Sinds een aantal dagen ervaar ik een probleem met de fans van mijn Gigabyte 1080 Ti 11gb.
Het begon tijdens het gamen van Warhammer 2 met enorme FPS drops.
Dit gebeurt ook bij andere games wanneer de GPU redelijk belast wordt.
Na wat onderzoek kwam ik erachter dat de fans van de GPU niet draaien.
De temperatuur van de GPU loopt op tot wel 95 graden. Dan gaat hij in een noodmodus, waardoor hij niet warmer wordt. Hierdoor komen (denk ik) de FPS drops. De videokaart houdt zichzelf in om niet oververhit te raken. Ik kan wel gewoon in windows komen en eventueel een spel opstarten. Wanneer de GPU hard moet werken en zichzelf moet koelen, gaan de fans niet draaien. Wat opvalt is dat de ledjes waar de PSU stekker insteekt ook niet branden. Er zit een RGB lampje in het logo van Gigabyte die ook niet aangaat.
Normaliter als ik de PC start, dan gaan er 2 witte lampjes branden waar de PSU stekker ingaat.
Dit gebeurt nu ook niet.
Om dit aan te pakken heb ik onderzoek gedaan en het volgende al geprobeerd:
- Drivers opnieuw installeren
- Reseaten --> doet het ook in andere PC. Andere GPU doet het prima.
- Thermal paste GPU vervangen
- Alle fans op de GPU opnieuw aangesloten
- Alle stekkers opnieuw goed aangesloten van GPU naar PSU.
- Andere kaart doet het prima op huidige PSU.
De GPU is zo'n 3 jaar oud. De thermal paste die ik heb vervangen was bijna krokant
. Dit vervangen te hebben scheelt al enorm in de temperatuur. Alleen blijft het probleem zich voortdoen: de fans draaien niet.
Het begon tijdens het gamen van Warhammer 2 met enorme FPS drops.
Dit gebeurt ook bij andere games wanneer de GPU redelijk belast wordt.
Na wat onderzoek kwam ik erachter dat de fans van de GPU niet draaien.
De temperatuur van de GPU loopt op tot wel 95 graden. Dan gaat hij in een noodmodus, waardoor hij niet warmer wordt. Hierdoor komen (denk ik) de FPS drops. De videokaart houdt zichzelf in om niet oververhit te raken. Ik kan wel gewoon in windows komen en eventueel een spel opstarten. Wanneer de GPU hard moet werken en zichzelf moet koelen, gaan de fans niet draaien. Wat opvalt is dat de ledjes waar de PSU stekker insteekt ook niet branden. Er zit een RGB lampje in het logo van Gigabyte die ook niet aangaat.
Normaliter als ik de PC start, dan gaan er 2 witte lampjes branden waar de PSU stekker ingaat.
Dit gebeurt nu ook niet.
Om dit aan te pakken heb ik onderzoek gedaan en het volgende al geprobeerd:
- Drivers opnieuw installeren
- Reseaten --> doet het ook in andere PC. Andere GPU doet het prima.
- Thermal paste GPU vervangen
- Alle fans op de GPU opnieuw aangesloten
- Alle stekkers opnieuw goed aangesloten van GPU naar PSU.
- Andere kaart doet het prima op huidige PSU.
De GPU is zo'n 3 jaar oud. De thermal paste die ik heb vervangen was bijna krokant