Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies zonnepanelen platdak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 24-06 23:00
Nu ons nieuwbouwhuis klaar is ben ik op zoek naar een set zonnepanelen 8) . Voordeel is dat het volledig plat dak is met alleen 3 dakramen er in en wat pijpjes voor de wtw.

Hoeveel kWh we gaan gebruiken in een jaar is een beetje gokken, maar schat 5900wp aan zonnepanelen nodig te hebben.

Ik heb de autocad tekeningen van onze woning, heb deze in sketchup geladen en hier een opstelling op getekend die pal op zuid staat. Vlakken die er op staan zijn even met grote zonnepanelen getekend.

Wat voor zonnepanelen adviseren jullie met welke omvormer? Dacht zelf aan een 3 fase sma omvormer en als platdaksysteem solarstell connect. Zonnepanelen hoeven niet all-black te zijn wat mij betreft.

Zat zelf te denken aan de volgende opties:
-12 panelen JA Solar JAM66S-30-495-MR 193,- x 12 = 2316,- (5940wp)
-13 panelen LONGi Solar - Mono 450 Silver Frame Half Cut PERC 139 x 13 = 1807,- (5850wp)

Ook heb ik een offerte aangevraagd bij Winkelman zonnepanelen deze verwacht ik binnenkort.

Een oost-west opstelling zie ik ook wel zitten, maar dit lijk mij onhandig. Zijn de kabels met de connector standaard lang genoeg om dan de zonnepanelen met elkaar te verbinden of zit je dan met tussen stukken steeds?

Zou de set graag zelf plaatsen. Dit al eens eerder gedaan op de garage van de vorige woning.

Zie graag jullie adviezen tegemoet :9

Beste antwoord (via iCrOn op 09-06-2021 17:09)

• Ronald
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14:39
@iCrOn Dat is zeker netjes qua verbruik dan.

Stel nu dat je toch voor die 22 panelen in Oost-West gaat. 9.9kWp. Sunny design geeft aan dat je zo'n 8.600kWh gaat opwekken.

Dat setje kost zo'n €5.900 ex btw, en dat Geeft een kostprijs per kWh van 3,6ct.
Je kunt het teveel bij de beste stroomleverancier voor 11ct verkopen.

Zuid kan ook, je hebt de ruimte ervoor zonder dat je inlevert op Wp, maar je gaat iets minder direct zelf verbruiken... en iets meer inkopen (van belang als saldering weg valt)
Legmateriaal kost iets meer, komt op €6.100 ext btw., maar geeft 9.300kWh. Kostprijs 3,3ct/kWh

Komt die elektrische auto toch (voor dat de panelen stuk gaan over 30 jaar)? dan laad je hem op voor die 3.3ct, in plaats van 23ct(+ inflatie).
In de tussentijd vang je maximaal 400/jaar voor de verkochte stroom.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
Zeker voor Oost-West gaan; betere spreiding over de dag - en dus eigen verbruik.

Kabellengtes kun je in de datasheet lezen; Bij de Ja Solars staat 1200mm; en zouden dus zonder hulp gekoppeld moeten kunnen worden

14x450 Oost-West gaat op een 5kW SMA... Maar dat is geen klein huis; heb je genoeg aan 5900kWh (incl warmtepomp en elektrische auto)??

22x450, net onder de 10kWp zodat je nog met forfait en KOR de btw kan terugvangen.

Het teveel kun je met winst terugverkopen aan de stroomleverancier ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iCrOn
kWh gegokt aan de hand van wat ik kan vinden op internet en het gebruik wat we hadden in ons vorige huis.
bodem warmtepomp 2200 kWh (volgens berekening offerte)
normaal stroom gebruik 2200 kWh (vorige woning)
elektrisch koken inductie 200 kWh (milieucentraal.nl)

Elektrische auto is voorlopig nog even niet van toepassing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 00:23
SMA omvormer is prima, ook de keuze voor 3 fase.
En Ronald heeft gelijk, met je platte dak kun je het beste voor een Oost-West opstelling gaan i.v.m. het maximaliseren van je eigen gebruik.

Je zou eens een ontwerp kunnen maken met Sunny Design van SMA.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iCrOn
Heb even 2 opstellingen gemaakt met 14x LONGi Solar 450wp zuid en oost-west in sunny design

Zuid

Oost-west

Toch wel een fors verschil in kWh van 675

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Ronald

Stel nu dat je toch voor die 22 panelen in Oost-West gaat. 9.9kWp. Sunny design geeft aan dat je zo'n 8.600kWh gaat opwekken.

Dat setje kost zo'n €5.900 ex btw, en dat Geeft een kostprijs per kWh van 3,6ct.

Zuid kan ook, je hebt de ruimte ervoor zonder dat je inlevert op Wp, maar je gaat iets minder direct zelf verbruiken... en iets meer inkopen (van belang als saldering weg valt)
Legmateriaal kost iets meer, komt op €6.100 ext btw., maar geeft 9.300kWh. Kostprijs 3,3ct/kWh

Komt die elektrische auto toch (voor dat de panelen stuk gaan over 30 jaar)? dan laad je hem op voor die 3.3ct, in plaats van 23ct(+ inflatie).

• Gerco-M
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:16

Gerco-M

mijn tornado res.

Dat lijkt een fors verschil in opbrengst maar als je de stroom direct wilt gebruiken savonds of in de winter na salderen dan heb je opeens nog heel weinig aan je hoge zomer opbrengst pieken. Die is dan nog maar 5 cent waard en je eigen direct gebruik opwek is 23 cent of meer waard.

Dus raad eens welke op termijn meer rendabel is?

Daarom ook is het altijd handig om ruim meer panelen te leggen dan je huidige jaarverbruik. Dan heb je nu meer jaaropbrengst dan je geplande zuidopstelling met toch nog steeds een goede spreiding. Probleem opgelost.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 2 x MHI L/L (71SRK / 35ZSX)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Je kan ook eens kijken naar dual betonvoeten op oost/west
Dan heb je al minder kabel tussenverbindingen nodig van het ene "eiland" naar de andere.

https://pvoutput.org/aggr...d=89950&sid=79680&v=0&t=m

Er passen wel meer dan 14 panelen als je ze op oost/west legt
De SMA 8.0 en SMA 10.0 kan je polystring maken met gelijke strings op 1 ingang.
Die ingang kan een hogere ingangstroom aan bij parallele strings.
Dan heb je nog een ingang over voor de "uitbreiding" :+

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-05-2021 07:30]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• schumacher
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 18-06 22:17
iCrOn schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:39:
Heb even 2 opstellingen gemaakt met 14x LONGi Solar 450wp zuid en oost-west in sunny design

Zuid
[Afbeelding]

Oost-west
[Afbeelding]

Toch wel een fors verschil in kWh van 675
De rapportage van SunnyDesign kan ook inzicht geven in hoeveel van je energieverbruik (opgegeven bij de start van je project) je zelf opwekt en hoeveel van de opgewekte kWh's je zelf verbruikt. Even een paar pagina's verder doorklikken dan de pagina van deze screenshots.
Op die manier kun je nog verder gaan in het doorrekenen hiervan en wat er gebeurt wanneer het salderen wordt afgebouwd. Je kunt ook ergens de grootverbruikers, zoals een auto of warmtepomp, opgeven wanneer je echt ver in detail wilt gaan.

• iCrOn
AUijtdehaag schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 07:26:
Je kan ook eens kijken naar dual betonvoeten op oost/west
Dan heb je al minder kabel tussenverbindingen nodig van het ene "eiland" naar de andere.

[Afbeelding][Afbeelding]

https://pvoutput.org/aggr...d=89950&sid=79680&v=0&t=m

Er passen wel meer dan 14 panelen als je ze op oost/west legt
De SMA 8.0 en SMA 10.0 kan je polystring maken met gelijke strings op 1 ingang.
Die ingang kan een hogere ingangstroom aan bij parallele strings.
Dan heb je nog een ingang over voor de "uitbreiding" :+
Opzicht zie ik het nog wel zitten om zulke beton voeten zelf te gieten.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat kan, als je tijd over hebt en niet vies bent van een (vies) karweitje :+
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iCrOn
AUijtdehaag schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:38:
Dat kan, als je tijd over hebt en niet vies bent van een (vies) karweitje :+
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen
Moet lukken heb afgelopen jaar heel dat huis zelf gezet samen met mn schoonpa. Zijn al wat kuub's beton gepasseerd. Heb nog een betonmolentje staan, maar dan moet je best veel malletjes maken denk ik. Anders ben je langer bezig je betonmolen schoon te maken dan dat je aan het draaien bent.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 24-06 23:07

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

iCrOn schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:53:
[...]

Moet lukken heb afgelopen jaar heel dat huis zelf gezet samen met mn schoonpa. Zijn al wat kuub's beton gepasseerd. Heb nog een betonmolentje staan, maar dan moet je best veel malletjes maken denk ik. Anders ben je langer bezig je betonmolen schoon te maken dan dat je aan het draaien bent.
Ik heb ze ook gemaakt, met 2 mallen en elke 48 uur 2 klaar. 13 stuks.

[Voor 24% gewijzigd door Rol-Co op 12-05-2021 12:05]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien heb je er iets aan, maar ik vond deze site nog voor klemmen en dergelijke
http://www.profiness-shop.de/en/solarshopn3/index2.htm
of
https://www.jenm-zonnepan...agesysteem/flatfix-basic/

[Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-05-2021 12:16]

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Je hebt wel een lekker groot dak. Weet niet wat de terugverdientijd is, maar dit is ook een optie:

Tegen 1% rente kost dit maar 129 euro per jaar. En je zal vast iets van korting kunnen krijgen.
Zelf even passen en meten ;)

15 jaar lang geeft ~400.000 kWh. Dat is dan 3 cent per kWh. Bevestigingsmateriaal komt er nog wel bij.

[Voor 28% gewijzigd door Dre op 12-05-2021 12:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dre
44 kWp op een 17K omvormer?

Afgezien dat je helemaal geen garantie kan claimen (max allowed 22 kWp), hoe ga je de string verdeling maken?
30x is te veel Voc voor 1 string.

Edit: lol, je plaatje is gewijzigd
25 in 1 string is nog teveel

[Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-05-2021 12:27]

• Dre
  • Niet online
@AUijtdehaag
Ja nieuw plaatje. 37 kWp leek me beter passen op dit dak. Ik heb ook niet alle afmetingen en dakramen meegeteld.
1000 Volt maximaal. 5 strings van 20 panelen? Of 6×17, dat is 102 panelen. Er zitten nota bene al 6 inputs op de omvormer. DC zekering ertussen en er kan nooit meer dan 22A lopen, mocht er iets mis gaan in de omvormer. Daarbij zijn omvormers begrenst qua stroom en vermogen.

Garantie is na 5 jaar toch al verlopen ;) Vaak ben je te bang.

[Voor 6% gewijzigd door Dre op 12-05-2021 12:44]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dre
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

Hoe maak je 5 strings van 20 panelen?
20 + 20 oost? en 20 + 20 + 20 west?

Maar waarom plaats je niet gewoon serieuze opmerkingen?

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 24-06 23:07

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ook wel eens 120 panelen geconfigureerd op een 2 input 22kW omvormer, 3 strings van 20 per ingang, ging net met 22A per mppt.

Maar 100 krijg je niet op dit dak, is ook gekkenhuis voor een woonhuis of je moet een partij gebruike 280-320 panelen vinden voor schroot prijs zodat het alleen bevestiging en omvormer kost.

Ik zou er gewoon flink wat (6-7kWp) richting zuid west leggen, met het dak mee en niet zoals in de tekening, wil je later nog bij leggen kan je de vleugels nog gebruiken voor andere.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dre
  • Niet online
@AUijtdehaag
Waarom denk je dat ik niet serieus ben? Ik zou het dak volleggen. Eventueel met goedkopere poly panelen. Met 37 kWp op een 17 kW omvormer heb ik geen moeite mee. 100 panelen is alsnog wat teveel qua m2, maar laten het er 70 zijn. 26 kWp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iCrOn
Ronald schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:49:

Gepuzzeld met de oost-west opstelling.

Met de dakrand mee(niet exact oost-west):

Op oost-west:

De oranje vlakken loopt het dak iets hoger ongeveer 3 cm ivm overgang naar overstekken aan de woning. Wil deze constructie ook niet belasten met zonnepanelen. Het gele vlak is de kant waar ik in de winter schaduw verwacht van het huis van de buren.

[Voor 37% gewijzigd door iCrOn op 12-05-2021 21:15]

• iCrOn
Even een update.

Omdat ik voor de zonnige dagen toch graag de panelen het dak op had toch maar gekozen voor een solarstell opstelling ipv het gieten van betonvoeten.

4 Juni werd het allemaal geleverd.
22x 450wp Longi solar panelen besteld. Op een sma tripower 8.0. , 22x455wp Longi solar werden geleverd 8).
Bij transport (lossen) is er 1 paneel gesneuveld. Hiervoor komt netjes een nieuwe aanstaande vrijdag. Defecte paneel helaas wel zelf afvoeren naar de milieustraat.

Zelfde dag gelijk begonnen met de solarstell in elkaar te klikken.
Moet zeggen dat de onderlinge verbinders niet zo fijn in elkaar klikken. Op youtube ziet dit er wel heel makkelijk uit maar in de praktijk is dit anders. Het verbindingstuk er in klikken gaat nog maar dan aan de andere kant de volgende over het verbindingstuk krijg is een kriem.

Zaterdag begonnen met de panelen leggen begonnen met het leggen van west en volgende dag de oost panelen. Zou eventueel nog kunnen overschakelen naar een polystring zoals het nu ligt aangesloten.

Voor de bekabeling vanaf de zonnepanelen richting de omvormer gebruik gemaakt van "Lapp Ölflex© Solar XLS-R T 2 x 4 mm² BK/RD Solar Cable Twin Cable" om het overzicht een beetje te houden. 10m besteld op Amazon en kwam ik mee toe.

Zondag het eea afgerond en omvormer gehangen en rond half 11 de installatie in bedrijf kunnen nemen.

Wat later de youless van mn oude installatie van het vorige huis aan de kwh meter gehangen (110 youless met gesoldeerde kabel op de s0 uitgang)
Youless logt richting pvoutput

Wat ik nog wil gaan doen is de omvormer met SBFspot uitlezen data verzamelen en dan de Nibe F1255-6 R PC warmtepomp voorzien van een NibePi. Zit dan te denken om bij overproductie de Nibe tijdelijk te schakelen naar comfort stand.

• Ronald
@iCrOn Nice! gefeliciteerd :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True