fonsoy schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:38:
Niet zo lang nog geleden een AOVK gezien waarbij er vanaf de eerste dag al gelijk 70% werd betaald. Ik vond het vrij barbaars, een soort boete op ziek zijn waar je toch al niet om hebt gevraagd. Ik kreeg er ook een heel slechte smaak van in de mond.
Ik ben gewend dat je het eerste jaar altijd 100% doorbetaald krijgt. Eerlijk gezegd zou ik enkel de eerste twee maanden 100% betalen ook nog wel redelijk vinden, maar korter dan dat is echt niet oké.
Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering kan je ervoor kiezen.
Aan de ene kant kan je het zien als boete op ziek zijn, aan de andere kant is het ook een enorme last voor de werkgever. Als Mkb'er kunnen zeker als je meerdere langdurig ziek gevallen hebt het echt een molensteen zijn. Vergeet niet dat een medewerker die langdurig ziek vaak ook vervangen moet worden, en dat kan ook kostbaar zijn. Natuurlijk kan je het verzekeren, maar dat is duur en je verzekert over het algemeen alleen de loondoorbetaling. En verzekeren is lang niet altijd interessant als werkgever (kosten/baten/risico). Plus dat ziekgevallen in bepaalde gevallen ook nog weer eens de verzekeringspremie verhogen en de sociale premies kunnen verhogen. En het maakt niet uit of je langdurig ziek bent door een ongeval, door werk of door privé uitspattingen. Natuurlijk allemaal werkgeversrisico en dat moet de baas allemaal betalen maar er wordt af en toe wel heel makkelijk op GoT gedaan alsof werkgevers alleen maar inhalige gierige bazen zijn die alleen hun eigen zakken vullen. Maar de werkelijkheid ligt wel iets genuanceerder, zeker in het MKB.
Dit allemaal gezegd hebbende, vier weken is wel heel kort en schraal. Ik heb het wel eens eerder voorbij zien komen en daar werd het eigenlijk nooit echt toegepast (stond er alleen in om de mogelijkheid hebben de doorbetaling te verlagen). Ik zou gewoon de vraag aan je potentiële nieuwe werkgever stellen en kijken wat de reactie is.
Frieda schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:30:
Je moet dus een deel van je salaris eigenlijk opzij leggen voor het geval dat je langdurig ziek wordt, om die 30% op te vangen. Misschien goed om even door te rekenen of het hogere salaris daar wel tegenop weegt 😊
Overigens is 30% bruto minder uitgekeerd krijgen lang niet hetzelfde 30% minder netto overhouden, dat hangt heel erg van je salaris af.
[
Voor 10% gewijzigd door
PolarBear op 11-05-2021 14:02
]