Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachango Boy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-04 11:56
Hey iedereen,

Ik heb voor een virtualisatie project van mijn eindwerk een systeem moeten neerpoten dat wel iets aan kon. Zo heb ik het volgende systeem in elkaar gestoken:

Moederbord: ASUS ROG STRIX B560-G GAMING WIFI
Processor: i7 10700K
RAM: G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x32GB 3600Mhz - [F4-3600C18D-64GVK]

Systeem is lekker snel, maar krijgt regelmatig te maken met BSOD's met als argument MEMORY_MANAGEMENT.

Het probleem is dan volgens mijn eerste gedacht te vinden bij de RAM. Deze modules werken met XMP. Maar zowel met XMP I of II of XMP uit krijg ik BSOD's.

Ook heb ik eens gekeken op de productpagina van het moederbord en daar staan de modules spijtig genoeg niet tussen de compatibele producten.

Ik heb voor een twaalftal uur memtest x86 gedraaid en kreeg tot dan geen rode meldingen. Ik lees dat twaalf uur wat snel is voor 64GB geheugen maar ik heb het systeem echt nodig voor mijn werk dus dat was even de max.

Of zoek ik het probleem verkeerd en ligt het bij de PSU of CPU?

Iemand nog een oplossing voor dit probleem, ik hoor het graag :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:16

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Deze BSOD krijg je waarschijnlijk dus alleen binnen Windows? Neem https://www.alphr.com/mic...ment-error-in-windows-10/ eens door, daar staan een hele boel tips die je kunt doen.

Dat het niet handig is dat je de QvL niet hebt gebruikt voor het aanschaffen, dat kan altijd nog een probleem zijn.Heb je de mogelijkheid om de latjes in te ruilen voor paren die wel geschikt zijn volgens de QvL?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-09 20:51
Dit is 90% zeker een werkgeheugen probleem.

Mijn advies is om een set aan te schaffen die wél wordt ondersteunt door je moederbord. Kijk hiermee naar de QVL lijst, specifiek van het moederbord welke jij in bezit hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door Generaal Pep op 11-05-2021 14:25 ]

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-09 20:51
Eerst kan je ook nog MdSched runnen. Daarna driver versies checken. Daarna in powershell: sfc /scannow. Daarna in powershell: chkdsk /r.

Toch ben ik er vrij zeker van dat deze stappen tijdsverspilling zullen zijn. Mijn advies hierboven blijft staan.

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-08 19:45

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Wat gebeurd er als je XMP uit zet? Als je dan geen BSOD’s meer krijgt zou ik het ram handmatig op de juiste settings zetten. Begin met het juiste voltage en de juiste timings, en als dat stabiel is, zet het ram dan op 3200mhz, en daarna op 3600mhz.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachango Boy
Outerspace schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:15:
Deze BSOD krijg je waarschijnlijk dus alleen binnen Windows? Neem https://www.alphr.com/mic...ment-error-in-windows-10/ eens door, daar staan een hele boel tips die je kunt doen.

Dat het niet handig is dat je de QvL niet hebt gebruikt voor het aanschaffen, dat kan altijd nog een probleem zijn.Heb je de mogelijkheid om de latjes in te ruilen voor paren die wel geschikt zijn volgens de QvL?
Ik zal deze stappen morgen eens doornemen! Ik was me nog niet bekend met de term QvL, dat was ik beter wel geweest ;( Ik heb zonet contact opgenomen met de shop dus ik ben benieuwd of ze willen tegemoet komen.
Generaal Pep schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:24:
Dit is 90% zeker een werkgeheugen probleem.

Mijn advies is om een set aan te schaffen die wél wordt ondersteunt door je moederbord. Kijk hiermee naar de QVL lijst, specifiek van het moederbord welke jij in bezit hebt.
Ik vrees er ook voor. Contact met de shop genomen en wacht nog op reactie.
Hoiboy19 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:38:
Wat gebeurd er als je XMP uit zet? Als je dan geen BSOD’s meer krijgt zou ik het ram handmatig op de juiste settings zetten. Begin met het juiste voltage en de juiste timings, en als dat stabiel is, zet het ram dan op 3200mhz, en daarna op 3600mhz.
XMP staat momenteel al een paar dagen uit maar spijtig genoeg nog steeds af en toe een BSOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 10:12
Wanneer heb je de geheugen set gekocht?

Als je die online hebt gekocht heb je altijd minimaal 2 weken de tijd om hem kosteloos retour te sturen.
En als je hem in de winkel hebt gekocht, denk ik dat je misschien wel iets daar kan bespreken dat je geheugen hebt gehaald dat niet op QVL stond en graag deze wilt ruilen voor een andere set. Daar zijn de meeste niet zo heel moeilijk in.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pachango Boy
Wylana schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:00:
Wanneer heb je de geheugen set gekocht?

Als je die online hebt gekocht heb je altijd minimaal 2 weken de tijd om hem kosteloos retour te sturen.
En als je hem in de winkel hebt gekocht, denk ik dat je misschien wel iets daar kan bespreken dat je geheugen hebt gehaald dat niet op QVL stond en graag deze wilt ruilen voor een andere set. Daar zijn de meeste niet zo heel moeilijk in.
Net iets meer dan een maand geleden. Heb het nu in een zeer vriendelijke mail uitgelegd dus ik hoop op goed nieuws :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pachango Boy
Net een berichtje terug gekregen dat "Indien het gaat om een artikel dat niet defect is, dan kunnen wij deze helaas niet retour nemen in verband met het aflopen van het herroepingsrecht. Hier zijn helaas geen uitzonderingen op mogelijk. We hopen op je begrip. "

Dus dat is wel vrij zuur.

Ik ga dan eerst nog eens het lijstje dat @Outerspace heeft aangeraden afwerken. Moest dat niet baten zullen deze in de verkoop moeten gaan en zal ik andere modules moeten nemen die wel op QvL voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
Het moederbord staat wel op de QVL van G.Skill zelf. Vaak betekent dat het dan wel werkt.

Stappenplan:
  • Update de BIOS naar laatste versie
  • Probeer eens het profiel 3200CL16
  • Kies een XMP profiel en verhoog de spanning met 0,02 of 0,03V. Laat hierbij de rest op "auto" staan.

[ Voor 1% gewijzigd door Djarune op 11-05-2021 19:16 . Reden: Grove fout van mij kant. Ik bedoel 0,02 en 0,03V ipv van tientallen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
CPU omruilen voor een pricewatch: Intel Core i7-11700 Boxed want sneller, gen4 ondersteuning en ik verwacht dat 11e gen beter overweg kan met 32GB modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachango Boy
Djarune schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:47:
Het moederbord staat wel op de QVL van G.Skill zelf. Vaak betekent dat het dan wel werkt.

Stappenplan:
  • Update de BIOS naar laatste versie
  • Probeer eens het profiel 3200CL16
  • Kies een XMP profiel en verhoog de spanning met 0,2 of 0,3V. Laat hierbij de rest op "auto" staan.
Oke, dat is super nieuws! Ben ik helemaal niet gaan kijken.
  • Bios is op de laatste versie
  • Dat 3200CL16 profiel, is dat toevallig een van een hele lange lijst dat tot 8000 gaat? (Ben er niet goed thuis in)
  • Heb nu terug het eerste XMP profiel gekozen en daar bij de voltage van 1.214 naar 1.42 gebracht
Benieuwd wat het geeft
Uszka schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:30:
CPU omruilen voor een pricewatch: Intel Core i7-11700 Boxed want sneller, gen4 ondersteuning en ik verwacht dat 11e gen beter overweg kan met 32GB modules.
Ik heb de 10700K voor een prikkie tweedehands kunnen kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
[b]Pachango Boy in "BSOD Problemen"Pachango Boy schreef op dinsdag 11 mei 2021 @
[...]

Dat wil nog niet zeggen dat het een goede koop is. Kan zijn dat de geheugencontroller brak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Pachango Boy schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:53:
[...]
• Dat 3200CL16 profiel, is dat toevallig een van een hele lange lijst dat tot 8000 gaat? (Ben er niet goed thuis in)
• Heb nu terug het eerste XMP profiel gekozen en daar bij de voltage van 1.214 naar 1.42 gebracht
[/list]
XMP profiel kun je handmatig instellen als het goed is. Zoek het anders op. Denk eraan dat XMP ook overklokken is. Door de spanning te verhogen kan je soms de OC stabiel maken.

Het geheugen draait normaal op 1.35V. Probeer het op 1.38V te draaien. Dat zou normaal gesproken genoeg moeten zijn.
Het kan zijn dat die niet goed behandeld is natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Djarune op 11-05-2021 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachango Boy
Uszka schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:59:
[...]

Dat wil nog niet zeggen dat het een goede koop is. Kan zijn dat de geheugencontroller brak is.
Dat moet inderdaad nog blijken. Hopelijk zit je op een verkeerd spoor..
Djarune schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:19:
[...]

XMP profiel kun je handmatig instellen als het goed is. Zoek het anders op. Denk eraan dat XMP ook overklokken is. Door de spanning te verhogen kan je soms de OC stabiel maken.

Het geheugen draait normaal op 1.35V. Probeer het op 1.38V te draaien. Dat zou normaal gesproken genoeg moeten zijn.

[...]

Het kan zijn dat die niet goed behandeld is natuurlijk.
Ik heb de afgelopen twee dagen op XMP 1 gestaan met 1.38v en uiteindelijk nu een BSOD gekregen. Ben nu veranderd naar een 3200 profiel met al de rest op auto.

Hoewel ik maar 1 BSOD heb gehad de afgelopen dagen had ik wel last van browservensters dat crashen en word documenten dat plots sluiten. Dat is ook een symptoon van RAM problemen zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Pachango Boy schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:38:
[...]
Hoewel ik maar 1 BSOD heb gehad de afgelopen dagen had ik wel last van browservensters dat crashen en word documenten dat plots sluiten. Dat is ook een symptoon van RAM problemen zeker?
Nee dat hoeft niet zo te zijn. In het vervolg kun je het geheugen beter testen met memtest86. Zo heb je meer zekerheid of het profiel stabiel gaat werken of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisH82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-08 13:06
Ik kijk ook vaak bij Gskill zelf als ik dat geheugen wil gaan gebruiken, nooit problemen mee gehad.
In die 12 uur memtest86 hoeveel stappen/complete tests zijn er doorlopen ?
Ik zou een andere cpu proberen om te kijken of dat beter werkt, ja 10th gen word ondersteund op B560 maar ik zou voor de 11th gen gaan.
Zou goed kunnen dat die 10700K toch niet 100% word ondersteund of dat ie flink overgeclockt/mishandeld is 😔

"If you must break the law, do it to seize power: in all other cases observe it" ~ Julius Caesar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachango Boy
Ik heb zonet terug een BSOD gekregen met het 3200 profiel. Ik heb niet de indruk dat de veranderingen die ik maak enig effect hebben op de regelmaat van de BSOD's. Zou het probleem dan toch bij de processor liggen? Ik heb even een test van intel gedraaid en deze zou ook de geheugen controller testen en deze was succesvol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOEwWOtRsg7MIdpO_VpdeKEbFkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l9fcAHvsn9RNlNbom33xPgbJ.png?f=fotoalbum_large

Waar ik mij ook zorgen over maak is mijn PSU. Deze is ondertussen +-6 jaar oud en het gaat over de Cooler Master V450. Zou het kunnen dat deze gewoon niet genoeg vermogen meer levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

en zonder gpu ?
gpu+10700k kan ook teveel worden voor je voeding (Z490 past beter bij je cpu)

[ Voor 18% gewijzigd door Hackus op 14-05-2021 21:52 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachango Boy
Hackus schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:50:
en zonder gpu ?
gpu+10700k kan ook teveel worden voor je voeding (Z490 past beter bij je cpu)
Hi, dat staat nog op mijn lijstje om uit te proberen. Vandaag even Prime95 en een test van OCBASE gedraaid en ik krijg gelijk errors.
Bij OCBASE:
code:
1
2
3
4
5
6
00:01:40 - Fout - CPU - 5 fout(en) gevonden op fysieke core #3 (Virtuele core #7)
00:01:41 - Fout - CPU - 5 fout(en) gevonden op fysieke core #2 (Virtuele core #4)
00:01:41 - Fout - CPU - 6 fout(en) gevonden op fysieke core #3 (Virtuele core #7)
00:01:42 - Fout - CPU - 4 fout(en) gevonden op fysieke core #2 (Virtuele core #4)
00:01:42 - Fout - CPU - 6 fout(en) gevonden op fysieke core #3 (Virtuele core #7)
00:01:43 - Fout - CPU - 4 fout(en) gevonden op fysieke core #2 (Virtuele core #4)

en bij Prime95 komt er ook bij elke worker

code:
1
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4

Dan geraakt de processor toch terug een beetje verdachter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Pachango Boy schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:29:

Dan geraakt de processor toch terug een beetje verdachter?
Heb je de factuur erbij gekregen van de verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachango Boy
Uszka schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:34:
[...]

Heb je de factuur erbij gekregen van de verkoper?
Nope, heb altijd veel geluk gehad met mijn aankopen dus zelfs niet achter gevraagd. Wordt het tijd dat ik de verkoper aanspreek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachango Boy
Na het verwisselen van de CPU met een andere i5 variant merkte ik nog steeds dezelfde error's en BSODs. Nu met het verwisselen van de RAM met een andere set krijg ik geen problemen meer. Case closed denk ik dus. Nu nog maar eens contact opnemen met MEGEKKO en hopen dat ze nu wat hulpvaardiger zijn :)
Pagina: 1