Traprenovatie advies gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RWVV
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-05 22:01
Hoi,

Mijn vriendin en ik willen onze trap renoveren met overzettreden, het liefst treden met een houten toplaag. We hebben een beetje rondgekeken naar de opties en zijn er wel redelijk over uit dat we de treden willen laten zagen door een vakman, zodat we er zelf niet mee hoeven te prutsen.

We waren als eerst eens naar Carpetright gegaan, waar een renovatie van een dichte trap, zonder stootborden al 2800 euro plus kostte. Wowie! Dat vonden we wel echt een beetje te gortig, want als we een rekensommetje maken voor de materiaalkosten, kunnen we ongezaagde overzettreden voor zo'n 800 euro kopen. Lijkt mij wel een beetje over the top dat de manuren en voorrijkosten 2000 euro moeten kosten voor een dagje een trap plaatsen. Leuk verdienmodel.

We hebben een online aanbieder gevonden, homingxl.nl, waar in de basis 34 euro per trede wordt gevraagd + de kosten van het materiaal. Even snel rekenen, 14 treden = 476 euro voor arbeid. Daarnaast verkopen ze een overzettreden set voor 720 euro. Totaal 1196 euro. Da's wel andere koek dan bij Carpetright. Er zal vast wel wat bij komen, maar indicatief zit het er ver onder.

Om even mijn vragen op te sommen:
Heeft iemand ervaring met homingxl, hun overzettreden en montageservice? Wat vinden jullie over het algemeen een redelijke prijs voor een traprenovatie incl. montage (dichte trap, stootborden niet mee renoveren)? Nog tips voor andere goede aanbieders?

Alvast hartelijk dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb het ooit zelf gedaan met van die overzettreden van Cando. Dat zou ik je idd niet aanraden. De rechte treden gaan uiteraard wel, maar de bochten waren erg lastig. De kwaliteit van die treden was overigens wel prima en het zag er uiteindelijk erg mooi uit.

We hebben nu 2 trappen laten doen door Upstairs. Dat is natuurlijk een iets andere prijsklasse (was volgens mij nog een stuk duurder per trap dan jouw carpetright prijsopgaaf), maar geeft wel een top resultaat. Trap kraakt ook weer een stuk minder en er is na 4 jaar nog geen enkele slijtage te zien.

Ik heb geen ervaring met homingxl, maar als ze voor +-500 euro het werk voor je doen dan lijkt me dat een goede deal. Met die Cando-treden ben ik zelf erg lang mee bezig geweest met de nodig frustratie (en een verklooide trede door verkeerd afzagen).

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 11-05-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-11-2024
Ik deel de ervaring hierboven. Niet zelf aan beginnen, het is echt een vervelende klus. Ik heb het zelf gedaan en ik was ongeveer 350 euro aan materiaal kwijt, en een hoop frustratie rijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:57
Ik had voor 3000 euro een geheel nieuwe hardhouten trap, geplaatst en al, welke beter (jaren 20 woning) bij het huis paste dan de jaren 70 stalen trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 27-05 10:12

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik heb een offerte laten doen door http://www.bhgtraprenovatie.nl/

Binnen de komende maanden kan ik je mijn ervaring delen :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:54
Nog geen ervaring mee, wil informatie opgevraagd.

Voor de trap naar boven (in de woonkamer, open, langer als standaard (is ons verteld) en recht) en de trap naar zolder (open, loopt in een U) zouden wij afgerond op €2000 aan materiaal (rollen PVC, lijm en hoekprofielen) en €1000,- montage uitkomen. Dan is dus heel de traptrede onder en bovenkant beplakt.

De medewerkers (bij twee zaken geweest) gaven beide aan dat in ons geval van die overzet stukken nooit netjes gaan zijn omdat het open trappen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door R0y. op 11-05-2021 12:07 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
Ik heb geen ervaring met homingxl, maar om nog even een tegengeluid te geven op bovenstaande posts dat zelf doen af te raden is: ik heb dat wel gedaan en vond het meevallen.

Toegegeven, je moet geen 2 linkerhanden hebben, maar met een beetje handigheid is het te doen. Ik ben zelf een dagje bezig geweest, en dat alles met een handzaag. Met beter gereedschap was ik waarschijnlijk sneller klaar geweest. Een trapspin is wel een must om de hoekstukken goed te kunnen zagen.

Uiteindelijk was ik in totaal 600 Euro kwijt aan materiaal (inclusief trapspin) met onderstaand resultaat. Via een Upstairs zal het ongetwijfeld strakker zijn, maar ik vind het prima zo :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJIqEWIUG4YZp9bypz2eIGWtpHU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0OTkz2F4xTAD6TR97dSHFp1.jpg?f=fotoalbum_medium

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:26

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik vind de treden enorm dik worden door zo'n renovatie. Dat was voor ons uiteindelijk de reden om er niet voor te kiezen. In ons huis zag 't er echt niet uit.

Ik heb het tapijt verwijderd, enorm alle lelijke plekken bijgewerkt, een antislip profiel ingefreesd en daarna geschilderd. Ben er enorm blij mee.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:00
Ooit een verkoper van Upstairs over de vloer gehad. Mooie staaltjes uitgezocht, stootborden erbij en toen kwam hij met de prijs... (+8000,-! 8)7 ) en dit was een speciale prijs, en die gold alleen NU!
Ik heb hem nog net niet de deur uitgeschopt! :(

Uiteindelijk zijn wij bij Houthandel bakker terechtgekomen. Keurig geplaatst met anti slip rubbers. Qua kosten zit je toch als snel aan €2500,- als je het laat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:10
Falcon schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:59:
Ik heb een offerte laten doen door http://www.bhgtraprenovatie.nl/

Binnen de komende maanden kan ik je mijn ervaring delen :)
Ik heb ook goede ervaringen met dit bedrijf. Ze hebben bij ons eiken overzet treden geplaatst voor een nette prijs.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 21:07

Eboman

Ondertitel

Stef012 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:21:
Ooit een verkoper van Upstairs over de vloer gehad. Mooie staaltjes uitgezocht, stootborden erbij en toen kwam hij met de prijs... (+8000,-! 8)7 ) en dit was een speciale prijs, en die gold alleen NU!
Ik heb hem nog net niet de deur uitgeschopt! :(

Uiteindelijk zijn wij bij Houthandel bakker terechtgekomen. Keurig geplaatst met anti slip rubbers. Qua kosten zit je toch als snel aan €2500,- als je het laat doen.
wij hebben ook een lokaal bedrijf laten komen met goed spul waarop je iig 10 jaar garantie kreeg. 2 trappen was 5000 euro.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Ik heb ook interesse in de overzettreden van homingxl maar mijn woning wordt pas in Q4 opgeleverd dus ik kan nog geen ervaring delen. Mocht jij eerder laten plaatsen ben ik wel benieuwd naar jou ervaring.

Inderdaad een beetje een normale prijs bij homingxl. Ze vragen tegenwoordig voor elk klein klusje duizenden euro's belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedy15
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:02
Een tijdje geleden naar aanleiding van dit topic de keuze gemaakt om mijn traprenovatie uit te laten voeren door HomingXL en hierbij mijn bevindingen.

In de showroom de tredes gaan bekijken, is toch wel een must. Vooral om aan te voelen hoe stroef te tredes zijn. Hier prima geholpen en meteen de renovatie besteld. Zou in de loop van de week gebeld worden door het bedrijf dat de echte renovatie zou uitvoeren (Uw Rechterhand).
Tot mijn verbazing werd ik meteen dezelfde middag al gebeld en de volgende dag stonden ze al op de stoep om de trap definitief in te meten (waren toevallig in de buurt aan het werk).

Gisten was het dan eindelijk zover voor de traprenovatie. De klusjesman (om het zo maar te noemen) was prima op tijd aanwezig. Helaas ontkom je door alle zaagwerkzaamheden niet aan een berg stof overal (hoor erbij...). Maar de hal heeft de klusjesman netjes gestofzuigd en redelijk schoon achtergelaten.
De trap zelf ziet er ook prima uit! Een paar keer is hij komen vragen hoe hij het beste bepaalde hoekjes kon maken, wat ik het mooiste zou vinden. Heel fijn dat hij dit deed i.p.v. sommige andere klusjesmannen die ik over de vloer heb gehad (die maar iets deden en hier dan achteraf mee komen).
1 ding was wel wat jammer. De rest stukken hout nam hij niet mee, daar moest ik zelf nog een keer voor naar de milieustraat. Maar dat heb ik er graag voor over voor deze prijs 8) .

Al met al een prima ervaring met HomingXL/Uw Rechterhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RWVV
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-05 22:01
speedy15 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:30:
Een tijdje geleden naar aanleiding van dit topic de keuze gemaakt om mijn traprenovatie uit te laten voeren door HomingXL en hierbij mijn bevindingen.

In de showroom de tredes gaan bekijken, is toch wel een must. Vooral om aan te voelen hoe stroef te tredes zijn. Hier prima geholpen en meteen de renovatie besteld. Zou in de loop van de week gebeld worden door het bedrijf dat de echte renovatie zou uitvoeren (Uw Rechterhand).
Tot mijn verbazing werd ik meteen dezelfde middag al gebeld en de volgende dag stonden ze al op de stoep om de trap definitief in te meten (waren toevallig in de buurt aan het werk).

Gisten was het dan eindelijk zover voor de traprenovatie. De klusjesman (om het zo maar te noemen) was prima op tijd aanwezig. Helaas ontkom je door alle zaagwerkzaamheden niet aan een berg stof overal (hoor erbij...). Maar de hal heeft de klusjesman netjes gestofzuigd en redelijk schoon achtergelaten.
De trap zelf ziet er ook prima uit! Een paar keer is hij komen vragen hoe hij het beste bepaalde hoekjes kon maken, wat ik het mooiste zou vinden. Heel fijn dat hij dit deed i.p.v. sommige andere klusjesmannen die ik over de vloer heb gehad (die maar iets deden en hier dan achteraf mee komen).
1 ding was wel wat jammer. De rest stukken hout nam hij niet mee, daar moest ik zelf nog een keer voor naar de milieustraat. Maar dat heb ik er graag voor over voor deze prijs 8) .

Al met al een prima ervaring met HomingXL/Uw Rechterhand.
toon volledige bericht
Dat klinkt als een prima ervaring. Heb je gekozen voor houten overzettreden of laminaat? Wij hebben de klus een beetje uitgesteld, dus moeten er nog aan beginnen. We zaten te denken aan laminaat, omdat het minder dik is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:10
RWVV schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:36:
[...]

Dat klinkt als een prima ervaring. Heb je gekozen voor houten overzettreden of laminaat? Wij hebben de klus een beetje uitgesteld, dus moeten er nog aan beginnen. We zaten te denken aan laminaat, omdat het minder dik is...
Ik was er ook erg over te spreken van HomingXL / UwRechterhand. Exact hetzelfde als wat @speedy15 had meegemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Jvgy28E_s9lO5Dpl-RHq6_haZY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCqC8S2KhPkWddeYkJjkQx4L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3w-jitkO3gaVd64nXagPi3uz0U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z98QKunPNRQjmO92jFfOBHPt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oHaSVZK3WrclRdUVMT6c30z6UU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0sWBjKf29gZxIPvxWLOAWNS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJvRFPLXz0vPxa1YlzJVBo-edHQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qul2oQubWHG3FZXsxk9tQVgB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:57
Ik heb het destijds ook zelf gedaan (treden van Cando).
Met een trapspin de boel afgetekend, schilderstape over de zaaglijnen geplakt (om splinteren te voorkomen) en met lijmklemmen een rij of waterpas langs de lijn klemmen zodat ik niet in het goede deel kon zagen.
Dit alles met een handzaag en niet alles in 1x willen was het te doen.

Nu heb ik een goede handcirkelzaag met geleider dus mocht ik het nog eens doen zou ik die gebruiken. Maar kleine hoekjes houd je toch met een trap die draait.

Kortom, kost inderdaad moeite maar scheelt een hoop geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:54
Hier ook zelf gedaan.. Rustig afmeten met een spin, en netjes zagen op het gemak. Kost je wel een dag werk, wellicht 2, maar als je het op je gemak doet is het zo gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:03
Hier nog een zelf-trap-vernieuwer. Ook met tredes van Cando. Woon in een jaren 30 huis waarbij de trap niet heel mooi recht is en ik vond het zelfs voor een niet zo handige klusser best goed te doen. Wel met trapspin inderdaad, want anders wordt het wel heel lastig.

Ik ben met een handzaag ook twee dagen bezig geweest en toen nog ff afkitten.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedy15
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:02
RWVV schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:36:
[...]

Ik heb uiteindelijk gekozen voor PVC overzettreden. Was iets stroever dan Vinyl en in de aanbieding omdat het uit het assortiment gaat. Laminaat was voor mij te glad en wilde geen antislip strip op de treden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
En hier nóg een doe-het-zelver. Een rechte trap dus makkelijker, al bleek er niets recht aan...

Er zijn online ook aanbieders van massieve overzettreden en daar hebben wij voor gekozen. Dus geen toplaagje maar 18 mm dik massief eiken. Te bestellen met matte lak reeds aangebracht. Was all-in zo'n 1250 Euro kwijt schat ik, inclusief eiken trapleuning, lijm, kit, anti slip, stootborden, leuninghouders, etc. alles vanuit de leverancier gelakt of geschilderd.

Ben er wel langer mee bezig geweest dan verwacht en de klus viel mij tegen doordat echt niets recht was aan mijn trap. Maar we zijn erg blij met het resultaat en als het goed is gaat hij nog wel even mee. Bijkomend voordeel is dat de trap nu een stuk minder kraakt en minder gehorig is dan hiervoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5S5soExhdEdzeolOnq-B8RejtOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ldNBx1LUF1ic2iJljYNDtdry.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:21
Ik heb geen ervaring met een traprenovatie, maar wel met de firma Homingxl, en deze was zeer bedroevend. Het ging inzake een vlonder en schutting. Zowel de kwaliteit van het hout, als de hele klantenservice hebben mij doen besluiten nooit meer zaken te willen doen met deze firma. Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empeetrois
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:22
Wij hebben het uit laten voeren door www.intven-traprenovatie.nl voor 2000,- zonder stootborden, met houten toplaag en anti-slip strip. De monteur werkte enorm netjes. Buiten alles zagen en erg netjes geplaatst. Zo strak dat afkitten nauwelijks nodig was. Weet niet of ze landelijk opereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:14
Je kan bij CanDo overigens ook traptreden en stootborden op maat laten maken. Zij komen de trap dan inmeten, zagen het op maat en leveren het bij je thuis af. Je moet het dan wel zelf monteren. Mijn ouders hebben hun trap voor ongeveer 1500 euro aangepakt, als ik het me goed herinner. Resultaat is prima. Ik overweeg dit ook te gaan doen bij mijn eigen huis, maar voorlopig hebben andere zaken prioriteit.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Denman schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:12:
Ik heb geen ervaring met homingxl, maar om nog even een tegengeluid te geven op bovenstaande posts dat zelf doen af te raden is: ik heb dat wel gedaan en vond het meevallen.

Toegegeven, je moet geen 2 linkerhanden hebben, maar met een beetje handigheid is het te doen. Ik ben zelf een dagje bezig geweest, en dat alles met een handzaag. Met beter gereedschap was ik waarschijnlijk sneller klaar geweest. Een trapspin is wel een must om de hoekstukken goed te kunnen zagen.

Uiteindelijk was ik in totaal 600 Euro kwijt aan materiaal (inclusief trapspin) met onderstaand resultaat. Via een Upstairs zal het ongetwijfeld strakker zijn, maar ik vind het prima zo :P

[Afbeelding]
Oh wow. Ik ben best handig (al zeg ik het zelf) en dit is precies wat ik wil (en wij hebben ook ongeveer dezelfde vorm trap).

Wat voor materiaal heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
Duci schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

Oh wow. Ik ben best handig (al zeg ik het zelf) en dit is precies wat ik wil (en wij hebben ook ongeveer dezelfde vorm trap).

Wat voor materiaal heb je gebruikt?
Ik heb Cando overzettreden en stootborden gebruikt, voor een voorbeeldje zie hier: https://www.karwei.nl/ass...eiken-38x130-cm/p/B606322

Wel even opletten dat je 2 verschillende maten hebt; in de hoeken heb je (waarschijnlijk) diepere treden nodig, ook zo lelijk als je een stukje tekort komt :+
Ik kan je wel van harte aanraden een trapspin te gebruiken. Is iets van 2 tientjes maar scheelt nogal in het meetwerk.

Overigens heb ik er later nog LED verlichting in geknutseld, bedrading in de trappenkast weggewerkt. Nu nog blijer met het resultaat. Heb hier even geen foto van op deze locatie, sorry ;)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Denman schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:38:
[...]

Ik heb Cando overzettreden en stootborden gebruikt, voor een voorbeeldje zie hier: https://www.karwei.nl/ass...eiken-38x130-cm/p/B606322

Wel even opletten dat je 2 verschillende maten hebt; in de hoeken heb je (waarschijnlijk) diepere treden nodig, ook zo lelijk als je een stukje tekort komt :+
Ik kan je wel van harte aanraden een trapspin te gebruiken. Is iets van 2 tientjes maar scheelt nogal in het meetwerk.

Overigens heb ik er later nog LED verlichting in geknutseld, bedrading in de trappenkast weggewerkt. Nu nog blijer met het resultaat. Heb hier even geen foto van op deze locatie, sorry ;)
Dank voor je snelle reactie! Zat ook te kijken naar CanDo, maar dat was ook het eerste waar ik op stuitte online. Ben ook van plan om er LED strips onder te knutselen voor de leuk. Dat kan dan als een soort sfeerverlichting fungeren in de gang, die je kan zien door het glas van de huiskamerdeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:58
Het topic is al wat ouder maar lijkt me toch beter om hier mijn vraag te stellen dan een nieuw topic te openen.

Op zolder heb ik een houten trap waar eerst vloerbedekking op zat. De vloerbedekking is vergaan en verwijderd dus kijk nu tegen een kale trap aan. Daarom wil ik de trap laten renoveren.

We kennen denk ik allemaal de firma Upstairs wel maar wat ik gelezen heb betaal je daar echt te veel (vanwege de naam ondertussen). Nu zijn er genoeg advertenties te vinden van (voor mij) onbekende bedrijven dus daarom de vraag of iemand in de omgeving van Amsterdam goede ervaring heeft met een bedrijf
in de traprenovatie business. Het zal er, verwacht ik, op uit komen dat ik een paar offertes laat maken en er dan een kies op basis van een eerlijke prijs en waar je een goed gevoel bij hebt.

Hopelijk zijn er mensen met recente ervaringen op dit gebied.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 27-05 10:12

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Even mijn ervaring delen. Wij zijn uiteindelijk voor een lokale partij gegaan en voor PVC met rvs profielen. Dat ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gj3o-3p_JdZEeqV7_TbhIGJLon8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WaobcgaDuBo1HnwL7ZKnHcYz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Zf55MawjH7kS5Yefj2zjuGwkdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4BSfDmXUifcVfJiaaS6K0IR.jpg?f=fotoalbum_large

Bij ons zijn het 2 trappen en voor onder de 4500,- vond ik het netjes voor de kwaliteit die ik kreeg. Het zijn uit eindelijk maar trappen.

Het meeste werk gaat trouwens zit in de voorbereiding, verkijk je daar niet op ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1