Toon posts:

Apperatuut upgrade: lens, camera of tracking mount

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: maart 2020
  • Nu online
Hi,

Ik ben recentelijk na lang niets met fotografie gedaan te hebben weer begonnen met de hobby. Een bescheiden financiele meevaller en kleine irritaties bij het maken van foto's maken dat ik even wil polsen hoe de markt de laatste tijd veranderd is en of er voor weinig geld, veel te halen valt.
Mijn voorkeur gaat uit naar Long Exposure fotografie en sporadisch intro astrofotografie. Die laatste is stilgevallen omdat ik geen auto meer heb en vanaf mijn balkon geen zicht heb op de hemel. Het slepen van kilo's wegende apparatuur is helaas een belemmering om de hobby actief uit te oefenen en mijn statief, dikke accu en telescoop staan helaas al een tijdje stof te happen.

Mijn huidige gear:

Nikon D3300
Kitlens 18-55mm 3.5/5.6
35mm f/1.8 lens
200mm f/2.8 telelens

Achtergrond: ik heb deze D3300 gekocht ergens in 2016 ter vervanging van mijn destijds 6 jaar oude D3000. Dat was echt dag en nacht verschil: 3 stops meer ISO, 24 ipv 10 megapixels, liveview, filmen. Echt elke euro dubbel en dwars waard.

Nou sta ik voor de optie 1 van de 3 upgrades uit te voeren, wellicht 2.

1) Nieuwe body
Een vriend van me heeft een tiltend scherm. Dat zag er erg praktisch uit bij shots vanaf laag bij de grond. Dat is nu toch lastig: mijn D3300 heeft geen tiltend scherm. vraag: wat kan ik verwachten als ik de D3300 upgrade naar een couranter model uit de 3000 of 5000 serie van Nikon? Welke features heeft de 5000 serie die echt nuttig is, en wat is meer gimmick? En kan ik echt betere ruisprestaties verwachten? Ik mis overigens ook wel eens de optie om de exposure flink te boosten in live view: ik wil zien hoe de compositie er uit ziet met ND filter zodat ik het filter er gewoon op kan laten zitten en kan autofocussen. Of desnoods met de hand met live view. Maar momenteel is het autofocus zonder ND filter, filter er op, switch naar manual zetten en dan hopen op het beste.

2) Nieuwe lens
Het stoort me dat ik bij het draaien van mijn ND1000 filter op de kitlens de focusring draai. dit heeft meermaals tot onscherpe foto's geleid. Uiteraard is dit ook een stukje menselijk falen ipv een tekortkoming van de techniek. Maar het stoort wel. Ook zou ik graag een keer wat wijder gaan dan 18mm. Afweging zou dan zijn gaan voor een wide angle lens (10mm?) met autofocus, voor long exposures in de stad, of misschien een speciale Samyang lens voor astrofotografie van met name de melkweg. Portability is bij dat laatste de sleutel. Die samyangs hebben doorgaans geen autofocus dus ik zie me die lens niet zo snel als walkaround gebruiken

3) Tracking mount
Ik zie van die kleine tracking mounts van tussen de 150 en 300 euro voorbijkomen op bijvoorbeeld teleskop-express. Die hebben uiteraard een niche toepassing voor eigenlijk een beperkte set foto's : een enkele keer op vakantie, maar in de stad zie ik mezelf niet zo snel melkwegfoto's maken. Ik zou eventueel nog mijn 200mm lens van 700 gram er op willen gebruiken, maar dat is optioneel. Ik denk dat ik exposures van 30 seconden tot misschien 1 minuut wil op wide angle, voor die 200mm lens is 30 seconden zat. Ik ga als het kan naar de canarische eiland en dan wil ik wel wat mooie time lapses maken 's nachts.
Ik ben bekend met het polar allignen, mijn vermoeden is dat zo'n model van 150 euro het niet super doet maar dat je ook met een hoop meer weg komt omdat je toch maar 1 minuut exposures neemt en op 11mm heb je meer speelruimte dan op 750mm

Het is niet dat ik per se sta te springen om mijn geld uit te geven, maar als iemand nou roept dat er echt veel veranderd is de laatste 6 jaar en ik echt hele goede gear voor een prikke kan krijgen wat het overwegen waard is, dan hoor ik het graag.

[Voor 4% gewijzigd door Michael_OsGroot op 11-05-2021 12:35]

3.14159265459 | Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | If you gaze long into an abyss, the abyss will gaze back into you

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online
Ik heb een Olympus met een leuke gimmick voor long exposure.
Hij kan een basisbeeld nemen en daarna een aantal seconden lang alleen veranderend licht opnemen. Zo blijft je achtergrond dus hetzelfde (want dat licht verandert niet) terwijl de strepen van koplampen (verandert wel) opbouwen.

je ziet het beeld ook opbouwen terwijl hij bezig is - dat zie je trouwens ook in de klassieke long exposure modus; zodat je kunt aangeven wanneer het goed genoeg is. Werkt ook erg goed.

Hij laat trouwens ook in de zoeker zien hoe het beeld eruit ziet, ook als het erg donker is. Oh en hij weegt niet vele kilo's en er zijn modellen met tilting schermen en met volledig beweegbare schermen (ja, is handis).

Wat er vooral anders is is dat het een systeemcamera is zonder spiegel en als je dan een aantal engineers laat nadenken over wat er kan krijg je dit soort dingen.

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:30

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat betreft je probleem met het ND filter; heeft je camera geen optie om de focusring van de lens uit te schakelen?
Dat is dacht ik redelijk voorkomend.
Verder vraag ik me af of je iets nieuws moet willen op dit moment. Zou je niet eerst een maandje gaan klooien met deze gear zodat je precies weet wat je tekort komt of waar je behoefte aan hebt?
Nu is het een beetje een shot in the dark naar mijn idee.

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 12-35mm f/2.8 II ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

• wappiewappie
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 00:08
D3300 is een prima camera. Op het gebied van beeldkwaliteit ga je niet zo gek veel winnen met een andere camera. Een beter objectief doet meer.
voor de filters zou je evt. kunnen kijken naar magnetische filters.
En voor de astrofoto's kun je als gratis alternatief voor een tracking mount, software zoals Sequator gebruiken.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: maart 2020
  • Nu online
DirtyBird schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:02:
Wat betreft je probleem met het ND filter; heeft je camera geen optie om de focusring van de lens uit te schakelen?
Dat is dacht ik redelijk voorkomend.
Verder vraag ik me af of je iets nieuws moet willen op dit moment. Zou je niet eerst een maandje gaan klooien met deze gear zodat je precies weet wat je tekort komt of waar je behoefte aan hebt?
Nu is het een beetje een shot in the dark naar mijn idee.
Klopt, het was een beetje een shot in de dark. Ik ben niet per se op zoek naar iets nieuws, en kan op zich ook wel door met mijn huidige gear, maar alles wat ik heb heeft van die kleine tekortkomingen. Zo'n tiltscherm op een DSLR is niet echt reden een nieuwe camera te kopen, maar als het antwoord was dat ik er dan allemaal features bij krijg die leuk zijn dan wel. Met zo'n lens idem, die focusring is te overzien, maar als vervolgens bleek dat kitlenzen in 10 jaar tijd echt merkbaar scherper zijn geworden etc, dan zou ik wel een upgrade overwegen.
wappiewappie schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:08:
D3300 is een prima camera. Op het gebied van beeldkwaliteit ga je niet zo gek veel winnen met een andere camera. Een beter objectief doet meer.
voor de filters zou je evt. kunnen kijken naar magnetische filters.
En voor de astrofoto's kun je als gratis alternatief voor een tracking mount, software zoals Sequator gebruiken.
Thanks, daar was ik al bang voor. Ik vind de feature die ik nu op andere camera's zien heel relaxed maar als er verder niet echt baanbrekende verbeteringen zijn gemaakt dan houd ik die d3300 nog lekker.
Zo'n magnetisch filter kende ik nog niet, ga ik naar kijken.

3.14159265459 | Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | If you gaze long into an abyss, the abyss will gaze back into you

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online
Michael_OsGroot schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:21:
Thanks, daar was ik al bang voor. Ik vind de feature die ik nu op andere camera's zien heel relaxed maar als er verder niet echt baanbrekende verbeteringen zijn gemaakt dan houd ik die d3300 nog lekker.
Zo'n magnetisch filter kende ik nog niet, ga ik naar kijken.
Je gaat niet veel verschil zien in beeldkwaliteit; op een FullHD scherm ga je gewoon die triljarden pixels die ze tegenwoordig op een sensor proppen niet zien, omdat ze er gewoon niet op passen. Er passen er 2 miljoen op en niet meer.

Megapixels verkopen leuk. Maar er zijn ook wel echt features bij gekomen, die vooral het fotograferen makkelijker maken.
Je hebt dan minder voorbereiding, statieven, perfecte timing of geluk nodig om de foto te kunnen maken.
Aan de foto zie je dat niet.
Neem bijvoorbeeld AF en timing; er komen nu dagelijks schitterende foto's voorbij van vogels in vlucht. Die foto's zijn technisch niet onmogelijk met een camera van 15 jaar geleden. Je hoeft alleen de afstand en de timing maar goed te hebben. Maar dat kost ontzettend veel werk, ervaring en geluk.

Maar de moderne cameras maken het mogelijk om tientallen van dit soort foto's op een dag te maken.

Je kunt dus aan de foto niet zien hoe oud de camera is. Alleen als iemand elke dag twee van dit soort foto's post kun je afleiden dat hij een moderne camera heeft.
Zelfde geldt voor tilting schermen, gezichts-autofocus, focus-stacking enzo. Alle foto's zijn technisch mogelijk met oude cameras. Maar een moderne camera maakt het zo veel makkelijker. En zo kun jij meer aandacht aan compositie en licht geven.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee