Demo auto, maar wel 6000 goedkoper?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-07-2021
Hallo allemaal,

Op moment ben ik bezig met de aanschaf van een andere auto. Tijdens deze speurtocht ben ik uitgekomen op de nieuwe Seat Leon 1.0 FR. Inmiddels heb ik er twee gevonden welke qua kleur/uitrusting/model/type gelijk zijn, alleen de ene auto is een demo-auto en de andere auto is een nieuwe auto die in juli geleverd zal worden. Beide auto's zijn geheel naar mijn wens. Beide auto's komen van een andere dealer, waarbij de demoauto van een Seatdealer komt. Concreet de volgende verschillen:

1. Demo auto (2020)
11.000 KM mee gereden
nog 3.5 jaar fabrieksgarantie, auto komt uit augustus 2020 (garantie loopt door)
Inruil is 3000 euro geboden.
Auto kost 26.500 euro
Komt dus op een totaal uit van 23.500. .

2. Nieuwe auto (2021)
0 KM mee gereden vanzelfsprekend
4 jaar fabrieksgarantie
Inruil is 2250 euro geboden.
Auto kost 29.900 euro
Komt dus op een totaal uit van 27.650
Hier is geen korting meer af te krijgen.

Beide auto's zullen deels worden gefinancierd, onder de streep zal het dus ongeveer 4000 euro schelen. Vanzelfsprekend zal er bij de nieuwe auto van 29.900 meer worden geleend/gefinancierd dan bij (dezelfde) demo auto van 26.900.

Mijn vraag aan jullie:
1. Wat zouden jullie doen? De nieuwe auto voor 4000 euro meer óf die 4000 lekker in m'n zak steken en voor de demo auto gaan?

2. Wat zijn jullie ervaringen met demo auto's?

De demoauto liep prima m.i. en ook de banden zagen er prima uit. Remschijven heb ik niet naar gekeken. Het blijft alleen in m'n achterhoofd zitten dat het essentieel is hoe de auto is ingereden... De vraag is natuurlijk hoe dat gedaan is met zo'n proefrit auto waar veel mensen in gereden hebben. Ik ben van plan om de auto de komende jaren (als in jarenjaren) echt wel te blijven rijden.

Bedankt voor jullie input alvast! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Xearox op 10-05-2021 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat ruil je in?
Op de nieuwe auto mag normaal gezien je 8% - (als je flink wat opties aangevinkt hebt) 15% korting verwachten.

[ Voor 6% gewijzigd door Juup op 10-05-2021 18:46 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +68 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:15

MLLL

Palm Treo 650

Lenen voor een auto vind ik sowieso nooit een goed plan , maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
Juup schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:45:
Wat ruil je in?
Op de nieuwe auto mag je 8% - (als je flink wat opties aangevinkt hebt) 15% korting verwachten.
Een VW Polo 1.2 TDI.

De nieuwe auto kost eigenlijk rond de 32.000 euro waarbij er korting gegeven is tot de 29.900. De demoauto is gewoon aangeboden voor de 26.900. Hier moet ik een kanttekening bij maken dat de nieuwe auto al besteld is, niet door mij. De dealer heeft deze al besteld en adverteert hier mee, ik heb gereageerd op die advertentie. De auto is inmiddels besteld door de dealer en dus niet door mij/voor mij samengesteld.

[ Voor 25% gewijzigd door Xearox op 10-05-2021 18:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Juup schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:45:
Wat ruil je in?
Op de nieuwe auto mag normaal gezien je 8% - (als je flink wat opties aangevinkt hebt) 15% korting verwachten.
15 % korting? Dat kun je op je buik schrijven, zelfs die 8% is al hoog voor een b-segment auto

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:25
Moeilijk. Ik heb nog nooit een nieuwe auto gekocht. Maar als ik die wel zocht dan zou ik wel gewoon echt voor de 0km gaan denk ik.

Misschien laten mijn reken skills mij even in de steek maar volgens betaal je € 1,83 per dag extra als je de auto 6 jaar zou rijden. Als ik van plan zou zijn om lang te rijden dan zou ik dat bedrag er wel over hebben om een echt nieuwe auto te kopen i.p.v. een leenauto waar wellicht niet zuinig is mee omgegaan.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tja zoveel mensen zoveel meningen. Ook die nieuwe auto zal na een tijdje kilometers op de teller krijgen. Ik persoonlijk zou gewoon kijken of die auto er gewoon nieuw uitziet, geen gekke schades of krasjes die je zelf nooit zou maken heeft en dan mooi die 4000 euro pakken.

Voor 4000 euro kun je aardig wat onverwachte kosten dekken mocht het toch gebeuren en daarnaast heb je nog 7/8e deel van je garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Het aankoop verschil is 4.000 euro maar het kosten verschil is geen 4.000 euro natuurlijk. Het hangt er ook beetje vanaf hoe lang en hoeveel je ermee denkt te rijden.

Voor 4.000 euro meerprijs krijg je wel nieuwe bandjes en andere slijt onderdelen. Duurt langer voor je onderhoud nodig hebt. Langer garantie.

Ik denk niet dat het een of het ander perse heel veel scheelt qua prijs. Beide zijn gewoo realistisch geprijsd.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +58 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:01
Xearox schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:42:
Mijn vraag aan jullie:
1. Wat zouden jullie doen? De nieuwe auto voor 4000 euro meer óf die 4000 lekker in m'n zak steken en voor de demo auto gaan?
Geen van beide opties :P
Waarom zou je überhaupt een nieuwe auto kopen als je hiervoor geld moet gaan lenen? Sowieso is een nieuwe auto kopen echt geld weggooien, want auto's schrijven enorm af. ;w
Kijk dan naar een 2-3 jaar oude Seat Leon met bijv. 60K kilometers op te teller. Steek je het veelvoud in je zak.
Nog een reden waarom hij nieuw moet zijn?

Kijk voor de lol eens bij carnext:
https://www.carnext.com/n...seat/leon/vssj-r021-2u88/

Voor rond de 15K heb je enorm gave auto's. Dat is gewoon de helft van die nieuwe optie!
VidaR-9 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:03:
[...]
Snap je punt. Maar dat is wel t vorige model i.p.v. het nieuwe model.
Als je net al je bitcoins heb verkocht en geld niet zoveel uitmaakt begrijp ik dat, maar als je geld moet lenen moet je misschien dat voor lief nemen.
In 3 jaar ga je gewoon bij een nieuwe auto, al snel 5K per jaar betalen aan afschrijving. Dat is gewoon enorm veel geld.

[ Voor 34% gewijzigd door chrisborst op 10-05-2021 19:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:29
Ik zou voor de demo gaan (eerder nog voor 3 jaar oude, maar dat ter zijde).

Van een andere dealer die ik ken:
Demo auto's worden bij de dealer verkocht als de dealer marge +/- 8% er af is. Dan zit er nog wel fabriek marge op, maar daar heeft de dealer niets aan.

8% van 29.900 (de nieuwe) is een 3200,- dus dat klopt wel redelijk.

Je kan kijken of je er nog een 1000, - af kan krijgen, maar ik verwacht niet veel ruimte.

Demo auto is vaak door 1 van de verkopers als daily gebruikt en wordt ingezet voor proefritten.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
chrisborst schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:56:
[...]

Waarom zou je überhaupt een nieuwe auto kopen als je hiervoor geld moet gaan lenen? Sowieso is een nieuwe auto kopen echt geld weggooien, want auto's schrijven enorm af. ;w
Kijk dan naar een 2-3 jaar oude Seat Leon met bijv. 60K kilometers op te teller. Steek je het veelvoud in je zak.
Nog een reden waarom hij nieuw moet zijn?

Voor rond de 15K heb je enorm gave auto's. Dat is gewoon de helft van die nieuwe optie!
Snap je punt. Maar dat is wel t vorige model i.p.v. het nieuwe model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Toen ik voor dezelfde keus stond ben ik voor het demomodel gegaan. Bij mij scheelde het echter 22% op de aanschafprijs.

Vind de korting wel wat mager.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
Glashelder schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:06:
Toen ik voor dezelfde keus stond ben ik voor het demomodel gegaan. Bij mij scheelde het echter 22% op de aanschafprijs.

Vind de korting wel wat mager.
Welke korting bedoel je hier? De korting op nieuwe? Er is nog geen korting gegeven op het demomodel. Mocht het deze worden, dan ga ik sowieso nog in gesprek met de dealer om ook daar nog wat af te krijgen.
Cyriel85 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:01:
Ik zou voor de demo gaan (eerder nog voor 3 jaar oude, maar dat ter zijde).

Van een andere dealer die ik ken:
Demo auto's worden bij de dealer verkocht als de dealer marge +/- 8% er af is. Dan zit er nog wel fabriek marge op, maar daar heeft de dealer niets aan.

8% van 29.900 (de nieuwe) is een 3200,- dus dat klopt wel redelijk.

Je kan kijken of je er nog een 1000, - af kan krijgen, maar ik verwacht niet veel ruimte.

Demo auto is vaak door 1 van de verkopers als daily gebruikt en wordt ingezet voor proefritten.
Dit demomodel ook. Dit is inderdaad de auto van de dealer zelf geweest en ingezet voor proefritten. Ik weet alleen niet zo goed of ik dat als iets positiefs of als iets negatiefs moet interpreteren? Ik ga, mocht het deze keuze worden, sowieso nog in gesprek met de dealer om te kijken of hij nog wat met de prijs kan doen.

Zoals een aantal hier rekenen, de 4000 in je zak steken, dit is een dermate groot verschil, dat er nooit uitgehaald was, was ook een beetje mijn gedachte. Alleen het feit dat het een demo/proefritauto betreft maakt me enigszins wat twijfelachtig of ik daar prima op kan vertrouwen. Overigens heeft de auto helemaal geen gekke gebreken/schades/krasjes voor zover gezien.

[ Voor 11% gewijzigd door Xearox op 10-05-2021 19:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bedenk je ook even dat die demo van augustus 2020 is en 11k gereden heeft. Die zal ingezet zijn als leenauto voor reparaties. Lees: huurauto. Ook ongetwijfeld voor proefritjes, maar gezien de lockdown die er tussen november en april tussen zat, minimaal.
Sowieso, de hoeveelheid km die dat ding heeft gemaakt is vergelijkbaar met een leasebak. Als ze er dan maar 6k af doen vind ik dat weinig. Haal voor de gein het kenteken eens door de anwb koerslijst, dat geeft wel een leuke indicatie denk ik. Er is ook gezien het gebruik ongetwijfeld meer dan 6k op die bak afgeschreven.

Dat, plus het gevoel van onzekerheid van gebruik en de slijtage tov een nieuwe: ik zou lekker voor die nieuwe gaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
The Eagle schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:48:
Bedenk je ook even dat die demo van augustus 2020 is en 11k gereden heeft. Die zal ingezet zijn als leenauto voor reparaties. Lees: huurauto. Ook ongetwijfeld voor proefritjes, maar gezien de lockdown die er tussen november en april tussen zat, minimaal.
Sowieso, de hoeveelheid km die dat ding heeft gemaakt is vergelijkbaar met een leasebak. Als ze er dan maar 6k af doen vind ik dat weinig. Haal voor de gein het kenteken eens door de anwb koerslijst, dat geeft wel een leuke indicatie denk ik. Er is ook gezien het gebruik ongetwijfeld meer dan 6k op die bak afgeschreven.

Dat, plus het gevoel van onzekerheid van gebruik en de slijtage tov een nieuwe: ik zou lekker voor die nieuwe gaan.
De dealer heeft de auto in privégebruik, voor zover ik weet is de auto geen leenauto geweest. Ik zal inderdaad de ANWB er ook eens bij pakken! Even gedaan obv 12k KM op de teller:

Situatie bij het kopen van een auto
Verkoopprijs, door Bovag autobedrijf met garantie
€ 27.450
Verkoop door merkdealer met garantie
€ 28.750
Inkoop- of inruilprijs (aankoop door het autobedrijf)
€ 25.000
Aan / verkoop tussen particulieren
€ 25.400
Overige situaties
Meeneemprijs
€ 27.050
Veilingprijs
€ 22.950

[ Voor 15% gewijzigd door Xearox op 10-05-2021 19:55 ]

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:37
Die auto heeft 11k gelopen, dat is niks. Dan zie ik mensen het hier hebben over slijtage en onzekerheid. _O-

Gewoon nog wat extra korting scoren en voor de demo gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door NotSoSteady op 10-05-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
Ik heb mijn openingspost ter verduidelijking aangepast:

1. Demo auto (2020)
11.000 KM mee gereden
nog 3.5 jaar fabrieksgarantie, auto komt uit augustus 2020 (garantie loopt door)
Auto kost 26.500 euro
Komt dus op een totaal uit van 23.500.

2. Nieuwe auto (2021)
4 jaar fabrieksgarantie
Auto kost 29.900 euro
Komt dus op een totaal uit van 27650
Hier is geen extra korting meer af te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Xearox op 10-05-2021 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-06 10:43
Xearox schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:02:

1. Demo auto (2020)
11.000 KM mee gereden
Auto kost 26.500 euro
Hierbij probeer ik er nog wat extra korting af te krijgen..

2. Nieuwe auto (2021)
4 jaar fabrieksgarantie
Auto kost 29.900 euro
Pas in dit geval dan even je start post aan. Anders lezen mensen de bijgewerkte bedragen pas bij deze post.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:20

Blokker_1999

Full steam ahead

chrisborst schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:56:
[...]

Waarom moeten mensen toch altijd oordelen over wat een ander wel of niet met zijn/haar geld moet doen? Ik zeg toch ook tegen niemand dat ze dit jaar toch geen duizenden euro aan een vakantie moeten geven want na 3 weken is het geld op en sta je ook weer gewoon aan je eigen voordeur met alle stress van elke dag. Oordeel niet over wat een ander met zijn bezit doet, maar wees constructief en help mee de beslissing vormgeven door de vraag te beantwoorden, danwel een valabel alternatief aan te dragen.

Wagens die allemaal uit de lease komen. Geen garantie meer want daarvoor zijn ze te oud en waar de vorige eigenaar nooit echt zuinig mee heeft gereden want de lease dekt alle kosten, inclusief brandstof. Al bijna even erg als een huurwagen en bij die laatste hebben ze in de VS een leuke uitdrukking: don't be gentle, it's a rental.

Wat de vraag van @Xearox betreft

Als ik het goed begrijp is de wagen met 0km ook reeds door de dealer besteld en betreft dat dus in de basis een wagen uit voorraad waarbij jij geen keuze hebt over eventuele opties of kleur, dealeropties daargelaten. Persoonlijk zou ik in dat geval die 4000 in eigen zak steken en de demowagen nemen. Mijn huidige wagen is ook een demo en heb daar toch ook een €6k korting op gehad. Mijn vorige was ook een voorraadwagen die nog gefabriceerd moest worden en nog op de boot moest geladen worden (jaja, voorraad noemen ze dat), heb me die achteraf beklaagd vanwege zowel de kleur als de motor.

Ik vind het wel opmerkelijk dat op de voorraadwagen geen korting meer mogelijk zou zijn. Je kan hem evenwel wel vragen om de overnameprijs van de huidige wagen te verhogen. Dat is iets waar hij wel zelf over mag beslissen. Dat is het punt waarbij ik het bij mijn huidige wagen hard op heb gespeeld. Het kan niet zijn dat de overnamewaarde afhangt van de wagen die je koopt. Wat je daar dus ziet is gewoon de verkoper die zijn marge verplaatst.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Xearox schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:19:
[...]

Welke korting bedoel je hier? De korting op nieuwe? Er is nog geen korting gegeven op het demomodel. Mocht het deze worden, dan ga ik sowieso nog in gesprek met de dealer om ook daar nog wat af te krijgen.
Korting op de demoauto. Een auto van een jaar oud en 11k km op de teller: dan verwacht ik een hogere waardedaling dan die 4k :)

Als je nagaat dat ik een demo auto van 18k voor 12k meenam :) (betaalde 9k, inruil was 3k). Die was 9 maanden oud en had 13/14k op de teller.

dat was overigens een 108 PureTech: wel een beetje een nichemarkt wellicht

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 10-05-2021 20:13 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
Blokker_1999 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:06:
[...]

Waarom moeten mensen toch altijd oordelen over wat een ander wel of niet met zijn/haar geld moet doen? Ik zeg toch ook tegen niemand dat ze dit jaar toch geen duizenden euro aan een vakantie moeten geven want na 3 weken is het geld op en sta je ook weer gewoon aan je eigen voordeur met alle stress van elke dag. Oordeel niet over wat een ander met zijn bezit doet, maar wees constructief en help mee de beslissing vormgeven door de vraag te beantwoorden, danwel een valabel alternatief aan te dragen.

[...]

Wagens die allemaal uit de lease komen. Geen garantie meer want daarvoor zijn ze te oud en waar de vorige eigenaar nooit echt zuinig mee heeft gereden want de lease dekt alle kosten, inclusief brandstof. Al bijna even erg als een huurwagen en bij die laatste hebben ze in de VS een leuke uitdrukking: don't be gentle, it's a rental.

Wat de vraag van @Xearox betreft

Als ik het goed begrijp is de wagen met 0km ook reeds door de dealer besteld en betreft dat dus in de basis een wagen uit voorraad waarbij jij geen keuze hebt over eventuele opties of kleur, dealeropties daargelaten. Persoonlijk zou ik in dat geval die 4000 in eigen zak steken en de demowagen nemen. Mijn huidige wagen is ook een demo en heb daar toch ook een €6k korting op gehad. Mijn vorige was ook een voorraadwagen die nog gefabriceerd moest worden en nog op de boot moest geladen worden (jaja, voorraad noemen ze dat), heb me die achteraf beklaagd vanwege zowel de kleur als de motor.

Ik vind het wel opmerkelijk dat op de voorraadwagen geen korting meer mogelijk zou zijn. Je kan hem evenwel wel vragen om de overnameprijs van de huidige wagen te verhogen. Dat is iets waar hij wel zelf over mag beslissen. Dat is het punt waarbij ik het bij mijn huidige wagen hard op heb gespeeld. Het kan niet zijn dat de overnamewaarde afhangt van de wagen die je koopt. Wat je daar dus ziet is gewoon de verkoper die zijn marge verplaatst.
Bedankt voor je reactie! :Y

Beide auto's zijn geheel naar mijn wens wat betreft kleur, uitrusting, motor etc. Ze zijn dan ook werkelijk identiek aan elkaar. Ik heb het gevraagd aan de verkoper van de voorraad auto of dat hij nog wat kon betekenen, het antwoord wat ik direct kreeg was 'Ik kan je wel korting geven, maar dan gaat dat ten koste van je inruil, onder de streep komt het op hetzelfde neer'. Ik had nou niet de indruk dat daar ook maar enige onderhandelingsruimte was.

De 'onderhandeling' bij de dealer van de 'nieuwe' auto zit op slot zoals ik al zei, hier lijkt geen ruimte te zijn.

@Glashelder hier sluit jouw reactie ook enigszins op aan. Ik moet nog kijken wat er mogelijk is met de demoauto.

[ Voor 16% gewijzigd door Xearox op 10-05-2021 21:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Twee verschillende dealers dus. Goed om te weten. In zou kijken of er van die demo nog wat af kan. De voorraad auto lijkt me heel redelijk geprijsd qua korting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:50
Zou wat extra korting scoren en voor de demo gaan. Die is nog zo goed als nieuw 👍

Zou me ook geen zorgen maken over hoe deze auto is gereden in die 11.000 km. Niet iedereen heeft gti ambities of rijdt met koude motor en 4000rpm de straat uit. De meeste mensen zullen 1 of 2x in die auto gereden hebben, waarschijnlijk voorzichtig omdat deze niet van hen is.

Gewoon een check en goede poetsbeurt erbij nemen.

Wellicht dat je wat extra’s erbij kan regelen. Setje dakdragers, winterbanden, onderhoudspakket, om maar wat te noemen.

Ikzelf heb 2 demo’s gekocht. De eeeste was toevallig ook een SEAT, een Ibiza st bij a-point. Nooit gedonder mee gehad en prima service. Had er zelf toentertijd nog een geïntegreerd navigatiesysteem twv 1400 euro bij onderhandeld.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Laatst online: 18:51
Heb je ook het verschil in restwaarde bekeken? Scheelt toch een jaargang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Rene schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:26:
Zou wat extra korting scoren en voor de demo gaan. Die is nog zo goed als nieuw 👍

Zou me ook geen zorgen maken over hoe deze auto is gereden in die 11.000 km. Niet iedereen heeft gti ambities of rijdt met koude motor en 4000rpm de straat uit. De meeste mensen zullen 1 of 2x in die auto gereden hebben, waarschijnlijk voorzichtig omdat deze niet van hen is.

Gewoon een check en goede poetsbeurt erbij nemen.

Wellicht dat je wat extra’s erbij kan regelen. Setje dakdragers, winterbanden, onderhoudspakket, om maar wat te noemen.

Ikzelf heb 2 demo’s gekocht. De eeeste was toevallig ook een SEAT, een Ibiza st bij a-point. Nooit gedonder mee gehad en prima service. Had er zelf toentertijd nog een geïntegreerd navigatiesysteem twv 1400 euro bij onderhandeld.
En zelfs al is die auto in die 11.000km iedere keer koud gestart, en gelijk naar de snelweg gedirigeerd. Waar hebben we het over? 11.000 kilometers is toch geen drol. De korting is mager, maar als je moet kiezen tussen "nieuw" en "bijna nieuw" voor 4K, dan zou ik die 4K als snel verdiend beschouwen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:29
Xearox schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:13:
Dus hoe de ander het voor elkaar kreeg van 32k naar 29.9k te gaan was bijzonder te noemen.
Op een auto zit verschillende marge. De fabriek maakt 10-15% winst, het merk zelf maakt winst en de dealer maakt winst.

De dealer heeft bijvoorbeeld normaal een 8% marge. De fabriek kan ook marge weggegeven, wat je nu in corona tijd ziet gebeuren.
Zeker de automerken die massa pushen, blijven produceren. De dealers kunnen dan meer korting vanuit de fabriek krijgen.

Daardoor kunnen ze nu die voorraad auto's dus goedkoper aanbieden. Vaak is dit ook met een verplichte afname hoeveelheid van de dealer bij de fabriek. Vandaar dat er regelmatig voorraad acties met goedkopere auto's zijn.

Het kan dus ook prima, dat de dealer die 29900 voor de nieuwe vraagt wel winst maakt, maar die 4 k minder voor de gebruikte vraagt dit niet of nauwelijks doet..

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27

Yucon

*broem*

Hoe lang ga je hem houden? Als dat relatief kort is (< 5 jaar) ga je pakweg de helft ervan weer inleveren bij inruil.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• chrisborst
[...]
[...]
Er wordt toch bijna letterlijk gevraagd, ik wil het volgende doen met mijn geld, wat vinden jullie verstandig? Helemaal omdat het gaat over een stukje afschrijving bij een demo auto.
Dan mag ik toch gewoon mijn mening geven dat er wellicht een andere keuze is omtrent een auto kopen wellicht verstandiger is? De stap van een demo auto (1 jaar oud + 11K aan kilometers, dus niet meer nieuw) naar een jong gebruikte auto (2/3 jaar + 60K) is dan niet heel erg gek om dat aan te dragen.
Verder kom ik concreet met een alternatief wat financieel gewoon een slimmere keuze is.
Als TS vervolgens gewoon verteld dat hij graag in een nieuwe auto rijdt (en eventueel waarom, maar TS hoeft geen verantwoording aan ons af te leggen) is daarmee dan de kous af.

En gelukkig blijven er genoeg mensen in het fabeltje geloven dat een ex-leaseauto slecht is. Betekent minder kapers op de kust voor mijn volgende ex-lease auto :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:20

Blokker_1999

Full steam ahead

Nee, de vraag is welke van de twee zou je kiezen en jij komt direct af met een verhaal dat dat geld weggooien is. Dat is toch echt iets anders. En nu heb je het over een wagen van 2 a 3 jaar met 60k km op de teller maar de link die je geeft is toch echt een wagen van 4 jaar met 150k km op de teller, toch echt een groot verschil. Want 150k km is zo een afstand waarbij meestal grotere kosten om de hoek komen kijken zoals de koppeling of, als hij die heeft, een distributieriem. Bij dat soort van kilometerstanden moet je al echt beginnen nadenken over hoeveel kilometers je er zelf bij denkt te doen de volgende jaren en of je niet beter een onafhankelijke, goede keuring laat uitvoeren voor de aankoop.

En ik denk dat TS graag een nieuwe wagen wil rijden, waarom neem je anders de moeite om bij meerdere dealers op zoek te gaan naar dezelfde, (bijna) nieuwe wagen?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chrisborst
@Blokker_1999
Jou reactie is precies de reden waarom ik vroeg waarom TS persé een nieuwe auto wil hebben. Er zijn veel mensen die een nieuwe auto willen omdat ze bang zijn voor grotere kosten later. Vervolgens vergeten ze vrolijk dat je alleen al in het eerste jaar zomaar 4 a 5 duizend euro aan afschrijving kan hebben. Daarvan kan je wel 10x een distributieriem van laten vervangen. Er zijn ook genoeg verhalen van mensen die elke paar maanden bij de garage staan met hun nieuwe auto. Zeker bij nieuwe modellen zijn vaak de kinderziektes er nog niet uit. Tuurlijk wordt het de eerste periode onder de garantie vervangen, maar dat houdt ook op.
Maar wij zijn het duidelijk niet met elkaar eens, dat is prima.
Echter moet jij zeker ook wel weten dat je hier op GoT altijd er gratis ongevraagd advies bij krijgt. :P

@Xearox moet gewoon zelf doen wat hij goed vindt voelen, want vaak is het een gevoelskwestie. Als je blijkbaar echt een nieuwe auto wil, koop dan ook die auto met 0 KM op de teller. Verstand zegt de demo auto, dezelfde auto maar wel 4K goedkoper. Over zeg 10 jaar krijg je waarschijnlijk voor beide auto's evenveel als inruil, maar die 4K heb je dan aan het begin al bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

NotSoSteady schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:00:
Die auto heeft 11k gelopen, dat is niks. Dan zie ik mensen het hier hebben over slijtage en onzekerheid. _O-

Als ik 11k rijdt in een huur/test-auto, kunnen ze 'm afslepen, over het algemeen worden die toch lekker op het staartje getrapt.

Daarnaast, een 1.0 "FR", is dat zo'n opgefokte 3 cylinder?

Dit soort auto's schrijven keihard af, als je dan toch al geld leent, koop dan iets stabielers.
Dat geld moet je over een bepaalde periode terugbetalen, maar als de auto eerder stuk is; of je blijft zitten met een restschuld; betaal je eigenlijk voor niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Accretion schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:18:
[...]

Als ik 11k rijdt in een huur/test-auto, kunnen ze 'm afslepen, over het algemeen worden die toch lekker op het staartje getrapt.

Dit soort auto's schrijven keihard af, als je dan toch al geld leent, koop dan iets stabielers.
Dat geld moet je over een bepaalde periode terugbetalen, maar als de auto eerder stuk is; of je blijft zitten met een restschuld; betaal je eigenlijk voor niets.
Geen idee wat voor auto's jij gewend bent, of hoe jouw rijstijl eruit ziet, maar zelfs al "trap je hem op zijn staart", dan is 11K nog niets. Zelfs niet voor een "opgefokte" driecilinder. Er zijn genoeg Polo's/ 108jes etc op de weg die allemaal lease zijn, en de wagens langs de kant van de weg zijn meestal toch andere merken. Je krijgt ze echt niet zo makkelijk kapot (tenzij je heel idiote dingen gaat doen, maar dat zal bij een demowagen wel meevallen).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 36835

MLLL schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:46:
Lenen voor een auto vind ik sowieso nooit een goed plan , maar dat terzijde.
Want? Dit komt ook elke keer terug.

Als je een auto nodig hebt om op je werk te komen maar geen buffer die menig Tweaker in het "Grote Buffer Topic" op de plank hebt liggen is het prima om te lenen voor een auto.

Ja, een auto is een slechte investering, maar in het geval wat ik beschrijf dus niet. Zolang je het gewoon kan betalen doordat je überhaupt op je werk kunt komen is er weinig mis mee. Als je je maar bewust bent van een lening.

Als je een Audi RS6 wilt lenen omdat het stoer is, geef ik je gelijk :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-06 06:26
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:37:
[...]

Want? Dit komt ook elke keer terug.

Als je een auto nodig hebt om op je werk te komen maar geen buffer die menig Tweaker in het "Grote Buffer Topic" op de plank hebt liggen is het prima om te lenen voor een auto.

Ja, een auto is een slechte investering, maar in het geval wat ik beschrijf dus niet. Zolang je het gewoon kan betalen doordat je überhaupt op je werk kunt komen is er weinig mis mee. Als je je maar bewust bent van een lening.

Als je een Audi RS6 wilt lenen omdat het stoer is, geef ik je gelijk :P
Het komt terug omdat er geleend word voor een relatief dure auto. Als je een auto nodig hebt en zelf niet kan betalen is zoals jij zegt het een prima investering.

Maar om voor 20.000+ een nieuwe auto te kopen van geleend geld is wat anders. Er zijn zat prima auto's voor de helft te vinden als je tweedehands accepteert.

Nu moeten mensen van mij helemaal niets en mogen ze zelf weten wat ze met hun geld doen als ze graag wel een nieuwe willen. Maar met geleend geld kan je je afvragen of dat wel slim is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 12:08
Ik heb ooit een demo auto gekocht en dat was de slechtste auto die ik ooit heb gehad. Dat lag echter niet aan het feit dat het een demo auto was, maar dat de N43 motor van BMW waarschijnlijk één van de slechtst gemaakte ooit was van BMW.

De auto zelf had geen krasje en de 6k die er op de teller stond hebben me destijds 10k korting opgeleverd. Maar ja, ik kwam niets inruilen en het was 2009, niemand kocht autos op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Philip Ross schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:41:
[...]

Het komt terug omdat er geleend word voor een relatief dure auto. Als je een auto nodig hebt en zelf niet kan betalen is zoals jij zegt het een prima investering.

Maar om voor 20.000+ een nieuwe auto te kopen van geleend geld is wat anders. Er zijn zat prima auto's voor de helft te vinden als je tweedehands accepteert.

Nu moeten mensen van mij helemaal niets en mogen ze zelf weten wat ze met hun geld doen als ze graag wel een nieuwe willen. Maar met geleend geld kan je je afvragen of dat wel slim is.
Hangt er toch helemaal van af? Als jij een topfunctie hebt gekregen waar je 5k netto per maand gaat verdienen, en net een huis hebt gekocht waardoor je buffer/spaargeld is gezakt. Dan kan het nog steeds een prima keus zijn.

De opmerking "geld lenen voor een auto is een slecht idee" is te kort door de bocht. Ik ben het wel met je eens dat het vaker het geval is wat jij beschrijft, dan wat ik beschrijf :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-06 16:34
Ik rijd momenteel in een Honda Civic sport uit 2005 welke een demo auto is geweest en welke mijn ouders destijds overgekocht hebben.
Na heel wat jaren heb ik hem van hun overgekocht.
Inmiddels 260.000 kilometer op de teller en eigenlijk alleen het normale onderhoud en zaken die weleens kapot gaan. (Aircopomp, remmen, wiellager, banden, drukkgroep maakt nu ook iets geluid)
Denk dat hetzelfde aan de hand was geweest als er door iemand anders in gereden was.
Een demo auto hoeft dus geen probleem te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:55
[...]

Dat zegt meer over de persoon ............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Laatst online: 03-06 15:33
Ik zou voor de ''demo'' gaan echter voor een betere prijs en voorwaarden.

Zelf laatst een demo aangeschaft met 3300km, 3 maanden oud en 17,4% korting ;) garantie af factuurdatum.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:28

LankHoar

Langharig tuig

@Xearox je hebt het over "4.000 in je zak steken" maar dat is natuurlijk alleen in theorie. In de praktijk geef je gewoon een bepaald bedrag uit, en indien je niet voor dit demo model, noch voor deze nieuwe auto gaat, dan kun je nog veel meer "in je zak steken". Verder eens met eerdergezegde dat lenen voor een auto echt niet handig is, en financieel een domme keuze. Lenen kost geld, dus wil je echt geld "in je zak steken" dan kun je daar het beste van afzien ;)

Welk bedrag heb je klaar liggen om te kopen? Ik zou het daar op baseren. Heb je echt te weinig om een jonge auto te kopen? Ik ken je situatie niet, maar zou dan eerst zorgen dat je 3-6 maand aan leefgeld in buffer hebt, om vervolgens voor een auto te sparen. Tot die tijd in je huidige auto doorrijden. Dat is financieel het verstandigste.

Dan nog even over slijtage van een demo model vs nieuw vs een 2-3 jaar oude auto met meer kilometers: voor het prijsverschil bij aanschaf kun je heel wat banden en onderhoudsbeurtjes uitvoeren. Dat ga je er echt niet op besparen door een nieuwe auto te rijden. Een auto verliest gewoon de meeste waarde in de eerste 1-2 jaar (ik heb vorig jaar een anderhalf jaar oude Opel Astra gekocht voor 75% van de nieuwprijs, met maar 7K op de teller en nog garantie).

-EDIT- Hier staat het wel goed beschreven (voor US, echter zullen de principes gelijk zijn): https://www.ramseysolutio...rance/new-car-vs-used-car

[ Voor 5% gewijzigd door LankHoar op 11-05-2021 09:08 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06 17:17

Dit kan ik niet beamen. Heel veel mensen zijn gewoon zuinig op hun leaseauto. Ze rijden er vaak toch meerdere jaren in, krijgen doorbelastingen bij schade, onevenredige slijtage en onoordeelkundig gebruik.
Uiteraard zijn er ook een aantal tussen die zo'n auto helemaal afraggen, maar die gaan vaak naar de handel/buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:16

mb1

4K€ is gewoon het bedrag wat je het eerste jaar afschrift op zo'n auto gerekend over een bezit van een aantal jaar.
Ik wist het wel! Over een paar jaar is de 2020 auto gewoon een paar K€ minder waard en nu zit je al met extra onbekende factoren en een half jaar minder garantie..
Gewoon nog een paar dealers af gaan tot je een goede deal hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door mb1 op 11-05-2021 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-06 15:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Waarschijnlijk zal de afschrijving voor benzine auto's de komende jaren alleen maar harder gaan met de komst van EV's en het feit dat fossiel (zeker tot 2030) steeds verder in het verdomhoekje komt te liggen en dan moeten we maar hopen dat de benzineprijzen normaliseren en niet verder doorstijgen.

Wat dat betreft zou ik in deze overgangsperiode eerder opteren voor private lease waarmee je dat risico afdekt, als je een PL actiemodel weet te scoren is dat vaak goedkoper dan koop.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Xearox schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:02:

1. Demo auto (2020)
11.000 KM mee gereden
Auto kost 26.500 euro

2. Nieuwe auto (2021)
4 jaar fabrieksgarantie
Auto kost 29.900 euro
Eigenlijk krijg je bijna niets voor je Polo 1.2TDI(van welk jaar, km-stand)
Je kunt beter zelf deze auto verkopen, en de Demo zo kopen voor 23.5/24k

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:37
Hackus schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:24:
[...]

Eigenlijk krijg je bijna niets voor je Polo 1.2TDI(van welk jaar, km-stand)
Je kunt beter zelf deze auto verkopen, en de Demo zo kopen voor 23.5/24k
Die Polo zal ook wel 10 jaar oud zijn of meer, en diesels zijn helemaal 'out'. Waarde daarvan is wat de gek er voor geeft.

Ik zou voor de demo gaan, zeker als je wil lenen voor een auto.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
revolution-nl schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:17:
[...]

Waarschijnlijk zal de afschrijving voor benzine auto's de komende jaren alleen maar harder gaan met de komst van EV's en het feit dat fossiel (zeker tot 2030) steeds verder in het verdomhoekje komt te liggen en dan moeten we maar hopen dat de benzineprijzen normaliseren en niet verder doorstijgen.

Wat dat betreft zou ik in deze overgangsperiode eerder opteren voor private lease waarmee je dat risico afdekt, als je een PL actiemodel weet te scoren is dat vaak goedkoper dan koop.
Als dat al zo zou zijn, wat ik persoonlijk niet denk, zit die extra afschrijving net zo goed in de leaseprijs van private lease berekend.

Ik denk eerder dat jonge EV's als een malle gaan afschrijven omdat die techniek nog erg verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
mb1 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:12:
4K€ is gewoon het bedrag wat je het eerste jaar afschrift op zo'n auto gerekend over een bezit van een aantal jaar.
Ik wist het wel! Over een paar jaar is de 2020 auto gewoon een paar K€ minder waard en nu zit je al met extra onbekende factoren en een half jaar minder garantie..
Gewoon nog een paar dealers af gaan tot je een goede deal hebt.
Is maar net hoe lang je met zo'n auto wilt doen. Rijd je er 3 jaar mee dan is die auto bij inruil/verkoop ook gewoon 4K minder waard. Rijd je er 6-8 jaar mee zal er weinig verschil in zitten.
Verder, garantie... met een importeur die alles afschuift als slijtage of producteigenschap moet je je afvragen of dat halfjaar extra garantie 4K waard is.
Sowieso is die garantie afgelopen bij 100.000km overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:19
Waarom koop je geen EU-Reimport? Dan heb je voor een fractie van het geld een nieuwe.

https://www.eu-neuwagen.d..._value=preis&sort_dir=auf

Dit is maar een voorbeeld, met aanbiedingen tot 10K Km, maar je kunt ook voor hele nieuwe zoeken. Je moet dan zelf de BPM er nog bij rekenen (zie Autoweek.nl), maar dan nog scheelt het zeer aanzienlijk.

[ Voor 44% gewijzigd door SkiFan op 11-05-2021 09:56 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:29
Je hebt garantie dus lekker die demo auto nemen.

Overigens zou ik nooit geld lenen voor een auto, wat heb je zelf op de bank staan? Koop daar wat van (niet direct je hele spaarrekening plunderen natuurlijk).

En koop niet iets nieuws. Ik heb zelf een 6 jaar oude Seat Leon, die is van nieuwprijs 25k naar 8k gegaan in 6 jaar. Dat is 17.000 euro door de plee in 6 jaar.

Koop dus een jonge occassion met onderhoudsgeschiedenis en een km-stand van rond de ~120-150k kilometers.

[ Voor 81% gewijzigd door FastFred op 11-05-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:52
Ik heb hetzelfde gedaan. Minus de lening. Demo auto met flinke 'korting' gekocht, 6600 km op de teller en met nog bijna 4 jaar vw garantie.
Ik vond het een beter alternatief dan 4 jaar leasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:12
The Eagle schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:48:
Ik denk dat je daar te kort door de bocht gaat, ik denk dat auto's die gebruikt zijn voor proefritten juist meer kilometers hebben gedraaid tijdens de Corona sluiting die je noemt. Waar voorheen iedereen naar de dealer kwam om vervolgens een rondje van 20 kilometer te rijden is dit tijdens de sluiting veranderd in een situatie waarbij de auto voor de proefrit naar je huis kwam waarna er een rondje van 20 kilometer gereden werd. Die extra kilometers tikken aan, lang niet elke dealer zal de auto's op een ambulance zetten.

Maar ik moet wel zeggen dat ik zelfs met dat in gedachten 11k wel vrij veel vind voor een periode van zeg 9 maanden. Dan praat je over 11k/9 = 1200 km per maand. Dan zou er, uitgaande van 20 openingsdagen per maand, ongeveer 60 kilometer per dag aan proefritten gemaakt moeten zijn. Ik heb geen idee van hoeveel KM een gemiddelde rit is, hierboven had ik 20 km genomen en als ik dat aanhoudt dan heb je het over 3 proefritten per dag. Ik denk dat dat heel erg veel is, tenzij de auto zo speciaal en uniek is dat er maar een paar in Nederland bij de dealer staan. Aan het model te zien is dat niet het geval, maar ik kan mij natuurlijk vergissen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@FastFred Voor elke keuze is wat te zeggen. Ik ben ook wel genezen van dure auto's, ik koop gewoon iets goedkoops en zie wel waar het schip strandt. Die 4 jaar oude ex-lease met 116.000km was nml ook niet zonder problemen en de 6 jaar oude ex-lease-daarna-van-oude-mensen-geweest auto met 160.000km was ook alles behalve probleemloos.

Ik zou persoonlijk voor de demo auto gaan. Nieuwe auto's kunnen nml ook kinderziektes hebben. Heb je wel een nieuwe auto, maar rijd je het eerste halfjaar vaker in de leen-Mii dan dat je in je eigen auto zit. Dan heb je liever een demo van een halfjaar oud waar die ziektes al opgelost zijn of waarvan je weet dat ze er niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Xearox schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:42:
1. Demo auto (2020)
11.000 KM mee gereden
Auto kost 26.500 euro
Komt dus op een totaal uit van 23.500. .
Als de garantie 4 jaar is, dus 48 maanden, en je telt van augustus tot en met april dan heb je nog maar 39 maanden garantie. Er is geen 6 maanden garantie vanaf maar 50% meer: 9 maanden.

11k is veel voor 9 maanden, er zijn hordes mensen die dat bij regelmatig gebruik van hun auto dat per 12 maanden doen.

Dat gezegd hebbende, ik vind de demo auto een zeer slechte keuze in deze. Soms heb je het voordeel dat een demo auto volledig aangekleed is (want demo), maar ik begrijp dat er geen verschil in uitrusting zit dus dat is geen pre in deze.

Ik zou in jouw geval kiezen dus ofwel nieuw (en dus de hoofdprijs) of op zoek gaan naar een 3-4 jaar oude occasion waar wel een echt voordeel aan zit. Eventueel beter aangekleed, maar ik kan op basis van de informatie niet beoordelen hoe volledig de auto is die je nu voor ogen hebt. De demo auto is een slechte keuze en brengt geen voordelen, behalve een 2 maanden kortere levertijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31
Ik zou gaan voor niveautje ex-lease. Dus pakweg 4-5 jaar oud en 80-120k op de teller. Helemaal omdat je moet financieren (echt never-nooit-niet doen voor gebruiksvoorwerpen als een auto tenzij absoluut noodzakelijk) is dat veel beter te behappen.

Als ik kijk vanaf BJ2016 en wel dealer aangeboden ivm extra garanties/zekerheden; dealers verkopen op eigen naam (=reputatie) en met extra garantie (=zekerheden/kosten) alleen auto's die ze kennen en vertrouwen. Dus goed onderhouden door die dealer zelf bijvoorbeeld.

Dan ben je na inruil <10k out of pocket kwijt, heb je een leuke dikke aangeklede Leon die alsnog met gemak 5-10 jaar mee kan gaan. Sterker nog: voor het bedrag waarvoor je nu kijkt (en toekomstige inruil) kun je gewoon 2-3 auto's kopen, dus over elke paar jaar weer een 'nieuwe' 2e hands, en ben je alsnog goedkoper uit. O-) .

Als je echt per se 'nieuw' wilt, overweeg dan ook serieus andere auto's/merken en je totale maandlasten. Kia cee'd is zelfde straatje als de Leon, kwa maten en wat sportiever enzo, maar scheelt je zo paar duizend euro en dan doe je nog niet echt moeite.
Of dan kom je ook ineens uit bij private lease bijvoorbeeld, iets wat best interessant is als je toch over financieren praat; dan nemen ze ook gelijk onderhoud, verzekering en wegenbelasting over van je (Leon 380, Cee'd 330, om iets te noemen).

[ Voor 26% gewijzigd door Xanaroth op 11-05-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Een beetje dealer zorgt dat demo auto's een warme motor hebben voor ze meegegeven worden. Voorkomt een hoop problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 03-06 21:19

Freakie1NL

Grote Baas

MLLL schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:47:
[...]

15 % korting? Dat kun je op je buik schrijven, zelfs die 8% is al hoog voor een b-segment auto
Ware het niet dat een Leon een C segmenter is. ;)

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:43
Ik lees een paar keer de goedbedoelde tip om lekker tweedehands te kopen.

Het argument van jou om dat niet te doen is dat je dan 1 versie ouder moet rijden. Echter geef je ook aan dat je er jarenjaren in wil rijden. Kortom, je rijd straks ook in een oudere versie. Wellicht zelfs 2 versies oud, geen idee wat jarenjaren betekend en hoe vaak er facelifts komen.

Kun je dan toch niet beter een tweedehands auto kopen, en deze na een paar jaar inruilen? Dan rijd je altijd 1 versie ouder dan nieuw. Wellicht rijd je gemiddeld gezien over de hele periode een nieuwere auto dan als je nu een nieuwe koopt en hier lang mee wil doen. Wellicht hoef je dan ook niet te lenen.

Goedbedoelde tip, weet niet of je er zo al tegenaan gekeken hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Lucid_
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-05 20:10
Voor die 11% korting zonder overname auto zou ik het niet doen. Zeker niet als je geld moet lenen of als het een "pure" benzinewagen betreft. Er zijn betere deals mogelijk.
10000km is praktisch niks voor een moderne auto. Het is geen Ford Model T hé. :P
Het belangrijkste is dat er weinig beschadigingen aan zijn en het van een dealer is.

Eigen voorbeeldje:
Ik heb vorig jaar een 1.5 jaar oude Kia Niro PHEV uit 2018 gekocht van de garage met 5.5 jaar garantie te gaan met 23000km. Dat hield een full option variant met extra's zoals afneembare trekhaak. Nieuwprijs ~43000 euro.
Enige beschadiging? Krassen in de kofferbak. Prijs? 28900 euro. Dat was nog eens zonder overname of andere premies (in België geen premies op ecologische wagens & de andere auto was nog nodig).
Dat was voor een voormalige leasing wagen maar de korting was desondanks nog altijd meer dan 30%.
Ik heb wel 100% geleend aan een rentetarief van 0.75% voor 7 jaar, dat is ~€770 aan intresten.

Je moet wel goed stil staan bij het kopen van een wagen met lening. Ik deed het omdat ik zo ecologisch en veilig mogelijk op de baan wilde zijn als ik dagelijks 70km heen en weer ging rijden en mijn leven niet durf over te geven aan een Fiat Punto uit 2003 voor hetzelfde. Daarnaast moest ik gewoon een 2de wagen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:31
Niks mis met financieren idd wat mij betreft. Dat kan prima een weloverwogen keuze zijn. Dat bepaal je zelf.
Maar...
Als je financieert, steek je sowieso niks in je zak. Die is namelijk al "leeg".(heel zwart wit natuurlijk) Bij de demo auto weliswaar iets minder leeg, maar voller wordt je zak sowieso niet. In het beste geval minder leeg ;)
Wellicht dat je heel voordelig kan financieren... Maar dan nog.
Het gaat je hoe dan ook centen kosten. Het levert je niks op, behalve de auto natuurlijk. De nieuwe zal direct na uitrijden dealer net zoveel waard zijn (of nog minder) als de demo auto gok ik...
Nieuwe auto kopen? altijd +1.
Succes en sowieso veel plezier met je nieuwe wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 05-06 15:42
NotSoSteady schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:00:

Als het echt een demo is, en geen bedrijfsauto, mag je er vanuit gaan dat de auto veelvoudig gebruikt is voor abrupte noodstoppen, hard optrekken, en alles met een koude motor. Als je alle boekjes moet geloven is dat ontzettend slecht voor de motor. Je moet het zelf weten, maar ik zou toch wat voorzichtig zijn. 6000 euro is best acceptabel voor de kilometers, dus die nieuwe zou ik sowieso nooit doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-06 15:07
Zebby schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:08:
[...]

Als het echt een demo is, en geen bedrijfsauto, mag je er vanuit gaan dat de auto veelvoudig gebruikt is voor abrupte noodstoppen, hard optrekken, en alles met een koude motor. Als je alle boekjes moet geloven is dat ontzettend slecht voor de motor. Je moet het zelf weten, maar ik zou toch wat voorzichtig zijn. 6000 euro is best acceptabel voor de kilometers, dus die nieuwe zou ik sowieso nooit doen.
Waarom mag je hiervan uitgaan? Als ik een proefrit ga maken rijd ik ook gewoon normaal zoals ik zelf in mijn eigen auto zou rijden.

Dat gezegd hebbende.

Zelf heb ik ook een "demo" auto gekocht, al was deze maar 3 maanden oud en door 1 persoon van het bedrijf prive gereden. Auto had na 3 maanden 5100KM gereden. Dit scheelde mij 7000 euro, dus ik denk dat er nog wel wat meer rek in de 4000 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 05-06 15:42
Skoefel schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:17:
[...]

Waarom mag je hiervan uitgaan? Als ik een proefrit ga maken rijd ik ook gewoon normaal zoals ik zelf in mijn eigen auto zou rijden.

Dat gezegd hebbende.

Zelf heb ik ook een "demo" auto gekocht, al was deze maar 3 maanden oud en door 1 persoon van het bedrijf prive gereden. Auto had na 3 maanden 5100KM gereden. Dit scheelde mij 7000 euro, dus ik denk dat er nog wel wat meer rek in de 4000 zit.
Als ik een proefrit maak in een gebruikte auto doe ik zeker dat soort zaken, is goed om te controleren of hij bijvoorbeeld scheef trekt, of er rare bijgeluiden zijn et cetera. Het is geen zekerheid hoor, maar ik zou het toch echt meenemen in mijn overweging.

De korting is ook afhankelijk van de klasse zoals eerder aangekaart, op een SLS AMG krijg je iets meer euro dan op een Aygo zeg maar. Dat er meer rek in zit is zeker, als je zover durft te gaan in onderhandelen.
Langste adem wint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:46

Tomatoman

Fulltime prutser

Het prijsverschil tussen de gebruikte en de nieuwe auto is 15%. Dat kun je zien als 15% afschrijving/korting in 8 maanden en 11.000 km. Mijn gevoel zegt dat van de gebruikte auto nog wel € 1.000 af moet kunnen. Of anders probeer je de volgende onderhoudsbeurt inclusief materialen erbij te onderhandelen. Maar ook met de huidige prijs zou ik voor de gebruikte auto kiezen.

Ten aanzien van alle verhalen over slijtage en gebruik als huurauto: deze auto is nagenoeg nieuw! Slijtage is een non-issue.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jandeeg88
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-05 02:51
Persoonlijk zou ik nooit de nieuwe kopen. Zoals gezegd, na vertrek uit de showroom met een nieuwe auto heb je al 15% afgeschreven.

Daarnaast is de korting voor de demo (erg) mager. Zeker voor de 11k die al gereden is. Dat is best veel voor een demo, lijkt mij. Wellicht regelmatig voor woon-werk van één van de verkopers gebruikt? Daar hoeft niets mis mee te zijn, maar de meeste demo's hebben minder km's na een half jaar (lijkt mij).

Ik heb zelf voor een demo met 6k kilometer en 1 jaar oud op een soortgelijke nieuwprijs (35k) in eerste instantie 8k korting gekregen. Toen ik eenmaal belangstelling had getoond, werd ik regelmatig gebeld door de dealer.

Na een dikke maand nog een keer langs gegaan. Geprobeerd e.a. zo zakelijk mogelijk te benaderen (alternatieven, TCO, zekerheid, garantie; was zakelijke aanschaf), zo min mogelijk duidelijk gemaakt dat ik hem wel wilde. Na wat heen en weer bellen, nadenken etc werd het bod uiteindelijk 13k korting. En daarbij werd de garantie verlengd door de garage.

Garantieverlenging zou m.i. het minste moeten zijn wat jou garage zou moeten kunnen aanbieden. Kost ze (op korte termijn en waarschijnlijk ook op de lange) niets; geeft jou extra zekerheid.

In jou geval zou ik daarom onderhandelen met een 'budget' van 22 of 23k en de wens 'zekerheid'. En vervolgens verder zoeken als men hier niet op in gaat. De auto is volgende maand volgens de koerslijst/aan afschrijving minstens 500 euro minder waard. En de maand daarna 1000.

Een ex-lease met 100-150k op de teller (zeker als D-riem vernieuwd is), is ook een prima alternatief. Dan hoef je wellicht ook niet te lenen (vergeet niet dit alternatief te melden bij het onderhandelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 00:01
Als niemand meer een nieuwe koopt, zijn er ook geen 2dehandse meer beschikbaar. Zo kan je het ook zien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 02:18

M14

VidaR-9 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:54:
Het aankoop verschil is 4.000 euro maar het kosten verschil is geen 4.000 euro natuurlijk. Het hangt er ook beetje vanaf hoe lang en hoeveel je ermee denkt te rijden.

Voor 4.000 euro meerprijs krijg je wel nieuwe bandjes en andere slijt onderdelen. Duurt langer voor je onderhoud nodig hebt. Langer garantie.

Ik denk niet dat het een of het ander perse heel veel scheelt qua prijs. Beide zijn gewoo realistisch geprijsd.
Dat gaat dan om 11000km aan verschil in onderhoud ... Dat is echt niks.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 09:54
Als je een nieuwe auto gaat financieren moet je op zn minst de rentekosten over de financieringsperiode als korting wegpingelen. De rente is vaak vergelijkbaar met een doorlopend krediet, maar ook daar is ruimte, wat een verkoper je ook probeert wijs te maken (3 a 4% korting moet zeker lukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:16

mb1

M14 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 07:33:
[...]

Dat gaat dan om 11000km aan verschil in onderhoud ... Dat is echt niks.
Nee dat klopt en eerste beurtje van zo'n auto is rond de €300 na 30000 km.
Dat is dus slechts een €110 welke is toe te schrijven aan het onderhoud.
Echter de auto is een bouwjaar ouder dat verschil is zomaar €4000 als je hem na bijvoorbeeld drie jaar weer zou inruilen.
Zelfs als de ene van 31/12 is en de andere van 1/1 zul je hiermee geconfronteerd worden!

Niet voor niets dat leasemaatschappijen van oudsher de laatste maanden van het jaar heen auto's met lieten registreren, dat doet aan het eind van de gebruiksperiode namelijk zo'n zeer bij de restwaarde...
Allen de laatste jaren is daar veel van afgeweken bij de lage bijtelling autos, de wilde men (de berijder) graag nog een jaar eerder geregistreerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:55
Wellicht een tip als je voor de demo auto wilt gaan. Als hij korting op de wagen weigerd probeer dat dan in extra’s of op je inruil eruit te halen.
Ik heb vorig jaar een 11 maanden oude Audi A1 gekocht voor mijn vrouw met 13000km op de teller (geïmporteerd en was van een medewerker uit Ingolstad) en daar was wel een stuk meer af dan de 4k in jouw voorbeeld. Cataloguswaarde van 37k en gekocht voor 25k.
Je kan even kijken in de navigatie historie of daar adressen en ritten instaan om het verhaal van de verkoper mogelijk te verifiëren.

En daarnaast heb ik dan nog andere velgen geregeld en iets meer op de inruil.

Overigens heb ik eerst een prijs onderhandeld op de A1 en daarna pas de inruil aangekondigd :).

Met nog bijna 3,5 jaar garantie lijkt er weinig risico te zijn als je het mij vraagt. Helemaal als blijkt dat hij geen beschadigingen heeft, dat is dan een teken dat er toch redelijk netjes mee omgegaan is.

Ik heb ook in mijn zoektocht Audi A1’s gezien van 1 max 1,5 jaar oud waar de bekleding al stuk was of die gebruikt leken te zijn als verhuis wagen zoveel beschadigingen in de kofferbak etc.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 15-05-2021 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-06 10:23
Zo, 6 dagen en flink wat reacties, meningen en adviezen verder. Wat is het geworden TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Mensen moeten stoppen met het zeggen dat het geld verspilling is.

Is het geld verspilling? Ja maar wat anders moet je met je geld doen? Je huis afbetalen gaat lastig dus geniet gewoon van je geld zou ik zeggen.

Andere mensen verspillen hun geld aan vakanties,drank,fancy restaurantjes etc.

Je krijgt een moderne,luxe,zuinige & veilige auto. Plus je zal ieder ochtend met een glimlach wegrijden. Gewoon doen!

Ik zou in ieder geval voor de demo gaan want er is verder geen verschil tussen de 2020 en 2021 versie.
De 2021 zal zijn waarde niet echt meer vasthouden dan die van de 2020.
11 duizend op de teller is niks.

Ik zou wel voor de zekerheid door een ander garage laten testen indien je zelf niet teveel KM's maakt.

Enja lenen...als jij werk zekerheid hebt why not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:43
ThaddeusX schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:51:
Mensen moeten stoppen met het zeggen dat het geld verspilling is.

Is het geld verspilling? Ja maar wat anders moet je met je geld doen? Je huis afbetalen gaat lastig dus geniet gewoon van je geld zou ik zeggen.
(...)
Enja lenen...als jij werk zekerheid hebt why not.
Dat dikgemaakte gaat dus niet op hè, in het geval van lenen, is niet "je geld", is geld van de bank...
Ik ben niet principieel tegen lenen, heb zelf ook wat bijgeleend voor de auto, maar daar was het het verschil tussen een goed gebruikte of een goede gebruikte. Alles boven een goede gebruikte is wat mij betreft luxe, en dan heb ik toch wel enige reserve tegen lenen voor iets wat je niet per sé nodig hebt. (Een auto met voldoende ruimte, die je veilig en betrouwbaar naar je werk brengt is nodig, rest is luxe).

Of, als @Xearox toch nieuw wil en ruim en zeker voldoende inkomen heeft, en om de leendiscussie een positieve draai te geven: Dan zou ik eens gaan rekenen aan private-lease. Dat kan over de looptijd goedkoper zijn dan zelf nieuw kopen, en dan hoef je ook niet ineens het hele bedrag op te hoesten. En je hebt super veel zekerheid, als je een leasepakket neemt waarbij je zelf alleen brandstof hoeft te betalen. (En ja, dat is ietwat hypocriet van mij, want technisch ook lenen. Maar toch net ff anders...)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaddeusX
Wild Chocolate schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:37:
[...]

Dat dikgemaakte gaat dus niet op hè, in het geval van lenen, is niet "je geld", is geld van de bank...
Ik ben niet principieel tegen lenen, heb zelf ook wat bijgeleend voor de auto, maar daar was het het verschil tussen een goed gebruikte of een goede gebruikte. Alles boven een goede gebruikte is wat mij betreft luxe, en dan heb ik toch wel enige reserve tegen lenen voor iets wat je niet per sé nodig hebt. (Een auto met voldoende ruimte, die je veilig en betrouwbaar naar je werk brengt is nodig, rest is luxe).

Of, als @Xearox toch nieuw wil en ruim en zeker voldoende inkomen heeft, en om de leendiscussie een positieve draai te geven: Dan zou ik eens gaan rekenen aan private-lease. Dat kan over de looptijd goedkoper zijn dan zelf nieuw kopen, en dan hoef je ook niet ineens het hele bedrag op te hoesten. En je hebt super veel zekerheid, als je een leasepakket neemt waarbij je zelf alleen brandstof hoeft te betalen. (En ja, dat is ietwat hypocriet van mij, want technisch ook lenen. Maar toch net ff anders...)
Moeten mensen dan ook geen hypotheek nemen omdat ze het niet op de bank hebben?
Je kan moeilijk ff 20 of 30 duizend voor een jong occasion neerleggen. Maar als jij zekerheid hebt qua baan waarom niet? Ookal leen je dat geld. Uiteindelijk betaal je het toch terug.
Ik zou dit niet doen als ik geen baan zekerheid had. Dus ik snap je punt wel.

En private lease is VEEEEL duurder dan kopen. Plus de auto is niet van jou dus kan je het ook niet verkopen of van de contract af. Mits je werkloos raakt of je partner overlijdt (alleen bij gekeurde private lease contracten!).

Ik heb 2x private lease gehad (momenteel ook).
Volgende keer ga ik ook gewoon kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
ThaddeusX schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:51:
[...]

Moeten mensen dan ook geen hypotheek nemen omdat ze het niet op de bank hebben?
Je kan moeilijk ff 20 of 30 duizend voor een jong occasion neerleggen. Maar als jij zekerheid hebt qua baan waarom niet? Ookal leen je dat geld. Uiteindelijk betaal je het toch terug.
Ik zou dit niet doen als ik geen baan zekerheid had. Dus ik snap je punt wel.

En private lease is VEEEEL duurder dan kopen. Plus de auto is niet van jou dus kan je het ook niet verkopen of van de contract af. Mits je werkloos raakt of je partner overlijdt (alleen bij gekeurde private lease contracten!).

Ik heb 2x private lease gehad (momenteel ook).
Volgende keer ga ik ook gewoon kopen.
Is dat echt zo? De berekeningen van Consumentenbond en ANWB laten meestal net wat anders zien, als je alles meetelt. Leasemaatschappijen krijgen doorgaans hele scherpe deals op hun nieuwe auto's, waardoor afschrijving voor hun laag is.

Voor wat betreft hypotheek, ik zei al dat ik niet tegen lenen op zich ben. Maar ook daar geldt, dat je beter wat marge houdt, en je wat mij betreft beter niet stijf financiert om zo luxe mogelijk te leven.

[ Voor 9% gewijzigd door Wild Chocolate op 25-05-2021 14:00 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaddeusX
Wild Chocolate schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:57:
[...]

Is dat echt zo? De berekeningen van Consumentenbond en ANWB laten meestal net wat anders zien, als je alles meetelt. Leasemaatschappijen krijgen doorgaans hele scherpe deals op hun nieuwe auto's, waardoor afschrijving voor hun laag is.

Voor wat betreft hypotheek, ik zei al dat ik niet tegen lenen op zich ben. Maar ook daar geldt, dat je beter wat marge houdt, en je wat mij betreft beter niet stijf financiert om zo luxe mogelijk te leven.
Voor een klein A segment auto zonder opties is het wel te doen en zelfs goedkoper(misschien). Dat was mijn eerste lease auto wel.

Maar mocht je een wat luxer of groter auto willen hebben met opties betaal je aan je contract van X aantal jaar letterlijk 10 tot 20 duizend. Terwijl de auto zelf 30/35 duizend kost 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
ThaddeusX schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:12:
[...]

Voor een klein A segment auto zonder opties is het wel te doen en zelfs goedkoper(misschien). Dat was mijn eerste lease auto wel.

Maar mocht je een wat luxer of groter auto willen hebben met opties betaal je aan je contract van X aantal jaar letterlijk 10 tot 20 duizend. Terwijl de auto zelf 30/35 duizend kost 8)7
"X" aantal jaar is natuurlijk nogal ruim te interpretteren, waardoor er vast een waarde voor X is, waarbij jouw bewering waar is...

Maar kost een auto van €35.000 geen €20.000 om 4 jaar in te rijden, dan? Ik heb er niet zoveel verstand van, maar als je in die 4 jaar €10.000 afschrijft (wat denk ik zéér conservatief is), houd je €2.500 per jaar over voor wegenbelasting, verzekering en onderhoud. Dat is zo'n €200,- per maand.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Wild Chocolate schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:28:
[...]

"X" aantal jaar is natuurlijk nogal ruim te interpretteren, waardoor er vast een waarde voor X is, waarbij jouw bewering waar is...

Maar kost een auto van €35.000 geen €20.000 om 4 jaar in te rijden, dan? Ik heb er niet zoveel verstand van, maar als je in die 4 jaar €10.000 afschrijft (wat denk ik zéér conservatief is), houd je €2.500 per jaar over voor wegenbelasting, verzekering en onderhoud. Dat is zo'n €200,- per maand.
Pak je een kale golf waar je 10.000km/jaar mee gaat rijden, kom je volgens ANWB uit op 428 per maand aan afschrijving, verzekering, wegenbelasting en onderhoud.
Golf 8 basismodel kan je bij Pouw leasen vanaf 369 per maand voor 10.000km/jaar.

Vergeleken met nieuw kopen is leasen zo gek nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Wild Chocolate schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:28:
[...]

Ik kan een 2 echte persoonlijke voorbeelden geven.

Mijn eerste auto was een Hyundai i10 ik heb een 2 jarig contract gehad voor 245 euro per maand. Dit is inclusief belasting & verzekering (max 15 duizend km per jaar!).

245x24(maanden) = 5.880
De nieuwprijs van deze auto was toen 13 duizend.

En je moet nagaan dat je bijna bij ieder krasje wel circa 200 tot 400 euro moet gaan dokken. Per schade.
En indien je meer KM's rijdt ook meer moet betalen. Ik had 1 kleine krasje die je niet eens kon zien. Was niet eens diep...was circa 3 cm breed ergens helemaal onderin bij de uitlaat. Ik kreeg een rekening van 400 euro daarvoor (gelukkig niet hoeven betalen omdat ik 0 euro eigen risico had, maar dit krijg je zelden tegenwoordig).

Dus eigenlijk heb ik de helft van de auto afbetaald maar moest de auto natuurlijk inleveren na 2 jaar.
Dit viel wel mee opzich maar je moet nagaan dat dit een super kleine auto is ZONDER enige opties. Ik had alleen airco.

Mijn 2e lease auto is een Volkswagen e-Golf. Deze is standaard al voorzien van: automaat, climate control, adaptive cruise control etc.
Ik betaal 400 euro per maand hiervoor. Ook een 2 jarig contract afgesloten. Met maximaal 10 duizend km per jaar.

400x24 = 9600
Nieuwwaarde 34 duizend

Zo ver ik het weet sluiten de meeste mensen 4 of 5 jarige contracten. Dan betalen hun maandelijks circa 50/80 euro goedkoper per maand. Maar dat is veels te lang voor mij.

Financieel gezien had ik al dat geld beter kunnen "investeren" in een jong occasion van circa 3 jaar oud met de opties etc die ik wil.
Natuurlijk met het idee om deze dan 4\5 jaar te rijden. Zonder maximale km's & geen gezeik dat ik honderden euro's per krasje moet betalen.
En natuurlijk kan ik deze auto dan wel weer gewoon verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
_JGC_ schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:22:
[...]

Pak je een kale golf waar je 10.000km/jaar mee gaat rijden, kom je volgens ANWB uit op 428 per maand aan afschrijving, verzekering, wegenbelasting en onderhoud.
Golf 8 basismodel kan je bij Pouw leasen vanaf 369 per maand voor 10.000km/jaar.

Vergeleken met nieuw kopen is leasen zo gek nog niet.
Nieuw kopen is inderdaad nooit goed.

Maar wat als je nu een Golf 8 koopt...het is een 2020 model waarvan er al 10 duizend is afgeschreven.
Ik heb al naar de occasion gekeken en de waarde is van 40 duizend nu al rond de 30 duizend. En dat binnen 1 jaar \ anderhalf.

Dus indien je voor een 2\3 jaar oude auto gaat is het niet zo gek nee.

Enige voordeel van lease is dat je het nieuw nieuw krijgt mja een 2\3 jaar oude is ook nieuw.
Voordeel is wel dat meeste fabriekanten een soort facelift\nieuw modernere update na 2019\2020 hebben doorgevoerd aan hun wagens.

Dus een Golf 8 uit 2020 zal wel bijna hetzelfde zijn als een Golf 8 straks uit het jaar 2023.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

4000€ in je zak steken is een drogreden en alleen waar als je de auto "cash" afrekent zonder lening. De vraag is of je 4000€ meer wil gaan lenen om een nieuwe te kopen. Als je de auto volledig moet financieren, dan zijn beide auto's geen goede keus. Kies dan, als je van een auto afhankelijk bent, een auto van zo'n 3 jaar oud, waar de kop vanaf is. Dit scheelt behoorlijk veel geld, geld dat je niet hoeft te lenen en waar je geen rente over betaalt. Een dergelijke auto is nog jong genoeg om je niet druk te hoeven maken over groot onderhoud en roest. Bij bepaalde merken zelfs nog fabrieksgarantie.

Als je persé nieuw wil en je hebt vast werk, dan zou ik private lease ook overwegen. Want per saldo moet je eens uitrekenen wat deze auto met geleend geld je straks per maand kost aan afschrijving, financiering, onderhoud, verzekering, belasting. Je zal schrikken waar je qua maandbedrag op terecht komt.

Staar je niet blind op de status van een nieuwe auto onder de carport. Na een paar dagen is het nieuwe er wel vanaf. Dan is het ook weer gewoon een vervoersmiddel.

[ Voor 19% gewijzigd door thunder8 op 26-05-2021 10:43 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
ThaddeusX schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:29:
[...]

Mijn eerste auto was een Hyundai i10 ik heb een 2 jarig contract gehad voor 245 euro per maand. Dit is inclusief belasting & verzekering (max 15 duizend km per jaar!).

245x24(maanden) = 5.880

En je moet nagaan dat je bijna bij ieder krasje wel circa 200 tot 400 euro moet gaan dokken. Per schade.
En indien je meer KM's rijdt ook meer moet betalen. Ik had 1 kleine krasje die je niet eens kon zien. Was niet eens diep...was circa 3 cm breed ergens helemaal onderin bij de uitlaat. Ik kreeg een rekening van 400 euro daarvoor (gelukkig niet hoeven betalen omdat ik 0 euro eigen risico had, maar dit krijg je zelden tegenwoordig).

Dus eigenlijk heb ik de helft van de auto afbetaald maar moest de auto natuurlijk inleveren na 2 jaar.
Dit viel wel mee opzich maar je moet nagaan dat dit een super kleine auto is ZONDER enige opties. Ik had alleen airco.

Mijn 2e lease auto is een Volkswagen e-Golf. Deze is standaard al voorzien van: automaat, climate control, adaptive cruise control etc.
Ik betaal 400 euro per maand hiervoor. Ook een 2 jarig contract afgesloten. Met maximaal 10 duizend km per jaar.

400x24 = 9600
Nieuwwaarde 34 duizend

Zo ver ik het weet sluiten de meeste mensen 4 of 5 jarige contracten. Dan betalen hun maandelijks circa 50/80 euro goedkoper per maand. Maar dat is veels te lang voor mij.

Financieel gezien had ik al dat geld beter kunnen "investeren" in een jong occasion van circa 3 jaar oud met de opties etc die ik wil.
Natuurlijk met het idee om deze dan 4\5 jaar te rijden. Zonder maximale km's & geen gezeik dat ik honderden euro's per krasje moet betalen.
Ik zie bij jou nergens de berekening van wat het gekost had wanneer je die auto's zelf nieuw gekocht had. En dat is waar je wat mij betreft mee moet vergelijken als je voor private lease gaat.

Dat tweedehands rijden een stuk goedkoper is, dat wist ik. Daarom begon ik mijn stuk over private-lease, met "Als TS toch nieuw wil"...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@ThaddeusX Een kale Golf 8 uit het rekenvoorbeeld is nieuw 25995. Goedkoopste op autotrack van 1 jaar oud met <20.000km op teller is 21450. Pak je specifiek die goedkoopste 1.0TSI is de goedkoopste 22990 euro.

Houd met 1 ding rekening: die afschrijving is vooral wat JIJ erop afschrijft. Stel jij koopt dat ding nieuw voor 26000 euro, je rijdt er een paar weken in en levert hem weer in, krijg je er 21000 euro voor. Vervolgens komt ie gewoon voor 25000 te koop als gebruikte auto met weinig kilometers en nagenoeg volledige garantie.

Zo werkt dat met tweedehands auto's, ik leverde ooit een 206 1.4HDI in met 350K op de teller, 1000 euro voor gekregen. Week later stond ie voor 1700 te koop. Bij aankoop van die 206 een Golf 1.9D met 400K op teller ingeruild, kreeg ik schrootwaarde voor want ding was als beschuit zo gaar. Paar maand later zag ik 'm weer rijden op de snelweg, blijkbaar toch nog goedkoop door de APK gekregen :X.
Ben benieuwd of mijn voormalige 206SW met lekke kop, versleten achteras en motorstoringslampje nog verkocht gaat worden, of dat die echt gesloopt wordt :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-05 00:34
Wij hebben in januari een 2 jaar oude demo EV gekocht met 16k op de teller. Kostte 24k, nieuwprijs 45k.

2k subsidie ging er nog af. EVs kunnen korte ritjes goed hebben, koude motor niet zo'n probleem. Accu capaciteit niet merkbaar minder dan nieuw. Afschrijving op EVs met redelijke range (Ampera-e, dus ca. 380 km) is heel laag.

6k korting lijkt me lachwekkend weinig in jouw geval.

[ Voor 58% gewijzigd door Dieken Taffert op 26-05-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Dieken Taffert schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:31:
Wij hebben in januari een 2 jaar oude demo EV gekocht met 16k op de teller. Kostte 24k, nieuwprijs 45k.

2k subsidie ging er nog af. EVs kunnen korte ritjes goed hebben, koude motor niet zo'n probleem. Accu capaciteit niet merkbaar minder dan nieuw. Afschrijving op EVs met redelijke range (Ampera-e, dus ca. 380 km) is heel laag.

6k korting lijkt me lachwekkend weinig in jouw geval.
EV's is wel een ander verhaal.

Als je voor een verouderd tech/accu EV koopt zijn ze inderdaad meestal rond de 50% al afgeschreven.

Denk aan:
- Lage range
- Kan niet snelladen
- Verouderde systemen
- Niet een geheel EV maar op benzine auto gebouwde EV
- Nieuwe EV's die letterlijk bijna 2 keer zo goed zijn qua accu capaciteit & snelladen

Dus als niemand het wil dan dalen ze best hard.

Ik heb momenteel ook een EV (wel lease) maar zal overgaan naar een benzine auto want EV is niks voor mij. Ookal rijd ik niet veel.

De komende 5 jaar zullen benzine auto's nog prima doen. Ook op de 2e hands markt.
Eigenlijk vooral op de 2e hands markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
ThaddeusX schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:22:
[...]

EV's is wel een ander verhaal.

Als je voor een verouderd tech/accu EV koopt zijn ze inderdaad meestal rond de 50% al afgeschreven.

Denk aan:
- Lage range
- Kan niet snelladen
- Verouderde systemen
- Niet een geheel EV maar op benzine auto gebouwde EV
- Nieuwe EV's die letterlijk bijna 2 keer zo goed zijn qua accu capaciteit & snelladen

Dus als niemand het wil dan dalen ze best hard.

Ik heb momenteel ook een EV (wel lease) maar zal overgaan naar een benzine auto want EV is niks voor mij. Ookal rijd ik niet veel.

De komende 5 jaar zullen benzine auto's nog prima doen. Ook op de 2e hands markt.
Eigenlijk vooral op de 2e hands markt.
EV's zijn juist enorm gewild op de occasionmarkt. Een Renault Fluence of eerste gen Leaf oid niet noodzakelijkerwijs nee, dat is de categorie verouderde EV's waar jij naar verwijst. EV's met behoorlijke actieradius zijn zeer gewild en zeer waardevast. Een Ampera-e komt bijna 400 km ver op 1 acculading, welke EV komt 2x zo ver? En wat bedoel je met "verouderde systemen", specifIek voor EV? Klok ja, klepel nog ff zoeken volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Ga maar eens kijken wat een gebruikte Tesla kost.
Een Golf EV is natuurlijk een lachertje met een range van 200km , laat staan wat voor range je er de winter mee haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
MLLL schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:02:
Ga maar eens kijken wat een gebruikte Tesla kost.
Een Golf EV is natuurlijk een lachertje met een range van 200km , laat staan wat voor range je er de winter mee haalt.
Toch kost ook zo'n Golf (met 24 kWh accu bedoel je?) nog een stevige duit, b.v.:

https://www.marktplaats.n...rmte.html?previousPage=lr

106k km gelopen, 5 jaar oud, kost 17k.

https://www.marktplaats.n...acht.html?previousPage=lr

Met weinig kms kost ie nog 20k, ondanks 190 km actieradius. Nieuwprijs 36k ofzo?

190 km range was trouwens volgens de verouderde NEDC cyclus. De EPA range is veel betrouwbaarder en die komt op 134 km (!!). Als 2e auto kan ie alsnog interessant zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Dieken Taffert op 27-05-2021 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 14:53
Misschien een beetje “spuit 11”, maar check bij demo’s altijd goed de historie.

Verhuurbedrijven hebben de neiging om hun auto’s heel jong in te ruilen. Vaak na een jaar, en met kilometerstanden rond de 20-25k. Auto’s van die leeftijd zie ik niet vaak als “occasion” staan. Ik heb de indruk dat veel “demo auto’s” een verhuurgeschiedenis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:28
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening hierover, ook over het te lenen bedrag.
Ik ben zelf ook naar een andere auto aan het kijken, weliswaar één van 2 jaar oud, en dan betaal ik i.p.v. €32000 ongeveer €20000 met +/- 25000KM op de teller

Ook hier moet er een gedeelte geleend worden +/- 25% en ongeveer 75% eigen spaargeld.
Met lenen is niks mis maar kijk hoe lang je de auto wil blijven rijden en zorg er voor dat je de auto afbetaald hebt binnen het termijn dat je wil blijven rijden met deze auto.

Ik wil mijn auto +/- 5 jaar rijden voordat ik hem ga inruilen, maar na 2 jaar is de lening weg.

Met een DEMO auto is niks mis mee, en je hebt ook nog garantie vanuit de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
ThaddeusX schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:29:
[...]

245x24(maanden) = 5.880

400x24 = 9600
Nieuwwaarde 34 duizend

In dat voorbeeld van je i10 vergeet je wel dat je anders zelf onderhoud, verzekering en wegenbelasting mocht betalen. Ga er voor de gein maar eens van uit dat dat circa 150 euro/maand total kan zijn (50 euro per post ofzo). Dan kost het je dus 'maar' 100 euro per maand om die nieuwe bak te rijden en heb je niet zelf 12k euro's op tafel gelegd. Stellen dat je na 24 maanden die halve auto had afbetaald gaat niet helemaal op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:37:
...Als je een Audi RS6 wilt lenen omdat het stoer is, geef ik je gelijk :P
Zelfs dan moet iemand dat toch zelf weten? Het kan iemand een egoboots geven en dan is het dus voor die persoon verstandig ;)

Is het een mogelijkheid je auto zelf te verkopen? Dan kan de korting omhoog. Sowieso zou ik voor de demo gaan en er not wat uit proberen te halen. Het liefst geld, maar anders in andere zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Fr33z schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:51:
[...]

In dat voorbeeld van je i10 vergeet je wel dat je anders zelf onderhoud, verzekering en wegenbelasting mocht betalen. Ga er voor de gein maar eens van uit dat dat circa 150 euro/maand total kan zijn (50 euro per post ofzo). Dan kost het je dus 'maar' 100 euro per maand om die nieuwe bak te rijden en heb je niet zelf 12k euro's op tafel gelegd. Stellen dat je na 24 maanden die halve auto had afbetaald gaat niet helemaal op denk ik.
Wegenbelasting 25 euro en all risk verzekering met wat schadevrije jaren ook 25 euro. En hoeveel onderhoud verwacht jij aan onderhoud in de eerste 4 jaar? Wellicht een setje banden van 300 euro.

Pagina: 1