Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denniscelen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-09 19:59
Ik heb geen vraag mbt Indesign.

ik heb een document waarbij ik de hoofdstukken wil tonen in de rechterbovenhoek. deze zouden geen nummers mogen laten zien maar er zou wel onzichtbaar in gedachten gehouden moeten worden zodat wanneer ik een extra level aanmaak er verwezen wordt naar A.1, A.2,A.3

Waarbij A refereert naar het hoofdstuk dat in de rechter bovenhoek staat.

Zoals je op de foto ziet zou er dan A.1, A.2 & B.1 moeten staan ipv 1.12, 1.13 & 1.14

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11tkm6iQqgofnX3uZaV1ItwWAxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/38bKoLzkHJZRmMRjRHvsl4Am.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door denniscelen op 11-05-2021 15:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Uh, waar dan wel over? ;)

Die vragen die hier staan wanneer je hier een nieuw (vraag-)topic opent staan er niet voor niets he? ;)
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Kijk dus eens even door onze Quickstart heen en vul dan a.u.b. waar nodig je topicstart even aan d.m.v. de "Wijzig"-link rechtsbovenaan je bericht.

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 11-05-2021 18:20 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik snap niet goed wat je wil.
Onder 'type' (menu) heb je special characters > markers voor paginanummers etc. Of text variables. Wat ook kan, iets minder netjes en bij teveel hoofdstukken geen optie, is voor elk hoofdstuk een losse Master maken en die toekennen aan de bijbehorende pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 20:13
Ten eerste gebruik je nu autonummering en handmatige indeling door elkaar (1.13 wordt gevolgd door 1.14, wat onderdeel van een volgend hoofdstuk is).
Net als in bijvoorbeeld Word is het zeker in InDesign de bedoeling om een goede indeling te gebruiken en juist het programma de autonummering zelf te laten regelen door goed gebruik van Paragraph Styles. zo kan je ten minste ook een inhoudsopgave laten genereren in plaats van met het handje typen.
Zoek dat eerst maar eens in de help van InDesign (Basiskennis!).

Als je je indeling goed hebt (dus met de juiste Paragraph Styles voor hoofdstuk en subtitel in dit geval) dan kan je tot een oplossing komen voor de kopteksten.
De hoofdstuktitels en/of hoofdstuknummers kan je in de koptekst plaatsen via text variables. Zie bijvoorbeeld hier hoe dat kan.

Masterpages en gegenereerde kopteksten uit hoofdstuktitels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2F66mE6xI8F_NRyyu0ej6TdBp1w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aTCXprWjrOzbA39BTOSdvq30.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kh5X6ozr4WL0p3ogbiRsK0o2Kt8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/p9S5X6Ug5m5gNiU6iUK2xR56.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 0% gewijzigd door Savantas op 14-05-2021 19:10 . Reden: typo... |:( ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denniscelen
Sacantas

dank je voor de tips, ik zelf werk al met paragraph styles maar voor jouw oplossing moet ik inderdaad nog zelf een eerste keer een titel hebben dat zegt "hoofdstuk 1". dit wil ik echter niet. ik wil gewoon dat dit juist bovenaan in de hoek komt te staan. dit document wordt aan manual en dan is dit duidelijker.

maar op deze manier is het niet mogelijk om met text variables te werken.

Ik heb geprobeerd om met anchors te werken, dit zou de beste oplossing zijn, maar het probleem dat ik dan heb is dat het anchor voor de eerste titel moet gezet worden. indien ik dit niet doe wordt de eerste sub-titel gelinkt aan de nummer van het vorige hoofdstuk omdat ik het achor niet voor de nummering kan plaatsen.
(zie afbeelding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqeWnvhhNC2f_h7euyrhlAJyvbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JPMEluN2lWTwEySqMwnkmnNd.png?f=fotoalbum_large

mvg

dennis

[ Voor 45% gewijzigd door denniscelen op 17-05-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
Het wordt me uit je verhaal en screenshot niet helemaal duidelijk. Ik zie een g.3 Scope of delivery gevolgd door een h.3.1 Cables. Dan lijkt t me dat voor de hoofdstukken dus letters worden gebruikt (a,b, .., g,h)? Maar dan nog zou er niet na een 9.3 een h.3.1 moeten volgen.
Gebruik je nu handmatige nummering of automatische in de Paragraph style?
Daarnaast heb ik het idee uit je verhaal dat je nergens hoofdstuktitels wil op de lopende paginas, maar alleen in de koptekst. Lijkt me een geval van vorm over functie. In wat ik aanhaal heb ik de hoofdstuktitel inclusief nummering in de tekst staan, en in de koptekst alleen de titel.

Daarnaast zou je kunnen valsspelen door in de tekst wel je hoofdstuktitels te plaatsen, maar hiervoor een andere paragraph style aan te maken met bijvoorbeeld witte tekst, heel klein lettertype of een paragraph rule die over de tekst komt met de zelfde kleur als de achtergrond. Is overigens ook de enige manier om een goede inhoudsopgave zonder veel handwerk aan te maken.

Ik heb een beetje het idee (corrrect me if I m wrong) dat je de basis mist van goede documentopbouw. In elke Indesign cursus, maar ook bijvoorbeeld een Word-cursus zou dit aan bod moeten komen.

Even wat uitvoeriger:

Een document, zoals de meeste boeken, hebben een structuur als volgt:

Boektitel
eventuele subtitel

Hoofdstuk 1

paragraaf 1.1
paragraaf 1.2
subparagraaf 1.2.1
subparagraaf 1.2.2
paragraaf 1.3

Hoofdstuk 2

paragraaf 2.1
subparagraaf 2.1.1
subparagraaf 2.1.2
paragraaf 2.2
paragraaf 2.3
subparagraaf 2.3.1
enz.

Dit is dus geen opmaak (die volgt) maar puur de structuur van het document (alleen met juridische documenten wil dit wel eens een slag ingewikkelder zijn).
Door de koppen een eigen paragraph style te geven kan je zaken als autonummering en kleur, lettertype en grootte etc opgeven.
Voor de koptekst kan je een tekstvariabele gebruiken die al gewoon beschikbaar is, namelijk <ct>.

Maak anders een schoon voorbeeld met gewoon plaatsvullende teksten. Want dit lijkt gekopieerd uit een of andere handleiding, inclusief mogelijke tekstherkenningfouten...

[ Voor 3% gewijzigd door Savantas op 18-05-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denniscelen
beste Savantas

Ik gebruik inderdaad pharagraph styles en voor de hoofd titles gebruik ik nu a,b,c,d. Dus alles gebeurd automatisch. het probleem dat je inderdaad ziet dat de nummering eerst g.3 is ipv h.1 heeft te maken met de achnoring die je niet voor de numbering kan plaatsen.

hieronder vind je een link naar een document waar je dit fenomeeen kan terug vinden. de A,B, ... die nu in de titel staat kan ik verwijderen door gebruik te maken van text variables. dus daar moet je niet naar kijken.

https://rushfiles.one/client/publiclink.aspx?id=Tii0CSXI3C

[ Voor 54% gewijzigd door denniscelen op 18-05-2021 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Savantas
Okee, ik zie waar de kneep zit. Je hebt voor subtitel gedefinieerd dat er eerst het nummer van het hoofdstuk moet komen (level 1) dan een punt en dan het betreffende nummer van de paragraaf zelf. Omdat je het anchor pas na de eerste subtitel hebt is de eerste subtitel 1.1 in plaats van A.1, omdat er niets voor zit met de definitie van A. Pas daarna komt het anchor, waardoor subtitel 2 een A.1 als nummer krijgt.
Dat de eerste paragraaf van hoofdstuk 2 hier wel een B.1 krijgt komt omdat het anchor er een stuk voor zit.

Het moeilijke aan deze indeling is dat je de hoofdstukken dus uit de content haalt. Wat gebeurt er als een hoofdstuk langer is dan 2 pagina's? Dan ga je hiermee ook nat, of je moet een koptekst helemaal los plaatsen (met alle ellende van dien bij verschuiven).
Neem even je voorbeeldbestand en plak er bij hoofdstuk A nog eens drie paragrafen bij. als ik er twee B-master pagina's aan toe voeg (je kolomindeling zit overigens niet in je B-Master, is dat de bedoeling?) en vervolgens hoofdstuk A uitbreidt met 3 paragrafen dan heb ik ineens op pagina 3 twee kopteksten (B TITLE 2 en C TITLE 2) en pagina 4 en 5 nummeren lekker door met D en E.

Het lijkt me dat je op alle pagina's waar hoofdstuk B nog niet is begonnen A TITLE 1 wil hebben, en dan respectievelijk links en rechts uitgelijnd.

Check ook hoe je tekst er uit ziet als je Ctrl-Y (of CMD-Y) doet. Dan krijg je een venster met 'platte' tekst, met in de linker-kolom welke prargraafstijl is toegepast (en welke nummering hij dan krijgt).

Dan nu de (of een) oplossing, zoals ik al eerder aangaf met tekstvariabelen. De nummering zit nu niet meer op de TOP titles, maar op een aparte Title 1. Ik heb twee voorbeelden, de eerste heeft wel zichtbare titels in de tekstkaders (als je de titels aanpast en even scrollt worden de kopteksten (die in de master als gedefinieerde variabelen staan) vanzelf bijgewerkt. Het tweede voorbeeld (vanaf pagina 8) heeft Titel 1 onzichtbaar, waar de titels dus gewoon in de tekst-editor te zien zijn (Ctrl/CMD-Y) maar qua opmaak onzichtbaar. Wel is er een kleine marge bij de eerste titel helaas, maar dat kan je oplossen, bijvoorbeeld door het kader iets te verslepen.

Zie hier mijn voorbeeld: https://eenpersoonscommis...ge.com/s/CdXvVTqyIwvKB8eh

Moest mijn kennis weer wat afstoffen, werk alleen nog veel met Illustrator en soms Photoshop. InDesign heb ik veel in gedaan, maar is al even geleden... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Savantas op 18-05-2021 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denniscelen
Savantas

is het mogelijk om de file te saven voor een oudere indesign versie?

Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denniscelen
hartelijk dank,

mijn probleem is van de baan!!!
Pagina: 1