Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kzmi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-05 15:05
Hallo,

Ik heb zonet windows 10 geinstalleerd op mijn pc.

Na het installeren geraak ik in Windows, maar na een tijdje loopt hij vast.
Dan kan ik niet meer in file explorer, systeeminstellingen en ook niets meer installeren.
Als ik de PC herstart geraak ik niet meer in Windows, hij blijft telkens hangen tijdens het opstarten.

Ondertussen windows al enkele keren opnieuw geïnstalleerd maar hetzelfde probleem blijft zich voordoen.
Als ik na een installatie in Windows geraak en in devmgmt kijk zie ik dat er een apparaat is zonder drivers. (PCI Simple Communications Controller).

Blijkbaar komt dat door dat een Intel Management Interface driver niet geïnstalleerd is (die IME is nodig nog voor je in Windows bent, daarom dat ik er nooit meer ingeraak na installatie), ik heb die driver gedownload en op USB gezet, zodat ik die direct kan installeren na een fresh install, maar helaas loopt de installer ook constant vast (altijd op hetzelfde moment).

Nog even meegeven dat ik bijvoorbeeld perfect kan navigeren en doen wat ik wil in mn BIOS en tijdens het herstel proces van de PC.

Iemand suggesties? Kan die driver bijvoorbeeld automatisch geinstalleerd worden tijdens installeren van Windows ofzo?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Kzmi op 13-05-2021 00:09)

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 23:32
Het klinkt allemaal erg als een hardware probleem. De makkelijkste test is je geheugen testen. Dit kun je doen door even een bootable USB te maken met bijvoorbeeld https://www.system-rescue.org/ en tijdens het booten te kiezen voor de optie "Run Memtest86+ (RAM Test)". Je kunt diezelfde SystemRescue ook gebruiken om te booten naar een Linux omgeving (eerste boot optie), en kijken of je computer daar ook crashed. Als het daadwerkelijk een hardware probleem is dan zou Linux ook moeten crashen.

Als het geheugen in orde is zou ik pas gaan kijken naar andere onderdelen zoals de voeding (ja hij is nieuw, maar dat wil niet zeggen dat hij niet kapot kan zijn vanuit de fabriek).

Een andere mogelijk oorzaak kan ook een corrupte Windows USB Installer zijn. Wanneer de installatiebestanden niet helemaal in orde zijn op de USB stick dan zal iedere nieuwe installatie opnieuw corrupt zijn. Wanneer de bovenstaande tests geen problemen opleveren (en de Linux omgeving niet crashed) zou ik even een nieuwe Windows USB Installer maken op een nieuwe/andere USB stick.

Chookity-pok

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:43
kan je niet gewoon een complete re-installatie doen? inclusief drivers dus ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Vastlopen komt niet door het gebrek aan een driver.

meer voor de hand liggend is een defecte hardeschijf, geheugen of ander onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kzmi
99ruud99 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:30:
kan je niet gewoon een complete re-installatie doen? inclusief drivers dus ...
Het is een volledige herinstallatie die ik telkens doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kzmi
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:31:
Vastlopen komt niet door het gebrek aan een driver.

meer voor de hand liggend is een defecte hardeschijf, geheugen of ander onderdeel.
Maar is het dan niet vreemd dat alles werkt behalve windows?
Nu kan ik bijvoorbeeld niet in mn instellingen, apparaatbeheer etc, maar fileexplorer en andere 3rd party software werken wel zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
waar heb je je installatie usb vandaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kzmi
99ruud99 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:41:
waar heb je je installatie usb vandaan ?
De officiële Windows site :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
kun je wel goed met windows werken als je Windows in veilige modus gebruikt? Dan gebruik je geen drivers.

En je zegt: herinstallatie, verwijder je dan -alles- van de schijf? Anders is het geen herinstallatie maar prak je er een windows met hetzelfde probleem overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kzmi
Blasterxp schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:43:
kun je wel goed met windows werken als je Windows in veilige modus gebruikt? Dan gebruik je geen drivers.

En je zegt: herinstallatie, verwijder je dan -alles- van de schijf? Anders is het geen herinstallatie maar prak je er een windows met hetzelfde probleem overheen.
Het probleem is dat ie niet in safe mode wil booten ook.

Ik formateer telkens de harde schijf voor installatie, dus zou wel weg moeten zijn.

Ik heb het installatie medium ondertussen ook al 2x opnieuw gedownload en op USB gezet ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
kan je lijstje maken van welke onderdelen (vooral welke harde schijf) en een inschatting van hoe oud je schijven zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Heb je ook al in de Event Viewer kunnen kijken? Of loopt hij zo snel vast dat je ook daar niet bij kan?
Wellicht kun je daar de oorzaak van je vastlopers achterhalen namelijk.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Sorry, maar als software, zelfs kaal vast blijft lopen, dan is er duidelijk iets meer aan de hand dan enkel de software. Veel vage software problemen zijn te herleiden aan hardware.

- Is je geheugen op orde en goed/diep getest mét CPU load?
- Is je GPU op orde en getest?
- Wat zijn je CPU temps?
- Wat is de SMART status van je SSD?
- Is de voeding nog wel in orde?
- Gekke bollingen/plekken op het moederbord?

De aanname dat er crashes zijn omdat een Intel driver mist is nogal wat: de kans daarop is érg klein: de driver bied meer opties. Niet meer stabiliteit. Als je zelfs in safe mode instabiel bent, dan is er meer mis dan enkel Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kzmi schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:44:
[...]
Het probleem is dat ie niet in safe mode wil booten ook.
Ik formateer telkens de harde schijf voor installatie, dus zou wel weg moeten zijn.
Formateer is okay; dan zijn er geen resten.

Safe mode is zo te doen; Uw Windows 10-pc starten in de veilige modus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kzmi
Saeverix schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:48:
Heb je ook al in de Event Viewer kunnen kijken? Of loopt hij zo snel vast dat je ook daar niet bij kan?
Wellicht kun je daar de oorzaak van je vastlopers achterhalen namelijk.
Ik zie veel Application Hang 1002 Fouten voor de applicatie drvinst.exe
Behalve Kernel Power 41 doordat ik hard reset weet ik niet wat de rest van de fouten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AuAJkljoCb1JTvTaGy2kRp9XD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYDrJHydSky5R1YpaIm3ozCD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Kzmi schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:30:
[...]

Ik zie veel Application Hang 1002 Fouten voor de applicatie drvinst.exe
Behalve Kernel Power 41 doordat ik hard reset weet ik niet wat de rest van de fouten zijn.

[Afbeelding]
Je hardware al getest ondertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kzmi
Umbrah schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:12:
[...]

Je hardware al getest ondertussen?
Ik weet niet echt hoe ik best alles test?
De voeding zou oké moeten zijn, 't is een nieuwe.
SSD is ook nieuw.

[ Voor 3% gewijzigd door Kzmi op 12-05-2021 11:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Het klinkt allemaal erg als een hardware probleem. De makkelijkste test is je geheugen testen. Dit kun je doen door even een bootable USB te maken met bijvoorbeeld https://www.system-rescue.org/ en tijdens het booten te kiezen voor de optie "Run Memtest86+ (RAM Test)". Je kunt diezelfde SystemRescue ook gebruiken om te booten naar een Linux omgeving (eerste boot optie), en kijken of je computer daar ook crashed. Als het daadwerkelijk een hardware probleem is dan zou Linux ook moeten crashen.

Als het geheugen in orde is zou ik pas gaan kijken naar andere onderdelen zoals de voeding (ja hij is nieuw, maar dat wil niet zeggen dat hij niet kapot kan zijn vanuit de fabriek).

Een andere mogelijk oorzaak kan ook een corrupte Windows USB Installer zijn. Wanneer de installatiebestanden niet helemaal in orde zijn op de USB stick dan zal iedere nieuwe installatie opnieuw corrupt zijn. Wanneer de bovenstaande tests geen problemen opleveren (en de Linux omgeving niet crashed) zou ik even een nieuwe Windows USB Installer maken op een nieuwe/andere USB stick.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kzmi
Ik heb net even Ubuntu geinstalleerd en ik heb geen enkel probleem, alles werkt zoals het hoort.
Eerder ook Windows memory diagnostics gedaan zonder issues.

Ik ga Windows nog eens proberen installeren nu op de usb waar ik Ubuntu op staan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kzmi schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:30:
[...]
weet ik niet wat de rest van de fouten zijn...
Hmmz, d'r staat ook een error van volmgr tussen, dus de harde schijf is niet zo goed als je denkt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kzmi
Ik zie ook het volgende in Ubuntu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epy6gI-pSaU9ojh8iwAUVbrVj0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcBDeO34qBmG0ykpUDwWbKfv.jpg?f=fotoalbum_large

In mn BIOS heb ik nu Turbo Ratio op Auto gezet, de overige 3 CPUs staan ook niet meer greyed out, dus ze zouden alle 4 moeten werken (toch?), maar hij blijft hetzelfde tonen in Ubuntu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PP5zynXxCZHTafoseEJ7y24YO4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vi6C8VZ3gjeaacJgMueWj0W.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het dat er maar 1 van de 4 cores gebruikt word en dat Windows daar gewoon niet genoeg mee heeft?

Nog even ter info, ik heb niets in mn BIOS aangepast voor er issues waren hé, ik heb nu wel wat rondgekeken in de hoop iets te vinden die kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 12:23
Kzmi schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:27:

Iemand suggesties? Kan die driver bijvoorbeeld automatisch geinstalleerd worden tijdens installeren van Windows ofzo?
Als je ervoor zorgt dat je internet verbinding hebt tijdens de installatie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kzmi
Update; werkt perfect nu.
Het probleem was de USB stick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Kzmi schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:14:
Update; werkt perfect nu.
Het probleem was de USB stick :)
Goed om te horen. Goedkope oplossing :) Als je het meest gewaardeerde antwoord nog even kan markeren voor andere bezoekers dat zou mooi zijn.

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kzmi
Saeverix schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:08:
[...]

Goed om te horen. Goedkope oplossing :) Als je het meest gewaardeerde antwoord nog even kan markeren voor andere bezoekers dat zou mooi zijn.
Bij deze :)
Bedankt!
Pagina: 1