Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:15
Vanwege de prijsverhoging van Ziggo dook ik weer eens in mijn internetsnelheid / verbinding. Met Internet Complete pakket zou ik 300 download en 30 upload moeten hebben. Ik haal dat bij lange na niet en dat ligt aan mijn router. Ik wil jullie advies vragen of ik mijn eigen router moet vervangen of juist achterwegen laten en die van Ziggo gebruiken.

Mijn setup
Ik heb een standaard modem van Ziggo (Cisco epc3925). Deze heb ik in bridge mode laten zetten en aangesloten op een Linksys EA6900 router. Van de router gaat een kabel naar mijn computer.

Zo'n 5 jaar geleden kon ik de Linksys router gratis van werk meenemen. Ik hoopte dat dit de Wifi dekking in mijn huis zou verbeteren. Dat viel tegen en nu blijkt ook nog dat de Linksys router voor een ongelooflijke bottleneck zorgt.

Speedtest.net snelheden:
(huidige setup) Linksys router tussen modem en mijn computer: 90 download / 30 upload
(test) Ziggo modem direct op mijn computer aangesloten: 270 download / 30 upload

Op de website van Linksys staat dat deze router 1300mpbs aan kan als maximale verbindingssnelheid.
Nu ga ik dat met met mijn pakket nooit halen en klinkt dit ook als een theoretische snelheid. Maar het verschil tussen 90 en 270 mbps is wel aanzienlijk. Ik heb al geprobeerd of ik de software kon updaten van mijn Linksys maar deze draait op de meest recente versie en wordt automatisch geüpdatet.

Mijn vraag / wat kan ik nu het beste doen:
Ziggo vragen hun modem weer op de normale instellingen te zetten. Met als gevolg (nog steeds) slechte Wifi maar veel sneller internet op de kabel.

of

Een moderne router kopen, bijvoorbeeld deze en hopen dat daarmee zowel internetsnelheid bekabeld én wifi dekking wordt verbeterd.

Beste antwoord (via Barista op 11-05-2021 23:27)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Barista schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:06:
Misschien begrijp ik je verkeerd maar alles wat ik schreef is gebaseerd op bekabelde verbinding.

Alleen als ik dus de router er tussen zet, is die verbinding ineens 3x zo slecht.
90Mbps? Klinkt alsof het niet je router is maar een kabel die niet goed is (slecht geknepen, aders in verkeerde volgorde of gewoon beschadigd), waardoor hij maar op 100Mbps werkt (wat na aftrek overhead tussen de 90-94Mbps is.

Zoek uit welke kabel het is, vervang die en je kunt achter de router in ieder geval bedraad zoveel halen als de modem levert.

Verder ga je met de EPC3925 uit het jaar kruik ga je sowieso geen 300Mbps halen. Tijd om even aan de bel te trekken bij Ziggo voor een nieuwe modem.

Die nieuwe modem zal een ingebouwde router hebben en WiFi AP met vergelijkbare specs met je Linksys.

Mijn idee:
Gebruik beide. Modem laten routeren en WiFi beneden laten doen, draadje naar de Linksys die je als AP instelt elders in huis waar dekking slecht is.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 11-05-2021 20:32 ]

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Barista schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:11:
Mijn vraag / wat kan ik nu het beste doen:
Ziggo vragen hun modem weer op de normale instellingen te zetten. Met als gevolg (nog steeds) slechte Wifi maar veel sneller internet op de kabel.

of

Een moderne router kopen, bijvoorbeeld deze en hopen dat daarmee zowel internetsnelheid bekabeld én wifi dekking wordt verbeterd.
Je moet af van het idee dat je met 1 router overal in je huis voldoende wifi dekking hebt.
Beter is het om meerdere access points op strategische plaatsen neer te zetten.
Je kunt beginnen met de ziggo modem weer uit bridge te halen en de linksys als access point te configureren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Volgens Smalnetbuilder kan die router
WAN - LAN 923.6 Mbps
LAN - WAN 844.2 Mbps
Total Simultaneous 1135.1 Mbps

Dus de router is snel genoeg. De ingebouwde AP kan die snelheden misschien niet leveren, maar niemand garandeert dat enig AP in jouw huis 300/30 kan leveren. Er zijn gewoon teveel variabelen (storingsbronnen, afschermingen, ...).
Als je stabiel 300/30 wilt hebben moet je een kabel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barista
Misschien begrijp ik je verkeerd maar alles wat ik schreef is gebaseerd op bekabelde verbinding.

Alleen als ik dus de router er tussen zet, is die verbinding ineens 3x zo slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Juist. Die 1300Mbps die Linksys opgeeft gaat over maximale snelheid over (5GHz) wifi. Bekabeld is dat natuurlijk nooit meer dan 1000Mbps, want gigabit poorten. (Overigens is die 1300Mbps half duplex, je kunt zenden of luisteren, maar niet beiden tegelijk. Een gigabit poort kan 1000Mbps up en down tegelijk)

De beperkende factor van bijna elke router zit in het NATten, de WAN-LAN overgang, wat nogal CPU intensief is omdat de headers van alle pakketten moeten worden herschreven. Dat kan deze router dus met ruim 800Mbit/sec.

Nu haal jij maar 90/30 van de 270/30. Zou het kunnen dat de verbinding tussen de Linksys en de Ziggo maar 100Mbps is? Gebruik je een 4 draads kabel? Zegt de Linksys in het webinterface iets over de WAN verbinding?

Kun je zien wat de processor belasting van de Linksys is tijdens 90Mbit/sec? Het zou niet boven de 20% uit moeten komen. Als dat tegen de 100% aankomt, heb je mogelijk deep packet inspection of iets dergelijks aanstaan. Probeer dat dan uit te zetten (zou ergens bij de firewall instellingen moeten staan)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Barista schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:06:

90Mbps? Klinkt alsof het niet je router is maar een kabel die niet goed is (slecht geknepen, aders in verkeerde volgorde of gewoon beschadigd), waardoor hij maar op 100Mbps werkt (wat na aftrek overhead tussen de 90-94Mbps is.

Zoek uit welke kabel het is, vervang die en je kunt achter de router in ieder geval bedraad zoveel halen als de modem levert.

Verder ga je met de EPC3925 uit het jaar kruik ga je sowieso geen 300Mbps halen. Tijd om even aan de bel te trekken bij Ziggo voor een nieuwe modem.

Die nieuwe modem zal een ingebouwde router hebben en WiFi AP met vergelijkbare specs met je Linksys.

Mijn idee:
Gebruik beide. Modem laten routeren en WiFi beneden laten doen, draadje naar de Linksys die je als AP instelt elders in huis waar dekking slecht is.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 11-05-2021 20:32 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:36
Eerst een belletje naar Ziggo voor vervanging van de modem.
De EPC3925 is al bijna antiek en is aan vervanging toe.

Verder sluit ik me bij de vorige spreker aan. Nieuw modem lekker laten routen, Linksys als access point instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barista
Bedankt voor het meedenken allen.

Ik ga nieuw modem aanvragen bij Ziggo, aangeven dat deze uit bridge mode moet en zet de Linksys ergens anders neer voor betere dekking.
Pagina: 1