Openbaar controversiële stellingen innemen op social media

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Heel lang moest ik niets van social media hebben. Langzaamaan toch met Whatsapp en Facebook begonnen, alleen om contact met familie en vrienden te onderhouden.

Sinds kort nu ook Twitter, al vind ik het moeilijk om mijn plaats in de community te vinden. Ik vind het moeilijk om onder mijn eigen naam, openbaar stelling te nemen over allerlei zaken die in Nederland en de wereld spelen. Als persoon heb ik vroeger altijd geleerd dat het beter was je mond te houden.

Waar zoveel mensen zijn, zoveel meningen. Ik wil niemand kwetsen en ben bang dat ik hiermee mijzelf beschadig, in de zin dat het eventuele carrièrekansen kan beperken. Want waar ik mij wel een beetje over verbaas is dat sommige mensen, neem bijvoorbeeld Wybren van Haga soms wel hele controversiële stellingen innemen. Maar deze man heeft zijn schaapjes al op het droge, kan dus eigenlijk van alles zeggen zonder daarop afgestraft te worden.

Aan de andere kant wil ik mij wel uitspreken over onrecht in de wereld en vind ik het belangrijk om het bespreekbaar te maken. Moeilijk dilemma, hoe gaan jullie hiermee om?

[ Voor 3% gewijzigd door prodesk op 12-05-2021 00:11 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Het is wel de plek waar tegenwoordig de discussies gevoerd worden. Enig verschil ten opzichte van een forum, dat steeds minder bezocht wordt, is dat je wel je eigen naam moet gebruiken. Daar voel ik mij wel ongemakkelijk bij, maar aan de andere kant wil ik ook niet zwichten en bang zijn voor iets dat er nog niet is. Misschien zie ik wel teveel leeuwen en beren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarom zou je eigen naam op Twitter gebruiken? Doe ik ook niet. Je kunt zo anoniem zijn als dat je zelf wilt.

Alleen krijg je meer followers als mensen je kennen. Maar mijn naam of foto staan ook niet in mijn profiel, al is het wel met een beetje moeite te vinden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Sociale media zijn platforms die, ongeacht wat mensen denken bij intentie tot gebruik, niet ontworpen zijn voor discussie of gesprek, maar voor beïnvloeding en datacollectie. De prikkels om er gebruik van te maken zijn divers, maar besef dat het om media gaat waar disproportioneel signaal de regel is, en dat maakt het tot wat het is.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
prodesk schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 00:01:
Langzaamaan toch met Whatsapp en Facebook begonnen, alleen om contact met familie en vrienden te onderhouden.

Sinds kort nu ook Twitter,
Als je zo contact moet onderhouden met familie en vrienden dan kun je beter kijken hoe je die manier kunt veranderen. Een telefoon kan bijvoorbeeld ook bellen, dan kun je elkaar spreken. Schijnt heel persoonlijk te zijn, lekker 1-op-1 waar de rest van de wereld niets mee te maken heeft.

Ik had destijds ook Facebook, contact met familie was minimaal. Het was praktisch een "kijk eens hoe goed/slecht ik het heb race". Op Twitter kwam een boel koffie voorbij bij hippe tentjes en zo af en toe wat geroeptoeter.

Met beiden gestopt en ik mis er niks aan. WhatsApp is er nog wel, met een groepsgesprek kan het nog best leuk zijn om te lezen wat er gaande is. Voor de rest, de individuele gesprekken zijn ook niet bijster spannend. Dus ook dat is niet heel geschikt om op de hoogte te blijven van elkaar.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Twitter is geen community. Twitter is een hoekje van het park waar je allemaal je eigen zeepkistje neerzet en een beetje om je heen staat te roepen. In sommige gevallen is je buurman het met je eens, en roept met je mee, en in andere gevallen roept 'ie dat je ongelijk hebt.
Nuances en onderbouwingen zijn niet van belang, en de kans dat je, als je keel schor is van het roepen samen de kroeg induikt is minimaal.
Twitter is puur een-richtingsverkeer. En omdat de meeste mensen hebben uiteindelijk niets in dat hoekje van het park te zoeken hebben maakt dat de meeste langslopen zonder aandacht aan jou of je buren te schenken.

* Jester-NL zag in Monty Python's Life of Brian al een Twitter avant la lettre voorbij komen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Geen Twitter gebruiken, voel ik me prima bij.

Je op internet uitspreken over onrecht in de wereld schiet niemand wat mee op. Als je daar écht wat aan wil doen, ga er dan ook wat aan doen ipv een berichtje de wereld in slingeren vanaf je luie stoel!.

[ Voor 69% gewijzigd door SmurfLink op 12-05-2021 07:34 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-07 22:47
Jester-NL schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 07:04:
Twitter is geen community. Twitter is een hoekje van het park waar je allemaal je eigen zeepkistje neerzet en een beetje om je heen staat te roepen. In sommige gevallen is je buurman het met je eens, en roept met je mee, en in andere gevallen roept 'ie dat je ongelijk hebt.
Nuances en onderbouwingen zijn niet van belang, en de kans dat je, als je keel schor is van het roepen samen de kroeg induikt is minimaal.
Twitter is puur een-richtingsverkeer. En omdat de meeste mensen hebben uiteindelijk niets in dat hoekje van het park te zoeken hebben maakt dat de meeste langslopen zonder aandacht aan jou of je buren te schenken.

* Jester-NL zag in Monty Python's Life of Brian al een Twitter avant la lettre voorbij komen.
Mooie omschrijving, helemaal mee eens. Ik ben er op daarom mee gestopt. Is er in de echte wereld al weinig respect, op twitter ontbreekt dat volledig.
Opzeggen van twitter account heeft mij wat meer rust gegeven!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:05

-tom-562

Oliesjeik

Waarom 'moet' je Twitter gebruiken of 'moet' je überhaupt een stelling innemen op sociale media?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Het concept wat je beschrijft heeft een beetje te maken met social cooling.
-tom-562 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:36:
Waarom 'moet' je Twitter gebruiken of 'moet' je überhaupt een stelling innemen op sociale media?
Niemand zegt dat dat moet dus deze vraag slaat nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:44
Anoniem: 1302638 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:43:

[...]

Dat geeft TS toch echt zelf aan:
Sinds kort nu ook Twitter, al vind ik het moeilijk om mijn plaats in de community te vinden. Ik vind het moeilijk om onder mijn eigen naam, openbaar stelling te nemen over allerlei zaken die in Nederland en de wereld spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-07 08:05
Ten eerste, voor het grootste gedeelte eens met alles wat hier boven is gezegd.

Verder moet je jezelf gaan afvragen of dit is wat je wil. Je zegt dat je niemand wil kwetsen en bang bent dat je je zelf beschadigd. Guess what? Met je mening ga je nou eenmaal mensen kwetsen. Als daar bang voor bent dan kun je inderdaad beter je mond houden zoals je zelf al zei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:05

-tom-562

Oliesjeik

Anoniem: 1302638 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:43:

[...]

Dat zegt de TS toch echt wel, lees maar eens goed

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

ArnoutV schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:45:
[...]

Dat geeft TS toch echt zelf aan:

[...]
Er staat nergens dat het moet. Hij wil dat graag. Dus als je dan vraagt "waarom vind je dat dat moet" dan klopt er iets niet.

En dat hij dat wil is mi al voldoende. Dan moet je niet terugkomen met "nou dan moet je dat niet willen".

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 1302638 op 12-05-2021 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-07 21:52
prodesk schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 00:43:
Het is wel de plek waar tegenwoordig de discussies gevoerd worden. Enig verschil ten opzichte van een forum, dat steeds minder bezocht wordt, is dat je wel je eigen naam moet gebruiken. Daar voel ik mij wel ongemakkelijk bij, maar aan de andere kant wil ik ook niet zwichten en bang zijn voor iets dat er nog niet is. Misschien zie ik wel teveel leeuwen en beren.
Ik denk niet dat het de plek van discussie is. Het is vooral je eigen mening ventileren. Wat natuurlijk prima is. Maar ik ben niet van mening dat het maar ook iets lijkt op een serieuze afspiegeling van een gehele samenleving.

Ik moet altijd erg hard lachen als ze ergens in het nieuws het over discussies op twitter hebben.
Alsof het dan ineens meer waarde heeft. Harder schreeuwen maakt iets niet belangrijker.

Om te antwoorden op je vraag:
Ik negeer socials, juist omdat je altijd nuance mist, of de mogelijkheid tot een goed gesprek.
Wachten totdat iemand je re-tweet of boos reageert vind ik geen discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KruimelTuimel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06-2021
@Anoniem: 1302638

ZIe hier het voorbeeld waarom je liever niet op social media wilt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:39
Tja als je je mening gaat uiten over controversiële onderwerpen dan zijn er mensen daar weleens niet mee eens. Dan heb je twee opties: Niet je (controversiële) mening uiten; of accepteren dat er mensen het niet mee eens zijn.

Ik kies er voor om in sommige whatsapp groepen (met vrienden) waar ik in zit weleens wat te zeggen van de 'grappige' plaatjes die er voorbij komen. Voornamelijk als ze erg racistisch zijn, bijvoorbeeld over zwarte piet. Of het zin heeft weet ik niet, maar ik wil in ieder geval laten blijken dat ik het niet eens ben met wat er gestuurd word. Als mijn vrienden daardoor anders over me gaan denken dan is dat maar zo.

Dan gaat het in mijn geval nog over besloten groepen met vrienden(groepen). Als een wildvreemde op het internet het niet met mijn mening eens is dan maakt dat me echt helemaal niets uit. Iedereen mag zijn eigen mening hebben, zeker online.

edit:
Overigens hou ik veel meer van discussies op diverse fora dan op twitter. Dat heeft namelijk veel meer inhoud en op sommige plekken op internet, zoals hier op t.net, gaat dat er ook behoorlijk respectvol aan toe. In plaats van wat geroep in de leegte zoals op Twitter.

[ Voor 13% gewijzigd door Ozzie op 12-05-2021 08:56 ]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-07 18:26
Pretouska schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:49:
[...]

Ik denk niet dat het de plek van discussie is. Het is vooral je eigen mening ventileren. Wat natuurlijk prima is. Maar ik ben niet van mening dat het maar ook iets lijkt op een serieuze afspiegeling van een gehele samenleving.

Ik moet altijd erg hard lachen als ze ergens in het nieuws het over discussies op twitter hebben.
Alsof het dan ineens meer waarde heeft. Harder schreeuwen maakt iets niet belangrijker.

Om te antwoorden op je vraag:
Ik negeer socials, juist omdat je altijd nuance mist, of de mogelijkheid tot een goed gesprek.
Wachten totdat iemand je re-tweet of boos reageert vind ik geen discussie.
Ik zou willen dat je gelijk had. Het begint er echter steeds meer op te lijken dat Twitter de éxacte afspiegeling van de huidige maatschappij is. Nu zie je op straat de mensen over het algemeen niet op dezelfde manier tegen elkaar schreeuwen, maar de gekozen politiek lijkt er echter verdomd veel op. En toch ook in het openbaar op bepaalde plekken. Waar TS tegenaanloopt onderschrijft dat ook: veel schreeuwende mensen die niet naar elkaar luisteren met in het midden een grote groep welke zich niet wil voegen bij 1 van de 2 kampen en bang is dat dat wel gebeurt zodra de eigen mening gegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-07 13:03

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Bij politiek onderwerpen en personen is het helaas tegenwoordig een soort trollen festijn op twitter.

Links basht rechts en andersom; lekker anoniem

Ik zou zeker niet je eigen naam gebruiken of je profiel op prive zetten als je je echte naam gebruikt.

Misschien kan je je plaats beter vinden op telegram voor dit soort onderwerpen; daar heb je vaak groepen met gelijkgezinden.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pretouska
Montaner schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:55:
[...]

Ik zou willen dat je gelijk had. Het begint er echter steeds meer op te lijken dat Twitter de éxacte afspiegeling van de huidige maatschappij is. Nu zie je op straat de mensen over het algemeen niet op dezelfde manier tegen elkaar schreeuwen, maar de gekozen politiek lijkt er echter verdomd veel op. En toch ook in het openbaar op bepaalde plekken. Waar TS tegenaanloopt onderschrijft dat ook: veel schreeuwende mensen die niet naar elkaar luisteren met in het midden een grote groep welke zich niet wil voegen bij 1 van de 2 kampen en bang is dat dat wel gebeurt zodra de eigen mening gegeven wordt.
Even een average website erbij gepakt: https://2bfound.nl/blog/social-media-trends-ontwikkelingen/
Er zijn ongeveer 2 miljoen dagelijkse Nederlandse gebruikers.
en in 2019 bleek dat ongeveer 44% nooit iets verstuurd alleen maar leest
https://kinsta.com/nl/blog/twitter-statistieken/

Dan denk ik toch echt dat het een vertekend beeld geeft. Mensen die je om hun mening vraagt zijn altijd subtieler, dan de 1.2 miljoen mensen die het graag van de daken schreeuwen, omdat ze vinden dat het anders moet. (wat zeker niet wil zeggen dat ze ongelijk hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:35
@prodesk De vraag is voor mij vooral: wat is jouw doel? Wat denk je te bereiken door je te mengen in discussies op Twitter?

Er zijn wat mij betreft maar 2 doelen waarbij het nut heeft om actief te worden in Twitter-discussies. De eerste is exposure voor jezelf: personal branding, zeg maar. Maak jezelf de grootste roeptoeter op een specifiek gebied en hang daar een verdienmodel aan. Dat lijkt me een zielloos bestaan, maar het werkt wel.
De tweede is het aanzwengelen van polarisatie. Lekker beetje trollen, extreme standpunten innemen, kijken hoe mensen over elkaar heen buitelen om boos met je in discussie te gaan. Kan trouwens gecombineerd worden met doel 1: laat je betalen door Putin om verdeeldheid te zaaien.

Als je doel anders is dan bovenstaande, dan weet ik vrij zeker dat Twitter niet de beste plek is om je doel te verwezenlijken.

Dan even het belang van Twitter in context plaatsen. 2 miljoen dagelijkse gebruikers van Twitter, da's minder dan 12% van de Nederlandse bevolking.

Feit 1: 88% van de Nederlanders is niet actief op Twitter. Dus als jij dat ook niet bent, bevind je je in goed gezelschap. (En dan ben ik denk ik nog genereus door naïef aan te nemen dat die 2 miljoen ook daadwerkelijk allemaal verschillende mensen zijn, en allemaal Nederlanders zijn).

Zoals @Pretouska hierboven al aangeeft, betekent 'actief gebruik' niet dat je je ook mengt in discussies. Sterker nog, een heel groot deel schrijft zelf nooit een tweet. Als we die 44% aannemen, dan schrijft dus slechts 6% van de Nederlanders wel eens een tweet.

Voor het overige heb ik geen statistieken, maar mijn n=1-observatie is dat Twitteraars in mijn omgeving dat vooral doen vanuit hun werk: voor het promoten van activiteiten van hun werkgever. Daarin worden geen stellingen ingenomen, geen discussies gevoerd - puur gezorgd dat je bij je volgende beoordelingsgesprek kunt aanvoeren dat je actief hebt meegeholpen aan de branding en exposure van je werkgever.

Kortom, @prodesk, het deel van de Nederlandse bevolking dat doet wat jij denkt dat de bedoeling is, namelijk op Twitter 'openbaar stelling nemen over allerlei zaken die in Nederland en de wereld spelen', is erg klein. Dat zijn de grootste roeptoeters - ik ken maar 2 mensen die op die manier actief zijn op Twitter. Allebei mensen die op feestjes door de meeste mensen ontweken worden omdat ze irritante betweters zijn en niemand zin heeft om weer naar een van hun monologen te luisteren. Dus die gaan dan maar eenzaam op social media lopen gillen, waar je jezelf wijs kunt maken dat veel interactie met je posts betekent dat je populair bent.

Misschien is dat dan het derde doel waarbij Twitteren potentieel nut heeft: als je je eigenwaarde niet kunt halen uit andere dingen en normale mensen niet (meer) naar je willen luisteren, dan kun je het altijd nog op Twitter proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:48
Er is op Twitter maar weinig waarop ik reageer. Discussies worden al snel vanuit de flanken gevoerd en daardoor is het 99 van de 100 keer geen discussie maar een mening ventileren. Soms wel interessant om te lezen wat er voor ideëen leven. Maar meer dan een half uurtje per week besteed ik er niet aan.

Wil je echt mensen bereiken en laten nadenken over onderwerpen, dan is dit denk ik niet het medium. Iemand op de flanken in een discussie gaat niet door een tweet van een ander de flank verlaten.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Anakha De enige reden dat ik, sporadisch, twitter gebruik, is omdat dat soms de enige manier is om een leverancier/fabrikant van een product/dienst te bereiken.
Als je b.v. een vraag/issue hebt, waar ze via andere contactmedia niet op reageren... :/

Voor de rest ignoreer ik al dat digitale gezwets. :+ ;w

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pretouska
Wil toch ook een benadrukken, dat de andere kant ook volkomen legaal en terecht is.

Als je de behoefte hebt om te ventileren van je mening, dan moet dat ook zeker kunnen!
wie weet verander je juist iemand zijn mening!

Dat er van de 17 miljoen mensen maar 3 miljoen op twitter kijken betekend natuurlijk niet dat het geen bestaansrecht heeft.

Ik heb persoonlijk alleen moeite met het feit dat het als een goede afspiegeling is van de samenleving in NL wordt bestempeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162126

Nou nee. Twitter is echt niet de plek waar discussies gevoerd worden. Die oneliners kan je geen discussie noemen. Ik heb een account gehad, maar ben wijzer geworden. Er zijn veel betere manieren om je ‘nuttig’ te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anoniem: 162126 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:00:
[...]

Nou nee. Twitter is echt niet de plek waar discussies gevoerd worden. Die oneliners kan je geen discussie noemen. Ik heb een account gehad, maar ben wijzer geworden. Er zijn veel betere manieren om je ‘nuttig’ te maken.
Dat hangt er maar net van af. Er worden heel nuttige en leerzame discussies gevoerd op Twitter, maar je moet door een oerwoud van schreeuwende halve garen heen. Hangt er ook een beetje van af hoe niche je je discussie wil hebben. Politiek of religie; tja. Dat zijn dingen waar je je op een verjaardag ook niet aan brandt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Twitter is mooi om snel met een bedrijf te kunnen communiceren (Ziggo achtigen) omdat deze jeuk krijgen van publieke klachten. Verder is je mening geven op Twitter zinloos behalve dat je het wellicht "kwijt bent". Discussie is kansloos.

Daarnaast is vrijwel elke social media platform waar mensen hun leven delen een vorm van zelfpijperij en schone schijn. Zelfs LinkedIn is al onbruikbaar geworden door alle persoonlijke bagger welke daar wordt gedeeld. Dit i.c.m. de lading "making stupid people famous" maakt social media platformen echt het gezamenlijke riool van het internet zonder toegevoegde waarde. Disclaimer: Ik heb zelf geen boeiend leven, misschien is het jaloezie ;) Al ben ik bang dat veel van de mensen op Instagram e.d. dit stiekem ook gewoon niet hebben.

[ Voor 57% gewijzigd door Ebayzo op 12-05-2021 10:12 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Discussies zou ik sowieso niet online gaan voeren. Het is vreselijk moeilijk om zonder intonatie en non-verbale communicatie een goede discussie te voeren. Mensen vallen snel over een enkel woordje of wat dan ook. En zeker als je anoniem aan het communiceren bent. Lekker met twee gestrekte benen erin vanaf je zolderkamertje...

Net als mijn bovenbuurman gebruik ik twitter (en facebook) vrijwel alleen voor communicatie met bedrijven. Mijn facebook account heeft een fictieve naam en ik heb totaal er 9 vrienden (vriendin & directe familie) op. Facebook gebruik ik verder alleen voor het volgen van een paar groepen (bbq met name). Twitter eigenlijk alleen eens per jaar met het ESF. Dat maakt het ESF kijken echt 100x leuker!

Ook ben ik het wel eens met Boudewijn de Groot: https://www.nu.nl/achterk...le-media-narcistisch.html

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Voor de goede orde, en als aanvulling op mijn zeepkistjes-stelling:
Twitter is natuurlijk DE plek voor het innemen van een controversiële instelling ;)

En die kun je ook gewoon spuien op Facebook of Whatsapp. Wat je instelling is, maakt ook nauwelijks uit... waar het uiteindelijk om draait is, of jij die stelling al dan niet wil uiten, en (waar nodig) verdedigen.

Persoonlijk heb ik ooit een Twitter-account aangemaakt om te zorgen dat niet iemand anders 'mijn' nick daar zou kapen. Facebook heb ik al jaren geleden zonder omkijken weggedaan, en op Whatsapp zit ik in wel twee groepen. Ik prefereer mijn contacten een-op-een.
En als het om discussiëren gaat, zit ik liever op wat kleinere fora, dan op Reddit-achtige sites (of welke van 'the sovcials' dan ook... gewoon omdat ik op die manier een (iets) beter allround overzicht heb van met wie ik waarover praat.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162126

TMDC schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:07:
[...]

Dat hangt er maar net van af. Er worden heel nuttige en leerzame discussies gevoerd op Twitter, maar je moet door een oerwoud van schreeuwende halve garen heen. Hangt er ook een beetje van af hoe niche je je discussie wil hebben. Politiek of religie; tja. Dat zijn dingen waar je je op een verjaardag ook niet aan brandt.
Das waar, ik volgde voorheen nog wel wat tech gerelateerde streams maar vond het geschreeuw uiteindelijk voldoende om er mee te stoppen. Ik zal wel toegeven dat ik dat met alle social media heb gedaan behalve tweakers.net en ik heb nog een linkedin account. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:35
Nou het is meer het afvalputje van het internet van mijn ogen. Ik heb werkelijk bijna nog nooit een volwassen discussie op Twitter voorbij zien komen, jij wel?
Aan de andere kant wil ik mij wel uitspreken over onrecht in de wereld en vind ik het belangrijk om het bespreekbaar te maken. Moeilijk dilemma, hoe gaan jullie hiermee om?
Daar is niks mis nee, maar waarom begin je niet in je eigen sociale kring zoals familie, vrienden, collega's buren etc wanneer een bepaald onderwerp ter sprake komt? Ik begrijp de drang niet zo om 'social' media hiervoor te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ding is natuurlijk wel of je een (ongefundeerde) mening op Twitter gooit (zoals je voorbeeld Haga doet, stellingen overnemen van bijvoorbeeld Maurice de Hond zonder enige wetenschappelijke waarheidszoeking) of daar met feiten een discussie gaat voeren. Wel is het, zoals al eerder aangehaald, de afvoerput van het internet waar júist feitelijke waarheden neersabelen met meningen de kern is van het platform.

Misschien is, als Haga/Maurice/Thierry in de lijn van je mening liggen, Parler een alternatief? Dat platform zit qua politieke en wetenschappelijke visie meer in hun lijn.

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 12-05-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

renegrunn schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:42:
[...]

Nou het is meer het afvalputje van het internet van mijn ogen. Ik heb werkelijk bijna nog nooit een volwassen discussie op Twitter voorbij zien komen, jij wel?
Ik wel, dagelijks. Het zal wel aan mijn werkveld liggen. Wel doe ik er echt mijn best voor om accounts die troep posten te ontvolgen en de tijdlijn schoon te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:26
Is dit niet gewoon een gevalletje: Hoge bomen vangen veel wind, of, met je kop boven het maaiveld uitsteken?
Heeft niks met Twitter of welk ander platform dan ook te maken toch?

Is je stammetje of takken (nog) niet sterk genoeg, groei je beter niet al te hoog. Of je accepteert dat je (als eerste) neergemaaid wordt. Ben jij het altijd eens met andermans mening? Of ga je dan ook wel eens bokken misschien? Waarom zouden anderen het met jou eens moeten zijn?

... Of je zorgt gewoon dat je beveiliging hebt 24/7... Komt je wellicht bekend voor?

Daarbij zoals al eerder aangehaald, wat voor jou controversieel is, is voor een ander juist de waarheid of doodnormaal. Denken dat je altijd iedereen tevreden kan houden (met jou mening) is een illusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Twitter kan nuttig en leuk zijn. Voor mijn werk heb ik er vaker vragen gesteld en krijg expert feedback, maar dat is omdat ik mensen ken en vice versa. Verder zijn er zat grappige plaatjes, cartoonisten e.d. te volgen (zoals https://twitter.com/dinoman_j of Jos Collignon) die ontzettend leuke en rake cartoons maken, zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThhQHK8QQGuC2P7U7AQwjU2BUDw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TYIaK8jyoVus9SsnjrA1zBIb.jpg?f=user_large
En ja, ook politiek e.d. Ik gebruik de block knop vaak zat, en heb ook bepaalde woorden in het filter staan waardoor ik die posts niet zie.

Twitter is inderdaad weinig discussie en meer roepen. So be it.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-06 12:20
Ik kijk dagelijks op Twitter wat er speelt. Met name het hele COVID verhaal en boze wappies zijn regelmatig reden voor popcorn.

En af en toe je eigen ongezouten mening ventileren voor de lol, je moet het zeker niet al te serieus nemen of van de wijs laten brengen door (boze) reacties van Tweeps.

Een gezonde discussie voeren online is vaak lastig IMHO, al was het maar door het aandeel anonieme keyboard helden die graag op de man spelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Skyrunner op 12-05-2021 14:12 ]

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Flink probleem is de trend waarbij mensen denken dat mening relevant is. Dat is het niet, expressie van mening wordt gebruikt - als disproportioneel signaal. Zo verdwijnt de ruimte voor gezond gesprek, constructief debat, en worden doodnormale processen van toetsing van mening én informatie weggedrukt.

Het gebruik van mening is relevant bij de platforms. That’s it. Daar zit dus geen enkele relatie of correlatie met de mensen zelf die deze of gene mening hebben.

Waar gebruik van Twitter specialistisch in onderwerp voorzien is van kennisframes en zichtbare toetsing van data én perspectief kan het heel nuttig zijn als laagdrempelig communicatief mechanisme. Maar dit is de uitzondering, niet enkel omdat het medium zelf geen kaders heeft maar enkel prikkels, maar ook omdat het extreem zeldzaam is dat mensen er überhaupt gebruik van maken voor dergelijke toepassing vanuit aanwezige kennisframes met de facto aanwezigheid van toetsing.

Dat geldt voor andere sociale media nog meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Virtuozzo op 12-05-2021 14:15 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-07 16:02
En daar begint het denken dus al fout, want er is een wezenlijk verschil tussen een discussie, waar je niet naar elkaar luistert en een dialoog. discussiëren werkt niet, want mensen hebben hun mening al gevormd en zijn niet bereid naar je te luisteren, bij een dialoog word er daadwerkelijk geluisterd en stellen mensen ook eerder vragen.

https://academyofminds.com/debat-dialoog-discussie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-07 07:13
Wow, wat een negativiteit over Twitter :/ Het is toch echt vooral wat je er zelf van maakt en wie je volgt en waarom.

Begin met mensen te volgen die iets zinnigs te melden hebben en kunnen nuanceren. En probeer ook mensen te vinden die een tegenovergestelde draai hebben, dan zie je vanzelf verschillende invalshoeken langskomen over een onderwerp :9

Mensen die niets te melden hebben, zitten te stoken, geen nuance hebben of kunnen onderbouwen moet je zoveel mogelijk laten liggen.

Zelf een mening ventileren is natuurlijk prima, maar je zult reacties krijgen. Dat is prima, dat krijg je in real life ook. En soms kom je erachter dat je je mening moet bijstellen. :)

Anoniem of niet? Tsja, dat moet je zelf weten. Het helpt enorm in discussies als men weet met wie ze te doen hebben. Dus een beetje achtergrond over wie je bent en wat je doet in je bio is zeker nuttig. Maar waar anoniem een bepaalde veiligheid biedt, helpt niet-anoniem vaak wel als bescherming van jezelf: je wordt genuanceerder in wat je verkondigt.

Ik vind Twitter heel nuttig. Ik volg mensen met betrekking tot m'n werk, dingen waar ik interesse in heb, of voor de lolz. Ook qua politiek en maatschappij heeft het mij geholpen ontwikkelingen te duiden. Vooral bij dat laatste is het belangrijk om genuanceerde mensen met verschillende invalshoeken in je feed te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:40
Als je social-media niet heel erg hebt gebruikt, en het nog kan missen, begin er dan zeker niet aan.

je zegt mee te willen discussiëren, maar dat is wat juist nooit gedaan wordt, het gaat alleen maar om wie het hardst kan schreeuwen, of wie het beste subtiel kan trollen zonder geband te worden.
en net zoals hier vaak de discussie geheel wordt overgenomen door regeerders met extreme meningen, en er dan feitelijk geen discussie meer is, maar alleen schreeuwen wie er het meest gelijk heeft, en dat niemand meer zin heeft om te reageren.

Social media runt op het feit dat te veel mensen willen laten zien en horen dat ze net even beter zijn dan anderen, en dat zit een beetje in de mens gebakken...helaas.
gebruik social-media alleen voor bedrijven contact, of met specifieke groepen die dezelfde hobby's hebben.

Ik verzeker je dat na een week van discussiëren, je alleen maar gefrustreerd raakt :)

[ Voor 6% gewijzigd door absrnd op 12-05-2021 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-07 23:04
Ga a.u.b. niet op twitter zitten en bespaar jezelf je hersencellen.
Als er iets is wat je niet wilt doen, dan is het wel op twitter zitten.

99% van de gebruikers zijn lui die alleen maar haat willen stoken om niks.
Als je niet oppast met wat je zegt daar en twitter is het niet met je eens, wees voorbereid om gedoxxed te worden met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik vind het vooral jammer aan Twitter dat er zoveel nadruk ligt op wie iets zegt. Roept een populair account iets, dan krijgt dit gegarandeerd een hoop retweets en reacties, ook al is het onzin of eigenlijk helemaal niet zo goed of grappig. Er valt genoeg te zeggen over Reddit, maar wat dit betreft vind ik het een verademing, iedereen kan upvotes krijgen voor goede content.

Het "op wie zijn we vandaag boos" punt is al genoemd. Dat kun je deels beperken door te kiezen wie je volgt, maar het blijft lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het hangt ook van het onderwerp af. Bij bepaalde onderwerpen gaat dit op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-hdVDmBt3MsLZFF8j0NFdowquM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/le8l8abDUUuEdP6ctPScX42Y.jpg?f=user_large
En dan vangen hoge bomen veel meer wind, of in dit geval online abuse.

Maar dat is op Facebook, Tiktok etc net zo erg.

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 14-05-2021 18:00 ]

Pagina: 1