Moderne TV aansluiten op oude versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longboii
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-06-2022
Beste tweakers,

Een tijdje geleden had ik voor niks een platenspeler binnen kunnen halen. Leuk, maar de enige audioapparatuur die ik had was een tuner met 2 speakertjes: niet genoeg om de platenspeler werkend te krijgen.

Nu heb ik voor weinig een nette versterker op de kop weten te tikken, al is het een oud model. Deze werkt prima en geeft voldoende vermogen om ook uit de draaitafel goed geluid te krijgen.

Het probleem waar ik tegen aan loop is dat deze niet zo eenvoudig aan te sluiten is op mijn TV. Tenminste, dat denk ik, want op het gebied van audioapparatuur ben ik best een digibeet te noemen. Na even wat in oude handleidingen rond te neuzen en op internet rond te zoeken ben ik tot 2 opties gekomen:

De TV is aan te sluiten op de versterker d.m.v. een coax-kabel.

Je hebt een DAC nodig om van de optische tv-uitgang naar de analoge versterker-ingang te gaan.

Of dit ook echt zo is weet ik eigenlijk niet. Werken beiden, een van de twee of geeneen? Graag jullie hulp hierbij. Ter aanwijzing heb ik enkele foto's van zowel de versterker als de TV bijgevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2Okp16wIdDbpLI-Xu7wGEn1Z1o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTrNoJGItXRUC6ExQecqjmlW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ois_pGDIzs6g8kzStjUxcoMWQ1k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYoI3RBKON3HMBlj8jDWtX85.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyOiK6nXAE2rhxTXjV2Ho0wYp0M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTGkZJfsQrBlFBV28xRCxrFx.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 36% gewijzigd door Longboii op 10-05-2021 16:03 ]

Beste antwoord (via Longboii op 10-05-2021 16:28)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-08 21:03

FeaR

In GoT we trust

Wat een typische versterker. Wel speaker terminals voor center en surround kanalen maar geen inputs (HDMI, S/PDIF of meerkanaals analoog in) om een surround signaal in te voeren. Oftewel maximaal 2.0 stereo naar binnen en dan Dolby Pro Logic om er "surround" van te maken. Wil je echt surround? Dan zou ik de Sony vervangen, voor 2.0 stereo voldoet dit.
De TV heeft alleen COAX voor TV van bijvoorbeeld Ziggo (meest linker aansluiting op foto 1). Geen Digitale Coax waar geluid over gaat (zie je ook niet heel meer, het is vooral Optische Toslink zoals jouw TV ook heeft). De Sony heeft, zoals aangegeven, helemaal geen digitale ingangen.
Je hebt een DAC nodig om van de optische tv-uitgang naar de analoge versterker-ingang te gaan.
Klopt. Let alleen wel dat je op die manier nooit surround krijgt, de DAC maakt er 2.0 stereo van. Maakt met deze receiver dus niet uit maar voor de beeldvorming. Let ook op dat als je bronnen op de TV aansluit de TV dan ook altijd aan moet staan om het geluid van de bron door de TV naar de receiver te sturen.

Andere optie die je hebt is de Headphone Out van de TV gebruiken. Zelfde nadelen als met de DAC maar je hebt dan alleen een kabel van 3,5 mm jack naar stereo RCA nodig. Kost een paar euro waar een DAC een paar tientjes kost. Let wel dat je via de Headphone Out de interne speakers van de TV mute waar je met een DAC kan kiezen. Als in, die mute de interne speakers niet.

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 10-05-2021 16:17 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Wat een typische versterker. Wel speaker terminals voor center en surround kanalen maar geen inputs (HDMI, S/PDIF of meerkanaals analoog in) om een surround signaal in te voeren. Oftewel maximaal 2.0 stereo naar binnen en dan Dolby Pro Logic om er "surround" van te maken. Wil je echt surround? Dan zou ik de Sony vervangen, voor 2.0 stereo voldoet dit.
De TV heeft alleen COAX voor TV van bijvoorbeeld Ziggo (meest linker aansluiting op foto 1). Geen Digitale Coax waar geluid over gaat (zie je ook niet heel meer, het is vooral Optische Toslink zoals jouw TV ook heeft). De Sony heeft, zoals aangegeven, helemaal geen digitale ingangen.
Klopt. Let alleen wel dat je op die manier nooit surround krijgt, de DAC maakt er 2.0 stereo van. Maakt met deze receiver dus niet uit maar voor de beeldvorming. Let ook op dat als je bronnen op de TV aansluit de TV dan ook altijd aan moet staan om het geluid van de bron door de TV naar de receiver te sturen.

Andere optie die je hebt is de Headphone Out van de TV gebruiken. Zelfde nadelen als met de DAC maar je hebt dan alleen een kabel van 3,5 mm jack naar stereo RCA nodig. Kost een paar euro waar een DAC een paar tientjes kost. Let wel dat je via de Headphone Out de interne speakers van de TV mute waar je met een DAC kan kiezen. Als in, die mute de interne speakers niet.

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 10-05-2021 16:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:14
Je kunt ook een 3.5mm jack naar 2 x RCA kabeltje gebruiken om van de groene Audio Out naar één van de ingangen te gaan:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/gvGYwPoWpkD/550x357.jpg
/edit: Ah, heeft @FeaR er nu ook staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Nielson op 10-05-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nielson schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:13:
/edit: Ah, heeft @FeaR er nu ook staan.
Jup, had de tweede foto over het hoofd gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 11:46
offtopic:
De enige mogelijkheid om daar surround geluid uit te krijgen is met Dolby Pro Logic

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longboii
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-06-2022
FeaR schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:10:

[...]

[...]

toon volledige bericht
Dank voor je antwoord! Als ik het zo lees is een simpel kabeltje de beste uitweg, de interne tv-speakers gebruik ik toch niet. Mijn setup was verder zoiezo al stereo, dus wat dat betreft lever ik weinig in.

Betekend het dat er ook geen optie is voor een subwoofer (2.1)? Of is daar nog wel een mogelijkheid toe? En wat als ik later tóch surround zou willen?

Dat ie geen HDMI of andere opties heeft is overigens niet zo vreemd, ik heb even lopen zoeken en het model komt uit 1995 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Longboii schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:26:
[...]
Dank voor je antwoord! Als ik het zo lees is een simpel kabeltje de beste uitweg, de interne tv-speakers gebruik ik toch niet. Mijn setup was verder zoiezo al stereo, dus wat dat betreft lever ik weinig in.
Kabeltje is de makkelijkste manier om te testen. Mocht je ooit toch met een DAC willen werken (is in mijn ogen een mooiere optie maar is puur gevoel/esthetisch) is de uitkomst hetzelfde.
Betekend het dat er ook geen optie is voor een subwoofer (2.1)? Of is daar nog wel een mogelijkheid toe? En wat als ik later tóch surround zou willen?
Subwoofer met High Level input nemen. Die sluit je aan op de terminals waar de speakers ook op zitten. Crossover regel je dan op de subwoofer.

Manier van aansluiten van High Level kan verschillen. Soms prop je de kabels van de speakers en de subwoofer beide aan de kant van de receiver, soms komt de subwoofer tussen receiver en speakers. Werking is gelijk, implementatie van de subwooferfabrikant kan verschillen. Maar "High Level" is wat je zoekt voor met deze receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 11:46
Aanvulling: en als je écht surround wilt, zul je wel op zoek moeten naar een andere, modernere versterker.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Longboii Je krijgt al geluid met de optie van @Nielson

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
FeaR schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:10:
Wat een typische versterker. Wel speaker terminals voor center en surround kanalen maar geen inputs (HDMI, S/PDIF of meerkanaals analoog in) om een surround signaal in te voeren.
Volgens de interwebs is deze uit versterker uit 1995 toen was er nog geen HDMI en de DVD is in dat jaar pas uitgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bouwfraude schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:19:
[...]
Volgens de interwebs is deze uit versterker uit 1995 toen was er nog geen HDMI en de DVD is in dat jaar pas uitgevonden.
Ik noemde HDMI voor de compleetheid. Als ik die weg had gelaten was er vast iemand zo wijs geweest om te melden dat HDMI ook surround geluid kan dragen naast S/PDIF en meerkanaals analoog :P En ja, display port kan dat ook maar dat is een connectie die je op home cinema niet ziet :>

Pagina: 1