Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koud-dak isolatie toepassen berging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Iiceskini
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 11-05 19:49
Beste medeleden,

Als volgt,

Ik wil graag mijn vrijstaande berging voorzien van koud-dakisolatie.
Dit omdat ik graag sleutel aan brommers, en er dan graag ook een werkbankje neer wilt zetten in combinatie met een kacheltje op stroom of gas.
Dit omdat ik er voor de koudere winter maanden het wat behaaglijker wil maken kwa temperatuur in de berging.
Tevens staat de berging als de zon schijnt volop in de zon en kan het er binnen enkele uren enorm warm worden, ik hoop dat tevens door isolatie in het dak de binnen temperatuur wat lager blijft (Ik verwacht geen wonderen).
Ook doe ik graag als hobby aan karpervissen en bevatten veel visspullen stoffen tassen en hoezen (bijvoorbeeld hengelhoezen, tassen en of een tent). Graag hoop ik ook doordat ik het dak wil isoleren een mindere vochtige binnen ruimte kan gecreërd worden.
En nogmaals ik verwacht geen wonder, maar hopelijk wel een wat stabielere binnen temperatuur in de berging/schuur.

Helaas wonen wij hier net een half jaar en is er voor enkele maanden geleden (begin van dit jaar) toen het zo enorm hard vroor en sneeuwde vocht gecondenseerd tegen het dakbeschot. (zie foto's).
Dit kwam op de dag dat het van bijna min 10 naar bijna plus 20 graden werd.
zou isolatie in het dak dit ook in de toekomst voorkomen, omdat isolatie toch de warmere en koudere temperaturen afremt/ stabieler houd?

Het gaat om een berging van circa 7 m2 dak oppervlakte met houten gordingen en houten dakbeschot met daarboven op zwarte bitumen dakleer.

Helaas ben ik bekend ermee dat dakleer dampdicht, waterdicht en winddicht is.
Toch zou ik graag koud-dakisolatie willen toepassen tussen de gordingen dit omdat nog niet heel lang geleden het dakleer vervangen is en er vrijwel gaan ruimte is om bijvoorbeeld “Pir” platen bovenop het dak onder het dakleer te plaatsen.

Ik heb al heel wat topics en discussies doorgelezen en toch zou ik zelf nog wat informatie en meningen willen horen en hoe ik het het beste aan kan pakken.

Ik ben al in het bezit van 16 centimeter Isover glaswol met dampremmende aluminium laag.
Uiteraard wil ik het zo veilig mogelijk doen en wil ik vermijden dat er vocht in de isolatie komt met als gevolg dat het dakbeschot op de lange termijn gaat verrotten.
Nu zullen jullie denken waarom haal je dan glaswol met een dampremmende laag, nou het zit zo;
Via mijn werk kon ik heel goedkoop aan deze spijkerflens komen en betaalde ik nog geen €5,- per meter hiervoor.
Uiteraard wil ik met klimaatfolie gaan werken, en haal ik de dampremmende aluminium laag er vanaf.
Wat is dit trouwens slecht gemonteerd op de dekens, zonder enige moeite haal je zo de dampremmende laag van het glaswol af..
Ik wil gaan werken zoals ik net al zei met klimaat folie van merk “Miofol” en dan de active uitvoering.
Dit omdat dit de enige klimaatfolie is die los per meter te koop is.
Tevens wil ik overlappingen en eventueel beschadigingen in het klimaat folie bewerken met “vast-R folie tape basic, en de hoeken/ uiteinden definitief af te plakken met de “vast-r Butyl tape 3cm” zodat de randen water, en luchtdicht zijn en worden.
Uiteindelijk komt er als afwerking “Chili Pine” of te wel underlayment 18mm platen.
En dan uiteindelijk nog is de randen van de platen rondom af dichten met een ril pur.

Ik heb al een begin gemaakt en de bestaande gordingen van 4,3x 14,1 centimeter voorzien van “opdik” latten zodat nu de gordingen precies 16 centimeter zijn net zoals de dikte van het glaswol.
Daarnaast heb ik de “randen” voordat de eerst gording aan de buitenzijdes voorzien van gespoten pur schuim (zie foto’s). Dit heb ik expres niet opgevuld met glaswol omdat dan het glaswol “bloot” tegen de koude stenen aanzit en onder hevige temperatuur verschillen steeds komt. En omdat naar mijn mening gespoten pur beter zulke smallen stukken afdicht en opvult dan als los gesneden stukjes glaswol van circa 3 a 4 centimeter.
Ik wil het gespoten purschuim nog meer “opdikken” tot aan de rand van het begin van de gording (16 centimeter).
Tussen de gordingen is de ruimte om het glaswol te klemmen circa 47 a 48 centimeter, dit is geen probleem want ik kan de rol zo opmaat snijden.
Ik heb in verschillende berichten gelezen dat het goed is om de gehele dikte van de gording te benutten met isolatie en dit wil ik dan ook gaan doen.
Daarna komt uiteraard het klimaat folie welke vast geniet gaat worden en daarna met de verschillende tape soorten de uiterste randen van de “opdik” lat vast tapen zodat het goed dampdicht is (Ik ga ervan uit dat de gespoten pur buitenste randen geen baat erbij hebben om deze ook te voorzien van klimaat folie omdat pur al dampdicht van zichzelf is?

Als enige obstakel zit er in de binnenkant van de schuur de regenpijp van de berging van 80mm dik. Hebben jullie hier nog tips bij om dit zo mooi en dampdicht te verwerken in combinatie met de klimaatfolie?

Daarnaast is de schuur voorzien van veel openstoot voegen en bezit elke zijde van de schuur welke 5 a 7 open stootvoegen. Uiteindelijk in combinatie met de gemonteerde underlayment platen zitten de stootvoegen 5 centimeter lager van de platen op het plafond.
Naar mijn mening kan het dan wel mooi ventileren/ doorwaaien in de schuur of is dit onvoldoende ventilatie?

Graag ontvang ik van jullie enkele tips en adviezen en of berekeningen van de luchtvochtigheid/ risico op vocht in de isolatie/dakbeschot.

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20:50
Onze keuken heeft ook zo'n dak en die heb ik op dezelfde manier gedaan als jij wilt doen: glaswol tussen de balken, afwerken met klimaatfolie (delta novaflexx in mijn geval). Aan de zijkanten heb ik de folie tegen een gestucte muur aangekit om hem ook daar dicht te krijgen.

Dit is een half jaar geleden, dus of ik over 10 jaar nog zit kan ik niet zeggen ;)

Wat wel anders is: bij mij is alles een binnenruimte, ofwel spouwmuur- of binnenmuur. Ik weet niet hoe zo'n isolatie reageert als je 4 halfsteens buitenmuren hebt.

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 21:27
Ik heb een vergelijkbare situatie dus lees graag mee.
Heb ook het idee dat de stoeptegels in mijn schuur direct op zand zitten want na regen oid worden deze tegels altijd heel snel donker en stijgt de luchtvochtigheid daar ook als een malle.

Moet dus eigenlijk bodemisolatie doen (PIR platen oid onder de tegels?), ventilatie regelen en dak isoleren maar probleem is dat het momenteel netjes is afgewerkt incl. flinke TL bakken. Gedaan door vorige bewoner.

Dus voor zo'n kleine ruimte best nog wel een onderneming in de uitvoer.

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 14-06 13:29
7 m2 dak isoleren t.o.v. naar schatting 23 m2 halfsteens muren + ongeïsoleerde deur en een koude natte vloer.
Zet niet veel zoden aan de dijk. Je moet dan nog flink stoken om het een beetje warm en vooral ook droog te krijgen.
Als het je eigen huis is, doe het dan goed en pak ook de muren en vloer aan. Het is dan een stuk eenvoudiger om het droog te houden en daarmee ook het risico op een rottend dak te vermijden.

Soms ben ik bijna gelukkig

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:29

EMP

Krulloos!

Isolatie heeft zin bij een verwarmde ruimte. Een onverwarmde ruimte heeft er weinig baat bij.

Tegen condens en schimmels is ventilatie de oplossing. Isolatie maakt de temperatuursverschillen (tussen binnen en buiten) groter, dus verhoogt eerder de kans op condensatie die schimmelt dan verminderd.

Heb je nog wat isolatiespul liggen, dan kun je dat er in zetten en kijken wat het doet. Verwacht er alleen niet te veel van.

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True