Na behoorlijk wat research en winkelmandjes gevuld te hebben in verschillende webshops zou ik graag nog advies willen over de uitkomsten van de verschillende mogelijkheden. Door schaduw op het dak kan ik geen keuze maken tussen panelen met optimizer of niet. En als blijkt dat een systeem zonder optimizer ook rendabel kan zijn, hoe deze het beste kan worden aangesloten en 1 fase of 3 fase beter zou zijn in deze situatie.
Situatie:
Ligging dak is op 7 graden na Zuid. (Zuid-Oost)
Schaduw: van Schoorsteenpijp op platte dak, en 2 kortere pijpjes van buren.
Schoorsteenpijp: Dit is tot ong. 11 uur in de ochtend op max 3 panelen tegelijk. (kort moment misschien 6)
Pijpjes: Dit is vanaf 18 uur in de avond, aan het begin op 2 panelen, daarna oplopen naar 4.
Een 3 fase meterkast is aanwezig.
In totaal kan ik 14 panelen kwijt: 10 op het schuine dak en 4 op het platte dak.
De panelen die ik op het oog heb zijn full black 350 WP Jinko Panelen.
Open-circuit Voltage (Voc) : 38.74
Maximum Power Current (Imp): 8.27a
Maximum Power Voltage (Vmp): 31.56V
SMA omvormer: SMA Sunny Boy 5.0 of SMA Sunny Tripower 5.0
Ter info:
Schuin dak beschikbare ruimte: 540 cm breed x 480 cm (onderkant dakpan tot nok)
Plat dak aangrenzend aan schuin dak: beschikbare ruimte: 253 cm lang x 465 cm breed
:strip_exif()/f/image/aUj5kwNIVMgh540zyI9gse74.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LkQa3wixTXpFdi7doZj45ynC.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/BHo7HNZGTd3BbKS1epo0CRtX.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/OOUAnPJQfZXS9HHLgxRYFBZ7.jpg?f=fotoalbum_large)
De systemen waartussen ik twijfel om het aan te sluiten:
SMA omvormer: 2 x7 panelen strings (waarvan 1 string met 4 panelen plat en 3 op het schuine dak)
Hierbij heb ik dus verlies van ik schat minimaal 15% doordat 2 hellingshoeken met elkaar gecombineerd zijn. Voordeel hiervan is dat 2 strings evenveel panelen hebben, en dat de minimale opstartstroom eerder wordt behaald.
SMA omvormer: 1x 10 (schuin dak) en 1x 4 (plat dak) strings
Alle panelen die op het dak zitten in 1 string, om geen verlies van hellingshoek te hebben. De opstart van 4 panelen kan wel een ding worden. Hier kunnen zwaardere panelen voor gebruikt worden zoals van Panasonic maar deze zijn +- €239 per stuk.
Enphase:
Voordelen en nadelen zijn bekend. Maar vind het heel lastig om een inschatting te maken hoeveel meer opbrengst dit heeft dan een omvormer systeem met 2 strings.
Solar Edge:
Idem dito aan de Enphase.
Wat is jullie advies op basis van bovenstaande informatie?
Situatie:
Ligging dak is op 7 graden na Zuid. (Zuid-Oost)
Schaduw: van Schoorsteenpijp op platte dak, en 2 kortere pijpjes van buren.
Schoorsteenpijp: Dit is tot ong. 11 uur in de ochtend op max 3 panelen tegelijk. (kort moment misschien 6)
Pijpjes: Dit is vanaf 18 uur in de avond, aan het begin op 2 panelen, daarna oplopen naar 4.
Een 3 fase meterkast is aanwezig.
In totaal kan ik 14 panelen kwijt: 10 op het schuine dak en 4 op het platte dak.
De panelen die ik op het oog heb zijn full black 350 WP Jinko Panelen.
Open-circuit Voltage (Voc) : 38.74
Maximum Power Current (Imp): 8.27a
Maximum Power Voltage (Vmp): 31.56V
SMA omvormer: SMA Sunny Boy 5.0 of SMA Sunny Tripower 5.0
Ter info:
Schuin dak beschikbare ruimte: 540 cm breed x 480 cm (onderkant dakpan tot nok)
Plat dak aangrenzend aan schuin dak: beschikbare ruimte: 253 cm lang x 465 cm breed
:strip_exif()/f/image/aUj5kwNIVMgh540zyI9gse74.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LkQa3wixTXpFdi7doZj45ynC.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/BHo7HNZGTd3BbKS1epo0CRtX.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/OOUAnPJQfZXS9HHLgxRYFBZ7.jpg?f=fotoalbum_large)
De systemen waartussen ik twijfel om het aan te sluiten:
SMA omvormer: 2 x7 panelen strings (waarvan 1 string met 4 panelen plat en 3 op het schuine dak)
Hierbij heb ik dus verlies van ik schat minimaal 15% doordat 2 hellingshoeken met elkaar gecombineerd zijn. Voordeel hiervan is dat 2 strings evenveel panelen hebben, en dat de minimale opstartstroom eerder wordt behaald.
SMA omvormer: 1x 10 (schuin dak) en 1x 4 (plat dak) strings
Alle panelen die op het dak zitten in 1 string, om geen verlies van hellingshoek te hebben. De opstart van 4 panelen kan wel een ding worden. Hier kunnen zwaardere panelen voor gebruikt worden zoals van Panasonic maar deze zijn +- €239 per stuk.
Enphase:
Voordelen en nadelen zijn bekend. Maar vind het heel lastig om een inschatting te maken hoeveel meer opbrengst dit heeft dan een omvormer systeem met 2 strings.
Solar Edge:
Idem dito aan de Enphase.
Wat is jullie advies op basis van bovenstaande informatie?