Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdoorn459
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-11-2022
Recent ben ik verhuisd en heb ik simpelweg even de netwerk set-up uit mijn oude huis overgenomen. Nu is het tijd om uit te breiden en in alle kamers meer mogelijk te maken.

De meterkast is op de gang van het complex, en biedt daarna 4 bekabelde richtingen:
  • Data 1: Kastruimte direct achter de meterkast (in mijn appartement)
  • Data 2: Woonkamer
  • Data 3: Woonkamer
  • Data 4: Werkkamer
Huidige set-up is dat de router achter de Experia box hangt en DMZ methode ingesteld. Vanuit de router zijn dan data 1, 2 & 4 aangesloten. Data 3 heb ik nu rechtstreeks op de Experiabox aangesloten en die in de woonkamer rechtstreeks op de IPTV box aangesloten. De DMZ set-up is volgens deze tutorial.

Het doel wat ik heb: in elke kamer met 1 enkele UTP zowel netwerk als IPTV mogelijk maken. Data 3 zou daarmee "overbodig" worden, maar dat is prima.

Ik vind het op zich prima dat de Experiabox blijft, maar mag er ook uit. Wens is wel om niet teveel custom scripts, firmware, etc. toe te hoeven passen. Daar kom ik wel uit, maar is toch wat meer 'gedoe' vaak als er een keer wat aangepast moet worden. Hoe dichter bij de default software/GUI's, hoe beter wat mij betreft. Het moet gewoon werken :-)

Omdat veel topics hier en op andere fora min of meer dergelijke set-ups beschrijven, maar toch ook vaak net wat anders, hoop ik dat jullie mij wellicht wat op weg kunnen helpen.

Zaken als VLAN's opzetten heb ik nog niet eerder gedaan, dus er mist ook wat kennis nog op die vlakken. Het plan is om donderdag (immers toch een vrije dag) hier uitgebreid mee te gaan knutselen. En uiteraard als het gelukt is een werkende set-up te beschrijven voor vervolgzoekers.

Apparatuur: RT68-U (router), switches op het oog: Netgear GS305E (ivm IGMP).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_lOpkVJB8Ak_D6yyB0xJxc2Jcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vEjAeJfFMoXBa4634GLV8Er.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dus nu "data 3" gebruikt om de IPTV box van KPN rechtstreeks op de Experia box aan te sluiten. Voor de woonkamer kan dit blijven werken, maar voor de overige ruimtes zal dit niet gaan omdat daar geen dubbele UTP heen ligt (en dat hou ik het liefst zo).

Nu heb ik het volgende in gedachten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXgjORntxlPjFpiyqDXfYHca87k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9deP40Ap5P25ihLWsVnG0bhM.jpg?f=fotoalbum_large

De ASUS router ondersteunt IGMP, maar ik lees her en der dat dat niet afdoende zou werken. Maar soms ook weer wel, dus daar ben ik over in verwarring. Dit zou mijn eerste poging worden, maar wellicht verdoe ik zo mijn tijd als het niet werkt qua IPTV (vlan's etc.)

Als alternatief zat ik hier aan te denken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjpXE3_-yp9EKvF09WIugEp4qBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXcPzVS6sc9TTIBbaRYonEPV.jpg?f=fotoalbum_large

De Netgear GS305E switch moet dan, voor zover ik het nu begrijp, zo geconfigureerd worden dat het internet VLAN van KPN naar de WAN poort van de router wordt geroute. Dus bijv. de Experia box op poort 1 van de switch aansluiten, en VLAN ID 6, op poort 2 routen naar de router.

Maar ga ik dan vanaf de router dan weer terug naar de switch op poort 3? En kan ik dan vanaf de switch het netwerk van poort 3, plus de IPTV van poort 1 (op VLAN ID 4), naar poorten 4 t/m 7 (fictief met deze switch, maar dan mogelijk een grotere nodig) routen zodat dat naar alle kamers gaat?

Vraag is daarna natuurlijk ook nog of DMZ etc. van de Experia box zo moet blijven zoals nu geconfigureerd staat.

Achter data 1, 2 & 4 kan ik eventueel weer een Netgear GS305E switch plaatsen om in een kamer meer apparatuur aan te sluiten. Of natuurlijk een apparaat direct aansluiten, maar de praktijk leert dat kamers toch meerdere apparaten hebben.

Hopelijk is er iemand die mij een klein beetje verder op weg kan helpen de goede richting op. Vanzelfsprekend ga ik hier zelf lekker mee klooien komende dagen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:50
Is dit glas of dsl? Ga er maar even vanuit dat het glas is.

In dat geval zou ik vooral eens kijken op netwerkje.com

Daar staat namelijk heel goed uitgelegd hoe het opgezet is mbt de vlans en de functies ervan.

Vanuit daar kan je verder knutselen

Edit: titel niet gelezen :D het is dus glas.

[ Voor 8% gewijzigd door Kasper1985 op 11-05-2021 10:16 ]