Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KevinHyrule
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-06-2022
Ik zoek een?
GPU Upgrade oude Game PC

Wat is je budget?
200euro +/-

Huidige setup:
CPU: Intel Core i7-860
Mobo: MSI P55-GD65
RAM: 16GB Corsair Vengeance LP 16GB 1866MHz CL9
PSU: Corsair HX750W
SSD: Samsung 870 Evo 500GB

Reeds een RAM en SSD upgrade uitgevoerd. Nu enkel nog een geschikte GPU vinden.
Elk voorstel is welkom.

Alle reacties

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Op basis van deze info kunnen we je geen goed advies geven.

Wat heb jezelf al gevonden of waar zit je aan te denken?

Misschien een Riva TNT iets? :z

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 25-03 22:14
Wat voor games gaan er gespeeld worden?

I7 8086k | RTX 3080 MSI Gaming X Trio | 16gb ram | LG 34GN850 | nintendo switch | iPhone 13 Pro Max

• KevinHyrule
Aan de hand van PC-builds zijn "bottleneck" calculator heb ik al volgende suggesties gekregen.
- GTX 960
- RX 560
- GTX 1060

Online heb ik ook al mensen gezien met een i7 860 en GTX 970

Voornamelijk speel ik nu World of Warcraft (Classic) heb momenteel geen moderne games op het oog.
Zou wel nog wat online multiplayer games willen spelen zoals PUBG, Fornite, LoL, Minecraft, ..

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:12
Ik heb tot vorig jaar een i7 860 met een GTX 970 gebruikt. Dat was voor mij een prima combinatie. En die GTX 970 kun je hier op Vraag @ Aanbod volgens mij wel met jouw budget kopen.

• KevinHyrule
ruftman schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 00:21:
Ik heb tot vorig jaar een i7 860 met een GTX 970 gebruikt. Dat was voor mij een prima combinatie. En die GTX 970 kun je hier op Vraag @ Aanbod volgens mij wel met jouw budget kopen.
Had wel gelezen dat een i7 860 wel een redelijke bottleneck is voor de werking van een GTX 970.
Weet niet of er veel verschil is in dat geval tussen een GTX 960 die amper bottlenecked en een GTX 970?

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:12
KevinHyrule schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 00:26:
[...]

Had wel gelezen dat een i7 860 wel een redelijke bottleneck is voor de werking van een GTX 970.
Weet niet of er veel verschil is in dat geval tussen een GTX 960 die amper bottlenecked en een GTX 970?
Nooit echt iets van een bottleneck gemerkt. Ik draaide die combinatie met een 2560 x 1080, 60hz. monitor en de meeste games (Doom, GTA5, Dishonored, Titanfall 2) draaiden gewoon soepel.
Zie ook: YouTube: i7 870 + GTX 970 | GAMING BENCHMARKS!! | Shadow of the Tomb Raider +...

[Voor 20% gewijzigd door ruftman op 12-05-2021 00:32]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:49
En waarom is een bottleneck een probleem? Ja dan is je videokaart sneller dan je CPU, maar veel nadeel ondervind je daar toch niet van, behalve dat de framerate gelimiteerd wordt. Het is een beetje zonde van de GPU, maar zal ook variëren per game, in games die minder CPU afhankelijk zijn, kun je misschien wel het maximum uit de GPU halen.

Ik heb een aantal jaren een Core i7 860 (OC @ 4GHz) gebruikt met een R9 290 (ongeveer zelfde prestatieniveau als een GTX 970). In heel single threaded games was de CPU wel een bottleneck, toen ik dan overstapte naar een nieuw platform was dat zeker merkbaar. Ik gebruikte die combinatie wel met een 2560x1440 monitor, dan wordt de GPU relatief zwaarder belast en vormt de CPU minder snel een bottleneck. Bij 1920x1080 zal de CPU wel sneller een bottleneck zijn.

• KevinHyrule
GPU werkt dan toch trager omdat hij op de CPU moet wachten.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-03 23:49
Waar de bottleneck ligt hangt helemaal af van de gpu, cpu, resolutie+hz en detailniveau van het spel dat je wil spelen. Met een 970 heb je wat meer ruimte voor het verhogen van resolutie en detail in spellen voor je tegen de GPU bottleneck aanloopt. Theoretisch is een 970 ongeveer 20-30% sneller dan de 960 in pure rekenkracht.

Maar als de games die je speelt op hun max zitten met een 960 in combinatie van jouw schermresolutie en games, en je kunt een goede deal vinden is het natuurlijk prima. Persoonlijk zou ik liever voor de 970 gaan, maar dat hangt af van de deal die je kunt krijgen (rond 100 euro is prijzig voor een 970, maar net acceptabel gezien de verziekte markt die we hebben). In de pricewatch zie ik vooral gelukszoeker advertenties voor veel te veel geld in deze klasse GPU's iig.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-03 22:38
GTX970 ga je niet (meer) vinden voor 100 euro, zoek er zelf ook al een tijdje één namelijk. Valt nog wel steeds binnen je budget (+/- 150 is het momenteel).

Eventueel kun je nog kijken naar een R9 280X / R9 380. Dat zijn kaartjes met een vrij aardige "bang for buck" op het moment (in mijn ogen).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee