Om een lang verhaal kort te maken: de privacy policy met betrekking tot correctie en verwijderen van persoonsgegevens schiet zwaar te kort, en de afhandeling er van is een aanfluiting.
Langer verhaal (iets vereenvoudigd, om het leesbaar te maken):
De eerste paragraaf van de privacy policy zegt dit:
Daarop volgend heb ik het formulier ingevuld met aanvraag tot anonimisering, met de melding dat ik graag ook m'n naam en achternaam (en varianten daarop) verwijderd wil hebben uit mijn berichten.
In de afgelopen week heb ik:
1. Verzocht om mijn account te anonimiseren. Hiervoor heb ik het desbetreffende formulier ingevuld zoals in de privacy policy werd aangeraden. Ik heb vermeld dat ik graag ook mijn echte naam verwijderd heb uit mijn posts. (en eventueel ook uit quotes, indien mogelijk)
2. Een mail ontvangen van DPG Media dat men geen actie onderneemt tot ik erop reageer, en dat ik mijn data/berichten op Tweakers.net eventueel eerst moet verwijderen of aanpassen, gezien dit niet meer kan na anonimiseren.
3. Een mail verzonden naar DPG Media met de melding dat ik al mijn forumberichten op Tweakers.net verwijderd wil hebben.
4. Een mail ontvangen van DPG Media met de melding dat men berichten niet kan óf hoeft te verwijderen:
6. Een mail ontvangen van DPG Media dat ik dit moet regelen met Tweakers.net (wat in strijd is met de privacy policy van Tweakers.net)
7. Een mail verzonden dat dit tegenstrijdig is met de privacy policy, die dicteert dat dit via DPG Media moet verlopen.
(Bovenstaande tijdlijn is een vereenvoudiging van de inhoud)
De problemen opgesomd:
a) "My Tweakers.net" pagina in de privacy policy is spoorloos?
b) De privacy policy verwijst naar DPG Media, maar DPG Media verwijst naar Tweakers.net voor een oplossing (wat tegenstrijdig is met de privacy policy)
c) DPG Media stuurt tegenstrijdige berichten: ik mag volgens DPG Media mijn berichten verwijderen, maar later wordt er gezegd dat ze dit niet doen en er ook niet verplicht toe zijn.
d) DPG Media stuurt tegenstrijdige berichten: ik mag mijn berichten aanpassen, maar dat kan ik zelf niet doen.
Langer verhaal (iets vereenvoudigd, om het leesbaar te maken):
De eerste paragraaf van de privacy policy zegt dit:
Gezien er geen "My Tweakers.net" is, ging er ik er van uit dat dit over de gebruikers-instellingen gaat, waar je onder andere je profiel kan aanvullen met persoonlijke informatie.Je hebt het recht om je persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Leden kunnen dit voor het grootste deel zelf, bijvoorbeeld via de My Tweakers.net pagina. In de gevallen dat dit op deze manier niet mogelijk is, kan je een gespecificeerd verzoek tot DPG Media richten om je persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Hiervoor kan je het formulier op de volgende pagina gebruiken: https://consumentenrecht.dpgmedia.net/nl.
Als je een vraag of verzoek hebt dat niet via het formulier kan worden ingediend kan je een mail sturen naar privacy@dpgmedia.nl.
Daarop volgend heb ik het formulier ingevuld met aanvraag tot anonimisering, met de melding dat ik graag ook m'n naam en achternaam (en varianten daarop) verwijderd wil hebben uit mijn berichten.
In de afgelopen week heb ik:
1. Verzocht om mijn account te anonimiseren. Hiervoor heb ik het desbetreffende formulier ingevuld zoals in de privacy policy werd aangeraden. Ik heb vermeld dat ik graag ook mijn echte naam verwijderd heb uit mijn posts. (en eventueel ook uit quotes, indien mogelijk)
2. Een mail ontvangen van DPG Media dat men geen actie onderneemt tot ik erop reageer, en dat ik mijn data/berichten op Tweakers.net eventueel eerst moet verwijderen of aanpassen, gezien dit niet meer kan na anonimiseren.
3. Een mail verzonden naar DPG Media met de melding dat ik al mijn forumberichten op Tweakers.net verwijderd wil hebben.
4. Een mail ontvangen van DPG Media met de melding dat men berichten niet kan óf hoeft te verwijderen:
5. Een mail verzonden naar DPG Media dat ik dan graag mijn berichten wil aanpassen (echte naam verwijderen), maar dat Tweakers.net dit niet toestaat. (berichten zijn niet aanpasbaar)Bij de invoering van de AVG heeft Tweakers ervoor gekozen om accounts en de bijbehorende reacties niet compleet te verwijderen. Tweakers leunt als platform op de bijdragen van lezers en onderlinge discussies tussen deze lezers creëren veel waarde. Als we reacties zouden verwijderen, maken we discussies uit het verleden mogelijk onleesbaar voor andere gebruikers.
De AVG geeft ons hier de mogelijkheid voor. Wij beroepen ons hier op de uitzondering voor de vrijheid van meningsuiting en informatie (artikel 17 lid 3 sub a AVG). Dit betekent dat het belang van de vrijheid van meningsuiting prevaleert boven het recht van de betrokkene. Bij het verwijderen van posts zouden de reacties van andere gebruikers op deze posts niet meer waardevol zijn. Dit maakt dus inbreuk op de vrijheid van meningsuiting van andere gebruikers.
6. Een mail ontvangen van DPG Media dat ik dit moet regelen met Tweakers.net (wat in strijd is met de privacy policy van Tweakers.net)
7. Een mail verzonden dat dit tegenstrijdig is met de privacy policy, die dicteert dat dit via DPG Media moet verlopen.
(Bovenstaande tijdlijn is een vereenvoudiging van de inhoud)
De problemen opgesomd:
a) "My Tweakers.net" pagina in de privacy policy is spoorloos?
b) De privacy policy verwijst naar DPG Media, maar DPG Media verwijst naar Tweakers.net voor een oplossing (wat tegenstrijdig is met de privacy policy)
c) DPG Media stuurt tegenstrijdige berichten: ik mag volgens DPG Media mijn berichten verwijderen, maar later wordt er gezegd dat ze dit niet doen en er ook niet verplicht toe zijn.
d) DPG Media stuurt tegenstrijdige berichten: ik mag mijn berichten aanpassen, maar dat kan ik zelf niet doen.