gehuurd en zelf rond gereden. Grootste trekpleister daar zijn de berggorilla's in Bwindi Impenetrable Forest NP. Maar ook Murchison Falls NP, Lake Mburo NP en Queen Elizabeth NP zijn mooi.

[ Voor 33% gewijzigd door Cheezborger op 12-05-2021 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kizomo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-02 00:00
Wij zijn in 2017 3 weken door Japan getrokken, voornamelijk met de bullit-train op een trein paspoort. Kosten was ongeveer 7.5 k voor twee personen. Er zijn in Japan eigenlijk 3 seizoenen waar je uit kiest. Het voorjaar april/mei voor de kersen bloesem, de zomer voor de festivals en de herfst voor de bossen. Mensen zijn ontzettend vriendelijk maar spreken buiten de grote steden geen Engels, dit is te overkomen met een 5g/WiFi dongle die je voor 60 euro kan huren en naar je hotel verstuurd wordt met retour envelop. Google is hier je vriend samen met Maps.

Er is zo veel te zien:
- tempels
- musea
- moderne steden
- authentieke dorpen
- festivals, optochten, vuurwerk 🎆, parades en muziek

In de zomer kan het erg warm worden, hoe zuidelijker hoe warmer, aardbevingen zijn ook wel aanwezig en voelbaar. Het land is ontzettend schoon en er zijn gebruiken die je dient te respecteren.

Land van tegenstrijdige gebruiken en mensen, als je van krijgskunst en geschiedenis houdt zijn er veel kastelen en musea!

Over het eten 🥘 kan ik alleen maar zeggen dat je dit moet beleven, zo veel detail voor de presentatie en smaak beleving!

Kortom wij gaan hier zeker terug komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
<knip> Je reactie is noch vriendelijk, nog behulpzaam en dat willen we hier niet zien.

[ Voor 72% gewijzigd door Ardana op 16-05-2021 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:01

Rmg

Muismat1991 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:17:
[...]

Een tip die ik je kan geven, ga niet naar Japan. Ik ben er zelf twee weken geweest, maar heb er echt van kunnen genieten omdat een vriend mee was die Japans sprak en er drie jaar heeft gewoond. Anders was het echt een misser geweest. Het engels in Japan is van een bar slecht niveau en als je niet precies weet waar je heen moet, dan kom je er niet.

Als je er iemand kent of Japans spreekt, doen. Anders zou ik echt naar een land gaan wat wat meer om kan gaan met buitenlanders.
Echt 100 procent oneens. De grote steden (Tokyo, Kyoto, Sapporo) is prima te doen.

Buiten de steden is Engels matig maar met handen en voeten werk is het prima te doen en allemaal behulpzaam.

Bij de noodleshops waar ze met ticket machines werken in het Japans geen plaatjes of show gerechten hebben dan word het spannend wat je krijgt, maar verder..

Zeker met Google maps/translate is het nergens onmogelijk om te communiceren met Japanners.

Wil je toch graag Engels spreken in Japan kan je altijd nog naar Okinawa

[ Voor 12% gewijzigd door Rmg op 12-05-2021 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Thompson schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:18:
In dat geval kan ik je ongeveer de reis die ik heb gemaakt 1,5 jaar geleden ten zeerste aanraden.
Singapore -> Laos -> Thailand.

Singapore; Prachtig land/stad met in de hawker centers geweldig eten voor weinig.
Laos; Prachtige natuur (en goedkoop)
Thailand; Perfecte mix van steden/natuur (ChiangMai/Bangkok en de natuur is overal)
Hangt er dan wel vanaf wat je zoekt qua stad. Ik vond Singapore helemaal niks, allemaal te massaal en te nep. Datzelfde heb ik overigens bij Dubai (verder niet vergelijkbaar, ik weet het).

Ik ben in heel wat steden geweest, maar geef mij maar de Europese en dan de (Zuid-)Spaanse voorop. Maar dat is wel persoonlijk, het hangt echt af wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:33
Zelf vond ik Jordanië een mooie combinatie tussen cultuur, natuur en architectuur.

Daarbij is het een goede periode om naar Jordanië te reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Rmg schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:53:
[...]

Echt 100 procent oneens. De grote steden (Tokyo, Kyoto, Sapporo) is prima te doen.

Buiten de steden is Engels matig maar met handen en voeten werk is het prima te doen en allemaal behulpzaam.

Bij de noodleshops waar ze met ticket machines werken in het Japans geen plaatjes of show gerechten hebben dan word het spannend wat je krijgt, maar verder..

Zeker met Google maps/translate is het nergens onmogelijk om te communiceren met Japanners.

Wil je toch graag Engels spreken in Japan kan je altijd nog naar Okinawa
Zelfs in Tokio viel het me soms tegen, zelfs studenten die geen woord Engels snapten. Maar inderdaad is dat nul reden om niet te reizen. Met handen en voeten, en soms Google translate, kom je overal. Althans in een land zo behulpzaam als men daar is. (Ondanks het racisme richting buitenlanders zoals een blonde ik).

En die ene keer dat je op de gok eten koopt wat voor jouw smaak gore ingewanden blijken: boeie. Neem een slok bier en bestel wat anders. Een beetje avontuur, daar gaat niemand dood aan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

FreakNL schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:04:
[...]

Hangt er dan wel vanaf wat je zoekt qua stad. Ik vond Singapore helemaal niks, allemaal te massaal en te nep. Datzelfde heb ik overigens bij Dubai (verder niet vergelijkbaar, ik weet het).
Dat van Dubai sta ik helemaal achter, nog nooit een stad gezien die zo nep is in echt alles. Ik snap dan ook niet dat mensen daar vrijwillig echt naar op vakantie willen. Het was dat het een fijne stopover van 3 dagen was vanuit Australië, maar ik hoef er echt niet meer naar terug. Ze pretenderen vooral iets te zijn wat ze diep in hun hart echt niet zijn.
DVX73 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:12:
Zelf vond ik Jordanië een mooie combinatie tussen cultuur, natuur en architectuur.

Daarbij is het een goede periode om naar Jordanië te reizen.
Jordanië had ik zelf niet zoveel mee. Ja, Petra is prachtig en zeker een aanrader waar je je goed 2 dagen kunt vermaken, maar verder ben ik geen fan van het midden-oosten. Mij trekt die cultuur niet en het eten daar is ook echt niet mijn smaak.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-05 21:47
Oohhwww. Wat doen jullie me aan... krijg ook weer zoveel zin in vakantie en vooral het reizen als ik dit topic zo eens doorlees....

Mijn duit in het zakje voor iets dichter bij huis?
Scandinavië, Noorwegen met stip op nr1. Als je van ruige uitgestrekte natuur houd is dit zo verschrikkelijk mooi. Zeker niet voor iedereen, maar ik ben er een stuk van mijn hart verloren... Meerdere trektochten gemaakt van enkele dagen/weken over de hoogvlaktes... Dagenlang geen mens tegenkomen... De rust, de schone lucht, de bergen, de natuur, de mensen, de bijzondere cultuur, de zon die "niet" ondergaat in de zomer... Het klimaat qua temperatuur is daar voor mij perfect. Maar je moet dan ook geen strand/zonaanbidder zijn... al kan het daar ook serieus warm worden... De laatste jaren zeker wel meer toerisme, maar als je een sportieve vakantie en rust wil, absoluut een aanrader. Je komt daar zeker niet de standaard vakantieganger tegen, zeker niet als je boven/rond de poolcirkel gaat kijken...
Dan de andere kant op...
Zuid Spanje... Onverwacht en totaal niet mijn klimaat, maar wat een heerlijke rondreis hebben we daar gemaakt een paar jaar geleden. Totaal anders dan het noorden. Heerlijk eten, prachtige steden en cultuur met de typische Arabische invloeden... Werkelijk prachtig!
Italië en dan vooral de regio Toscane... Inkoppertje waarschijnlijk, maar alle clichés kloppen gewoon. Geweldig land, prachtige stadjes en dorpjes, geschiedenis, cultuur, leuke dynamische en vrolijke mooie mensen, heerlijk eten!

Succes en veel plezier met je plannen en laten we hopen dat dit binnenkort allemaal weer onbezorgd kan inderdaad...!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:57
Road trip door Oman! Zoveel ongerepte natuur (schildpadden, woestijn, bergen etc etc), vriendelijke mensen, lekker eten. Je zou Munsandam mee kunnen nemen (dolfijnen). Of via Hatta Pools naar Dubai rijden. Kun je mss nog naar Dubai 2020 (in 2021) tentoonstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Hou je ven steden/architectuur/levendigheid kun je niet om modern ZO Azië heen. Seoul, Taipei, Kuala Lumpur, in die zin geweldig. Natuur, is je vriendin bij bezoek Maleisië in Tama Negara geweest ? Anders is dat zeker een aanrader!

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 511810 op 13-05-2021 11:39 . Reden: domme spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:30

macnerd

No Apples please :-)

Een paar van mijn favorieten:
Patagonië, China, Schotland

MacNerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avs2000
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Mexico. Mooie steden met veel historie en cultuur zoals Mexico Stad (mijn insziens een van de leukste steden om te bezoeken), Oaxaca en veel koloniale dorpen en stadjes door het hele land. Goed eten en vriendelijke mensen.

Veel imposante natuur. 5000 meter hoge (soms besneeuwde) vulkanen. Een indrukwekkende canyon waar het boven soms sneeuwt terwijl het beneden tropisch kan zijn. 1400m op het diepste punt. Verder natuurlijk mooie woestijnen, wouden van cactussen, zandduinen maar ook tropische bossen, cloud forests en om af te sluiten mooie stranden.

In Mexico is tegenwoordig ook een echte hiking cultuur en er zijn veel lokale bedrijfjes die tours aanbieden, ook veel ecotoerisme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Bedankt allemaal voor de goede input. We hebben ons verdiept in Oman en we vinden dat een prachtig land. Het probleem daar is dat iedereen aangeeft dat je in een dag of 10 wel alles hebt gezien. Wij zouden dan nog wel 10 dagen over hebben.. Dubai trekt ons weer minder, dus we zijn nog benieuwd of we dan ergens daar een andere kant op zouden kunnen.

Patagonie is dus mijn vriendin inderdaad geweest en dat trekt ons nu een stuk minder, net zoals Mexico.

Amerika blijft een goede optie. Die nemen we nog serieus in overweging. Japan hoor ik dus via jullie dat het allemaal goedkoper kan. Daar gaan we ook nog verder onderzoek naar doen.

De Azië optie zijn we nu toch verder aan het uitpluizen. Vietnam/Laos/Thailand in drie weken leek ons wat te kort, maar die blijft als optie aanwezig.

Tot zover hartelijk dank voor alle inspiratie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik heb geen ervaring met Bali, maar zag onlangs deze yt video van een Duitser die sterk afraadt om tegenwoordig nog naar Bali te gaan. Hij heeft daar vroeger gewoond en vergelijkt het met tegenwoordig. Erg vervuild, massa tourisme, duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:57
Ik zag dat je Sri Lanka op het lijstje had maar dat niemand daarop reageert….
Ik ben zelf 25j geleden (2x) daar geweest en het schijnt niet meer te vergelijken te zijn maar collega’s/vrienden zijn paar jaar terug geweest en is nog steeds mooi. Ja, daar is ook alles veel luxer geworden (wij sliepen gewoon bij mensen thuis, nu gewoon hotels met zwembad).
Het is een klein eiland en daardoor overzichtelijk. Heeft cultuur en natuur en ik hoop dat de mensen nog steeds zo vriendelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

SpeedyDH schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:52:
Ik zag dat je Sri Lanka op het lijstje had maar dat niemand daarop reageert….
Ik ben zelf 25j geleden (2x) daar geweest en het schijnt niet meer te vergelijken te zijn maar collega’s/vrienden zijn paar jaar terug geweest en is nog steeds mooi. Ja, daar is ook alles veel luxer geworden (wij sliepen gewoon bij mensen thuis, nu gewoon hotels met zwembad).
Het is een klein eiland en daardoor overzichtelijk. Heeft cultuur en natuur en ik hoop dat de mensen nog steeds zo vriendelijk zijn.
Ik ben 4 jaar geleden in Sri Lanka geweest en vind het echt een aanrader. Het is klein (relatief) en superdivers. Je hebt er 3 verschillende grote religies, een historie van kolonialisme én prachtige natuur. Ik denk dat er weinig plekken op aarde zijn waar je zo veel verschillende indrukken op kan doen.

Het is daarnaast prima op eigen houtje te bereizen en goed betaalbaar. Het zuiden is wat sterker toeristisch en soms wel erg 'India Light' maar in het binnenland en langs de oostkust kan je je prima 3 weken vermaken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Laatst online: 23:45
segil schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:38:
Ik heb geen ervaring met Bali, maar zag onlangs deze yt video van een Duitser die sterk afraadt om tegenwoordig nog naar Bali te gaan. Hij heeft daar vroeger gewoond en vergelijkt het met tegenwoordig. Erg vervuild, massa tourisme, duur.
Tja, massatoerisme is niet alleen actueel op Bali. Ik ben zelf 1,5 jaar geleden naar Bali geweest (voor de eerste keer) en ik vond het prima.
Ik ging in het laagseizoen (februari), dus was heel rustig. Maar ondanks dat had je ook genoeg volle bussen Chinezen die hier en daar kwamen.

Verder heeft Bali nog voldoende te bieden. Alleen is het allemaal commerciëler geworden, het is niet meer het ongerepte eiland van 10 á 20 jaar geleden.
Maakt dat Bali meteen een slechte bestemming? Nee hoor. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:29
Dan pak je de transsiberie express via mongolie naar peking of vladivostok . Je kan onderweg overal uitstappen bv. grote steden of woestijn en vanuit daar tripjes doen en later instappen. En/of dan vanuit eindpunt trein daar naar azie/japan doorreizen. Bizar mooie rit waarbij je elke keer in een compleet ander landschap bent . ~ 10 jaar terug was een enkeltje slechts 400€ voor 8600km ( 1 week lang )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janklaaspaard
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 25-06-2021
Als je op zoek bent naar een goede combinatie tussen natuur en steden dan kan ik Kaapverdië aanraden!
Mijn vrouw en ik zijn hier 2 jaar geleden geweest en het was een geweldige ervaring. Kaapverdië bestaat uit 12 eilanden waarvan er 9 bewoond zijn en ligt zo'n 900 km vanuit de kust van Senegal.

Het mooie aan de archipel is dat de eilanden allemaal super divers zijn en ook dicht bij elkaar liggen dus het is perfect om te gaan eilandhoppen en meerdere eilanden te ontdekken. Wij zijn toen der tijd op 4 eilanden geweest tijdens een 3-weekse reis. Om een goed voorbeeld te geven van hoe divers de eilanden zijn heb ik ze hier voor je op een rijtje:

São Vicente: Dit is het culturele eiland van Kaapverdië. In de hoofdstad Mindelo kun je niet om de muziek en barretjes heen. Daarnaast is de architectuur mooi en kleurrijk, zijn er leuke markten en de locals zijn ontzettend vriendelijk

Santo Antão: De natuur hier is geweldig en compleet anders dan die van de andere eilanden. Je kunt hier wandelen door groene valleien, over bergruggen en langs kleurrijke dorpjes en plantages.

Sal: Dit is hét strandeiland samen met Boa Vista. Je vindt hier de mooiste witte zandstranden. Op Sal vind je ook Santa Maria. Een fijn klein stadje met leuke restaurants, beachbars en een geweldige sfeer.

Santiago: Dit eiland is een soort van Kaapverdië in het klein. Super divers van groene valleien tot mooie kleurrijke steden en een prachtig strand (Tarrafal).

Echt een aanrader voor mensen die van diversiteit houden en veel willen zien in weinig tijd

[ Voor 2% gewijzigd door Ardana op 18-06-2021 12:41 . Reden: link verwijderd ivm vermoeden spam ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Jammer genoeg hebben we ondertussen de conclusie moeten trekken dat een grotere vakantie niet gaat gebeuren. Vrijwel overal waar we heen zouden willen is oranje of zelfs rood (of heeft het luchtruim gewoon dicht, zoals de USA).

Daarom denken we dat we in de eerste weken van oktober richting Italie rijden en dan beneden in Italie naar de overkant gaan richting Kroatie. Dan weer terug.

Zitten ook nog te denken aan Portugal of onderin Spanje. We vinden het leuk om beetje rond te rijden en leuke dingetjes te zien, gaan gewoon met de auto.

Enige is dat het wellicht regenachtig is in die periode. Mocht iemand nog leuke dingen weten in deze omgeving, altijd welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:50
KaiseRRuby schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:37:
Jammer genoeg hebben we ondertussen de conclusie moeten trekken dat een grotere vakantie niet gaat gebeuren. Vrijwel overal waar we heen zouden willen is oranje of zelfs rood (of heeft het luchtruim gewoon dicht, zoals de USA).

Daarom denken we dat we in de eerste weken van oktober richting Italie rijden en dan beneden in Italie naar de overkant gaan richting Kroatie. Dan weer terug.

Zitten ook nog te denken aan Portugal of onderin Spanje. We vinden het leuk om beetje rond te rijden en leuke dingetjes te zien, gaan gewoon met de auto.

Enige is dat het wellicht regenachtig is in die periode. Mocht iemand nog leuke dingen weten in deze omgeving, altijd welkom!
Als je vanuit Kroatië doorrijdt naar Bosnië, Montenegro, Servië, Albanië en van daaruit met de boot oversteekt naar Italië heb je een hele mooie grote reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Patox schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:02:
[...]

Als je vanuit Kroatië doorrijdt naar Bosnië, Montenegro, Servië, Albanië en van daaruit met de boot oversteekt naar Italië heb je een hele mooie grote reis.
Jup! Dit is een idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgrngCU80g3JLX7YKeCd3Uv6wTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIuvdppto9d4UrrrF9zl4rGM.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1