Auto "hapert"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Dag Tweakers,

Sinds een dag of 4 hapert mijn auto (Suzuki Swift uit 2008 met 1.5 benzine motor). Als ik wegrij is er nog niet zo veel aan de hand. Het eerste stoplicht dat ik tegenkom beginnen de toeren te schommelen tussen de 800 en 500 en lijkt het net of hij af gaat slaan. Wil ik vervolgens wegrijden moet ik een flinke gas geven om hoog in de toeren te zitten (2000) want als ik tussen de 1000 en 2000 blijf zitten dan blijft de auto haperen. Ook als ik boven de 2000 toeren kom. Schakel ik even naar de vrij en weer terug dan is het probleem opgelost. Kortom, boven de 2000 toeren geen (merkbaar) probleem met rijden.

Nu ben ik echt een leek als het op auto's aankomt maar na wat Googelen kom ik op een paar mogelijke oorzaken uit:
  • Bougies die vervuild zijn of aan vervanging toe zijn
  • Vervuilde carburateur
  • Vervuilde brandstoffilter
Op advies van verschillende fora heb ik een flesje Wynn's injectorreiniger Cleaner Plus gekocht en ik heb daar inmiddels een kwart tank mee rond gereden. Het probleem lijkt echter alleen maar erger te worden. Kan ik er beter zo spoedig mogelijk mee naar een garage gaan of toch nog even door blijven rijden en kijken of de injectorreiniger het probleem mogelijk zou kunnen oplossen?

Ik vermoed namelijk wel dat het iets met de injector (Bougies?) te maken heeft want het brandstofverbruik kan ik in het dashboard zien en daar stond voorheen altijd 0L / 100KM als ik stil stond en nu schommelt dat tussen de 1.4 en 2.3L / 100KM. Bij het optrekken schiet dit al snel boven de 20L / 100KM wat voorheen een stuk lager was en als ik op een constante snelheid op de snelweg rijd valt het verbruik weer ietsjes lager uit dan voorheen.

Hebben jullie enig idee waar deze symptomen op duiden? En kan ik beter z.s.m. naar de garage gaan om erger te voorkomen of het nog even aankijken of de injectorreiniger iets gaat doen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Tim.k op 14-05-2021 15:27)

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:03
Ik had toevallig een aantal weken geleden met mijn auto hetzelfde probleem. Ik zat in dezelfde denkrichting als jij met injector cleaning en dat heb ik ook gedaan. Hielp uiteindelijk niet.

De oplossing was een kapotte bobine & bougie, waardoor je een misfire krijgt. Uiteindelijk alle 4 de bobine's vervangen omdat ze na elkaar kapot gaan. Ik zou het dus zoeken in het ontstekingsgedeelte.

Als dat niet lukt, de tips hierboven had ik ook naar gekeken, dat zou de volgende ronde zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door wm1234 op 11-05-2021 17:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:34
Een Swift uit 2008 heeft geen carburateur.

Wanneer heeft ie voor het laatst een beurt gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:07
Gasklephuis schoonmaken maar vooral: uitlezen, gaskleppositiesensor nakijken/doormeten.

Of gewoon naar een garage gaan: hij doet het niet, doe ff fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Laatst online: 16:24
Wat je zelf kunt doen is controleren op lekkage, met name uitlaatsysteem en druk/luchtslangen in motorcompartiment. Na 13 jaar kan daar wel wat lek zijn wat overeenkomt met je klachten. Verder luchtfilter vervangen, brandstoffilter en olie + filter. Luchtfilter stelt niet veel voor, brandstof en olie moet je wel de juiste werkruimte voor hebben. Als ie verder niet bijzonder rookt zou je nog egr-klep bypass kunnen proberen (veel voorkomend probleem), maar dan moet je wel weten wat je doet. OBD uitlezen met simpele scanner van paar euro en foutcodes opzoeken. Word de kachel nog wel warm/heet? Zo nee, dan ben je toe aan nieuwe waterpomp (niet mee doorrijden, gaat je motor kapot van). Anders naar garage brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Lambdasensor of luchtmassameter? Lijkt me de moeite waard om daar even naar te kijken.

Hypocrites must die

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:03
Ik had toevallig een aantal weken geleden met mijn auto hetzelfde probleem. Ik zat in dezelfde denkrichting als jij met injector cleaning en dat heb ik ook gedaan. Hielp uiteindelijk niet.

De oplossing was een kapotte bobine & bougie, waardoor je een misfire krijgt. Uiteindelijk alle 4 de bobine's vervangen omdat ze na elkaar kapot gaan. Ik zou het dus zoeken in het ontstekingsgedeelte.

Als dat niet lukt, de tips hierboven had ik ook naar gekeken, dat zou de volgende ronde zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door wm1234 op 11-05-2021 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Tim.k Naar garage gaan. bobine(s) kunnen defect zijn(ontsteking), en kan ook een sensor of gasklep defect of smerig zijn.(verkeerd lucht-brandstofmengsel )Zou jammer zijn als je zomaar iets gaat kopen, vervangen en het niet helpt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:53

jgj82

Ja, maar = nee

Tim.k schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:08:
Dag Tweakers,

Sinds een dag of 4 hapert mijn auto (Suzuki Swift uit 2008 met 1.5 benzine motor). Als ik wegrij is er nog niet zo veel aan de hand. Het eerste stoplicht dat ik tegenkom beginnen de toeren te schommelen tussen de 800 en 500 en lijkt het net of hij af gaat slaan. Wil ik vervolgens wegrijden moet ik een flinke gas geven om hoog in de toeren te zitten (2000) want als ik tussen de 1000 en 2000 blijf zitten dan blijft de auto haperen. Ook als ik boven de 2000 toeren kom. Schakel ik even naar de vrij en weer terug dan is het probleem opgelost. Kortom, boven de 2000 toeren geen (merkbaar) probleem met rijden.

Nu ben ik echt een leek als het op auto's aankomt maar na wat Googelen kom ik op een paar mogelijke oorzaken uit:
  • Bougies die vervuild zijn of aan vervanging toe zijn
  • Vervuilde carburateur
  • Vervuilde brandstoffilter
Op advies van verschillende fora heb ik een flesje Wynn's injectorreiniger Cleaner Plus gekocht en ik heb daar inmiddels een kwart tank mee rond gereden. Het probleem lijkt echter alleen maar erger te worden. Kan ik er beter zo spoedig mogelijk mee naar een garage gaan of toch nog even door blijven rijden en kijken of de injectorreiniger het probleem mogelijk zou kunnen oplossen?

Ik vermoed namelijk wel dat het iets met de injector (Bougies?) te maken heeft want het brandstofverbruik kan ik in het dashboard zien en daar stond voorheen altijd 0L / 100KM als ik stil stond en nu schommelt dat tussen de 1.4 en 2.3L / 100KM. Bij het optrekken schiet dit al snel boven de 20L / 100KM wat voorheen een stuk lager was en als ik op een constante snelheid op de snelweg rijd valt het verbruik weer ietsjes lager uit dan voorheen.

Hebben jullie enig idee waar deze symptomen op duiden? En kan ik beter z.s.m. naar de garage gaan om erger te voorkomen of het nog even aankijken of de injectorreiniger iets gaat doen?

Alvast bedankt!
Heb je een ongewoon lampje branden op je dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dit kan zoveel mogelijke oorzaken hebben dat het onmogelijk is om daar op afstand iets zinnigs over te zeggen. Vacuumlek, onsteking, valse lucht...

Waarom ga je hiermee niet gewoon even naar de garage? Die hebben dat zo gevonden.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:24
Bij mijn kia picanto waren het de bougie kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:30

-tom-562

Oliesjeik

In plaats van lukraak onderdelen te gaan vervangen, moet je eerst eens beginnen met het uitlezen van de auto. Misfires worden vaak opgeslagen in de ECU.
Afhankelijk van de onderhoudsgeschiedenis/laatste beurt kan het sowieso nooit kwaad om er eens een setje verse bougies in te gooien en het gasklephuis schoon te maken. Die motoren zijn vrij probleemloos verder (m'n vriendin heeft al 5 jaar een Swift met dezelfde motor, en afgezien van regulier simpel onderhoud en 1x een lambdasensor is het ding verder probleemloos)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
Excuses voor de late update. Extreem druk gehad. Naar aanleiding van jullie uiteenlopende reacties en tips en mijn onkunde om hier zelf iets aan te doen / onderzoeken op korte termijn toch maar naar de garage gegaan.

Mijn probleem was identiek aan die van @wm1234. Er zijn vier bougies en de bobine vervangen en hij rijdt weer als een zonnetje.

Ik wil jullie bedanken voor het meedenken.
Pagina: 1