Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC samenstel advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• missmobiletech
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-06 16:09

missmobiletech

making your tech simple

Topicstarter
He allemaal,

ik ben al langere tijd aan het kijken naar een vervanging voor mijn telefoons waar ik momenteel al mijn editing op doe. Eerst keek ik naar een gaming laptop maar ik ben sinds een maand of 2 geleden beter gaan kijken naar gaming PC's en dan specifiek om deze zelf te gaan bouwen.

Waar ga ik mijn PC voor gebruiken?
Zoals ik al eerder aangaf, ik edit. Wat edit ik? Ik heb een YouTube kanaal en momenteel gebruik ik mijn smartphones om mijn videos te editen maar hoewel er veel mogelijkheden daarin zitten, komt het natuurlijk niet in de buurt van een PC editing programma zoals DaVinci Resolve, dus ik wil een sterke computer gaan bouwen om in 4k te kunnen editen/renderen. Na flink wat onderzoek bleek een gaming laptop en daarna dus PC hiervoor het meest geschikt aangezien dat de meest sterke computers zijn.

Daarnaast zal ik ook beginnend gaan gamen COD e.d. en dit ook via twitch gaan streamen enzo dus dat moet hij wel een beetje aankunnen maar hoogste settings enzo is echt niet nodig, meer gewoon voor de fun.

Dit is mijn samenstelling tot nu toe
  • CPU - Ryzen 5 3500x - (al aangeschaft)
  • Moederbord - nog niet over uit. Heb ik een high end moederbord nodig of kan 1 van rond de 60-80 euro ook? Ik heb vanalles bekeken, van een Asrock B450M Pro 4 tot een Gigabyte B550 Aorus elite. Er is zoveel keus!!
  • GPU - ik zat te denken aan bijv GTX 1050ti ofzo? ik zit dan te denken aan tweedehands aanschaf maar vind dat wel tricky voor gpu denk ik. Wat is jullie mening hierover?
  • Cooling - Cooler Master MWE 750 Bronze V2 230V
  • DDR4 - HyperX Fury HX432C16FB4K2 - 2x 16B
  • M2 - WD BLUE SN550 - 1TB
  • Case - CoolerMaster MasterBox Lite 5 of dp502 flux - zoiets
extra:
  • Monitor - max 200 euro, acer nitro vg220qbmiix? sceptre? ook zoveel keus! Wat is fijner, IPS, TN? Dit is ook zo'n breed iets.
  • headset - eksa e900?
Extra losse vraag
Raden jullie een gaming stoel aan? Niet specifiek voor gamen maar voor langere tijd achter een computer zitten voor editen (en soms gamen)

Alvast heel erg bedankt voor jullie moeite en als er meer info nodig is, please let me know!

Miss Mobile Tech

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:03
De CPU die je gekocht hebt past op een B450 moederbord, de extra functionaliteit die een B550 moederbord biedt is interessant als je PCIe 4.0 SSD's/kaarten overweegt, maar dat lijkt me nu niet aan de orde.
GPU's zijn nu duur, ik zou inderdaad naar een tweedehands kaar op zoek gaan in bv. V&A.
De voeding die je nu hebt gekozen is niet de allerbeste en wat zwaar, neem bv. een Corsair RM550x (2018)
Voor een stoel: ik zou een goede bureaustoel kopen, met voldoende ventilering in met name de rugleuning.
Ik zal je YT kanaal vanavond eens checken :)

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 11-05-2021 12:03 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Als je DaVinci Resolve wil gaan gebruiken heb je een stevige videokaart nodig. Met andere video editing software is dat minder het geval. Alle videokaarten zijn momenteel te duur. Goedkoop beeld krijg je met een iGPU, maar dan moet je de 3500x verkopen. Andere optie is de pricewatch: Asus GT1030-SL-2G-BRK

De 3500x is een 6C, 6T processor. Niet de eerste keuze voor videobewerking. Ik hoop dat je er weinig voor betaald hebt. De huidige prijs van ongeveer 150 euro is te duur namelijk. Verkopen is misschien beter. Dan kun je een beter systeem samenstellen voor hetzelfde geld.

De 750W voeding is geen goede keuze. Om 750W te leveren is meer kwaliteit nodig en bovendien gaat je huidige build nooit 750W vragen. Voor dezelfde prijs is een veel betere 450W / 550W voeding mogelijk: pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart. Voor een budget build pak je de pricewatch: Cooler Master MWE 450 Bronze - V2 230V.

Goedkoop moederbord kan bijvoorbeeld de pricewatch: ASRock A520M Pro4 zijn. Dan krijg je er een M.2 heatsink bij. De 10 euro goedkopere pricewatch: ASRock B450M Pro4 kan ook. Voor een nog meer budget build: pricewatch: Gigabyte A520M H. Kies bij het moederbord een geheugen kit die op de QVL staat.

Monitor: IPS is prettiger om naar te kijken. Pak minimaal 24 inch. Zie pricewatch

• missmobiletech

missmobiletech

making your tech simple

Topicstarter
Djarune schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:52:
Als je DaVinci Resolve wil gaan gebruiken heb je een stevige videokaart nodig.
Bedankt voor je uitgebreide reacties. Als je zegt, de 3500x is niet optimaal hiervoor, welke zou dit dan wel zijn? klinkt opzich wel als een goede deal trouwens om te verkopen idd als dat de prijzen nu zijn. De andere opties klinken goed kwa voeding/moederbord en monitor, dankjewel!

Miss Mobile Tech

• missmobiletech

missmobiletech

making your tech simple

Topicstarter
martyw schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:59:
De CPU die je gekocht hebt past op een B450 moederbord, de extra functionaliteit die een B550 moederbord biedt is interessant als je PCIe 4.0 SSD's/kaarten overweegt, maar dat lijkt me nu niet aan de orde.
GPU's zijn nu duur, ik zou inderdaad naar een tweedehands kaar op zoek gaan in bv. V&A.
De voeding die je nu hebt gekozen is niet de allerbeste en wat zwaar, neem bv. een Corsair RM550x (2018)
Voor een stoel: ik zou een goede bureaustoel kopen, met voldoende ventilering in met name de rugleuning.
Ik zal je YT kanaal vanavond eens checken :)
Bedankt voor de tips, absoluut interessant! Goed om te weten dat zwaarder niet altijd beter is kwa bijvoorbeeld voeding. En bedankt voor de stoel tip! Hoop dat je m'n kanaal leuk vindt :)

Miss Mobile Tech

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Zoek iets met meer threads. De 3500x is goedkoper dan de 3600 omdat de 3500x maar de helft van de threads heeft. Geen ervaring met videobewerking maar ik weet dat in sommige games een 4c8t wint van een 6c6t. Intel is op dit moment de budgetkoning, waar je met de 11400 of 10400 icm een b560 bord een goedkope en snelle 6c/12t processor krijgt, of als je meer threads wilt kan je naar de 10850 10c/20t kijken.
Pagina: 1