Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
Hallo,

Ik heb vier goedkope kWh meters gekocht (hier) als extra monitoring op de PV-opbrengst.

Twee zijn een paar weken naar tevreden op APS QS1 micro-omvormers in gebruik.

Sinds een paar dagen heb ik een derde op een Growatt 3000-S in gebruik genomen.

Deze geeft nu steeds rond het moment dat de omvormer uitschakelt de foutmelding "ELP 1" (?), afgewisseld met het kWh-totaal. Bovendien gaat het groene LEDje uit. Ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WKr9Rc-gDTQHmOswn8nryX-Ht0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4XezbXLCMJd07aNXkp7FwQSA.png?f=user_large

Als ik de stroom van de groep er even af haal, functioneert de kWh meter daana weer normaal.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

PS: Voor ingebruikname heb ik er wel eentje open gemaakt om te zien of de bouwkwaliteit een beetje acceptabel was. Hier wat foto's voor de liefhebbers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gfl73eJiv5FrLtGXrRJ5PcISd0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZeKV9lxp9HidYJIZaJJIpFiC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLvgnKNryBWneQNXFbl7mFw0PNw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aattUB9IQYaOIF2M3LFrn9FV.png?f=fotoalbum_tile

Het IC dat de metingen doet (rechtsonder) is een ADE7755. Dat lijkt een prima chip te zijn (als het een echte is; komt tenslotte uit China...)
Dat grote IC is een BL55066 segment driver die het LCD aanstuurt.
Dan zit er nog 24C02E(EEPROM) en en onbekende 8-pin chip wat hoogstwaarschijnlijk een microcontroller is.
Grootste risico zie ik nog in die capacitive dropper die maar 275V als max. heeft. Dat is eigenlijk te weinig en ga ik nog vervangen.

Alle reacties

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tja, je kan er bijna geen topic voor starten, gewoon vervangen voor die 6 dollar en fingers crossed.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• WackoH
Natuurlijk. Ik heb zelf nog andere (betere zelfs, een van Plugwise wat tenminste iets van een merk is).

Maar ach, het is ook een beetje hobby om te snappen wat er aan de hand is.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Niet Lin en Lout verwisseld en dat hij het niet leuk vind om gevoed te worden door Lout?

• WackoH
Dat had zeker gekund. De meetchip van Analog Devices kan de stroomrichting detecteren en stelt dat via en pin beschikbaar. Ik weet niet of de microcontroller er iets mee doet.

Ik even een lampje aangesloten zodat de stroom de andere kant ging lopen t.o.v. normale PV. Toen kwam er geen fout. Ook gisterenavond niet.

Voor aardigheid heb ik een 2de opengeschroefd. De componenten op het voedingsprintje zijn anders (andere condensator en weerstand):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otbnXQhgLNGgdYwDxl-bxQnEktE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7LZppdVYiMqpmBh3VylvtyK2.png?f=fotoalbum_large
Het past ook niet lekker.
Bovendien brak een draadje (die gele) van de shunt af.
Dat is me iets te shabby, ook al zie ik geen direct gevaar

Dus ik ga ze binnenkort vervangen en eerst van betere (voedings-)componenten voorzien voordat ik ze misschien weer inzet.

• Septillion

Septillion

Omdat de PV niet altijd opwekt zou ik verwachten dat Lin gewoon aan het net hangt en Lout aan de PV. De stroomrichting is daarmee negatief = leveren.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Heb ik hier al jaren, alleen staat er dan ‘help 1’ en de volgende morgen gaat hij gewoon verder als de pv stroom levert, is niet altijd maar wel vaak, zal inderdaad met de stroomrichting te maken hebben denk ik maar hij draait al 6 jaar.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gewoon een slechte clone dus, met elp 1
:+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• WackoH
De opengeschroefde ligt naast me.
Een beetje tot m'n verrassing hebben ze 1 v/d 8 pootjes van de microcontroller opgeofferd om de REVP-pin (omgekeerde stroom detectie) van de Analog Devices meetchip te verbinden.
Dus die kan dat detecteren en wellicht daarom ook dat '(h) ELP 1'

Zoeken op 'HELP 1' (ipv 'ELP 1' en kWh meter bracht me bij de gebruiksaanwijzing van de 'LEM012SD digital display kWh meter'.
Daarin staat
'When meter is going wrong or no power supply, the LED will turn off' --> Check
en
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-LWQyWinTYoH-98FKrd0dJG3aE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Qcr3rzfORRbFSPNCVvLgGauE.png?f=user_large
--> check

Zijn ze nu echt vergeten de 'h' te kopiëren :9~
Lastige taal, dat Engels...

Goede kans dus dat 'ie het de volgende dag weer goed gaat doen, zoals klump4u schrijft

• Septillion

Septillion

Of dus gewoon monteren zoals hoort ;) Lin naar het net, niet naar PV.

• WackoH
Hoe het hoort hangt van het doel af >:)
Dat is PV opbrengst meten. Dat werkt nu goed.

Geen idee wat de meter doet als 'ie in error staat: Niets, telt 'ie terug of op?

Het nachtverbruik van de omvormer is volgens datasheet <0.5W.
Bij andere omvormers heb ik gezien dat er ook een standby verbruik is: Omvormer staat aan maar levert geen vermogen en draait op lichtnet. Opgegeven verbruik was dan grootte-orde 5 W.

Het kan zijn dat de kWh-meter de error geeft als dit langer dan bv. 15 min duurt. En weer wordt gereset als de stroom weer de goede kant op loopt.

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-11 16:28
Goh, mijn Finder kWh S0-pulse meter meet gewoon één kant op. Zodra de omvormer geen energie meer levert, stopt de kWh meter. niks geen vreemde meldingen...

Mijn vorige meter, een Alibaba ding, mat beide kanten op wat op PVoutput een vreemde grafiek gaf: de ruststroom van de omvormer werd dan ook gemeten als opbrengst. Logisch, want de S0-puls ziet niet welke kant de stroom op gaat.

Nee, in mijn huis installatie komt geen Chinees meer.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• WackoH
Gaat goedkomen.
De welbekende @AUijtdehaag was zo aardig om tegen forumprijs zijn overbodige Finder's over te doen. Ze komen morgen als het goed is.

@Aegle Hoe groot was die ruststroom dan? En met welke omvormer?

[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 12-05-2021 16:59 ]

• Aegle
WackoH schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:58:
Gaat goedkomen.
De welbekende @AUijtdehaag was zo aardig om tegen forumprijs zijn overbodige Finder's over te doen. Ze komen morgen als het goed is.

Het betreft een SolarEdge SE3000 omvormer. Een oudje.. Rustroom was minimaal. Zie screenshot van een nacht in 2015 hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlvZxYGTalzYoTj7qbpitVkiFhw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wMUlIATs9GeMr8nuXz1bESlm.png?f=user_large

• mvdnes
  • Laatst online: 20-11 19:00
WackoH schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:27:
De opengeschroefde ligt naast me.
Een beetje tot m'n verrassing hebben ze 1 v/d 8 pootjes van de microcontroller opgeofferd om de REVP-pin (omgekeerde stroom detectie) van de Analog Devices meetchip te verbinden.
Dus die kan dat detecteren en wellicht daarom ook dat '(h) ELP 1'

Zoeken op 'HELP 1' (ipv 'ELP 1' en kWh meter bracht me bij de gebruiksaanwijzing van de 'LEM012SD digital display kWh meter'.
Daarin staat
'When meter is going wrong or no power supply, the LED will turn off' --> Check
en
[Afbeelding]
--> check

Zijn ze nu echt vergeten de 'h' te kopiëren :9~
Lastige taal, dat Engels...

Goede kans dus dat 'ie het de volgende dag weer goed gaat doen, zoals klump4u schrijft
Ik denk dat de vage foutmelding komt omdat het LCD display 1 karakter kleiner is. De displays uit de openingspost lijken ruimte te hebben voor 7 cijfers/letters, terwijl de LEM012SD ruimte heeft voor 8. Mogelijk wordt de 'H' van HELP dus wel geprint, maar kan je dat gewoon niet zien in dit model. 8)7

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Septillion schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:24:
Of dus gewoon monteren zoals hoort ;) Lin naar het net, niet naar PV.
Dat help 1 :) niet, dan staat ie daar de hele dag op. O-)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• WackoH
@mvdnes Scherp van je! Je hebt gelijk.
Hebben ze bij de productie toch weer 1 cent bespaard door een kleiner display te nemen en een Chinese kopie van de software gemaakt zonder te testen...

Op zich kan ik wel met een 7 segment display (waarvan 1 decimaal) leven, want ik denk niet dat ze de 1 GWh gaan halen.

@Aegle Die stroom 's nachts is dus toch wel verwaarloosbaar.

Vanavond deed 'ie trouwens weer 'ELP' zeggen.
Ik ben er nu vanaf gebleven. Als het goed is gaat 'ie morgenochtend dus gewoon weer aan O-) .

Twee anderen waar een APS QS1 op zit, blijven gewon aan. Die hebben dus blijkbaar een kleinere standby stroom, of kortere tijd in standby.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
WackoH schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:58:
Gaat goedkomen.

De Finder 7e.64.8.230.0310 is bi-directioneel, dus ik weet niet hoe de s0 poort hiermee omgaat.
PDF

En anders maar gewoon MBus aansluiten, zodat je ook spanning, stroom en frequentie uitleest. ;)

Probeer het eerst, terugsturen kan altijd nog.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Aegle
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 08:10:
[...]

De Finder 7e.64.8.230.0310 is bi-directioneel, dus ik weet niet hoe de s0 poort hiermee omgaat.
PDF

En anders maar gewoon MBus aansluiten, zodat je ook spanning, stroom en frequentie uitleest. ;)

Probeer het eerst, terugsturen kan altijd nog.
Bij bi-directionele meters telt de S0-poort gewoon door. Die heeft geen weet van de richting. De mijne (weet zo ff het model niet een 7E.23.8.230) is uni-directioneel.
Als mijn meter Modbus had dan had ik die hele S0-poort niet gebruikt :+

Pagina: 1