Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade van game pc

Pagina: 1
Acties:

• TBK145
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-03-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn game pc gaat al sinds 2005-2006 mee en heeft in de loop der jaren steeds wat upgrades gehad. De laatste upgrade is alweer zo'n 8 jaar geleden en ondertussen is eigenlijk alleen de CD/DVD drive en de HDD nog het enige wat over is. De huidige samenstelling is dit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 4670K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI B85M-P33€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenHitachi Deskstar 7K500 HDP725050GLA360, 500GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master N300 (KKN1, closed)€ 52,95€ 52,95
1MonitorenDell UltraSharp 2405FPW Zwart€ 0,-€ 0,-
1CasemoddingCorsair Bracket van 2,5 naar 3,5 inch€ 5,50€ 5,50
1ToetsenbordenLenovo Enhanced Performance (NL)€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech G502 Proteus Spectrum€ 82,28€ 82,28
1Geheugen internCrucial CT102464BA160B€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master V550 Semi-Modular€ 0,-€ 0,-
2Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 140,73

Nu begin ik me de laatste tijd wat te irriteren aan haperingen, en wil ik wel eens wat mooier beeld hebben, dus vind ik het tijd voor een nieuwe upgrade.
Zoals al aangegeven wordt de PC voornamelijk gebruikt voor gaming. Ik speel eigenlijk van alles, van oldschool RTS games tot de nieuwste Assassins Creed games, van Truck Simulator tot Battlefield. Daarnaast zit het er dik in dat ik na deze upgrade eindelijk Cyberpunk durf aan te schaffen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn maximum zit op 2000 euro, maar ik verwacht zeker niet alles nodig te gaan hebben. Het belangrijkste vind ik eigenlijk de prijs/kwaliteit verhouding.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Van bovengenoemde build zou ik het liefst alleen het moederbord, de processor, het geheugen en de videokaart vervangen. Als het even kan hou ik dus het liefst ook de voeding en de kast, aangezien ik denk dat de voeding nog goed genoeg moet zijn, en de kast me anders onnodige kosten lijken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil voornamelijk gewoon mooi en soepel beeld op een beetje toekomst-bestendig systeem. Ik verwacht dat dat met een nieuw moederbord, processor, videokaart (misschien 2?) en geheugen te doen is. Misschien moet ik mijn beeldscherm ook eens vervangen?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren. Heb met zowel Nvidia, Radeon, AMD en Intel prima ervaringen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als het een beetje stil zou kunnen zijn, zou dat mooi meegenomen zijn.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb op basis van de BBG en wat andere posts de volgende wenslijst gemaakt, mijn vraag aan jullie is, is dit geschikt voor mijn doeleinde, matcht (en past) het allemaal en is de prijs/kwaliteit goed, of kan ik beter wat duurder gaan soms?
Daarnaast zijn er nog 3 punten waarover ik twijfel:
  • Zet ik mijn huidge 2 SSDs in RAID 0 op mijn nieuwe moederbord, of verkoop ik ze voor een grotere SSD zodat een RAID controller niet nodig is
  • Is de bijgeleverde cooler goed genoeg?
  • Levert het veel meerwaarde op om mijn monitor ook te vervangen?
1ProcessorsIntel Core i5-11600KF Boxed€ 239,-€ 239,-
1MoederbordenASUS Prime B460M-A€ 74,90€ 74,90
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5500 XT OC 4G€ 245,30€ 245,30
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 86,-€ 86,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 645,20

• MrPerfectDerp
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-03 17:14
Hey!

Wat jij nieuw wilt kopen voor het upgraden van je PC ziet er goed uit in mijn ogen.

Ik zou zelf persoonlijk een groottere SSD kopen zodat ik ook geen zorgen hoef te maken over raid.
De stock cooler van Intel zijn niet de beste stock coolers op de markt dus zou ik een Noctua NH-U12S of een Be Quiet! Dark Rock 4 aanschaffen aangezien die vrij stil zijn en zeker de chip koel houden in vergelijking met de stock cooler.
Wat betreft het scherm, als je het niet erg vind om 1080p op 60hz te spelen dan hoeft het niet, maar het upgraden naar een 144hz monitor is een heel groot verschil visueel. Ik heb zelf een AOC G2460PF en ik gebruik hem al een jaar of twee en alles doet het nog perfect, de usb hub aan de rechterkant van het scherm en dat je de hoogte kan verstellen is zeker een pluspunt voor mij. Ik kan zelf niet veel zeggen over 1440p of meer dan die resolutie aangezien ik zelf geen ervaring heb hoger dan 1080p.

Mischien zou een nieuwe 1 of 2 tb harde schijf ook handig zijn aangezien harde schijven zo oud dat ze bijna zeker weten tegen hun einde zijn.

Ik hoop dat dit je een beetje had kunnen helpen!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
De 11600KF werkt niet op een B460 bord. Het lukt wel op een B560 of Z490 / Z590 bord. Met een Z bord kun je ook overklokken.

De RX5500XT kun je niet voor die prijs krijgen. Het is zoeken op de tweedehands markt. Anders minimaal nog een half jaar of langer wachten.

• TBK145
Thanks voor de feedback beiden!
Ik zou zelf persoonlijk een groottere SSD kopen zodat ik ook geen zorgen hoef te maken over raid.
De stock cooler van Intel zijn niet de beste stock coolers op de markt dus zou ik een Noctua NH-U12S of een Be Quiet! Dark Rock 4 aanschaffen aangezien die vrij stil zijn en zeker de chip koel houden in vergelijking met de stock cooler.
Wat betreft het scherm, als je het niet erg vind om 1080p op 60hz te spelen dan hoeft het niet, maar het upgraden naar een 144hz monitor is een heel groot verschil visueel. Ik heb zelf een AOC G2460PF en ik gebruik hem al een jaar of twee en alles doet het nog perfect, de usb hub aan de rechterkant van het scherm en dat je de hoogte kan verstellen is zeker een pluspunt voor mij. Ik kan zelf niet veel zeggen over 1440p of meer dan die resolutie aangezien ik zelf geen ervaring heb hoger dan 1080p.

Mischien zou een nieuwe 1 of 2 tb harde schijf ook handig zijn aangezien harde schijven zo oud dat ze bijna zeker weten tegen hun einde zijn.
Thanks voor het advies! Heb een cooler en een nieuw beeldscherm aan mijn lijstje toegevoegd. Over de HDD en SSDs twijfel ik nog steeds een beetje. Ik weet dat die schijfjes al een tijdje mee gaan, maar de stats die CrystalDiskInfo me laat zien zijn verrassend goed (helemaal voor de leeftijd).
Toch heb ik maar een 1 TB SSDtje erbij gestopt om idd maar van het RAID gedoe af te zijn, en het mogelijk falen van vooral de HDD voor te zijn.
De 11600KF werkt niet op een B460 bord. Het lukt wel op een B560 of Z490 / Z590 bord. Met een Z bord kun je ook overklokken.
Shit, dat had ik helemaal niet gezien, ik kon op de site van Intel zelf en de specs op tweakers niets terugvinden over chipset... Heb nu een B560 moederbord erin gestopt aangezien ik toch niet ga overklokken.
De RX5500XT kun je niet voor die prijs krijgen. Het is zoeken op de tweedehands markt. Anders minimaal nog een half jaar of langer wachten.
Ohja, heb even reviews van de enige leveraar bekeken en dat zag er niet best uit. Heb nu hopelijk een iets betere uitgekozen die wel leverbaar is.

Dus hierbij het geupdate lijstje:
1ProcessorsIntel Core i5-11600KF Boxed€ 239,-€ 239,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560M-PLUS€ 139,90€ 139,90
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 429,-€ 429,-
1MonitorenLenovo G27q-20 Zwart€ 299,-€ 299,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 61,71€ 61,71
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 86,-€ 86,-
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 105,90€ 105,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.360,51

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
Als je niet gaat overklokken merk je in de praktijk weinig verschil met de Intel Core i5-11400F - zie bv hier, dan kun je toe met een bescheidener CPU koeling - bv. een be quiet! Pure Rock 2 voldoet dan.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
TBK145 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:13:
Shit, dat had ik helemaal niet gezien, ik kon op de site van Intel zelf en de specs op tweakers niets terugvinden over chipset... Heb nu een B560 moederbord erin gestopt aangezien ik toch niet ga overklokken.
Het zal vast op de site van Intel staan. Al helemaal bij de product pagina van het desbetreffende bord. Op Tweakers staat het onder andere in deze column: reviews: Het moederbord dat je na één generatie al kunt weggooien

Wat betreft je build. Zie ook dit topic Future proof Gaming pc. Daar staan een aantal prebuilds in die meer waar voor je geld opleveren dan nu.

• TBK145
Als je niet gaat overklokken merk je in de praktijk weinig verschil met de Intel Core i5-11400F - zie bv hier, dan kun je toe met een bescheidener CPU koeling - bv. een be quiet! Pure Rock 2 voldoet dan.
Thanks! Benchmarks laten idd relatief weinig verschil zien voor 70 euro extra!
Wat betreft je build. Zie ook dit topic Future proof Gaming pc. Daar staan een aantal prebuilds in die meer waar voor je geld opleveren dan nu.
Ik heb het topic en nog wat andere bekeken en heb hier nog wat over nagedacht. Ik heb gelezen dat de GPU shortage nog wel tot eind van dit jaar gaat duren, en dat vind ik toch wat te lang om te wachten.

Ik heb nog even naar die prebuilds gekeken (de gelinkte Lenovo was al niet meer geldig), en mijn conclusie is dat mijn huidige upgrade toch goedkoper is. Mijn upgrade exclusief beeldscherm en GPU is 540 euro bij Megekko (heb die gekozen omdat ze de hele lijst hebben en ik er goede ervaringen mee heb).

pricewatch: MSI MAG Infinite S 10SI-009MYS
Deze heeft een GTX 1650 Super, terwijl een pricewatch: MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC bij Megekko 550 euro is, wat mijn totaal op een kleine honderd euro extra zet, maar ik wel een net wat betere GPU, nieuwere generatie CPU, meer RAM en meer opslag heb.

pricewatch: MSI MAG Infinite 10SC-1080MYS
Deze heeft een RTX 2060, terwijl deze pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G 650 bij Megekko kost, wat mijn totaal dus goedkoper maakt, en ook weer een nieuwere generatie CPU.

pricewatch: MSI MAG Infinite S 10TG-077MYS
Deze vond ik nog wel interessant aangezien deze een RTX 3060 bevat. Maar dan is dus de vraag of ik dat 300 euro extra ten opzichte van bovenstaande RTX 2060 en een vorige generatie CPU en de helft van de SSD opslag waard vind.

pricewatch: Lenovo Legion T5 26AMR5 (90RC00GVMH)
Deze is eigenlijk de enige waar ik echt over twijfel. Ook een RTX 3060 maar 200 euro duurder ten opzichte van de RTX 2060 en een Ryzen 5800.

Kortom, mijn conclusie is eigenlijk dat alhoewel het een dure markt is, dat nog wel even gaat duren voordat de prijzen dalen, en ik geen zin heb om daarop te wachten, en dan maar 200, 300 euro extra betaal.

Ik kom nu op deze lijst uit, wat mij een redelijk mooi prijsje lijkt voor deze markt:
1ProcessorsIntel Core i5-11400F Boxed€ 168,19€ 168,19
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560M-PLUS€ 139,90€ 139,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G€ 550,38€ 550,38
1MonitorenLenovo G27q-20 Zwart€ 299,-€ 299,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 33,99€ 33,99
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 85,99€ 85,99
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 105,90€ 105,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.383,35

Wat ik me nog af vraag is of mijn huidige voeding dit nog zal trekken.

EDIT: Alhoewel ik bij de prebuilds natuurlijk wel mijn huidige PC kan verkopen, waarvan ik misschien mijn nieuwe beeldscherm weer kan betalen... In dat geval zijn de laatste 2 prebuilds die ik genoemd heb nog best interessant.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
Let er wel op dat de Lenovo uit je lijst voorlopig niet leverbaar is. Voor gaming is de Ryzen 7 5800X ook overkill, zeker in combimnatie met mid-level videokaarten.

Als je op 1080p blijft gamen zou ik niet lager gaan dan een GTX 1660 Super als je op hoge settings wilt spelen. Daarnaast zou ik een tenminste een recente hexcore CPU van de huidige of vorige generatie zoeken, 16GB RAM en bij voorkeer een 1TB SSD. Dan krijg je deze lijst in Pricewatch.
Pagina: 1