Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-04 05:15
Tweakers,

Ik heb een bod uitgebracht op een huis. En had even gebeld voor bevestiging als de papieren binnen waren gekomen. Toen de makelaar mij toch aan de lijn had vroeg hij mij of ik dit met de hypotheek ging financierde of ook deels eigen geld. Maar als ik overbied is het toch logisch dat het met deels eigen geld is? Want je gaat over de k.k van het huis? En dat weet die makelaar ook?

Of mis ik nu iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 15:28
Bij overbieden zal een deel sowieso met eigen geld moeten inderdaad.
De reden (gok ik zo) dat de verkopende makelaar dit vraagt, is om een gevoel van zekerheid bij dit bod te krijgen. (heb je geboden onder voorbehoud financiering?).

Als je zegt dat je de helft aan cash hebt liggen, is voor hem de kans op slagen groter dan wanneer je voor 100% een hypotheek moet krijgen.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Het enige wat de makelaar wil is risico-minimalisatie. Niets meer, niets minder. Dus jij moet zorgen dat jij de makelaar zo goed mogelijk overtuigd dat jij geen probleem krijgt met de financiering. Dus je zegt dat het inderdaad deels overwaarde is, de taxatie al gedaan is, je al een financieel rapport hebt en niet op 100% van je max gaat zitten, alles draagt bij aan het gevoel dat de makelaar de verkopende partij moet geven dat jij de kandidaat bent met de meeste kans en het minste gezeik.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@llovesoccerx7 @kemphaas Het gaat bij een hypotheek om de taxatiewaarde. Of je nou de vraagprijs betaalt, 5k overbiedt of 50k overbiedt - wat de taxateur als waarde vastlegt kun je financieren.
Dus het is zeker niet zo dat je bij overbieden altijd eigen geld moet inleggen.

Wél wordt naarmate je mee overbiedt de kans steeds groter dat je meer betaalt dan de taxateur het huis waard vindt en je dus eigen geld nodig hebt.

Wat bedoel je trouwens met 'je gaat over de k.k. van het huis'? Als je denkt dat 'de k.k. van het huis' betekent dat je precies dat bedrag kan financieren, mist je inderdaad iets en zou ik je aanraden een financieel adviseur in het proces te betrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Dat het tegenwoordig niet ongewoon is dat je een taxateur laat komen na acceptatie bod. Die taxeert het huis dan op de verkoopprijs - dus inclusief het bedrag dat overboden is. De rest kun je zelf invullen.

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 10-05-2021 11:47 . Reden: slip of the finger :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
kemphaas schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:30:
De reden (gok ik zo) dat de verkopende makelaar dit vraagt, is om een gevoel van zekerheid bij dit bod te krijgen. (heb je geboden onder voorbehoud financiering?).

Als je zegt dat je de helft aan cash hebt liggen, is voor hem de kans op slagen groter dan wanneer je voor 100% een hypotheek moet krijgen.
Ik heb zonder voorbehoud geboden omdat ik weet wat ik kan krijgen. En wat er overgeboden is geen enkel probleem dat komt rond. Ik ben starter dus ik zal wel 100% moeten lenen en dan eigen geld van het overbieden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-05 10:13
Je mag 100% van de waarde van het huis lenen. De waarde weet je door een taxateur in te huren nadat je bod geaccepteerd is. Dus als de k.k. 500k is, jij 550k hebt geboden en de taxateur het op 550k taxeert kan je 550k lenen. Mits je daar de financiën voor rond krijgt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
Anoniem: 677216 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:37:
@llovesoccerx7 @kemphaas Het gaat bij een hypotheek om de taxatiewaarde. Of je nou de vraagprijs betaalt, 5k overbiedt of 50k overbiedt - wat de taxateur als waarde vastlegt kun je financieren.

Wél wordt naarmate je mee overbiedt de kans steeds groter dat je meer betaalt dan de taxateur het huis waard vindt en je dus eigen geld nodig hebt.

Wat bedoel je trouwens met 'je gaat over de k.k. van het huis'? Als je denkt dat 'de k.k. van het huis' betekent dat je precies dat bedrag kan financieren, mist je inderdaad iets en zou ik je aanraden een financieel adviseur in het proces te betrekken.
Ja klopt ik bedoel ook de taxatiewaarde. Alles boven de taxatiewaarde is eigen geld. Ook nadat jezelf het huis weer hebt laten taxeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
llovesoccerx7 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:38:
[...]

Ik heb zonder voorbehoud geboden omdat ik weet wat ik kan krijgen. En wat er overgeboden is geen enkel probleem dat komt rond. Ik ben starter dus ik zal wel 100% moeten lenen en dan eigen geld van het overbieden?
Je hebt wel eigen geld mag ik toch hopen? ook al mag je 1 miljoen euro lenen dat krijg jij niet als je op een huis bied van 2 ton.
Je bent kort van stof, maar als je inderdaad niet zoveel kennis hebt zou ik toch even een financieel adviseur bij de hand nemen.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

llovesoccerx7 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:40:
[...]

Ja klopt ik bedoel ook de taxatiewaarde. Alles boven de taxatiewaarde is eigen geld. Ook nadat jezelf het huis weer hebt laten taxeren.
Het enige dat telt is de taxatie voor jouw hypotheekaanvraag, die over het algemeen na het tekenen van het koopcontract wordt gedaan.
Indicatie waarde door makelaar; taxatie door verkopers vóór de verkoop; vraagprijs; daadwerkelijke koopsom; hoeveelheid overboden - allemaal niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
Anoniem: 677216 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:43:
[...]

Het enige dat telt is de taxatie voor jouw hypotheekaanvraag, die over het algemeen na het tekenen van het koopcontract wordt gedaan.
Indicatie waarde door makelaar; taxatie door verkopers vóór de verkoop; vraagprijs; daadwerkelijke koopsom; hoeveelheid overboden - allemaal niet relevant.
Duidelijk maar omdat ik die vraag nog niet eerder had gekregen. En aangezien de taxatiewaarde de 100% die je kan lenen en de rest eigen geld. Dus daarom begreep ik zijn vraag niet helemaal want er meestal eigen geld in. Tenzij de taxatie hoger uit valt kan je natuurlijk wat meer lenen en minder eigen geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

llovesoccerx7 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:47:
[...]

Duidelijk maar omdat ik die vraag nog niet eerder had gekregen. En aangezien de taxatiewaarde de 100% die je kan lenen en de rest eigen geld. Dus daarom begreep ik zijn vraag niet helemaal want er meestal eigen geld in. Tenzij de taxatie hoger uit valt kan je natuurlijk wat meer lenen en minder eigen geld.
De makelaar vraagt ernaar om een betere inschatting te kunnen maken van de risico's die bij jouw bod horen, zie ook Atlas in "Hypotheek bod makelaar vraag"

Wat heb je hem trouwens geantwoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Anoniem: 677216 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:37:
Kleine kanttekening: Sommige hypotheekverstrekkers maximaliseren de hypotheek op de verkoopprijs, als je taxatiewaarde hoger uitvalt dan de verkoopprijs kun je het verschil tussen die twee dan niet lenen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llovesoccerx7
Anoniem: 677216 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:52:
[...]

De makelaar vraagt ernaar om een betere inschatting te kunnen maken van de risico's die bij jouw bod horen, zie ook Atlas in "Hypotheek bod makelaar vraag"

Wat heb je hem trouwens geantwoord?
Dat er deels eigen geld bij zit. Maar dat is geen probleem want dat is er gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 11:43
[...]

De koper wil gewoon weten aan wij hij moet gunnen. Als jij bijvoorbeeld duizend euro minder biedt dan iemand anders, maar wel zonder financieringsvoorwaarden, dan is de kans groot dat jij de gunning krijgt omdat de verkoper natuurlijk geen zin heeft in 2 maanden later een "ja sorrt het gaat niet lukken". Dat is wat er achter die vraag zit.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 11:43
llovesoccerx7 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:02:
Dat er deels eigen geld bij zit. Maar dat is geen probleem want dat is er gewoon.
Ja maar dat hij dat expliciet aan je vraagt voor de verkopers is toch logisch?

Wij hebben van de kopers van ons huis ook een heel verhaal over dat ze zonder voorwaarden bieden omdat ze eigen geld hebben en weten dat ze het kunnen betalen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
llovesoccerx7 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:28:
Tweakers,

Ik heb een bod uitgebracht op een huis. En had even gebeld voor bevestiging als de papieren binnen waren gekomen. Toen de makelaar mij toch aan de lijn had vroeg hij mij of ik dit met de hypotheek ging financierde of ook deels eigen geld. Maar als ik overbied is het toch logisch dat het met deels eigen geld is? Want je gaat over de k.k van het huis? En dat weet die makelaar ook?

Of mis ik nu iets?
Ik vermoed dat de onderliggende vraag is of er gekocht wordt met financieringsvoorbehoud. De verkopende partij kan wanneer deze hetzelfde bod krijgt kiezen uit de partij die koopt onder betere voorwaarden. Vaak wordt er dan gekozen voor de partij die geen financieringsvoorbehoud nodig heeft. Er zijn dan immers minder mogelijkheden om de koop terug te draaien. Zeker voor kopers die snel van hun huis af willen/moeten hebben daar voordeel bij.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:42
Laten we eens zeggen dat je 50000 eigen geld hebt.
Dan kan je effectief gezien 50000 over getaxeerde waarde overbieden.
Als voorbeeld vraagprijs 500000, geboden 550000, financiëringsvoorbehoud is dan 500000

Stap 2 heb je een maximale hypotheek nodig of niet en al een voorgesprek met hypotheekadviseur om te bekijken wat je verantwoord kan lenen.

Stap 3, Ik moet mijn bestaande huis verkopen en al gesprekken gehad met makelaars over de verkoopwaarde.

Al deze variabelen bij elkaar gecombineerd bepalen het risico dat je de hypotheek met veel of weinig moeite rondkrijgt. Hoe gunstiger des te lager de kans op inschakelen van financiëringsvoorbehoud.
En dat is wat de makelaar wil weten. Bij meerdere biedingen die weinig schelen blijft de keuze aan de verkoper welke te accepteren. Vaak is de keuze voor een net iets minder hoog bod maar met minder risico prettiger als de koop van zijn/haar nieuwe huis ook afhankelijk is van de verkoop van het oude huis.

[ Voor 18% gewijzigd door D-dark op 10-05-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D-dark schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:56:
Laten we eens zeggen dat je 50000 eigen geld hebt.
Dan kan je effectief gezien 50000 over getaxeerde waarde overbieden.
Als voorbeeld vraagprijs 500000, geboden 550000, financiëringsvoorbehoud is dan 500000
Maar zo werkt het in de praktijk niet, want je taxatie vindt pas plaats ná de overeenkomst. Tijdens het bieden weet je dus niet hoeveel je over de uiteindelijke taxatiewaarde biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:42
Anoniem: 677216 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:23:
[...]

Maar zo werkt het in de praktijk niet, want je taxatie vindt pas plaats ná de overeenkomst. Tijdens het bieden weet je dus niet hoeveel je over de uiteindelijke taxatiewaarde biedt.
En dat is de gok. Kan je wel globaal bepalen aan de hand van WOZ waarde, Calcasa en Walter Living en maar niet exact. Het blijft een benadering.

In het voorbeeld van daarnet
50000 eigen geld
500000 vraagprijs
550000 geboden

Taxatie komt uit op 530000. Nog niets aan de hand want dat verschil van 20000 kan je zonder problemen met eigen geld opbrengen.

Dan koper nummer 2.
Laten we zeggen dat die hetzelfde doet maar 10000 eigen geld heeft.
Die komt in dezelfde situatie 10000 tekort en de enige manier om het huis alsnog te krijgen is of ergens anders 10000 euro vandaan halen of proberen om de taxatie naar 540000 te krijgen.

Dit is misschien een extreem voorbeeld maar komt nog behoorlijk vaak voor in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:38
Anoniem: 567735 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:37:
[...]

Dat het tegenwoordig niet ongewoon is dat je een taxateur laat komen na acceptatie bod. Die taxeert het huis dan op de verkoopprijs - dus inclusief het bedrag dat overboden is. De rest kun je zelf invullen.
Dat zie je inderdaad regelmatig, maar dát hij ook daadwerkelijk op de verkoopprijs zal taxeren, is geen garantie.

Het zal inderdaad regelmatig op die manier goed gaan, maar als @llovesoccerx7 de uitzondering op de regel gaat worden én onvoldoende spaargeld bezit, heeft 'ie wel een probleem - zeker zonder als er zonder voorbehoud van financiering geboden wordt.

@llovesoccerx7 verdiep je nog eens goed in de verschillen tussen 'vraagprijs' en 'taxatiewaarde'. Die twee kunnen enorm van elkaar verschillen, zowel positief als negatief. In deze markt liggen de vraagprijzen zeer regelmatig onder de taxatiewaarde, wat natuurlijk resulteert in overbieden.
Het is echter niet de bedoeling dat je extreem gaat overbieden op een vraagprijs die al boven de taxatiewaarde ligt :P want ja, die huizen zijn er ook nog.
Vraagprijzen zeggen vrijwel niks meer.

Ook zegt de taxatiewaarde weer wat over welke hypotheken je mag afsluiten (wel/geen rentekorting door NHG als 'ie onder de 325k ligt bijvoorbeeld). En de daadwerkelijke verkoopprijs kan weer invloed hebben op wel/geen vrijstelling op de overdrachtsbelasting (tot 400k, <35 jaar oud). Ja, aan regeltjes geen gebrek ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:21
Ik kreeg op mijn huis een bod van bijvoorbeeld 400k onder voorbehoud van financiering van 300k.

Dat bod neem ik liever dan een bod van 400k onder voorbehoud van financiering van 390k...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 22:58

Edit: excuus, hierboven reeds aangegeven. Had de rest nog niet doorgenomen :+

Bij overbieden hoef je niet perse eigen geld mee te nemen. Huis 300K, je biedt 320K. Als het ook voor 320K wordt getaxeerd, krijg je een hypotheek van 320K, dus geen eigen geld nodig. De taxatie moet dan uiteraard wel goed uitvallen, maar dat komt vaak goed.

[ Voor 5% gewijzigd door luuksnijmegen op 10-05-2021 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 09:18

Dat denk ik ook. De makelaar moet het bod presenteren aan de verkoper. Naast het geboden bedrag en de voorwaarden zoals voorbehoud en datum, is de mate van zekerheid of deze koper goed is voor zijn bod wel een belangrijke factor.

Iemand die 10% overbiedt en er vanuit gaat dat de bank hem wel helpt, bevat een groter risico dan een vergelijkbare bieding van iemand met significant eigen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:49
Wat al aangegeven wordt is dat de taxatiewaarde leidend is voor de bepaling van de maximaal te financieren woningwaarde. Exclusief kosten koper. En overbieden.

Dan heb je nog de maximale hypotheek die je kan krijgen op basis van je inkomen. Stel die is tegen het maximum aan, dan kan het zoeken naar een verstrekker nog best een puzzel worden.

Stel de taxatie valt toch tegen, dus geen verkoopprijs + overbieding , zelfs onder de vraagprijs. Dat kan zomaar. Dan heb je wellicht ruimte met je inkomen maar gaat een bank dat niet financieren op basis van het onderpand. Dat verschil moet dan ook uit eigen middelen komen.

De andere kant op kan ook , het inkomen wordt lager ingeschaald dan de snelle vooraf calculatie van de hypotheek adviseur. Dit zal waarschijnlijk niet om heel grote bedragen gaan maar een paar duizend euro kan het zomaar zijn. Maar ook hier kom je dan weer in de situatie dat je meer eigen geld moet meebrengen dan vooraf bedacht.

Bij overbieden zonder voorbehoud moet je heel goed weten wat je daadwerkelijk kan financieren en ruime marges aanhouden om hier en daar wat geld extra bij te kunnen passen om technische gaatjes in de begroting te kunnen dichten.

[ Voor 0% gewijzigd door CornermanNL op 11-05-2021 07:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:23
[...]

Uiteraard weten wij niet wat je banksaldo is, maar gezien het feit dat je aangeeft als starter 100% te moeten lenen... Doet mij in ieder geval vermoeden dat je niet over voldoende eigen middelen beschikt om iets zonder voorbehoud te doen.

Weet je héél zeker dat je het rond gaat krijgen? Anders gaat het mogelijk duur leergeld zijn. Iets met 10% boete bij het alsnog niet over de brug kunnen komen.

Je zult niet de 1e zijn die dacht het allemaal wel te weten en vervolgens 30-60K mogen aftikken (zonder daar ook maar iets voor in bezit te krijgen).

[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 11-05-2021 07:46 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
Thalaron schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 07:46:
[...]

Uiteraard weten wij niet wat je banksaldo is, maar gezien het feit dat je aangeeft als starter 100% te moeten lenen... Doet mij in ieder geval vermoeden dat je niet over voldoende eigen middelen beschikt om iets zonder voorbehoud te doen.

Weet je héél zeker dat je het rond gaat krijgen? Anders gaat het mogelijk duur leergeld zijn. Iets met 10% boete bij het alsnog niet over de brug kunnen komen.

Je zult niet de 1e zijn die dacht het allemaal wel te weten en vervolgens 30-60K mogen aftikken (zonder daar ook maar iets voor in bezit te krijgen).
Ja dat komt goed. Ik heb meer dan je aangeeft dus dat moet goed zitten zal geen tienduizenden euro’s afwijken neem ik aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Laatst online: 01-04 11:31
llovesoccerx7 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:31:
[...]

Ja dat komt goed. Ik heb meer dan je aangeeft dus dat moet goed zitten zal geen tienduizenden euro’s afwijken neem ik aan.
Nou dat zou echt niet voor het eerst zijn hoor. Deze week ook een huis gekocht met taxatiewaarde 30k lager dan winnend bod. Die 30k moet dan dus uit eigen zak. Gebeurt vaker bij (extreem) overbieden.

Protip: zorg dat je ZSM een taxateur regelt voor het huis, die direct na het tekenen taxeert. Mocht blijken dat het huis op minder waarde wordt getaxeerd dan jij nodig hebt, dan kun je nog binnen de bedenktijd van het huis af. Als je het huis niet kunt financieren terwijl je wel zonder voorbehoud getekend hebt, betaal je 10% boete.

Ik moet wel zeggen: het komt op mij allemaal niet al te snugger over dit. Je neemt enorme risico's door zonder voorbehoud te bieden. Ik hoop dat je er beter over hebt nagedacht dan het op het eerste gezicht lijkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:23
llovesoccerx7 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:31:
[...]

Een aanname met mogelijk serieuze gevolgen.. Indien je zou hebben aangegeven dat je ondanks dat je starter bent hooguit 90% zou hoeven te lenen dan zou ik dat risico begrijpen, maar bij een max. hypotheek wil je dat niet.

Uiteraard niet relevant zodra alles rond is, maar ik zou dit nooit zonder 100% zekerheid aandurven.

Wij hebben het bij de aanschaf van onze (toenmalige nieuwbouw) woning andersom gedaan. Eerst geïnformeerd hoeveel wij max konden lenen. Vanuit dat punt zijn wij gaan rondkijken naar hetgeen binnen budget viel i.p.v. andersom.

Dit voorkomt teleurstelling en dan weet je ook direct hoe ver je KUNT gaat :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llovesoccerx7
Thalaron schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:17:
[...]

Een aanname met mogelijk serieuze gevolgen.. Indien je zou hebben aangegeven dat je ondanks dat je starter bent hooguit 90% zou hoeven te lenen dan zou ik dat risico begrijpen, maar bij een max. hypotheek wil je dat niet.

Uiteraard niet relevant zodra alles rond is, maar ik zou dit nooit zonder 100% zekerheid aandurven.

Wij hebben het bij de aanschaf van onze (toenmalige nieuwbouw) woning andersom gedaan. Eerst geïnformeerd hoeveel wij max konden lenen. Vanuit dat punt zijn wij gaan rondkijken naar hetgeen binnen budget viel i.p.v. andersom.

Dit voorkomt teleurstelling en dan weet je ook direct hoe ver je KUNT gaat :)
Dit is allemaal besproken met de adviseur en ik zit niet op mijn max wat ik kan lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaicecube
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-11-2024
Kijk wij weten niet wat je maximaal kan lenen, hoeveel je hebt overboden en hoeveel geld je achter hebt liggen.

maar als we weer het scenario van 500k erbij pakken.

Stel jij bied 550 zonder voorbehoud. en er wordt 550 getaxeerd (en je kan het lenen) dan kan je dit als hypotheek krijgen en je eigen geld kan je inbrengen hoe en waar je wil

Stel het wordt op de vraagprijs getaxeerd, dan moet je sowieso 50k eigen geld gaan inleggen voor je bod (buiten de k.k.)

maar stel het wordt op 450k getaxeerd dan moet je opeens 100k eigen geld gaan inleggen (buiten je k.k)

Let wel op, het is uiteraard ook aan jou om het wel of niet eens te zijn met de taxateur.
In bijvoorbeeld het laatste geval, zou je nog een 2de, 3de of zelfs 4de taxateur kunnen laten komen.
Maar dit zijn ook weer kosten voor jezelf, plus als er echt zoveel taxateurs nodig zijn is er misschien toch wel iets mis met het huis.

In theory zouden taxateurs niet zoveel moeten afwijken van elkaar, in de praktijk gebeurd het helaas wel.

Maar stel jij zit op 500k eigen geld, ja dan is deze hele discussie weer nutteloos. Maar nu heb je volgens mij wel alle scenario's gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Laatst online: 01-04 11:31
llovesoccerx7 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:34:
[...]

Dit is allemaal besproken met de adviseur en ik zit niet op mijn max wat ik kan lenen.
Maar wat wij je hier nu telkens (tevergeefs, lijkt het) duidelijk proberen te maken is dat het niet alleen gaat om je inkomen. De hypotheek die je kunt krijgen hangt af van twee factoren:

- je inkomen: dat heb je kennelijk al goed getoetst, en op basis van je inkomen kun je zelfs meer lenen; en
- de taxatiewaarde van het huis: Je kunt NOOIT meer lenen dan de waarde van het huis, ook al kun je op basis van je inkomsten nog veel meer lenen. Als je huis dus getaxeerd wordt op 200k kun je nooit een hypotheek krijgen van 205k, ook al verdien je genoeg voor een hypotheek van 500k.

Vandaar het dringende advies: laat die taxatie zo spoedig mogelijk uitvoeren. Als de taxatie dan onverhoopt te laag uitvalt, kun je hopelijk nog binnen de bedenktijd de koop ontbinden, zodat je een boete van 10% van je bod vermijdt.

Maar volgens mij zit je weinig te wachten op dit soort advies van mensen die proberen te voorkomen dat jij al je spaargeld verliest. Dus succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
Lan Mandragoran schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:00:
[...]

Maar wat wij je hier nu telkens (tevergeefs, lijkt het) duidelijk proberen te maken is dat het niet alleen gaat om je inkomen. De hypotheek die je kunt krijgen hangt af van twee factoren:

- je inkomen: dat heb je kennelijk al goed getoetst, en op basis van je inkomen kun je zelfs meer lenen; en
- de taxatiewaarde van het huis: Je kunt NOOIT meer lenen dan de waarde van het huis, ook al kun je op basis van je inkomsten nog veel meer lenen. Als je huis dus getaxeerd wordt op 200k kun je nooit een hypotheek krijgen van 205k, ook al verdien je genoeg voor een hypotheek van 500k.

Vandaar het dringende advies: laat die taxatie zo spoedig mogelijk uitvoeren. Als de taxatie dan onverhoopt te laag uitvalt, kun je hopelijk nog binnen de bedenktijd de koop ontbinden, zodat je een boete van 10% van je bod vermijdt.

Maar volgens mij zit je weinig te wachten op dit soort advies van mensen die proberen te voorkomen dat jij al je spaargeld verliest. Dus succes ermee.
Zo bedoel ik het niet. Ik waardeer al het advies en zal er inderdaad opletten! Natuurlijk zit niemand op de 10% boete te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-05 15:11
@llovesoccerx7 Houd er ook rekening mee dat je de kosten koper niet kan meefinancieren.
Die zal je dus, naast de overbieding boven taxatiewaarde, óók uit eigen geld moeten kunnen betalen.
Denk aan: overdrachtsbelasting (meestal 2%, mogelijk minder afhankelijk van jouw leeftijd en koopsom, meer bij investeringsobject), hypotheekadvies, notariskosten, kadasterkosten, taxatiekosten, bouwkundige keuring, NHG indien van toepassing, eventueel kosten makelaar indien je die zelf ook had.
En dat kan flink snel in de papieren lopen, reken op zo'n 6% van de aankoopsom.
Pagina: 1