Extra router de oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefiepeefie
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14-02-2022
Goedeavond,

Ik heb een probleem en hoop dat iemand mij advies kan geven.

Ik woon in een appartement (90m2) en heb een experia box v10 van kpn. Ik heb max 20 Mbit/s. Sneller kan hier blijkbaar niet geleverd worden. Het is geen glasvezel. Op mijn slaapkamers is mijn signaal heel zwak en dat is niet ver van het modem vandaan. Ik kan daar geen video's meer kijken. Het wifi signaal is wel op sommige momenten van de dag beter dan op andere momenten, maar er is altijd veel verlies. Dit komt waarschijnlijk door buren die ook wifi gebruiken?

Wat kan ik nu het beste doen?

Een extra router aansluiten? En welke dan? Ik gebruik wifi voor mijn mail, MSTeams, af en toe een youtubefilmpje of NLZiet. Er is zoveel keuze in routers dat ik niet weet welke ik moet kiezen.

Of heb ik iets anders nodig? Acces point? Of nog iets anders?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik zoek een goedkope oplossing.

Groetjes, Steefiepeefie
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nieuw accesspoint zou ik nog even mee wachten.
Wat is je max snelheid als je bekabeld het internet opgaat?
"slaapkamer niet ver van modem": hoe ver ervandaan en door hoeveel muren (beton? hout?) moet het signaal heen?
Hoe heb je de WIFI ingesteld? Appartement betekent veel diverse buren, waar je op de 2.4Ghz band meer last van hebt dan op de 5Ghz band. Sowieso dus beide instellen en speedcheck op beide doen. (5Ghz komt minder ver, maar heeft minder last van overige netwerken in jouw buurt)

Heb je KPN's WIFI manager al gebruikt? https://www.kpn.com/servi.../wifi/wifi-verbeteren.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Heb je huisgenoten? Variërende signaal kwaliteit kan aan de buren liggen, maar eventueel ook aan de telefoon (of andere gadget) van een huisgenoot.

De default instellingen van WiFi routers zijn doorgaans zo ingesteld dat elk apparaat een even snelle verbinding krijgt. Dat heeft als gevolg dat een oud/slecht apparaat relatief veel airtime toegewezen krijgt en de snelheid voor alle andere apparaten inzakt tot het niveau van dat ene slechte apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefiepeefie
Met kabel is het ongeveer 19Mbit/s. Ik denk dat de modem ongeveer 10 meter vanaf het punt is waar ik het signaal meet op de slaapkamer. Bij de ene slaapkamer zitten er 2 betonnen muren tussen en bij de andere 1 muur.
Ik denk dat zowel 2,4 en 5 ingesteld zijn. Als ik inlog op die modem, dan staan ze in ieder geval beide op automatisch.

Ik zal de WIFI manager eens proberen!

Ik heb geen huisgenoten en ben eigenlijk altijd maar met 1 apparaat tegelijk op mijn wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een extra router lijkt me niet handig. Een goed accesspoint op de juiste plek in je huis helpt een stuk beter. Daar hoeft niets aan gerouteerd te worden.
Persoonlijk zou ik de WiFi van je modem uitzetten. Die dingen staan vaak in de meterkast, de plek waar je je WiFi juist niet heel hard nodig hebt. En dan centraal in je huis een degelijke accesspoint ophangen. Dan kom je vaak al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefiepeefie
Ik denk ook dat een extra router aansluiten op de Experia box te ingewikkeld voor mij wordt. Kabels in mijn huis aanleggen zie ik eigenlijk niet zitten. De modem staat nu in mijn woonkamer, maar ik heb heel wat kabel nodig wil ik die naar een andere ruimte leggen. En dat probleem met die muren blijft.

Ik vermoed nu dat Powerline adapters weleens een goede oplossing kunnen zijn in mijn appartement.

Zou dat ook een goed idee zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Powerline is een beetje gokwerk. Het kan prima werken, maar ook gerede kans dat het niet lekker werkt. Enige wat je daarmee kan doen is testen en kijken hoe soepel dat dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefiepeefie
Hmm, dan denk ik dat ik dat eerst even ga proberen. Als het niet werkt, kan ik het vast nog terugsturen en een voor mij wat ingewikkeldere oplossing proberen.

Heel erg bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-10 13:29
Voordat je allemaal nieuwe spullen gaat aanschaffen moet je eerst bepalen wat het probleem is. Je zegt dat je bekabeld wel de snelheid haalt die je provider belooft. Dus dan zit het probleem in het draadloze gedeelte. Zoek dat uit. Er zijn apps die kunnen bepalen welke wifinetwerken er allemaal zijn in de buurt. Dit zul je in kaart moeten brengen, zowel op de kant van de ontvanger (jouw laptop) als de zender (jouw experiabox). Kies vervolgens een kanaal dat het minst gebruikt wordt.

Als je laptop en je Experiabox allebei 5GHz ondersteunen, dan moet je dat gebruiken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want veel routers gaan hier heel slordig mee om en laten de client bepalen welke van de 2 gebruikt wordt. 2.4GHz draagt verder, dus de kans is groot dat je laptop op 2.4 zit terwijl hij best op 5GHz kan (en daar veel minder verstoring door buren is).

De beste manier om dat af te dwingen is om je netwerk op te splitsen in 2 SSID's. Je hebt dan 2 gescheiden wifi netwerken, een op 2.4 en een op 5GHz. Dit zul je moeten instellen op de Experiabox.
Je kunt dan je laptop verbinden met alleen de 5GHz. Grote kans dat je probleem dan al is opgelost.
Als dat niet voldoende helpt kun je de Experiabox verplaatsen. Soms kan een halve meter verplaatsen al een enorm verschil maken, dus daar moet je een beetje mee experimenteren. De handigste plek voor een wifi-zender is het midden van je huis, dus wellicht is het probleem opgelost door de Experiabox naar de andere kant van de kamer te verplaatsen of zelfs naar de hal.

Als dat allemaal niet voldoende helpt en je probleem echt veroorzaakt wordt door slechte ontvangst (dus geen interferentie, drukte op andere netwerken of configuratieproblemen), DAN kun je overwegen om nieuwe apparatuur aan te schaffen. Een tweede router wil je niet, maar je kunt een bestaande router wel herconfigureren als Access Point. Dat is vaak goedkoper dan een los Access Point. Maar dan moet je wel even uitzoeken hoe dat werkt. De eerste keus is altijd een ethernetkabel naar je access point.

Powerline en meshnetwerken zou ik alleen voor kiezen als er echt geen andere oplossing is. Ze veroorzaken vaak meer problemen dan ze oplossen.

[ Voor 4% gewijzigd door PhilipsFan op 11-05-2021 23:52 ]

Pagina: 1