[Nextcloud] Synchronisatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 22:07
Ik wil graag mijn Nextcloud op een raspberry pi koppelen aan mijn synology nas zodat ik alles wat ik upload via de Nexcloud app ook in de nas komt via NFS

Ik kwam erachter dat mijn datafiles voor een aangemaakte gebruiker staan op
/var/nextcloud/data/*gebruikersnaam/files
en wanneer ik in linux deze directory bekijk staan hier inderdaad de bestanden uit nextcloud van deze gebruiker.

Ik wil deze map koppelen aan de nas met
mount -t nfs 192.168.178.37:/volume1/homes/*gebruiker /var/nextcloud/data/*gebruiker/files
*gebruiker staat uiteraard de gebruikersnaam

En opzich geeft dit commando geen error. Ik ga er dan vanuit dat in de map files van deze gebruiker de bestanden worden weergegeven die in de betreffende map staan op de NAS waaraan hij gekoppeld is. Ik heb /homes/ toegang gegeven tot nfs met het IP adres van de raspberry pi.

Zowel het aanmaken op de nas toont niks in nextcloud en het aanmaken in nextcloud niks op de nas

Ik zou me kunnen voorstellen dat ik nog een gebruiker moet aanmaken op de NAS en de username/login daarvan ergens moet verwerken in het mount commando maar ik heb geen idee hoe.

Kan iemand zien wat ik hier precies fout doe? Dit is de laatste stap om het werkende de krijgen en het zou wel fijn zijn als dat ook lukt :)

[ Voor 4% gewijzigd door arjanvr op 10-05-2021 19:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Het eigenaardige is

Ik doe het commando met
mount -t nfs 192.168.178.37:/volume1/nextcloud /var/nextcloud/data/*gebruiker/files/test2

en dan werkt het wel.. waarom werkt de nextcloud map wel maar werkt de homes map niet? Ik heb overigens ook alleen de map homes gedaan zonder de gebruiker submap maar dit werkte ook niet?

Klein beetje vooruitgang maar ik wil graag de homes/usermap werkende krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het betreft nu denk ik meer “standaard Linux”, ik verplaats het daarom even van CSA naar NOS. :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Welke share heb je precies gedefinieerd op de nas? De niet-werkende is /volume1/homes/*gebruiker, maar de wel-werkende is /volume1/nextcloud?

Ik denk dat het wel een goed idee is om nfs heel even te laten zitten en de share met smb op te zetten. Dat is misschien wat intuitiever en makkelijker te beheren (dan heb je bijvoorbeeld wel te maken met gebruikersnaam en wachtwoord, wat bij nfs weer anders zit)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ik zal morgen naar smb kijken. Kan ik daarmee nextcloud en de NAS linken via raspberry pi om alles sync te houden?
Het viel me wel op dat de bestanden die ik via Linux ssh naar de NAS overzette en terug niet verschenen in de webinterface van nextcloud. Is daar een rede voor want de bestanden in de webinterface van een gebruiker zitten toch op var/nextcloud/data/*gebruiker/files/?

Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
arjanvr schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:55:
Ik zal morgen naar smb kijken. Kan ik daarmee nextcloud en de NAS linken via raspberry pi om alles sync te houden?
Het viel me wel op dat de bestanden die ik via Linux ssh naar de NAS overzette en terug niet verschenen in de webinterface van nextcloud. Is daar een rede voor want de bestanden in de webinterface van een gebruiker zitten toch op var/nextcloud/data/*gebruiker/files/?

Dank je
Ja, smb speelt dezelfde rol als nfs in jouw geval.
Ik durf eigenlijk niets te zeggen over de structuur van de synology. Als er files niet zouden zijn gekopieerd was je waarschijnlijk ergens wel tegen een foutmelding aangelopen, dus ergens matcht er iets niet met je verwachtingen. De vraag is dan even wat :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:58
arjanvr schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:55:
Dank je
Bestanden die je in de Nextcloudmap zet, worden niet standaard opgenomen in de database van nextcloud. Dit gebeurd alleen via de Nextcloud app, via de Nextcloud webinterface, of via webdav.
Als je bestanden toevoegt via bestandmanager, of terminal / ssh, dan zie je ze dus niet in Nextcloud. Om die bestanden toe te voegen in de database moet je Nextcloud om bestanden laten scannen.
code:
1
sudo -u www-data php occ files:scan --all

www-data is de gebruiker van mijn webserver (Ubuntu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Bedankt, daar zal ik ook naar kijken. Ik kwam erachter dat via een omweg nextcloud ook direct op de NAS te installeren is. In de tutorial zegt men dat je php5.6, phpmyadmin en mariaDB moet installeren. Php is 7.3 geworden want dat was vereist (het zal een oude tutorial geweest zijn) en phpmyadmin staat er ook op. Ik heb MariaDB 10 geinstalleerd want ik had de keuze 5 of 10.

Nu, na het installeren van een aantal php modules zie ik nog steeds 1 error.

Geen database drivers (sqlite, mysql of postgres) geïnstalleerd.
PHP modules zijn geïnstalleerd, maar ze worden nog steeds als ontbrekend aangegeven?
Vraag je beheerder de webserver opnieuw te starten.

Ik kan mysql, mysql en postgres niet vinden maar mariaDB zou voldoende moeten zijn.. Enig idee hoe ik dit nog kan regelen en is het uberhaut verstandig om nextcloud direct op de nas te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ok het is eigenlijk dan opgelost wanneer ik dit command geef

sudo -u www-data php /var/www/nextcloud/occ files:scan --all want dan voegt hij bestanden toe en dat gaat 2 kanten op.

Nu moet ik wel iedere keer dat commando opgeven.. is het dan handig om daar een cronjob van te maken zodat hij dat iedere x aantal seconden dat doet of desnoods iedere minuut of is daar een betere oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
En daarna nog configureren dat wanneer mijn vrouw vanuit haar pc/telefoon iets upload dat het in haar map komt, en bij mij in mijn map.. maar dat moet vast mogelijk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:58
arjanvr schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:52:
Ok het is eigenlijk dan opgelost wanneer ik dit command geef

sudo -u www-data php /var/www/nextcloud/occ files:scan --all want dan voegt hij bestanden toe en dat gaat 2 kanten op.

Nu moet ik wel iedere keer dat commando opgeven.. is het dan handig om daar een cronjob van te maken zodat hij dat iedere x aantal seconden dat doet of desnoods iedere minuut of is daar een betere oplossing voor?
Wat dat betreft kun je dan beter verbinden met webdav. Als dat mogelijk is. Dan wordt het meteen in Nextcloud geplaatst.
Die occ files:scan kan wel even wat tijd nemen. Afhankelijk van het aantal bestanden. Plus eventueel mogelijke conflicten als er in de tussentijd een bestand aangepast wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door ahbart op 11-05-2021 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ik kom er echt even niet uit met webdav, zal wel mijn kennis zijn of wellicht ook het type synology maar ik wilde op mijn 413j dan direct op de nas nextcloud installeren. Dat lijkt me praktisch en ik heb volgens een tutorial Mariadb erop maar nextcloud blijft deze error geven.

Geen database drivers (sqlite, mysql of postgres) geïnstalleerd.

Is mijn nas niet geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
In een andere tutorial is het wel gelukt. Nu slaat hij de bestanden rechtstreeks op de nas op en kan ik de raspberry pi ergens ander voor gebruiken

Ik moet alleen wel een wat sneller NAS nemen denk ik :)

[ Voor 16% gewijzigd door arjanvr op 13-05-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Blijf ik nog een beetje met 1 vraag zitten.. Als ik iets upload of aanmaak op nextcloud dan komt dat netjes in de folder op de NAS, wat natuurlijk de bedoeling is.. maar als ik iets op de nas aanmaak (zoals bijvoorbeeld het terug zetten van alle bestanden die bij die gebruiker horen en eerst op onedrive stonden) dan zie ik die bestanden alleen op de nas en niet in het web account op

ipadres/nextcloud

Weet iemand wat hiervan de reden kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
arjanvr schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:53:
Blijf ik nog een beetje met 1 vraag zitten.. Als ik iets upload of aanmaak op nextcloud dan komt dat netjes in de folder op de NAS, wat natuurlijk de bedoeling is.. maar als ik iets op de nas aanmaak (zoals bijvoorbeeld het terug zetten van alle bestanden die bij die gebruiker horen en eerst op onedrive stonden) dan zie ik die bestanden alleen op de nas en niet in het web account op

ipadres/nextcloud

Weet iemand wat hiervan de reden kan zijn?
Ja want dat heeft @ahbart al gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Dus die oc scan een keer draaien als ik het handmatig hebt toegevoegd vanuit de SSH van de NAS.

Is het nuttig om een NAS te kopen met meer Ram want deze heeft maar 512mb of ga ik dat niet echt merken want dit gaat behoorlijk traag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ik wilde de oc scan een keer draaien om 1x te synchoniseren. Ik kreeg echter de melding dat ik PHP versie 5.6 gebruik en dat is niet toegestaan.

Ik zou dit sowieso naar 7.3 willen halen want 5.6 is aflopend. Ik kom er echter niet uit waar hij de php versie vandaan haalt.

-- gevonden

cd /bin
rm php
sudo cp /volume1/@appstore/PHP7.4/usr/local/bin/php74 /bin/php
php -v

[ Voor 50% gewijzigd door arjanvr op 14-05-2021 12:57 ]

Pagina: 1