[BTW] aankoop nieuw, inruil oud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij twee fotozaken heb ik een offerte laten opmaken voor aanschaf van een cameralens.

In beide gevallen heb ik gevraagd om een prijsopgaaf van een in te ruilen cameralens. Ik ben particulier!

Mij viel achteraf net op dat de ene zaak BTW heft over de in te ruilen lens, en de andere zaak dit niet doet (0%)

Waarom zou de ene geen BTW rekenen, omdat hij mogelijk de lens zwart gaat verkopen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-10 20:28
Verkoop je de lens zakelijk of verkoop je die als particulier? Inruilen = Verkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:53
https://www.volkskrant.nl...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Hij moet BTW betalen over zijn winst. En hij zal uiteraard BTW over de nieuwe lens moeten afdragen.

Op het juiste moment stoppen met het laden van de pagina omzeil je de paywall

[ Voor 14% gewijzigd door loki504 op 10-05-2021 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
makkelijkere URL : https://archive.is/2ee4T
De belastingdienst heeft een voorbeeldje voor marge-goederen

[ Voor 6% gewijzigd door bvdbos op 10-05-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Over een tweedehands lens is toch al btw betaald bij de aanschaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ja dat begrijp ik dus ook niet, en wat als je als klant mijn lens van de winkel koopt, dan is er drie keer btw betaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Beide zijn per saldo (mits hij marge regeling correct toepast) gewoon goed, of je nu over inkoop en verkoop BTW heft, of je doet marge regeling, je (als winkel) betaald enkel per saldo over je winst.

Als hij inkoopt voor 100 euro (+21) en vervolgens verkoopt voor 200 (+42), heeft hij vooraftrek van 21, afdracht 42, per saldo 21 euro (ergo, 21 over zijn 100 euro winst).

Maar doet hij marge regeling, koopt hij in voor 100 (marge) en verkoopt voor 200 (marge), afdracht over winst: 21 euro.

Marge regeling lijkt per saldo goedkoper, maar ook daar is het gewoon 'per saldo', de originele verkoper krijgt bij marge regeling minder terug, de nieuwe koper betaald minder. Maar andersom bij btw, de verkoper krijgt meer terug, de koper betaald meer, per saldo hetzelfde verhaal, belastingdienst krijgt z'n centjes :P

[ Voor 23% gewijzigd door SinergyX op 10-05-2021 23:28 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
@SinergyX Dat klopt wel volgens mij voor de verkoper. Maar vanuit het oogpunt van een particuliere koper zit er wel verschil in toch? Tenminste, voor zover ik die pagina van de belastingdienst goed begrijp. Die heeft een nadeel bij toepassing van de gewone BTW-regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 08:18
Ik denk dat het meeste hier wel wordt uitgelegd: http://www.cc2day.nl/betaal-btw-tweedehands-goederen/
Pagina: 1