Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

future proof pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Acemath
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-08-2024
Systeemupdate voor de volgende 4-5 jaar.

Mijn huidige build ( I7 7700K, Asus Strix Z270 mobo, corsair lpx vengeance 16gb geheugen, Gigabyte 1070graka, Corsair 750W voeding, corsair Obsidian 800D ) is op zich nog wel goed te noemen, maar ik begin steeds meer bsod's te krijgen, met allemaal verschillende error messages, dus moeilijk om vast te stellen , waar de fout ligt...

Bijvoorbeeld : mijn geheugen sticks zitten in poort 3 en 4 op mijn mobo, want als ik ze in 1 & 3 of 2 & 4 steek, loopt het mis.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Bedoeling is future proof gaming en beginnen met editing en Adobe. Streamen en films kijken in 4K.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget ligt nog niet vast, bedoeling is om bijvoorbeeld maandelijks of om de 2 maanden een onderdeel aan te kopen, zeker nu de prijzen van de graka's geschift zijn. Laat ons zeggen 1500 euro zonder graka, kan misschien de 1070 nog verder gebruiken..

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, had gedacht de PSU te kunnen redden, maar blijkbaar is hij dik 10jaar oud.? Ga het risico niet nemen dat hij mijn nieuw systeem opblaast 8)7 l

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles dus.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen bepaalde voorkeuren, ik kan niet zeggen dat ik in de 30j dat ik game, dat ik ooit een slecht onderdeel heb gehad, of iets dat onderpresteerde. Ben wel uitermate tevreden van corsair voedingen en Asus moederborden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Sowieso een kleinere case, want de Corsair in nog steeds een gigantisch ding, en liefst een case zonder al te veel led's wegens toren staat op slaapkamer. Voldoende goede koeling en goede fans. Waterkoeling is niet nodig.Moederbord met voldoende poorten en slots voor verdere uitbreiding. Voldoende opslagruimte omdat ik 1 HDD wil gebruiken als mirror .

Ga je overklokken?
Nee, veronderstel van niet

Wat verwacht je van ons?
Enkele jaren geleden was ik nog mee met het hardware wereldje en was er een relatief verschil tussen AMD en Intel, en ondertussen zijn er zoveel verschillende soorten processors op de markt dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik hoop dus jullie me kunnen helpen met het samenstellen van een systeem, waar ik nog even verder mee kan, zonder me onmiddelijk blauw te moeten betalen.

Net door die onwetendheid heb ik zelf nog niet de mogelijkheid gehad om zelf te experimenteren met builds

Bij voorbaat dank _/-\o_

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
Kijk eens naar de Best Buy guide, dat is een mooie basis met een kleinere kast: https://tweakers.net/revi...em-voor-1080p-gaming.html. Daar kunnen dan eventueel wat duurdere componenten in, zoals een i7-11700, 32GB RAM, wellicht een iets zwaardere voeding afhankelijk van je videokaart plannen en verwachtingen aan gaming prestaties.

Streamen van films in 4K lukt al met de ingebouwde GPU van de Core i5 uit de BBG.

[ Voor 42% gewijzigd door martyw op 10-05-2021 21:36 ]

• Acemath
@martyw

Alvast bedankt voor de link, ga dat eens uitspitten. Alleen jammer van de case, maar smaken verschillen.

Ook weet ik niet of 550w voor psu voldoende gaat zijn, aangezien ik nu al met een 750w zit. Okay, misschien overkill; maar better safe than sorry zeker?

• martyw
Acemath schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:06:
@martyw

Alvast bedankt voor de link, ga dat eens uitspitten. Alleen jammer van de case, maar smaken verschillen.

Ook weet ik niet of 550w voor psu voldoende gaat zijn, aangezien ik nu al met een 750w zit. Okay, misschien overkill; maar better safe than sorry zeker?
De hoeveelheid stroom die een voeding moet kunnen leveren hangt vooral af van de videokaart en CPU die je kiest. Daarnaast is de kwaliteit ook heel belangrijk, beter een iets krappere maar voldoende hoge kwaliteit voeding dan een zozo zogenaamd powerhouse.

• Acemath
Oh ja, ik zie steeds meer de opmerking verschijnen dat je tegenwoordig beter af met een pre-build pc, wegens de hoge prijzen en moeilijk te verkrijgen van GPU's? In hoeverre klopt dit?

• martyw
Acemath schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:36:
Oh ja, ik zie steeds meer de opmerking verschijnen dat je tegenwoordig beter af met een pre-build pc, wegens de hoge prijzen en moeilijk te verkrijgen van GPU's? In hoeverre klopt dit?
Dat klopt, zie bijvoorbeeld https://tweakers.net/revi...-ook-prijsstijgingen.html. Maar ook pre-builts worden steeds duurder, voor een systeem met een laatste generatie Intel of AMD hexcore CPU, een RTX 3070, 16GB RAM en een 1TB SSD wordt zeer ruim 2000 euro gevraagd.

• Acemath
@martyw

Maar als ik zelf een systeem samenstel met een, 3070, zit ik daar ook ruim over. De laatste build die ik heb geprobeerd, zat ik aan 2500 euro. Wel met 2x4TB HDD, 1x 2TB SSD, en 32GB geheugen. En kostte de case 250 euro. Ik weet dat ik ruim kan besparen op de case, maar als je van een beest als de Obsidian 800D komt, wil je eigenlijk geen toegiften doen :D

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Acemath schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:09:
Systeemupdate voor de volgende 4-5 jaar.
Voor gaming is dit wat onrealistisch, zeker als dit voor 4k bedoeld is(je specificeert dit niet voor gaming)
De chip tekorten gaan volgens Intel, Nvidia etc nog jaar(en) duren voordat het weer normaal is, en dan moeten de prijzen ook nog zakken, dus voor +-1500 een 4k game systeem voor de volgende 4+ jaar is niet te doen.

Het best wat je inderdaad kan doen is heel veel geluk hebben of een goeie pre build zoeken.
Een goeie pre build kan zijn deze van msi: https://www.bol.com/nl/p/...paign=CPS&utm_content=pdl komt met een 3060 ti(die gaat op dit moment al voor €800+!), 10400f en 16gb ram(desnoods stop je hier nog 16bij, volgens msi makkelijk te upgraden)
Voor zowel 4k als 1440p zal de i5 prima zijn, de videokaart gaat hier de bottleneck zijn. Ja je kan wat extra performance halen is sommige games met een wat betere processor maar dit zal prima zijn.

Voor jouw budget is er de komende maanden(of misschien jaar>) niet wat beters(of zoals ik zeg moet je al veel geluk hebben)
Eventueel kan je nog je oude pc verkopen en dit als extra budget gebruiken voor bijvoorbeeld een pre build met een 3070 en een wat betere processor zoals een van dezen.
pricewatch: Lenovo Legion T5 26AMR5 (90RC0061MH)
pricewatch: HP OMEN 25L Desktop GT12-0485nd
pricewatch: Lenovo Legion T5 28IMB05 (90NC00KYMH)

• Acemath
@Fusi0nking

Bedankt voor je reply.

Maar even ter verduidelijking : Die 4-5 jaar was standaard de tijd die ik gebruik vooraleer ik van build switch. Mijn vorige build heeft het 7jaar volgehouden, maar daar zat wel een 8800 Ultra in. Ik speel ook niet echt de laatste games, of er moet een game uitkomen die me van mijn sokken blaast. En 4K gamen zou in principe met mijn 1070 graka ook moeten kunnen lukken.

Mijn recentste game is Cyberpunk2077; maar daar heb ik me laten leiden door de hype, dus ik denk dat ik het in totaal misschien 10 u heb gespeeld.

Game die ik wel regelmatig speel is ESO , en daar begin ik te merken dat mijn huidige build het op drukke plekken moeilijk heeft.

Aan de andere kant: Ik ben 50j, voor hetzelfde geld ben ik het binnen dit en 2 jaar beu, het hele gamen.

Ik sta op dit moment een beetje huiverig tegenover pre-build systemen vooral omwille van het feit dat er altijd is gezegd geweest, dat uitbreiding hierin moeilijk zou zijn, en dat de fabrikanten hier zelf voor verantwoordelijk zouden zijn/

En trouwens: De 1500 euro die ik heb vermeld; was dus effectief zonder graka. Ik kan me niet voorstellen dat je hier niets iets degelijks mee kunt samenstellen?

• martyw
Acemath schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:35:
@martyw

Maar als ik zelf een systeem samenstel met een, 3070, zit ik daar ook ruim over. De laatste build die ik heb geprobeerd, zat ik aan 2500 euro. Wel met 2x4TB HDD, 1x 2TB SSD, en 32GB geheugen. En kostte de case 250 euro. Ik weet dat ik ruim kan besparen op de case, maar als je van een beest als de Obsidian 800D komt, wil je eigenlijk geen toegiften doen :D
Dan zou ik eens kijken naar in eigen huis gebouwde builts van leveranciers als Azerty, Paradigit, Alternate en andere - daar worden componenten wel eens gespecificeerd

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Excuus, daar heb ik over heen gelezen.
Zonder videokaart is daar zeker wel wat voor samen te stellen.
Voor ESO is single core performance vooral belangrijk, een 11700 zal een goeie optie zijn.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI€ 159,90€ 159,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/32€ 183,15€ 183,15
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 123,45€ 123,45
Totaal€ 872,40
En 4K gamen zou in principe met mijn 1070 graka ook moeten kunnen lukken.
Ik denk wel helaas dat de lagere performance daar wel door komt. De 1070 is geen 4k gaming kaart, ik denk ook niet dat je als je de rest upgrade je een hele vooruitgang zal zien.
Vanaf een 2070 super/2080 is het pas echt een 4k gaming kaart te noemen.
Ook voor wat ‘oudere’ games ligt het 9/10 wel bij de videokaart.
Ik denk persoonlijk dat als je de videokaart veranderd je de rest nog een tijd niet hoeft te upgraden, de winst ligt wel het meest bij de videokaart.
Maar invb met de bsod’s is dit lastig te zeggen. Weet je toevalig welke bsod’s je krijgt? Veel van deze kan ook te maken hebben met software en corrupte files

[ Voor 6% gewijzigd door Fusi0nking op 11-05-2021 15:38 ]

Pagina: 1