Bikken, of toch kunstgras leggen, zonder iets erbij?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Topicstarter
Van de week was ik in de Hornbach en vroeg na over een stuk kunstgras van 4 x 6 meter. De verkoper zei dat ik het gewoon kan neerleggen, en klaar.

Wij hebben nu tegels in cement gelegd in onze tuin en ik wil graag wat meer groen, met echt gras ben ik bang dat dat snel doodgaat omdat er dan een hele zomer een tafel en stoelen op staan. Bovendien zie er nogal tegenop om dat cement en die tegels eruit te (laten) bikken. Is dat uitbikken een boel gedoe of valt dat mee? En kan ik hier ook inderdaad gewoon kunstgras overheen gooien en klaar? De verkoper zei dat het zwaar genoeg was dat het blijft liggen en verder zou er niets nodig zijn. Dat klikt bijna te mooi oom waar te zijn.

Zo ziet onze huidige tuin eruit...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiAliPBUCiXpnqoHn8kDeNd5GKs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RFjkcLYxoYkYPAOBiEuyQm8P.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 10-05-2021 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Een terrasset op gras gaat niet werken lange termijn nee. Dan zou ik voor kunstgras kiezen. Vanuit praktisch perspectief zou ik het kunstgras op je tegels leggen en de randen vastleggen met een drempeltje ofzo.

Vanuit natuurlijk oogpunt zou ik je aanraden je tegels met een haakse slijper in te slijpen ter grootte van het vierkant/rechthoek dat je eruit wil hebben, en dat eruit te halen en kunstgras te leggen. Dit voor de regenwater afvoer.

Echter gaat dat niet zo glad zijn als het gras op je tegels natuurlijk en na verloop van tijd komen er bobbels in (vooral bij het beoogde gebruik).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo Marowi,
dus wat die man zei dat klopt niet? Ik kan er niet "gewoon" kunstgras overheen leggen en klaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:55
_eLMo_ schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:57:
Vanuit natuurlijk oogpunt zou ik je aanraden je tegels met een haakse slijper in te slijpen ter grootte van het vierkant/rechthoek dat je eruit wil hebben, en dat eruit te halen en kunstgras te leggen. Dit voor de regenwater afvoer.
Ik zou, vanuit ecologie en regenwater-afvoer, juist het omgekeerde doen. Daar waar de tuinset komt tegels laten liggen er eromheen het beton weghalen. Regenwater wat op de tuinset of tegels valt kan dan toch wegstromen en echt groen is toch altijd beter dan kunstgras...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Anoniem: 479106 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:00:
Hallo Marowi,
dus wat die man zei dat klopt niet? Ik kan er niet "gewoon" kunstgras overheen leggen en klaar?
Mij lijkt dat je in de problemen komt met regenwater, dit kan niet zo makkelijk afstromen zoals dat nu wel gebeurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Anoniem: 479106 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:53:
Wij hebben nu tegels in cement gelegd in onze tuin en ik wil graag wat meer groen, met echt gras ben ik bang dat dat snel doodgaat omdat er dan een hele zomer een tafel en stoelen op staan.
In plaats van gras zou ik kiezen voor een bodembedekker van sedum of klaver. Gras is een "saaie" monocultuur met weinig ecologische waarde. Tenzij je kleine kinderen hebt want bij klaver of sedum kunnen nog wel eens stekende insecten in het groen zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door bvdbos op 10-05-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kids zijn vaak aanwezig bij ons inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zie niet in waarom je problemen zou krijgen met regenwater afvoer, dat loopt nu toch ook weg? Het kunstgras heeft niet echt een accumulerend vermogen om water vast te houden en is gewoon open aan de onderkant. Beetje zon erop en het is zo weer droog. Daarnaast kan je het kunstgras opruimen in de natte herfst en winterperiodes.

Voor de randjes moet je even iets verzinnen om te voorkomen dat het kunstgras opkrult en je je nek breekt als je erover struikelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
Wolly schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:14:
Ik zie niet in waarom je problemen zou krijgen met regenwater afvoer, dat loopt nu toch ook weg? Het kunstgras heeft niet echt een accumulerend vermogen om water vast te houden en is gewoon open aan de onderkant.
De matten zorgen voor een barrierewerking, het water kan niet wegstromen...
Anoniem: 479106 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:08:
Kids zijn vaak aanwezig bij ons inderdaad
Dan zou ik wel voor "saai" gras kiezen. Van bekenden met kinderen hoor ik dat blote voeten een probleem zijn met klaverrijk gras... En als ik de foto van je tuin en meubels bekijk dan lijkt me dat je een liefhebber zou kunnen zijn van een strakke grasmat ;)

[ Voor 8% gewijzigd door bvdbos op 10-05-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:16
Je wilt graag meer groen in de tuin. Is het geen idee om wat tegels te verwijderen zodat je juist aan de randen van de tuin mooie groene borders kan maken en in het midden gewoon lekker tegels behouden? Afhankelijk van de planten zie je dan ook wat bijtjes/vlindertjes en vogels wat er ook gelijk leuker uit ziet :) Dan kan je op het terras nog een (kleurrijk) buitenkleed neerleggen onder de tuinset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Anoniem: 479106 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:53:
....
Zo ziet onze huidige tuin eruit...
Als je dan toch stenen eruit gaat halen, graag dan een gat van een halve meter oid (80 cm is beter) en bouw daar met de stenen die je over hebt een bak (met voldoende spleten voor water om weg te kunnen). Dat vinden de konijnen fantastisch... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hele meuk er uit, gras er in en alleen pad en plaatsje voor tuintafel maken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:20

gws24

Thinking is hard!

bvdbos schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:18:
[...]

De matten zorgen voor een barrierewerking, het water kan niet wegstromen...
De tegels in cement laten nu ook niks door en dat veranderd niet als hij er extra kunstgras op legt. Tenzij ik iets volledig mis?

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:36
Als je meer groen wil kan je ook een paar flinke plantenbakken neerzetten. Zou die tegels er niet zomaar uithalen in ieder geval. Nu kan ik op de foto natuurlijk niet zien hoeveel tuin er verder nog over is.
Stoelen en tafels zet je in principe niet op gras, maar op verharding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik zou vanuit esthetische waarde nooit voor kunstgras kiezen. Zo'n lap plastic is wat mij betreft vrijwel nooit mooi. Je ziet het onderscheid tussen kunst- en echt gras altijd direct. Bovendien vind ik kunstgras geen ecologisch verantwoorde oplossing.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dank u allen.
Ja ik denk dat ik alle tegels gewoon weg wil hebben. De enige reden dat ik aan kunstgras denk is omdat ik geen zin heb om die cementlaag en tegels kapot te moeten maken en te verwijderen, alle zooi zeg maar. Bovendien zie ik er tegenop om dat zelf te doen, omdat ik niet weet wat ik tegenkom aan gedoe. Spatten er bijv. stukken steen op die tegen mijn raam komen en daar schade veroorzaken?
In principe ben ik zeker voor echt gras, beter afwatering, natuurlijker, ruikt lekker, mooier, etc. En aan de zijkanten dan wat boompjes en bloemen etc. Ik vind die tegels echt onnatuurlijk... Ik dacht met kunstgras snel klaar te zijn, kan er ook nog eens een kinderbadje bij, maar ja, afwegingen.... Oh en ik heb ook geen zin om er veel geld aan uit te geven, dubbeltje eerste rang zeg maar...

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 10-05-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:35
Hoe dik is het cement en is het gewapend?

Denk dat je het met een dagje eruit kan hebben (wel het juiste gereedschap huren).

Eventueel kan je ook een klusjesman inhuren die het voor je doet.

Echt gras i.c.m. grasmatgaas of grasblokken is mogelijk ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Kunstgras met beton eronder geeft ook valse verwachtingen met kinderen met hoe hard je erop valt. Neem daarin ook mee dat je potentieel een gladde ondergrond creëert door kunstof in combinatie met water dat nauwelijks wegkan. (Niet dat een zandondergrond veel meegeeft overigens maar beter dan steen.)

Overigens zul je het kunstgras wel vast moeten leggen. Dat kan met een combinatie van zand erop en haken/plakken.

Ik zou altijd de stenen weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

je kan aan de zijkant even kijken hoe dik de laag tegels + cement is. Kan best zijn dat je als je een beginnetje hebt je het er met een vuisthamer er in een dagdeel uit tikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Bor schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:07:
Ik zou vanuit esthetische waarde nooit voor kunstgras kiezen. Zo'n lap plastic is wat mij betreft vrijwel nooit mooi. Je ziet het onderscheid tussen kunst- en echt gras altijd direct. Bovendien vind ik kunstgras geen ecologisch verantwoorde oplossing.
Dat valt wel mee bij het duurdere meerkleurige gras.

Je kunt ook nog zoals ik het onkruid wat er na verloop van tijd ingroeit laten zitten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Rukapul schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:45:
[...]

Dat valt wel mee bij het duurdere meerkleurige gras.
Het zal een kwestie van smaak zijn. Mooi kunstgras heb ik werkelijk nog nooit bij iemand in de tuin zien liggen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
als ik dit allemaal zo lees dan wordt het toch bikken en echt gras erin...
Pagina: 1