Welke vloerstaande actieve speakerset van onder €1000

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDwaard
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-07-2022
Ik ben aan het kijken naar nieuwe speakers voor in mijn woonkamer (>30m2). De voornaamste reden is het luisteren naar een lekker stukje muziek, leuke bijkomstigheid is een beter geluid voor de tv.
Wat ik zelf fijn vind is d.m.v. bluetooth verbinden met mijn telefoon, zodat ik bijvoorbeeld mijn Spotify playlists kan afspelen. Dit is één van de redenen waarom mijn voorkeur uitgaat naar actieve speakers.

Tijdens mijn zoektocht ben ik meerdere type speakers tegengekomen. Vloerstaande speakers hebben toch wel mijn voorkeur. Ik ben o.a. de volgende merken/typen tegengekomen:
- Teufel Ultima 40 Active
https://teufelaudio.nl/ul...785000#pdp-specifications
- Argon Audio FORTE A55
https://www.hifiklubben.n...-bluetooth/argfortea55bk/

Graag zou ik jullie mening willen weten over deze speakers. Welke van de twee zouden jullie kiezen en waarom. Eventueel alternatieven die binnen het budget (€1000) passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:03

FeaR

In GoT we trust

DDwaard schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:59:
Wat ik zelf fijn vind is d.m.v. bluetooth verbinden met mijn telefoon, zodat ik bijvoorbeeld mijn Spotify playlists kan afspelen. Dit is één van de redenen waarom mijn voorkeur uitgaat naar actieve speakers.
Ik zie niet in waarom dat met passieve speakers en een receiver niet gaat? Elke main stream receiver heeft toch wel Spotify Connect aan boord. Heb je wel een extra apparaat maar het maakt je keuze vele malen groter.

Verder doen we aankoopadvies in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic de juiste kant op: AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:13
In zo'n kamer zou ik naar een stel boekenplank speakers zoals de Klipsch The Fives kijken, als je wat bas te kort komt kun je er alsnog een subwoofer bij halen. Naar mijn idee heb je dan een beter geluid dan met Teufels of Argons bij dit budget.

[ Voor 17% gewijzigd door martyw op 12-05-2021 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:52
Het aanbod actieve speakers is helaas gewoon veel minder dan passieve speakers, zeker als het om vloerstaanders gaat. Dus als het je alleen om bluetooth gaat kan je dat oplossen met een versterker met Bluetooth ingebouwd of zelfs met een losse bluetooth adapter met een simpele losse versterker. Gaat het je daarnaast ook om ruimtebesparing dan wordt het een ander verhaal natuurlijk. Bedenk daarbij wel dat een passieve speaker zo 30 jaar mee kan gaan terwijl de aansluitingen in een actieve speaker veel sneller achterhaald zullen raken (denk aan nieuwe bluetooth versies).

Hier een mogelijk voorzet voor een versterker met Bluetooth (en multiroom support) en passieve vloerstaanders:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversYamaha R-N303D Zilver€ 349,-€ 349,-
2SpeakersJamo Studio S 805 Paar (Wit)€ 339,57€ 679,14
Totaal€ 1.028,14

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDwaard
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-07-2022
Andere redenen voor de (eventuele) keuze voor actieve speakers zijn:
- Inderdaad ruimtebesparing in tvmeubel
- Eenvoudig aansluiten van extra bron, zoals een platenspeler/draaitafel.
- Bij een feestje in de tuin, zijn de speakers makkelijk te verplaatsen en aan een telefoon(bluetooth) of laptop te koppelen.

De reden voor een de keuze van vloerstaanders is voornamelijk het uiterlijk.

In ieder geval al bedank voor de input tot nu toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
DDwaard schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 07:34:
- Bij een feestje in de tuin, zijn de speakers makkelijk te verplaatsen en aan een telefoon(bluetooth) of laptop te koppelen.

Duidelijk, dan zou ik toch ook boekenplank actieve speakers meenemen in je overweging, want dan heb je voor 1000 en lager veel meer keuze. Bijv de KEF LSX voor 999,-, maar ook voor 500 is er genoeg te vinden dan. Bovendien ook makkelijker in de tuin te zetten, want die Argon actieve vloerstaanderset weegt bijvoorbeeld 26 kilo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 06:53

(Actieve) vloerstaanders zijn dus niet makkelijk te verplaatsen ;) Dat spul weegt vaak nogal wat en is onhandig met verslepen. Ik sluit me aan bij @FeaR. Een receiver met passieve speakers geeft je veel meer opties. Dat is ook nog eens handig om je tv, tv ontvanger, mediaspeler, console, platenspeler en overige A/V apparatuur op aan te sluiten. BT, spotify, airplay wordt ook al jaren ondersteunt door receivers en versterkers.

Enige reden om voor actieve speakers te gaan is mi dat je geen receiver nodig hebt, maar dat zie ik dan ook weer als heel groot nadeel. Je mist dan veel aansluitingen om al je apparaten via je receiver en speakers te laten lopen. Daarnaast, als je eens wilt uitbreiden naar 3.1 of 5.1 is dat met actieve speakers een stuk lastiger.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Feestje in de tuin is met dit soort luidsprekers niet te doen, je hebt voor een feestje buiten echt veel meer vermogen nodig (0 room gain). Plus de lage efficiëntie van de drivers in niet-PA luidsprekers helpt ook niet mee.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 12-05-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:38:
Feestje in de tuin is met dit soort luidsprekers niet te doen, je hebt voor een feestje buiten echt veel meer vermogen nodig (0 room gain). Plus de lage efficiëntie van de drivers in niet-PA luidsprekers helpt ook niet mee.
Hangt er vanaf hoe hard je wilt spelen (en de grote/indeling van je tuin). Als je een concert in je tuin wilt geven kom je er niet. Maar voor een standaard zondag middag BBQ is dit toch voldoende? Ik doe het hier in de tuin met een UE Megaboom en dat gaat al prima...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 06:53
ChojinZ schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:55:
[...]

Hangt er vanaf hoe hard je wilt spelen (en de grote/indeling van je tuin). Als je een concert in je tuin wilt geven kom je er niet. Maar voor een standaard zondag middag BBQ is dit toch voldoende? Ik doe het hier in de tuin met een UE Megaboom en dat gaat al prima...
Mja, @Anoniem: 159816 heeft wel gelijk. Consumenten speakers (zo noem ik het spul even wat we in de woonkamer hebben staan) zijn niet gemaakt voor een feestje buiten en ook niet voor binnen. En met feestje bedoel ik dan volume gehoorbeschadiging. Als je een muziekje voor bij de BBQ wilt hebben ga je niet je actieve vloerstaanders in de tuin zetten. Dan kun je beter een draagbare BT speaker in de buurt zetten.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ChojinZ schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:55:
[...]

Je gaat geen grote zuilluidsprekers naar buiten tillen voor alleen een achtergrondmuziekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Hulleman schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:33:
[...]

Mja, @Anoniem: 159816 heeft wel gelijk. Consumenten speakers (zo noem ik het spul even wat we in de woonkamer hebben staan) zijn niet gemaakt voor een feestje buiten en ook niet voor binnen. En met feestje bedoel ik dan volume gehoorbeschadiging. Als je een muziekje voor bij de BBQ wilt hebben ga je niet je actieve vloerstaanders in de tuin zetten. Dan kun je beter een draagbare BT speaker in de buurt zetten.
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:35:
[...]

Je gaat geen grote zuilluidsprekers naar buiten tillen voor alleen een achtergrondmuziekje.
Sorry, maar dat zijn beide flinke aannames die jullie doen. TS geeft aan dat de speakers in eerste instantie zijn bedoeld voor in de woonkamer. Wellicht hebben jullie hogere kwaliteitseisen mbt geluid of spelen jullie heeeel hard muziek in de tuin, maar roepen dat dit niet werkt is natuurlijk pure onzin...

Of het praktisch/niet handig is om zulke speakers naar je tuin te tillen is een ander verhaal en daar ging mijn opmerking ook helemaal niet over...
Hulleman schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:33:
[...]

Consumenten speakers (zo noem ik het spul even wat we in de woonkamer hebben staan) zijn niet gemaakt voor een feestje buiten en ook niet voor binnen
Ook niet binnen?Uhhh... wat voor feestjes geef jij in huis? En de verstandhouding met de buren nog wel ok? :+

[ Voor 20% gewijzigd door ChojinZ op 12-05-2021 11:51 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:20
@Anoniem: 159816 , @Hulleman er zitten nog een paar stapjes tussen 'achtergrondmuziekje' en 'volume gehoorbeschadiging', hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alright, dan moet TS lekker doen wat hij zelf wil. Voordeel van actieve luidsprekers is dat er bescherming inzit tegen klippen, dus er is geen kans dat hij de luidsprekers permanent beschadigd als hij ze voor een feestje buiten gaat gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:55:
Alright, dan moet TS lekker doen wat hij zelf wil. Voordeel van actieve luidsprekers is dat er bescherming inzit tegen klippen, dus er is geen kans dat hij de luidsprekers permanent beschadigd als hij ze voor een feestje buiten gaat gebruiken.
TS moet vooral specificeren wat hij wil.

Hoe groot is de tuin? Is de tuin ingebouwd tussen muren of is het juist een open tuin? Hoeveel mensen komen er op een feestje en met welk volume wil hij spelen (achtergrond muziek VS concert volume)? En hoe vaak zijn er feestjes? Moet hij dan elke week zware staanders verplaatsen of gaat het hier om 2 feestjes in het jaar?

Nu is het vooral gissen en aannames doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
Volgens mij wordt er een beetje blindgestaard op de tuin requirement. Ik gok dat dat maar een klein deel van de eisen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nadeel van actieve speakers is dat ze van maar 1 of twee bronnen ondersteunen. Bij een platenspeler heb je vaak sowieso iets van een voorversterker nodig. Die is of los, of ingebouwd in je platenspeler. Of in je versterker zelf. Maar in actieve speakers ben ik hem nog nooit tegengekomen. En ik gok dat je tzt Spotify , BT, je TV en een platenspeler wilt. En toen kwam er nog een streamertje bij of een chromecast of een playstation en had je een probleem :)
Zoals @FeaR al aangaf: met een receiver icm passieve speakers heb je veel meer flexibiliteit. En een simpel stereoversterkertje met een paar inputes hoeft niet zo heel groot te zijn ook.
D's ook prima met een losse BT speaker op te losse. een JBL Flip 4 gaat al hard zat voor een simpel tuintje, en desnoods haal je zo'n hakkietakkie BT speaker met van die wieltjes er onder, die gaan nog harder en kosten je 3 tientjes in de dagaanbieding.

Tot slot: er zijn diverse aanbieders die actieve speakers, ook vloerstaan in hun assortiment hebben. Ik weet Klipsch, Focal / JMlabs en er zijn er vast nog wel meer. Een paartje Focal JMlabs Easya's doet tweedehands 500+ euro. Klipsch ongetwijfeld ook. Nieuwprijzen mij zo niet bekend

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:13
The Eagle schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:23:
Bij een platenspeler heb je vaak sowieso iets van een voorversterker nodig. Die is of los, of ingebouwd in je platenspeler. Of in je versterker zelf. Maar in actieve speakers ben ik hem nog nooit tegengekomen.
Check de specs van de Klipsch te Fives die ik in mijn eerste reactie al noemde ff 8)

[ Voor 17% gewijzigd door martyw op 12-05-2021 16:27 ]

Pagina: 1