Mag je Somfy 12V DC Motors in parallel aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 20:39

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een aantal gordijnen met daarin een Somfy Tilt & Lift 25 RTS motor. Deze werkt op 12V en wordt nu gevoed met een batterij-pack. Er wordt ook een 12V netsnoer adapter verkocht, met daarbij de vermelding dat je één adapter nodig hebt per motor.

Nu heb ik toevallig een ongebruikte stroomkabel die tussen de gordijnen loopt. Ik heb zonet even een 12V adapter er tussen gezet in mijn metekast (MeanWell DR-60-12) en kan zo 12V leveren aan één gordijn... dat werkt :)

Nu wou ik toch even controleren of ik deze motors zomaar in parallel mag aanskuiten gewzien de "waarschuwing" bij de losse adapters die ze zelf verkopen.

Wat ik gevonden heb:
- Bijna alle Somfy AC motors mag je zeker NIET parallel schakelen... iets met 1000V
- Welgeteld 1 PDF van Somfy waar ze een voorbeeld geven van 3 DC motors die achter één stopcontact zitten.
- Verhalen over 12V motors in parallel in het algemeen die dan dubbel zo snel gaan lopen?

Wat kan er allemaal misgaan als je 12V dingen/motors parallel gaat voeden of is dot nooit een probleem?

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:00

Dogooder

dus...

Bij parallel schakelen blijft het voltage gelijk maar verdubbeld de stroom. Ik weet niet hoeveel ampère die dingen trekken, maar de website specificeert wel 175Watt per stuk. Dan moet je dus minstens een 350Watt 12v voeding in je meterkast hangen. Niet een 54W meanwell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:58
De reden dat die waarschuwing op de adapter staat is dat zo'n adapter niet genoeg stroom kan leveren voor twee motoren. Er is geen bezwaar tegen parallel schakelen mits je voeding krachtig genoeg is.

Ook het parallel schakelen van twee AC motoren is geen enkel probleem. Waar Somfy voor waarschuwt is iets heel anders, dat ze gemakshalve "parallel schakelen" noemen maar feitelijk iets anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 20:39

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Dogooder schreef op maandag 10 mei 2021 @ 23:36:
Bij parallel schakelen blijft het voltage gelijk maar verdubbeld de stroom. Ik weet niet hoeveel ampère die dingen trekken, maar de website specificeert wel 175Watt per stuk. Dan moet je dus minstens een 350Watt 12v voeding in je meterkast hangen. Niet een 54W meanwell.
Ben je zeker dat je naar de specs been mijn motor gekeken hebt? EDIT: het staat er inderdaad zo bij in 1 PDF. Lijkt me niet correcht.

Ze werken nu op 10 (oplaadbare) AA batterijen. De Adapter die ze verkopen is 12V en 2A. Dat lijkt me 24W toch?

Die 60 Watt adapter zal mogelijk wel niet volstaan dan voor 3 mijn gordijnen... maar 100W moet dan wel volstaan.

[ Voor 4% gewijzigd door WhiteDog op 11-05-2021 00:20 ]