MSI RTX2080 wordt heet, repaste?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:06
Ik heb sinds november 2018 een 2080 Gaming X Trio en op zich altijd tevreden geweest, echter begint sinds een aantal weken de temperatuur te klimmen van de kaart. Toen ik hem kocht was hij met een volle 100% GPU usage een graad of 68 tot 70 op stock snelheden.

Nu is het helaas een ander verhaal. Ik heb de kaart een undervolt gegeven (0.925v ipv 1.031) en zelfs nu wordt de kaart een graad of 75 bij 75 tot 80% GPU usage. Draai ik hem volledig stock komt de kaart boven de 80 graden uit en dropt aanzienlijk in zijn snelheid. Normaal draait hij stock op 1935mhz, nu zakt hij soms terug tot 1825. Kast is een corsair air 540, die heeft dus lucht genoeg.

Dit had mijn 980ti van MSI ook, die heb ik toen een repaste gegeven maar die kaart was 4 jaar oud. Deze is 2,5 jaar en de kaart is redelijk complex en ik moet zeggen dat ik daar eigenlijk niet zoveel in in heb. Is dit normaal na zo een korte tijd? Ding maakt nu aardig lawaai omdat de fan speed steeds hoger moet om de temps in check te houden.

Terugsturen naar de winkel of toch maar een repaste? Normaal koop ik een andere kaart maar dat is nu logischerwijs niet helemaal aan de orde.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:10
Garantie heb je niet meer. Zou eerder naar een repaste of even pc kast goed schoonmaken kijken of er stof is. Misschien is je airflow geblokkeerd door stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 19:59
Garantie heb je inderdaad niet meer. Het is sowieso handig om even met een busje perslucht even de kast goed door te blazen en even je videokaart eruit te halen en die ook even goed doorblazen. Dat kan echt veel uitmaken.

In mijn hoofd zou een kaart niet al na 2.5 jaar een repaste nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
Ik heb nog garantie, had ik even moeten melden. Zat 3 jaar op deze kaart, heb ik even dubbel gecontroleerd. Ik ben hem dan alleen geruime tijd kwijt en heb geen backup. Een backup “even” kopen is momenteel een beetje lastig vanwege de prijzen.

Stof is het niet,kast is schoon. Ook dat had ik even moeten melden.

Mocht het een repaste worden, welke raden jullie dan aan?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
Elke prima koelpasta voor CPU's werken ook voor GPU's. Heb je er nog eentje liggen dan zou ik die gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Volgens mij doet MSI ook niet moeilijk over het verliezen van garantie tijdens het eraf h alen van de koeler dus denk dat je dit prima kan doen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
ZelianGuy schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:41:
Elke prima koelpasta voor CPU's werken ook voor GPU's. Heb je er nog eentje liggen dan zou ik die gebruiken
Is dat zo? Ik zou toch echt geen geleidende koelpasta gebruiken op een gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
ZelianGuy schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:41:
Dat kan toch niet? Een CPU heeft een heatspreader en daarop doe je koelpasta, dit heeft vaak andere eigenschappen dan een GPU waar je de pasta op de "die" smeert?

oh, hierboven staat een soortgelijke reactie. Had nog niet op verstuur geklikt bij reactie, ben aan het werk :9

[ Voor 13% gewijzigd door OMD op 12-05-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
WEBGAMING schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:27:
[...]

Ik had nog een tubetje van Thermal Grizzly Kryonaut over en die erop gesmeerd. Tot nu toe geen problemen gehad. Moet ik mij nu zorgen gaan maken? :? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:25

Umbrah

The Incredible MapMan

[...]

Onzin. Dat maakt niet uit.

Liquid metal is best gewoon in GPU-land zelfs. Je hebt alleen te maken dat er naast de die ook caps zitten die er inderdaad NIET tegen kunnen. Dus je moet echt opletten dat je niet squished over de die-surface heen (of iets van een passe-partout gebruikt) . Er staat wel degelijk spanning op die kleine caps, itt de bovenkant van een GPU die geïsoleerd is. De werkelijke die is niet dat stukje, wat je ziet is slechts isolatie/verpakking, je moet best wel wat laagjes afschaven wil je de echte die vinden.

Als je je écht zorgen maakt dan kan je het ook zo zien: er zijn maar bar weinig pasta's ECHT geleidend. Arctic silver was een grote destijds. Tenzij je echt extreem gaat overklokken (en dan wil je juist geleidende pasta doorgaans op je GPU, tenzij je weer sub-ambient gaat, dan wil je namelijk juist weer isolerende pasta...) wil je doorgaans juist zo min mogelijk pasta: de pasta is er om de oneffenheden in de koeler en GPU op te vangen. Zoals de laser-etching waar de GPU naam op staat, en onbedoelde oneffenheden aan beide kanten. Hoe minder, hoe beter, want elke pasta geleid minder warmte dan puur metaal, en tsja, je koeler zelf geleid ook gewoon! Wederom: de geleidendheid van de pasta maakt niet uit.

Ik blijf er daarom bij dat alles wat voor een CPU werkt, doorgaans ook voor een GPU werkt (tenzij je een aluminium contactplaat hebt en liquid metal gebruikt, dat smelt namelijk nogal). Een GPU is echter kleiner, dus gebruik je (veel) minder.

Doorgaans is droge pasta TOT een zeker niveau ook niet erg: het wordt juist weer wat vloeibaar als het warm wordt (glastemperatuur) en voert dan juist het werk uit om de oneffenheden te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 17:42
[...]

Als je zilvere koelpasta hebt dan zitten er metaaldeeltjes in en kan het in theorie geleidend zijn. Witte koelpasta is niet geleidend omdat het op basis van silicone is. Het feit dat de GPU geen IHS heeft wil niet zeggen dat de chip zelf van buiten geleidend is, daar zit een isolerende laag op. Dus tenzij je echt enorme hoeveelheden gebruikt zou ik me totaal geen zorgen maken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
Fijn dat ik dat weet! Hoofreden toch dat je op Tweakers zit, om dit soort dingen te leren :)
Dank, ik ga koelpasta bestellen + schoonmaak bende. Het is bij de 980Ti ook prima gegaan alleen dat was ene handzamere koeler. Die Gaming Trio's hebben een achtelijk grote koeler en daar zie ik een beetje tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:52
Voor je van alles los haalt heb je al je pc schoon gemaakt? Zitten de stoffilters/fans etc niet vol met stof? Neem een busje lucht van de action bijv maak ff alles schoon als dat niet gedaan is. Hier word de pc elke maand 1x schoon gemaakt en zelfs dit scheelt een paar graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
Sokucho schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:27:
Voor je van alles los haalt heb je al je pc schoon gemaakt? Zitten de stoffilters/fans etc niet vol met stof? Neem een busje lucht van de action bijv maak ff alles schoon als dat niet gedaan is. Hier word de pc elke maand 1x schoon gemaakt en zelfs dit scheelt een paar graden.
Yes, dat houd ik goed bij. Nee, dit is exact hetzelfde als ik had met mijn 980Ti helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:52
Wel even goed uitzoeken hoe dik je thermal pads moeten zijn als je deze ook gaat vervangen. Heb wel eens gehad op een zondag dat ik te dunne had en de pads er op waren kapot. Zou zelf geen metal liquid gebruiken succes!
Pagina: 1