Werkt wireshark met de default telenet router/modem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notflip
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-02 09:39
Ik ben enkele weken geleden verhuisd, telenet is hun default modem/router en access point voor boven komen installeren. Ik wil graag wat data uitlezen die ons zonnepaneel stuurt.

Weet iemand of de telenet modem/router toelaat om netwerk te sniffen? Met tools zoals wireshark?
(ik ben ook aan het overwegen om modem only te gaan, vind mijn.telenet verschrikkelijk)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:29

lier

MikroTik nerd

Je hebt wel iets slims nodig om dataverkeer te kunnen onderscheppen (tenzij je een hub hebt?). Een beetje switch ondersteunt dat wel, maar een standaard huis-tuin-en-keuken apparaat niet.

Maar minstens zo belangrijk...welke dat wil je uitlezen? Het wordt in ieder geval al wat lastiger als het encrypted verkeer is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notflip
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-02 09:39
Ik wil graag zien via welke manier mijn zonnepaneel module communiceerd met de buitenwereld, de module is aangesloten op het netwerk via ethernet (zie hem ook staan in de lijst van aangesloten apparaten in mijn.telenet)

Maar ik vraag me af of telenet routers even 'open' zijn als een asus router bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

notflip schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:47:
...
Maar ik vraag me af of telenet routers even 'open' zijn als een asus router bijvoorbeeld
De meeste asus routers hebben ook geen monitor port. Sommige wel, misschien. Maar dat zijn uitzonderingen.

Anyway, om te sniffen kun je een PC met twee netwerkkaarten er tussen zetten, of een oude 10/100 Mb hub

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Misschien is het slimmer om eerst eens te zoeken op het type omvormer welke je wilt uitlezen. Doorgaans is er op Internet best wat informatie te vinden. Als het goed is wordt het verkeer ge-encrypt waardoor sniffen niet zo makkelijk meer gaat.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@notflip Je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven over je probleem, daarnaast is het ook verplicht om eerst wat eigen onderzoek te doen voordat je een topic opent. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart

Zou je dus even het volgende willen toevoegen:
- Wat heb je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan?
- Welke apparatuur gebruik je allemaal?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Als je wilt uitlezen wat een apparaat "probeert" te versturen koppel je gewoon je PC als gateway aan het apparaat en snif je je ethernetpoort. Het mag duidelijk zijn dat er geen communicatie tot stand komt en wellicht biedt het ook niet de volledige informatie; immers wordt er mogelijk meer of anders gecommuniceerd als de call-home eenmaal functioneert. Zoals eerder aangegeven zal dat zeer waarschijnlijk toch encrypted zijn en word je er sowieso niet wijzer van, ook niet als je een switchpoort snift. Je komt er dan wel achter naar welke IP's iets wordt opgezet en/of mogelijk waarom.

Als je je zorgen maakt over wat er naar buiten wordt gecommuniceerd in je netwerk is een firewall veel interessanter, en het liefst eentje die ook encrypted verkeer kan evalueren.

[ Voor 5% gewijzigd door Yordi- op 10-05-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Een managed switch zoals die van TPLink kost je €35, en dan heb je een deftige monitorpoort.

Mensen die hier nog hubs voorstellen; dan ga je inderdaad veel problemen zien, vooral die die je zelf hebt gecreëerd ;)
(denk aan half duplex, collissions)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 15:48
Het kan encrypted zijn, dus Wireshark heeft dan absoluut geen zin en port mirroring ook niet. Er zijn geen modem-only's meer, enkel alleen een router zonder WiFi die een bridge-modus ondersteunt waar je je eigen router aan kunt hangen. Dan kun je wel bv tcpdump gebruiken om packets te capturen als je router dit natuurlijk toelaat.

Omdat zo goed als bijna alles encrypted is tegenwoordig, wordt WireShark/tcpdump enkel alleen maar gebruikt voor troubleshooting redenen.
Pagina: 1