Hallo,
Ik heb vier goedkope kWh meters gekocht (hier) als extra monitoring op de PV-opbrengst.
Twee zijn een paar weken naar tevreden op APS QS1 micro-omvormers in gebruik.
Sinds een paar dagen heb ik een derde op een Growatt 3000-S in gebruik genomen.
Deze geeft nu steeds rond het moment dat de omvormer uitschakelt de foutmelding "ELP 1" (?), afgewisseld met het kWh-totaal. Bovendien gaat het groene LEDje uit. Ziet er zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/4XezbXLCMJd07aNXkp7FwQSA.png?f=user_large)
Als ik de stroom van de groep er even af haal, functioneert de kWh meter daana weer normaal.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
PS: Voor ingebruikname heb ik er wel eentje open gemaakt om te zien of de bouwkwaliteit een beetje acceptabel was. Hier wat foto's voor de liefhebbers
Het IC dat de metingen doet (rechtsonder) is een ADE7755. Dat lijkt een prima chip te zijn (als het een echte is; komt tenslotte uit China...)
Dat grote IC is een BL55066 segment driver die het LCD aanstuurt.
Dan zit er nog 24C02E(EEPROM) en en onbekende 8-pin chip wat hoogstwaarschijnlijk een microcontroller is.
Grootste risico zie ik nog in die capacitive dropper die maar 275V als max. heeft. Dat is eigenlijk te weinig en ga ik nog vervangen.
Ik heb vier goedkope kWh meters gekocht (hier) als extra monitoring op de PV-opbrengst.
Twee zijn een paar weken naar tevreden op APS QS1 micro-omvormers in gebruik.
Sinds een paar dagen heb ik een derde op een Growatt 3000-S in gebruik genomen.
Deze geeft nu steeds rond het moment dat de omvormer uitschakelt de foutmelding "ELP 1" (?), afgewisseld met het kWh-totaal. Bovendien gaat het groene LEDje uit. Ziet er zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/4XezbXLCMJd07aNXkp7FwQSA.png?f=user_large)
Als ik de stroom van de groep er even af haal, functioneert de kWh meter daana weer normaal.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
PS: Voor ingebruikname heb ik er wel eentje open gemaakt om te zien of de bouwkwaliteit een beetje acceptabel was. Hier wat foto's voor de liefhebbers
![]() | ![]() |
Het IC dat de metingen doet (rechtsonder) is een ADE7755. Dat lijkt een prima chip te zijn (als het een echte is; komt tenslotte uit China...)
Dat grote IC is een BL55066 segment driver die het LCD aanstuurt.
Dan zit er nog 24C02E(EEPROM) en en onbekende 8-pin chip wat hoogstwaarschijnlijk een microcontroller is.
Grootste risico zie ik nog in die capacitive dropper die maar 275V als max. heeft. Dat is eigenlijk te weinig en ga ik nog vervangen.
/f/image/ZeKV9lxp9HidYJIZaJJIpFiC.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/aattUB9IQYaOIF2M3LFrn9FV.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/7LZppdVYiMqpmBh3VylvtyK2.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Qcr3rzfORRbFSPNCVvLgGauE.png?f=user_large)