De juiste 10G SFP+ naar 10G RJ45 Converter kiezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53
Hallo,

Ik wil een snellere verbinding tussen o.a. mijn server en werk pc realiseren, 1gb is niet toereikend, wil graag upgraden naar 10gb verbinding. Het is de eerste keer dan ik met 10gb verbinding wil gaan werken, dus ben nog een beetje zoekende en lerende :)

Nu heb ik een switch met 4x SFP+ 10gb poorten (Vigor G2280x).
Ik krijg (zijn onderweg) voor zowel mijn server als pc pricewatch: Intel Ethernet Converged Network Adapter X540-T2 kaartjes (2de hands via V&A gekocht).

Nu ben ik opzoek naar de juiste SFP+ naar RJ45 modules. Die zijn behoorlijk prijzig merk ik. Nu ben ik deze tegen gekomen die €55 in de BTW kosten. Deze zijn universeel, en goedkoper dan dat ik op andere websites zie (€100 per stuk is makkelijk te halen).

Nu las ik o.a. op https://www.kabelshop.nl/.../SFP-modules-p276628.html dat:

De tranceivers zijn geschikt voor één golflengte of lichtkleur en tranceivers met verschillende golflengtes kunnen niet met elkaar samenwerken. Let dus altijd goed op of beide modules dezelfde golflengte ondersteunen. Een SFP module is gecodeerd voor een specifiek netwerkapparaat. Zo verkopen wij bij Kabelshop SFP modules voor modellen van Cisco, Dell, Linksys, Netgear en HP. Let altijd goed op welke glasvezel module jij nodig hebt. Als de module niet voor jouw apparatuur gecodeerd is, dan zal deze niet werken.

Nu heb ik dus een Draytek switch en Intel kaartjes (evt zou ik de kabel rechtstreeks buiten de switch om tussen PC en server kunnen leggen, maar liever niet), maar moet ik dan dus letten op welk merk SFP module ik koop, of kunnen de genoemde universele SFP modules ook? In de link naar Uptimed staat bij punt 1 ondersteunde merken GEEN intel. Echter staat bij punt 4, dat deze module geschikt zijn voor al hun SFP netwerkkaarten. Klik je daar op, dan zie je daar kaarten met Intel chipsets staan? O.a. X520 en X550 (nu zijn mijn kaartjes X540). En hoe zit het met de Draytek switch? Iemand een idee of dit gaat werken, of dat ik toch iets anders nodig heb? Of geldt dit verhaal alleen als je er een fiber kabel tussen legt, en niet bij een CAT6a kabel?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:48
Intel SFP+ kaarten zijn vendorlocked, dus je moet daarvoor Intel SFP+ modules hebben, of als zodanig gecodeerde

Jij hebt echter de X540, de 10Gbase-T versie. Die is RJ45 en heeft dus niets te maken met SFP's en compatibiliteit aan die zijde.

Alleen aan de kant van de Draytek heb je dat. Nu ken ik die Draytek niet, maar ik vermoed dat die geen vendor locking heeft.

Uitdaging zit in het stroomverbruik. Ik weet niet zeker hoe dat nu anno 2021 is, maar een paar jaar geleden was 10Gbase-T via SFP+ een PITA, want dat had meer stroom nodig dan een gemiddelde SFP+ poort kon leveren.

Daarna nooit meer naar gekeken, werk eigenlijk altijd met glas (alleen korte afstanden met DAC), 10G en hoger is nagenoeg altijd glas.
10Gbase-T heb ik nog nooit nodig gehad, maar is in de meeste datacentra ook een zeldzaamheid, alleen handig voor in-rack spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Bedankt @DJSmiley voor je toelichting, weer wat wijzer.
In dat geval is het denk ik gewoon makkelijker om een CAT6a kabel rechtstreeks dus de server en werk pc te leggen. Het gaat toch alleen om bestandsoverdacht tussen die 2, dus het hoef niet perse via een switch.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 13:07

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Probeer solid optics of anders flexoptix eens voor modules die vendor programmed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb toch 2 stuks van deeerder genoemde converters besteld. Volgens de site van Draytek kunnen hun switches vrij alle bekende merken / chipsets aan. Terug kunnen ze altijd nog mocht het toch niet blijken te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:01
Pazo schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:11:
Ik heb toch 2 stuks van deeerder genoemde converters besteld. Volgens de site van Draytek kunnen hun switches vrij alle bekende merken / chipsets aan. Terug kunnen ze altijd nog mocht het toch niet blijken te werken.
Wat een vreemde winkel. Krijg sowieso al jeuk van winkels die menen alles te moeten relabelen met hun eigen merk, terwijl ze de spullen overduidelijk niet zelf maken. Maar in dit geval zijn de productfoto's raar, want er mist duidelijk wat ook het label. En: ze komen me heel erg bekend voor: MikroTik S+RJ10

Ik geloof dat MikroTik hun spullen meestal zelf bouwt/ontwerpt, dus je koopt hier gewoon een MikroTik SFP. Snap niet waarom ze dat niet gewoon zeggen. Prijs is prima, overigens.
DJSmiley schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:09:
Uitdaging zit in het stroomverbruik. Ik weet niet zeker hoe dat nu anno 2021 is, maar een paar jaar geleden was 10Gbase-T via SFP+ een PITA, want dat had meer stroom nodig dan een gemiddelde SFP+ poort kon leveren.
Meer dan stroom gemiddeld is één ding, maar de MikroTik SFP+'s worden echt buitensporig heet. Er zijn genoeg klachten te vinden van mensen die hun vingers eraan branden. Ook adviseert MikroTik om ze niet naast elkaar te gebruiken (hier niet aan de orde).

En: er zijn verschillende revisies van, de eerdere revisies doen wat moeilijk met afwijkende MTU sizes. Ook een reden waarom het irritant is om nodeloos te relabelen.

Hou daar dus rekening mee, als je een zuinige (en goedkopere) oplossing wilt kun je beter een DAC-kabel zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Thralas schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:14:
[...]

Wat een vreemde winkel. Krijg sowieso al jeuk van winkels die menen alles te moeten relabelen met hun eigen merk, terwijl ze de spullen overduidelijk niet zelf maken. Maar in dit geval zijn de productfoto's raar, want er mist duidelijk wat ook het label. En: ze komen me heel erg bekend voor: MikroTik S+RJ10

Ik geloof dat MikroTik hun spullen meestal zelf bouwt/ontwerpt, dus je koopt hier gewoon een MikroTik SFP. Snap niet waarom ze dat niet gewoon zeggen. Prijs is prima, overigens.
Ik kende de winkel ook niet, maar ik zocht hier even op het forum, en zag meerdere topics voorbij komen waarin naar deze winkel werd verwezen voor bepaalde netwerkspullen. Dus denk dat het wel goed zit. Inmiddels is het ook verzonden en komt het vrijdag binnen :) We gaan het zien.

Pagina: 1