MBP 13" M1 of Intel? Voor architect

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardK123
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:58
Hallo allemaal,

Mijn vriendin die architectuur en stedenbouw studeert, heeft inmiddels haar belasting teruggave ontvangen en dat leek haar een uiterst geschikt moment om een nieuwe laptop aan te schaffen. Ze werkt al sinds jaar en dag op een MBP uit 2013, die al begint te loeien als ze ook maar enigzins naar het Vectorworks logo kíjkt. Ze gebruikt voor studie en werk voornamelijk Vectorworks, AutoCAD, en de Adobe Suite.

Nu wil ze met dit geld graag een nieuwe MBP aanschaffen, maar kom ik er niet uit of ze beter een M1 of een Intel versie kan aanschaffen. Adobe wordt waarschijnlijk sneller dan verwacht ondersteund, maar voor Vectorworks en AutoCAD kon ik hier niet veel over vinden en zijn dus waarschijnlijk ook niet snel M1-ready.

Wat kan zij hierin het beste doen? Een Intel kopen met de veiligheid dat haar programma's gewoon goed en normaal werken, of toch een M1 met de hoop dat alle programma's snel compatibel zijn?

Alvast bedankt, mede-Tweakers!

Beste antwoord (via EdwardK123 op 12-05-2021 08:25)

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:23
Dat is een no-brainer. Met de M1 krijg je veel meer laptop voor het geld (sowieso een hele goed prijs/prestatie verhouding). AutoCAD en Vectorworks draaien gewoon onder rosetta 2 (merk je niks van/hoef je niks voor te doen). En zelfs dan zal het heel veel sneller draaien dan op de intel variant.

Ik verwacht dat het niet heel lang duurt voor er native support is op de M1 macs en dan heb je een gigantische performance boost.

Bron:
Vectorworks
https://forum.vectorworks...b=comments#comment-355704

Autocad
https://forums.autodesk.c...book-m1-chip/td-p/9876996

[ Voor 23% gewijzigd door talkatoo op 12-05-2021 07:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:23
Ik heb een fam lid geadviseerd in iets vergelijkbaars (maar dan vooral de adobe suite) en ik zou me eens inlezen in rosetta 2 (de tool die apple heeft om x86 apps te draaien op de M1)

als het draait op rosetta 2 dan zou ik zonder aarzelen de m1 nemen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Dat is een no-brainer. Met de M1 krijg je veel meer laptop voor het geld (sowieso een hele goed prijs/prestatie verhouding). AutoCAD en Vectorworks draaien gewoon onder rosetta 2 (merk je niks van/hoef je niks voor te doen). En zelfs dan zal het heel veel sneller draaien dan op de intel variant.

Ik verwacht dat het niet heel lang duurt voor er native support is op de M1 macs en dan heb je een gigantische performance boost.

Bron:
Vectorworks

Autocad

[ Voor 23% gewijzigd door talkatoo op 12-05-2021 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwardK123
talkatoo schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 07:51:

Bron:
Vectorworks

Autocad
Hallo, duidelijk! Ik wist niet van het bestaan van Rosetta 2 af en dat je hier blijkbaar niks voor hoeft te doen, stemt positief. Dankjewel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-07 17:07

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik zou geen Macbook Pro M1 aanraden maar de Macbook Air M1. Deze kan je configureren zodat hij dezelfde hoeveelheid GPU cores heeft en dus even krachtig is. Heeft hetzelfde scherm en dezelfde hoveelheid poorten.

Maar je krijgt dan wel echte functietoetsen, een volledig gesloten behuizing zodat er geen stof en kruimels in kunnen komen, zonder ventilator die uiteindelijk gaat vollopen met stof en gaat rammelen en hij is ook nog eens compacter én goedkoper.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardK123
Johnny schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:32:
Ik zou geen Macbook Pro M1 aanraden maar de Macbook Air M1. Deze kan je configureren zodat hij dezelfde hoeveelheid GPU cores heeft en dus even krachtig is. Heeft hetzelfde scherm en dezelfde hoveelheid poorten.

Maar je krijgt dan wel echte functietoetsen, een volledig gesloten behuizing zodat er geen stof en kruimels in kunnen komen, zonder ventilator die uiteindelijk gaat vollopen met stof en gaat rammelen en hij is ook nog eens compacter én goedkoper.
Thanks voor de tip! Ik zou zelf sowieso 16GB Ram selecteren, en met de 8 cores is hij inderdaad even snel als de MBP. Vindt die Magic Touch toetsenborden zelf echt verschrikkelijk. We gaan er naar kijken!

Nogmaals dank! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
@EdwardK123 Zoals Johnny aangeeft zou ik ook voor de Macbook Air M1 gaan.

De Macbook Air heeft geen ventilator (is geluidloos). De Macbook Pro heeft wel een ventilator en kan daardoor iets langer op hogere clock snelheid draaien, maar is de meerprijs niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@EdwardK123 Let op dat de nieuwe MacBook Pro (M1x of M2) waarschijnlijk volgende maand al wordt aangekondigd tijdens WWDC.

Ik zou dus zeker nog even wachten, de Air is een leuk beestje maar de verwachtingen zijn dat de nieuwe MacBook Pro een nieuwe design krijgt:
  • 14" Smallere randen
  • Geen Touch Bar
  • Meerdere aansluitipoorten zoals MagSafe, HDMI en SD Kaartlezer
  • MiniLED
  • Nieuwe Camera
Uiteraard zal hier een premium prijskaartje aan hangen, vergelijkbaar met de huidige 4 Poort Intel Mac.

Het is dus maar net wat je graag wilt, maar als ze er weer 8 jaar mee doet zou ik daar voor gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 12-05-2021 10:43 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardK123
@Greatsword

Thanks voor de suggestie! Good to know. Echter is het zo dat haar huidige MBP zo wat uit elkaar valt, vaak vastloopt, etc. Omdat ze nog studeert zou ze de MBA/MBP via Surfspot aanschaffen, wat goedkoper is, maar wel weer 3-5 weken duurt. Maar goed dat is haar keuze. Er is nu wel een tijdelijke actie dat, bij bestelling van een Mac, ze er een Satechi USB dongel bij zou krijgen. Dat is dan wel weer een bonus.

We gaan er het weekend eens uitgebreid naar kijken samen, maar dat ze met de M1 MBA/MBP weer 8 jaar zou doen, dat zit denk ik wel goed :)

Bedankt voor de reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-07 13:09
EdwardK123 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:24:
@Greatsword

Thanks voor de suggestie! Good to know. Echter is het zo dat haar huidige MBP zo wat uit elkaar valt, vaak vastloopt, etc. Omdat ze nog studeert zou ze de MBA/MBP via Surfspot aanschaffen, wat goedkoper is, maar wel weer 3-5 weken duurt. Maar goed dat is haar keuze. Er is nu wel een tijdelijke actie dat, bij bestelling van een Mac, ze er een Satechi USB dongel bij zou krijgen. Dat is dan wel weer een bonus.

We gaan er het weekend eens uitgebreid naar kijken samen, maar dat ze met de M1 MBA/MBP weer 8 jaar zou doen, dat zit denk ik wel goed :)

Bedankt voor de reactie!
Hou Amazon ook even in de gaten. Ik heb zelf daar een m1 air gekocht voor 5 euro meer dan via surfspot, maar dan de volgende dag in huis.

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De belangrijkste overweging lijkt mij dat Intel gewoon dood is wat Apple betreft. Je zult nog wel een jaar of 2 de grote updates meekrijgen, maar ze gaan zo snel als ze het verkocht krijgen die ondersteuning laten vallen (en dan alleen nog security updates voor de oudere versies van MacOS uitbrengen).

M1 is qua performance gewoon super. Niet te vergelijken met bijvoorbeeld een nieuwe Ryzen PC, maar matcht toch zeker wel de performance van de Intel opties die Apple biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Adobe support voor M1 zodat je kunt checken wat op de M1 werkt cq. native draait: https://helpx.adobe.com/n...pple-silicon-m1-chip.html

[ Voor 21% gewijzigd door Boeryepes op 12-05-2021 12:41 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

EdwardK123 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:24:
@Greatsword

Bedankt voor de reactie!
Misschien in de tussentijd even een backup maken en een schone installatie er op zetten, dat scheelt al vaak heel wat.

Geloof me zo'n Dongel is echt geen bonus, ze worden heel warm, weer een extra ding om mee te slepen en wat defect/zoek kan gaan.

Het is niet voor niets dat Apple heeft besloten om in de nieuwe Macbook na 5 jaar eindelijk weer meer poorten te gaan implementeren ;)

Succes met het besluit in ieder geval, WWDC staat al voor 7 Juni gepland zo te zien.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-07 11:18
talkatoo schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:31:
@EdwardK123 Zoals Johnny aangeeft zou ik ook voor de Macbook Air M1 gaan.

De Macbook Air heeft geen ventilator (is geluidloos). De Macbook Pro heeft wel een ventilator en kan daardoor iets langer op hogere clock snelheid draaien, maar is de meerprijs niet waard.
Ho ho wacht even, zijn partner gaat de laptop gebruiken om zware software te draaien. Daarbij wil je niet dat hij twee minuten vlot werkt en daarna terugschakelt in kloksnelheid omdat hij te warm wordt. Dit ga je, vooral bij geemuleerde en grafisch zware applicaties, echt wel merken hoor.

Dit is waarom de Pro juist een actieve koeling heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
360Degreez schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:07:
[...]

Ho ho wacht even, zijn partner gaat de laptop gebruiken om zware software te draaien. Daarbij wil je niet dat hij twee minuten vlot werkt en daarna terugschakelt in kloksnelheid omdat hij te warm wordt. Dit ga je, vooral bij geemuleerde en grafisch zware applicaties, echt wel merken hoor.

Dit is waarom de Pro juist een actieve koeling heeft.
Ik gebruik voor mijn werk de 8 core CPU en 7 core Macbook Air M1 én de Macbook Pro M1 8 core CPU en 8 core GPU dagelijks in programma's als Cinema 4D (die qua CPU en GPU minstens zo zwaar zijn als bovengenoemde). En ik zou via een extern scherm echt niet kunnen vertellen op welke ik zit te werken (afgezien van de ventilator van de 13 inch). Ja, op de pro is een render misschien in 15 min klaar en de air 18 min. Of dat de meerprijs waard is? voor een student zeg ik nee.

Daarnaast heb ik ook een full spec Macbook Pro 16" die meer dan 4 keer zo duur is als de Air M1. Lekker warm op schoot en een hoop kabaal. Wil je raden welke ik liever gebruik? :)

Wil je 3 min minder wachten op 15 min? dan de Pro. Wil je een heerlijk stil mobiel werkpaard dan is de instap air + 16 GB naar mijn mening perfect.

[ Voor 3% gewijzigd door talkatoo op 14-05-2021 20:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwardK123
Hallo allemaal!

We zijn eruit gekomen. Bedankt voor de vele reacties, ik had niet verwacht er zoveel te mogen ontvangen.

Gisteren hebben we nog eens een bezoek gebracht aan de Apple store in Haarlem. Van één medewerker tergend slecht advies ontvangen, van een ander wél iets waar we wat mee konden. Wij zaten inderdaad ook tussen de keuze van de Air of de Pro, en de reactie van @360Degreez in achtnemend, iets wat de deskundige Apple Store medewerker ook beaamde, heeft zij met oog op de lange termijn gekozen voor een 13" MBP M1 met 16gb ram en 512gb SSD.

Alsnog korting gekregen via de onderwijs site van Apple, dus het uiteindelijke bedrag van de belasting teruggave is daar mooi aan opgegaan. Ik weet zeker dat ze, met werk later ook, hier nog wel een hele flinke tijd mee door kan gaan. We hadden geen zin om nog te wachten op eventuele nieuwe aankondigingen op WWDC, en uiteindelijk is de kogel door de kerk.

Allen, nogmaals dank voor alle reacties! Topic mag gesloten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-07 11:18
EdwardK123 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:16:
Allen, nogmaals dank voor alle reacties! Topic mag gesloten :)
Gefeliciteerd met de aankoop! :-)
Pagina: 1