Ziggo snelheid zakt steeds naar een lager niveau

Pagina: 1
Acties:
  • 7.289 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-07 03:03
Ik heb van Ziggo Zakelijk het middelste abonnement (300/40).
Echter blijft het gehel hangen op 130-140mbit download en 30-40 upload.
De modem staat in bridged mode.
Router is een Draytek 2925.
Ik heb geprobeerd om uit te vissen of het aan het interne netwerk ligt of er buitenn.
Dus ik heb de kabel die vanuit de wanpoort van de router naar het modem gaat, om gezet naar Lan en een extra pc aan het eind, en daarover een bestand gecopieerd.
Server --> switch 1 --> switch 2 --> router --> lange kabel pc
en dan is de snelheid 980mbit.
Dus bijna gigabit.
Dus concludeer ik dat de bekabeling goed zit.
Wat ik niet weet is hoe ik de routeerbaarheid kan testen, om het modem uit te sluiten.
Moet ik dan het modem laten terugzetten naar modem, en dan een switch erachter, met daarop een laptop die dan hetzelfde bestand copieert?

Overigens, heb ik dit gemerkt:
Als ik alles van het netwerk 1 uur lang uitzet, en dan weer inschakel, dan is de snelheid 300/40, en zakt langzaam met 50-100mbit per uur terug naar 130.
Dat gebeurd overigens ook, als ik alleen het modem uitzet. Daarmee vermoed ik dat het probleem in het modem zit.
Of zit ik fout?

Dank je wel alvast voor een antwoord,

RobB

Beste antwoord (via Emisary op 12-05-2021 10:40)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Emisary schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:32:
Ik krijg geen ip adres.
volgens mij ligt dat aan de bridged-mode waarin de modem staat.
Een bridged modem zal je inderdaad even opnieuw moeten opstarten om het verbinding te laten maken met een nieuw device met een ander MAC adres. PC (op DHCP mode en niet op vast IP natuurlijk...) er direct aan hangen, modem power cyclen, en dan kijken wat je snelheid is.
Freekers schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:20:
[...]
Correct. Dus om te valideren of het aan je Draytek ligt ja/nee, tijdelijk modem uit bridge mode (laten) halen en opnieuw testen, anders ga je er niet achter komen.
Incorrect. Je kunt prima een PC direct aan een bridged modem hangen, maar dan moet je die modem wel een verbinding laten maken (zie boven). Technisch is er voor het modem geen verschil of het moet praten met een router of een PC...

[ Voor 59% gewijzigd door Cpt.Morgan op 11-05-2021 15:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:39
Emisary schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:57:
Ik heb van Ziggo Zakelijk het middelste abonnement (30/40).
De modem staat in bridged mode.
Router is een Draytek 2925.
Ik heb geprobeerd om uit te vissen of het aan het interne netwerk ligt of er buitenn.
Dus ik heb de kabel die vanuit de wanpoort van de router naar het modem gaat, om gezet naar Lan en een extra pc aan het eind, en daarover een bestand gecopieerd.
Server --> switch 1 --> switch 2 --> router --> lange kabel pc
en dan is de snelheid 980mbit.
Dus bijna gigabit.
Dus concludeer ik dat de bekabeling goed zit.
Wat ik niet weet is hoe ik de routeerbaarheid kan testen, om het modem uit te sluiten.
Moet ik dan het modem laten terugzetten naar modem, en dan een switch erachter, met daarop een laptop die dan hetzelfde bestand copieert?

Overigens, heb ik dit gemerkt:
Als ik alles van het netwerk 1 uur lang uitzet, en dan weer inschakel, dan is de snelheid 300/40, en zakt langzaam met 50-100mbit per uur terug naar 130.
Dat gebeurd overigens ook, als ik alleen het modem uitzet. Daarmee vermoed ik dat het probleem in het modem zit.
Of zit ik fout?

Dank je wel alvast voor een antwoord,

RobB
toon volledige bericht
Ik vermoed dat je draytek router het probleem is. Hang tijdelijk een pc in plaats van de router aan het modem en controleer de snelheid. Als die ongeveer de 300/40 haalt is het modem niet de oorzaak maar je eigen router die niet snel genoeg is voor 300/40. (of bij de gekozen instellingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-07 08:30

slaay

Natuurbeleven.com

Emisary schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:57:
Ik heb van Ziggo Zakelijk het middelste abonnement (30/40).
*knip*
Of zit ik fout?
Je hebt een 30/40 abonnement? Neem aan 300/40 mbit?

Je zet het modem uit en dan zakt de snelheid alsnog? Hoe kun je dat vaststellen zonder modem? Of bedoel je de router?

[ Voor 40% gewijzigd door slaay op 11-05-2021 11:29 ]

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-07 10:57
Heb je QoS aan staan op de Draytek? De Draytek kan max 130/140 Mbps routen met QoS ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
Slip of the keyboard. Moet inderdaad 300/40 zijn. Wordt 500/40.
Dank voor het opmerkzaam zijn daarover.

Ik wist overigens niet dat je direct een pc aan het modem kon hangen als die in bridged mode staat.
Overigens lees ik vaker dat die 2925 niet boven de 300mibt gaat, maar als ik in de specs kijk staat daar iets van 900 als hardware accelleratie aanstaat. Die heb ik aanstaan.
Kloppen die cijfers dan niet?

Wat dan wel?
Een zwaardere Draytek? (2962 of 3910?).
Op zich kijk ik ook wel eens naar een Netgate. Maar dat is wellicht niet de discussie voor nu.

Dank jullie wel alvast voor het commentaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
@melcon
QOS en ook van die bandbreedte beperkende zaken heb ik uit staat.
Ik heb wel een IPSEC Lan2Lan VPN draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
@slaay Ik zie dat je jouw commentaar hebt aangepast.
Ik bedoel dit:
Ik zet het modem uit, en na 1 uur weer aan.
Dan heb ik een snelheid van +/- 300mbit.
Per uur zakt die snelheid dan met 50 tot 100 mbit naar 130 toe.
Modem aan na 1 uur uit: 300
1 uur later 200-250
2 uur later 130-200
3 uur later 130

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
Kan je toch even testen met een pc rechtstreeks aan het modem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
@W1ck1e Doe ik wel in mijn pauze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:43
Kan ook aan je aansluitpunt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-07 22:21

Bullet NL

Eigen Wijs

NotSoSteady schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:46:
Kan ook aan je aansluitpunt liggen.
Eerst uitsluiten dat het niet aan eigen netwerk hardware ligt... dus inderdaad rechtstreeks met een pc op het modem testen.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
Uitgeprobeerd.
1,5 uur lang.
Ik krijg geen ip adres.

Overigens werkt het de internetsnelheid niet sneller als ik de router uitzet gedurende 1 uur en dan weer aanzet.
Dat is alleen als ik de modem uitzet en 1 uur later weer aanzet.

[ Voor 43% gewijzigd door Emisary op 11-05-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Uitgeprobeerd.
1,5 uur lang.
Ik krijg geen ip adres.
Correct. Dus om te valideren of het aan je Draytek ligt ja/nee, tijdelijk modem uit bridge mode (laten) halen en opnieuw testen, anders ga je er niet achter komen.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 00:41

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je zou toch gewoon een IP adres moeten krijgen als ie in bridge staat?
Router eruit en PC op dezelfde poort aansluiten (meen poort 1), heb je dat gedaan? Of heb je de PC naast de router geprikt? Dan krijg ie geen IP..
Of werkt het bij zakelijks anders en moet je een MAC registreren bij Ziggo?

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-05-2021 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Ik denk dat je pc geen ipadres krijgt omdat het wan adres nog is toegewezen aan je router. dus of releasen of je modem even van de stroom afhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
Ik kan mij nog herinneren toen men het oude cisco modem omgeruild heeft voor een ConnectBox | Arris, dat ik nog steeds hetzelfde wan ip address had, en dat alles ook weer in Bridged mode staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Emisary op 11-05-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Maar je modem verwacht het macadres van je router en niet dat van je pc. Dus toch maar even proberen ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Laatst online: 25-05 22:06
Ik krijg geen ip adres.
Een bridged modem zal je inderdaad even opnieuw moeten opstarten om het verbinding te laten maken met een nieuw device met een ander MAC adres. PC (op DHCP mode en niet op vast IP natuurlijk...) er direct aan hangen, modem power cyclen, en dan kijken wat je snelheid is.
Freekers schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:20:
[...]
Incorrect. Je kunt prima een PC direct aan een bridged modem hangen, maar dan moet je die modem wel een verbinding laten maken (zie boven). Technisch is er voor het modem geen verschil of het moet praten met een router of een PC...

[ Voor 59% gewijzigd door Cpt.Morgan op 11-05-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
@Cpt.Morgan
Prima, ga ik dat dadelijk proberen. (moet nog wat werken.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-07 11:08
werken doe je maar in je vrije tijd...... ehhhhh

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Cpt.Morgan schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:28:
Is mij destijds echter niet gelukt tijdens het troubleshooten met een Technicolor modem, ook niet na een power cycle. Ziggo helpdesk gaf toen aan dat het modem daarvoor niet in Bridge mode mocht staan. Is wel al een jaar of 4 geleden. Wellicht een euvel van dat type modem, weer wat geleerd :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emisary
Het werkt.
Je moet de modem inderdaad rebooten.
Dit zijn de testwaarden over 3 uur gemeten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCGq7Icnbii8JEuyu8kUAUSJAEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtJdvAyrY3LRaYfpyC4TV0NX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyHPK3z_jV1Oy9DMUyE6pzsHjRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYm22EEzSUGuIzyDTs55xrC7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Uzohxn27PltU3e1gAE4HZVDGs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qn2CLx8QmHc61ZfhwJeG00ci.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom een stuk hoger dan via de Draytek 2925.
De zoveelste Draytek die sneuvelt. Lijkt wel speelgoed.
Werkt goed tot redelijk in het begin, en begint dan na 2 jaar af te glijden.
Hij heeft overigens de laatste firmware. 3.9.0

[ Voor 57% gewijzigd door Emisary op 11-05-2021 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-07 10:25

Kraz

Saving the world

Emisary schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:00:
Het werkt.

Kortom een stuk hoger dan via de Draytek 2925.
De zoveelste Draytek die sneuvelt. Lijkt wel speelgoed.
Werkt goed tot redelijk in het begin, en begint dan na 2 jaar af te glijden.
Hij heeft overigens de laatste firmware. 3.9.0
Ik heb geen inhoudelijke kennis , maar wellicht wil je je afbeeldingen aanpassen zodat je IP adres niet zichtbaar is? :)

[ Voor 38% gewijzigd door Kraz op 12-05-2021 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:22

jurroen

Security en privacy geek

De Vigor2925 is volgens Draytek 'end-of-life'. Pricewatch heeft 'm voor het eerst gezien in september 2013, dus het is al een ouder device.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Mooi test resultaat, jammer dat het je router is.
Misschien dat andere instellingen op je router een hogere snelheid opleveren.
En je hebt inmiddels ook de verhoogde snelheid (500/40).
Het is wel verstandig om toch weer een router te gebruiken. Een losse of de router functie van je ziggo modem te activeren. Bij dat laatste heb je dan weer de tijd om een nieuwe router te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-07 11:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tja, de Ziggo router in bridge modus zetten; en vervolgens nog een waardelozer apparaat erachter knopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
@Kraz Ik heb er niet bij stil gestaan dat er een ip adres instond. Dank je wel. Is nu weggehaald.
@jurroen Ik heb er 2 gekocht. 1 op 30-03-2015 en een op 08-06-2016. Abusievelijk ging ik er van uit, dat ik die pas had. Ik heb die 2 rechtstreeks via Xpertdata gekocht. De 2926 was nog net niet uit, of kwam een maand later, anders had ik die toen wel gekocht. Dat is dan toch bijna 5 jaar. Langer dan verwacht.
Ik persoonlijk vind de meeste routers na verloop van tijd 2-6 jaar ineens slechter worden. Ik weet niet waar dat aan ligt. Te veel data over de lijn? Te warm?
Op zich functioneert het wel nog. Dus ik heb nog wat tijd.

Iedereen op zich bedankt om mij op de zoektocht te begeleiden.

Maar als ik het landschap bekijk van wat ik zou willen.
Router zonder AP.
Waar kom je dan op uit?
Netgate 5100?
Zelfbouw + PFsense?
Ubiquiti? Vertrouw het niet helemaal, zo snel als die modellen afwisselen. Is bij Draytek ook, iedere 2-3 jaar iets nieuws.

Eisen:
Stil
lan2lan VPN en een inbel vpn hebben.
Dan uiteraard redelijk toekomstbestendig. 10Gbe wan connectie is wat erg ver weg, maar 1Gbe moet wel kunnen.

Dan kijk ik toch omdat ik het merk al langer heb naar de Vigor 2927, of de 2962. 3910 lijkt mij overkill.
Netgate SG3100 of sg5100.
Mikrotik lijkt mij te lastig (heb weinig tijd op dit moment), maar kan mij vergissen.
Ubiquiti... ik weet het niet. Ziet mooi uit. Maar van binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
Accretion schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:27:
Tja, de Ziggo router in bridge modus zetten; en vervolgens nog een waardelozer apparaat erachter knopen?
Dat vind ik een interessante stelling.
Hoezeer ik ook zoek, ik kan bijna nergens een test zien over Draytek. Wellicht zoek ik op de verkeerde plekken.
Is dit model waardeloos, of alles? Of de 292x serie waardeloos?
Maar wil je eens wat uitweiden over waarom die waardeloos is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Emisary schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:43:
[...]

Hoezeer ik ook zoek, ik kan bijna nergens een test zien over Draytek. Wellicht zoek ik op de verkeerde plekken.
Ik heb geen oordeel over Draytek, bekenden van mij zijn er heel tevreden over, en ik gebruik andere spullen.
En gewoon het ziggo modem (ook als router) met mijn eigen router erachter. Inmiddels mijn 4de router in de loop der jaren, maar geen dure want ik heb dan ook maar een verbinding van 150 Mbit. Mijn eerste router was de duurste, 120 euro en nu heb ik een 2de hands exemplaar.
Maar als je op zoek gaat naar een nieuwe oplossing kan je mischien beter concentreren op merken en modellen waarvan je wel tests kan vinden, en dan bij voorkeur met een goede beoordeling.

[ Voor 16% gewijzigd door W1ck1e op 12-05-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Emisary schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:43:
[...]

Voor betrouwbare routertests gaat de tweaker naar smallnetbuilder.com. Daar vind je geen draytek, idd.
Kennelijk is de amerikaanse markt niet interessant voor draytek.
Anyway, een draytek koop je vooral voor de features: dual wan, vpn, vlans en niet in de eerste plaats voor de snelheid. Overigens staat de 2925 gespecced voor 450 Mbps lan/wan en 900 Mbps met hardware acceleration. Dus de 500 Mbps die ziggo jou levert zou best wel haalbaar moeten zijn. Je zou kunnen overwegen om wat moeite te steken in troubleshooting

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
Ik heb 300mbit gehad op deze router.
En hardware acceleratie aangezet op aanwijzingen van Draytek.nl toen bleek dat de IPSEC VPN te lage doorvoer had.
Issues leken een jaar geleden opgelost, maar ik zie dat de snelheid sinds een half jaar steeds verder achteruit gaan. Uitzetten helpt niet want de download snelheid blijft laag.
Ik krijg het idee dat het ding versleten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Emisary schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:33:
Ik heb 300mbit gehad op deze router.
En hardware acceleratie aangezet op aanwijzingen van Draytek.nl toen bleek dat de IPSEC VPN te lage doorvoer had.
Issues leken een jaar geleden opgelost, maar ik zie dat de snelheid sinds een half jaar steeds verder achteruit gaan. Uitzetten helpt niet want de download snelheid blijft laag.
Ik krijg het idee dat het ding versleten is.
OK, als dat alles is wat je aan troubleshooting wilt doen, moet je maar een nieuwe kopen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
@Brahiewahiewa
Ik zou niet weten wat ik nog anders moet instellen.
Hardware accelleratie uit gezet
VPN uitgezet
MTU aangepast
QOS staat uit
Bandwidth staat uit
Behalve hardware accelleratie heb ik sinds begin niks meer aangepast.
Ik zou geen idee hebben wat zich zou kunnen ontregelen.
Vlan, kan die van invloed zijn?
Pihole heb ik wel sinds een half jaar, maar dat kan volgens mij geen invloed hebben op downloadsnelheden.
Wellicht heb je nog enkele tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
ik zou ongeveer het volgende doen:
instellingen van router opslaan (zodat je ze weer kan herstellen) en documenteren
router naar fabrieks instellingen zetten
iets als hardware accelleratie AAN zetten
rest laten wat het standaard is (router is dhcp & dns server)
testen met een bedrade pc, niet kort maar ook na enige tijd, dhcp gebruiken
als het snel werkt kijken bepalen welke instellingen je opnieuw wilt instellen omdat ze begrijpt en nodig hebt
deze stuk voor stuk instellen en testen (ook weer lang genoeg)
als de performance inzakt was de laatste aanpassing waarschijnlijk de oorzaak

pihole sluit je even niet aan en maak je even geen gebruik van
als het goed is laat je het pihole apparaat alleen maar dns doen en levert het geen vertraging op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
Ik laat de pihole ook DHCP doen.
Wel met voorgedefinieerde IP addressen.
Net als ik, zitten meer mensen te dubben, of de router of de Pihole de DHCP moet doen. Beide hebben namelijk hun voors en tegens.

Jouw ander idee, kan ik wel eens uitvoeren. Als het mis gaat heb ik wat werk aan de VPN en Vlan, voor de rest is alles standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Emisary schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:21:
@Brahiewahiewa
Ik zou niet weten wat ik nog anders moet instellen.
...
Het gaat niet om instellingen, het gaat om troubleshooten; uitzoeken waarom de router terugvalt in snelheid.
Want de router kan het wel, maar na een uurtje niet meer. Dat zou zo maar door iets heel onbenulligs veroorzaakt kunnen worden, bijvoorbeeld een logfile die de schijf (de ram disk) doet vollopen.

Maar troubleshooten kost tijd en tijd=geld dus misschien is het voor jou idd beter om maar een nieuwe aan te schaffen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
Even een update van mijn kant.
Ik heb de config gesaved, en daarna naar fabrieksinstellingen teruggegaan.
En toen een Speedtest gedaan.
Dat is dan 160mbit. 20/30mb sneller dan met de ingestelde router.
Ik had hardware accelleratie niet aanstaan, zonder die, zou hij toch tot 300mb moeten gaan heb ik begrepen.
Aangezien hij bij 160 blijft steken kom ik toch tot de conclusie dat hij langzaam uit aan het gaan is. Of zie ik dat verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2vozvdhhtVhBIcUVizBNm2gZa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vlor8u06nIxFjATaESfPiZOa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Emisary schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 00:23:
...
Ik had hardware accelleratie niet aanstaan, zonder die, zou hij toch tot 300mb moeten gaan heb ik begrepen.
...
Test nu eens met acceleratie aan, het lijkt mij dat dat de snelheid kan verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
Met acceleratie aan wordt dat iets hoger. 175mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Oke, als je met andere instellingen de snelheid niet verder kan verhogen wordt het volgens mij tijd voor een betere router.

Wat is trouwens het resultaat van speedtest.net (bij mij geeft die betere waarden dan die van ziggo zelf (misschien raar, maar wel waar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
bij speedtest.net is het meestal wat lager.
Net gekeken, maar die zit ook op 165mb.

Meeste routers gaan na verloop van tijd allemaal om zeep door warmte cq te veel doorvoer.
Dat zorgt voor slechtere contacten. Meestal heeft dat niet werken van de routers tot gevolg, en dat kan weer verholpen worden door een reboot. Dat is ook weer tijdelijk.
Verminderde performance heb ik nog nooit gehad.

Ik begrijp alleen de rol niet, van als ik de modem een uur uit zet, dat de router dan wel sneller wordt (tijdelijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Emisary schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:09:
...
Meeste routers gaan na verloop van tijd allemaal om zeep door warmte cq te veel doorvoer.
Dat zorgt voor slechtere contacten. Meestal heeft dat niet werken van de routers tot gevolg, en dat kan weer verholpen worden door een reboot. Dat is ook weer tijdelijk.
Verminderde performance heb ik nog nooit gehad.

Ik begrijp alleen de rol niet, van als ik de modem een uur uit zet, dat de router dan wel sneller wordt (tijdelijk).
Onzinnige theorie, daarom begrijp je 'm niet.
Een beetje router gaat makkelijk 10 jaar mee. Het zwakste punt is meestal de voeding. Maar die is dan permanent stuk, en niet pas een uur na het rebooten van je upstream apparaat

Anyway, wat ik niet begrijp is waarom je nog steeds post in dit topic. Telkens lijk je tot de conclusie te komen dat je router versleten is, maar kennelijk wil je dat zelf niet geloven? En daarom zoek je bevestiging?

Doe jezelf en ons een plezier en neem een beslissing. Steek tijd in adequate troubleshooting of bite the bullet en koop een nieuwe router.
[/rant]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
@Brahiewahiewa
Kennelijk begrijp jij wel hoe haasje hupt. En ik wil graag van je leren.
Wat kan ik dan nog meer troubleshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Emisary schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:52:
@Brahiewahiewa
Kennelijk begrijp jij wel hoe haasje hupt. En ik wil graag van je leren.
Wat kan ik dan nog meer troubleshooten?
Om te beginnen is het zinnig om precies te vertellen welke router je hebt. Er zijn verschillende modellen van de 2925: zonder wifi, met alleen 2,4 Ghz wifi, met ook 5 GHz wifi en met 5 Ghz AC wifi. Eventueel met voip voorziening of met een sfp slot.

Log in op de router en kijk op de dashboard pagina. Staan daar rare dingen? Als in WAN2 connected of LTE?
CPU usage laag? Memory niet te hoog?

Verder is het handig om in het syslog te kijken; wie weet staat daar een aanwijzing waarom de snelheid terugloopt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
@Brahiewahiewa
Kijk daar heb ik wat aan.
Ik heb die 2925 zonder ook maar iets extra's, geen wifi, geen voip.
Wan2 is leeg.
CPU is altijd laag. Memory is hoog vanaf dag 1. Ook bij factory defaults.
Ik heb gelezen dat het normaal is, omdat het apparaat kennelijk alles inleest.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQqcGpPvg9b02SWVdll2pFOUwro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GIhMk5nCKAtQijJZAHih6m1h.jpg?f=fotoalbum_large

In de Syslog zie ik eigenlijk niks behalve:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8O83o-OEYDV2OwW7afh7Axv2lHI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JTc1j8CMnume3D9ZQuTBLnJu.jpg?f=user_large

Mogelijk komt dat omdat ik de DHCP op de Pihole heb draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Emisary schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:06:
@Brahiewahiewa ...Mogelijk komt dat omdat ik de DHCP op de Pihole heb draaien.
Dat moet je dan even onderzoeken. zo te zien deelt je router ook adressen uit (de "v" tjes in het plaatje)
Dus nogmaals: zet de pihole uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Emisary schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:06:
...
In de Syslog zie ik eigenlijk niks behalve:
[Afbeelding]

Mogelijk komt dat omdat ik de DHCP op de Pihole heb draaien.
Nee, deze messages komen van de WAN zijde.
https://www.draytek.co.uk...2C%20usually%20your%20ISP.
Probeer eens of het helpt om in Firewall | Defense setup | Spoofing Defense alle vinkjes uit te zetten (en dan FF de router rebooten)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
Ik waardeer je hulp.

Had ik al eens uitgezet. Nu nog maar eens getest.
140mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-07 16:15
De maximale WAN snelheid van deze router is 300Mb/s. En ik kan me voorstellen dat dat alleen onder optimale omstandigheden is.
Je schrijft dat je upgrade naar 500/40. Het lijkt er op dat je sowieso een nieuwe router nodig gaat hebben als je maximaal van je nieuwe lijn gebruik wilt maken. Je zou kunnen overwegen dat eerst te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door locke960 op 14-05-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:33
Tijd voor een nieuwe router dan maar :)

Een mooie suggestie voor jou: V&A aangeboden: Nieuw in gesealde doos: Linksys EA8300 Max-Stream AC2200 Tri-...

€75 nieuw in doos. Ik heb hem thuis ook met OpenWRT erop. Internetverbinding is 1Gbit van Tweak en zit op zo'n ~900Mbit lijnsnelheid. Ruim voldoende voor een Ziggo abonnement.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

locke960 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:12:
De maximale WAN snelheid van deze router is 300Mb/s. En ik kan me voorstellen dat dat alleen onder optimale omstandigheden is.
Je schrijft dat je upgrade naar 500/40. Het lijkt er op dat je sowieso een nieuwe router nodig gaat hebben als je maximaal van je nieuwe lijn gebruik wilt maken. Je zou kunnen overwegen dat eerst te doen.
Volgens https://www.draytek.com/products/vigor2925/#specs is dat 450 Mb/s en 900 Mb/s met hardware acceleration

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:40
Heeft je Ziggo-modem wel voldoende ventilatie? Zou je er voor de wetenschap eens een (USB?) ventilator op kunnen richten, om te kijken of de snelheid dan omhoog gaat? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjefke_2518
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-06-2021
theblindman schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:16:
Heeft je Ziggo-modem wel voldoende ventilatie? Zou je er voor de wetenschap eens een (USB?) ventilator op kunnen richten, om te kijken of de snelheid dan omhoog gaat? :)
Zou je er voor de wetenschap....?!!? Ziggo modems zijn geen wetenschap....gewoon gekloot van een provider die zoveel mogelijk winst probeert te behalen voor zijn aandeelhouders en top management! DMV qos/sqm, overboeking, que, bandbreedte management, enzovoort......oh ja en natuurlijk elk jaar over inflatie correctie toepast.....behalve als het gigabit abonnement te duur is t.o.v. T-Mobile glasvezel of KPN glasvezel.....

Maar dan nu ff constructief:

Dan heeft heel Nederlandse Ziggo gebruikers toch last temperatuur down throttling?!?! Bij zowat 30-40% van de Ziggo klanten ligt er een jas, kledingstuk overheen, geplaatst in een slecht geventileerde ruimte, achter of onder een lading kabels......

Dit is voor een informatica student niet het beste antwoord. Tenzij zijn modem bovenop een radiator ligt!

>:) _/-\o_ 8)7

Usb ventilator.....die gasten op het openwrt forum vonden het fantastisch!

[ Voor 23% gewijzigd door Sjefke_2518 op 15-05-2021 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
Sjefke_2518 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 02:31:
[...]

Zou je er voor de wetenschap....?!!? Ziggo modems zijn geen wetenschap....gewoon gekloot van een provider die zoveel mogelijk winst probeert te behalen voor zijn aandeelhouders en top management! DMV qos/sqm, overboeking, que, bandbreedte management, enzovoort......oh ja en natuurlijk elk jaar over inflatie correctie toepast.....behalve als het gigabit abonnement te duur is t.o.v. T-Mobile glasvezel of KPN glasvezel.....

Maar dan nu ff constructief:

Dan heeft heel Nederlandse Ziggo gebruikers toch last temperatuur down throttling?!?! Bij zowat 30-40% van de Ziggo klanten ligt er een jas, kledingstuk overheen, geplaatst in een slecht geventileerde ruimte, achter of onder een lading kabels......

Dit is voor een informatica student niet het beste antwoord. Tenzij zijn modem bovenop een radiator ligt!

>:) _/-\o_ 8)7

Usb ventilator.....die gasten op het openwrt forum vonden het fantastisch!
toon volledige bericht
Ik geef toe dat het een beetje bijzonder klinkt, maar toch ben ik benieuwd of het @Emisary helpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
Sorry dat ik niks meer heb laten horen. Ik had een berg ander werk op het programma. Vandaar dat ik zelf niks meer gedaan heb.

@MainframeX Dank voor het melden van die DDWRT-firewall. Ik heb heb liefste geen apparaat met wifi er in.
De router staat op een plek waar een wifi geen zin heeft.
@theblindman Die modem hangt gewoon aan de muur in de woonkamer. net niet bedekt door een gordijn.

Ik heb uiteraard wel nagedacht over een opvolger.
Dat wordt of een Draytek 2962, of een Netgate SG-3100. Ik ben er nog niet helemaal over uit.
De Draytek heeft een SFP poort (ik denk handig als ik ooit glasvezel krijg), en die Netgate lijkt mij wat uitgebreider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISDN
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:26
Voor wat het nog waard is:
Bij de Vigor 2926:
hardware acceleration op Auto te zetten.
( Dit is een apart hoofdstuk in het linkermenu van de DrayTek webinterface)
Controleer daarnaast of DoS defense uitstaat onder Firewall > Defense Setup en
Data Flow Monitor uit onder Diagnostics

Zijn opvolger de 2927 is ook al sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
Ook toevallig... Ik heb Draytek.nl gevraagd er eens naar te kijken.
Zij hebben die 2 dingen vanmiddag uitgezet.
Het leverde wel wat op. 170-200mb nu.
Morgen willen ze via een remote toegang tot een laptop van mij meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
Draytek heeft vanmorgen nog wat dingen aangepast, en via Anydesk meegekeken.
Maar zij konden ook niet meer dan constateren, dat de router echt niet meer dan 170-200 kan leveren.
Dus dat wordt dan iets nieuws.
Nog iest van advies?
Ik twijfel zelf tussen een nieuwere/zwaardere Draytek, of iets van PFsense/Netgate?
Bij een router hoeft wat mij betreft geen wifi te hangen.

Iedereen dank voor de hulp/adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
Emisary schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:00:
Het werkt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Emisary schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:00:
@theblindman Die modem hangt gewoon aan de muur in de woonkamer. net niet bedekt door een gordijn.
Ik vroeg dit vooral omdat het niet normaal is dat de snelheid van je verbinding rechtstreeks aangesloten op het Ziggo-modem zo erg schommelt. Dat hoort in principe gewoon constant 500Mbps te zijn, ook na 3 uur nog.
Daarom zou ik eerst naar je modem kijken, voordat je de router vervangt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emisary
Ah, ik begrijp dat er wat verwarring is.
Als ik een laptop aan de modem hang en test blijft hij op +/- 500mb zitten, ook nog na 3 uur.
echter als ik via de router meet, en de modem 1 uur uitzet, heb ik via de router ook 500mb.
daarna zakt het via de router terug naar 170-200 ondertussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylemon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-06 16:55
Zelfde issues hier met Connect Box. Kan niet fatsoenlijk gamen sind ik de Connect Box heb (dit is nummer 4 al, nooit een verbetering gezien)

Lang verhaal kort: Door de Puma-6 chipset heeft het niet eens zin om CB in bridgemode te zetten, omdat je dan nog steeds last hebt van lag spikes.

Oplossing: Andere Provider of hopen op een ander type modem van Ziggo.

It's time to kick ass and chew bubblegum, and i'm all out of gum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Jouw probleem heeft niets te maken met het issue van de TS. Laten we het niet op een grote hoop gooien. Daar heeft niemand wat aan. Je hebt reeds je eigen topic.

[ Voor 11% gewijzigd door Jay-B op 15-10-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@crazylemon zou je even een nieuw topic aan willen maken? Het kicken en kapen van het topic van iemand anders is niet gewenst.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.