Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeertjeHetter
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-05-2021
Beste lezers,

Ik heb vorige week donderdag een voorstel arbeidsvoorwaarden (job offer) ontvangen vanuit een potentiële toekomstige werkgever in de financiële dienstverlening (customer service bij een online broker). Hierin stond verwerkt wat er is overeengekomen tijdens de sollicitatiegesprekken, maar nog niks over een proeftijd. Ik heb deze uiteindelijk mondeling en via e-mail geaccepteerd. Er is momenteel nog niet eens een arbeidsovereenkomst opgesteld, omdat ik daar eerst nog al mijn gegevens voor moet doorgeven (de HR dame wacht momenteel op mijn inzending). Er staat dus GEEN handtekening onder een arbeidsovereenkomst (nog niet opgesteld), en alleen de job offer is geaccepteerd.

Ik zou pas over 1 maand kunnen beginnen, en er zijn in de afgelopen maanden al meerdere mensen aangenomen op de desbetreffende functie (meerdere invullingen voor dezelfde positie, namelijk customer service).

Het ding is, dat ik vrijdagochtend een heel naar bericht kreeg omtrent mijn opa die al zo’n 6 weken heel ziek (darmkanker) in het ziekenhuis ligt. Het heeft mij geraakt als een blok beton en ik merk dat ik er mentaal volledig aan onderdoor ga. Hierdoor zal ik de komende maanden niet meer in staat zijn om de toekomstige baan te gaan uitvoeren, en wil ik de eerdere acceptatie graag terugdraaien. Het betreft namelijk een behoorlijk pittige baan, waar ook nog eens een pittig certificaat voor moet behaald worden de eerste 3 maanden.

Ik heb de gehele vrijdag en ook nog zaterdagochtend gepraat en overlegd met vrienden/familie over wat nu de beste stap is. Die zeiden dat ik het gewoon moet gaan zeggen, en hopen op het beste. Ik heb toen gemaild en gevraagd of ze vandaag even willen bellen met mij. Helaas heb ik dus het weekend moeten wachten, maar goed.

Mijn eigen kennis (en lichte hulp van Google) zegt mij dat het mogelijk is om dit te doen zonder gevolgen, alleen dat het natuurlijk erg vervelend kan zijn voor de andere partij. Het betreft overigens ook een zeer meelevende HR-contactpersoon, die mij tijdens de procedure altijd heeft gevraagd hoe het met mijn opa gaat, etc. Ik ga er niet van uit dat er juridische stappen genomen zullen worden, maar ik blijf ergens toch erg bang dat ik een grote geldboete riskeer.

Voor mij is het allerbelangrijkste dat ik mezelf niet ga verliezen in een baan waar ik momenteel mentaal niet toe in staat ben, en daardoor ook weer een probleem vorm voor de toekomstige werkgever.

Kan iemand mij helpen door uit te leggen wat er mogelijk is, en wat er zou kunnen gebeuren?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Neem contact met hen op, en wees eerlijk over je situatie. (stekte met opa)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 21:14

wij

Is het niet een optie om aan je toekomstig werkgever uit te leggen wat de situatie is. En dan verzoeken om je contract één of twee manden later in te laten gaan zodat je dit rustig kan verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeertjeHetter
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-05-2021
Ik weet niet of ik de komende maanden in staat ben om dit werk uit te voeren, en eigenlijk wil ik, na het rouwen, gewoon op mijn eigen tempo weer rustig terugkomen in het werkveld. Dus niet met een relatief pittige baan als deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 01:02
PeertjeHetter schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:23:
Ik weet niet of ik de komende maanden in staat ben om dit werk uit te voeren, en eigenlijk wil ik, na het rouwen, gewoon op mijn eigen tempo weer rustig terugkomen in het werkveld. Dus niet met een relatief pittige baan als deze.
Bel ze! Dit soort eerlijkheid wordt gewaardeerd, zeker als je er nu meteen mee komt. Daar hebben ze meer aan dan als jij straks in de ziektewet belandt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-09 17:42
Een boete of iets dergelijks zal er niet zo snel inzitten. Staat dat hard in je contract? Wat voor een contract was het is er een cao?

Je eventueel toekomstige werkgever hebben verder niks aan een slecht functionerende werknemer en zullen vast wel willen meewerken. Ze zullen er wellicht niet blij mee zijn en dat ook laten merken. Maar een slecht functionerende/zieke werknemer kost alleen maar geld en ze ontspringen liever die dans dan dat ze hard het contract gaan najagen. Je kan namelijk ook je contract nakomen en je op dag 1 ziekmelden wanneer je mentaal zo krakkemikkig bent dat je niet meer kan functioneren.

Dus gewoon bellen en uitleggen. Ergste wat er kan gebeuren is dat je deze brug verbrandt, maar als de sector waarin je werkt groot genoeg is, maakt dat ook weer niet zo veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09 19:35
Sterkte met het verwerken.Ik zou gewoon een nette mail sturen, met dat je door de situatie met jouw opa je even volledig op familie, en het aanstaande rouw proces wilt focusen en dat je daardoor niet in staat bent je volledig te commiteren aan een nieuwe baan, dat je het heel jammer vindt, en dat je wanneer deze situatie over is en je je weer "de oude" bent je graag opnieuw in gesprek gaat om opnieuw kennis te maken.

Als ze daar slecht op reageren weet je ook direct genoeg :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmorkMidas
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
The key in dit soort dingen is en blijft de communicatie.

Als jij je (toekomstige) manager of de HR-medewerker aan de lijn krijgt lijkt het me dat beide begrip tonen voor jouw situatie. Mochten ze dit niet doen, zou ik ze niet als mens willen bestempelen maar eerder als monster. Tevens zou ik er dan ook nooit willen werken.

Ik wens jou, en je geliefden, enorm veel sterkte in deze moeilijk tijd.
Communiceer met het bedrijf en wees open en eerlijk. Ieder weldenkend mens zal begrip tonen voor je situatie, en kijken wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
gewoon aangeven dat je ivm familieomstandigheden pas over +3 maanden kan beginnen.
nee heb je, ja kan je krijgen (waarschijnlijk ook zonder veel moeite, ze willen jou toch hebben? dan maakt dat maandje of wat ook weinig verschil voor ze, je drukt sowiesonog niet op de loonlijst)

kan je over 2 maanden altijd nog de stekker eruit trekken als je nog steeds een wrak bent.

om nu je hele toekomst plat te gooien is ook zonde toch? uitstel maar geen afstel, dan wint iedereen.
je denkt er over een paar maanden vast anders over, ga niet op de emotie hangen maar pak de ratio

[ Voor 34% gewijzigd door dyrc op 10-05-2021 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 01:02
MBvB schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:30:
Dus gewoon bellen en uitleggen. Ergste wat er kan gebeuren is dat je deze brug verbrandt, maar als de sector waarin je werkt groot genoeg is, maakt dat ook weer niet zo veel uit.
Als dit een reden zou zijn dat je de bruggen verbrandt, dan geldt ook voor mij onderstaande:
SmorkMidas schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:31:
Tevens zou ik er dan ook nooit willen werken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-09 17:29
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten en het ook aan hun voorgelegd. Je moet niet vergeten dat de andere kant ook mensen zijn. Het bedrijf heeft er ook niks aan dat jij daar komt en je gelijk ziek meld omdat je het mentaal niet aan kan. Leg de situatie uit en wellicht komt de andere kant wel met een andere oplossing (later beginnen, certificaat behalen uitstellen, sollicitatieprocedure op een later moment hervatten etc).

Sterkte met je opa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zoals hierboven al staat gaat het hier vooral om communiceren.
Dit is ook niks voor mail of app maar vraagt duidelijk om persoonlijk contact dus bellen.

Sterkte voor nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Me dunkt dat het alleen maar professionaliteit uitstraalt naar dat bedrijf dat je het zo oppakt en er niet hun probleem van maakt door er gewoon te gaan werken. Dus ik kan me echt niet voorstellen dat dat 'bruggen verbrandt'.

Heel veel sterkte ook trouwens.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
PeertjeHetter schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:09:
Beste lezers,

Ik heb vorige week donderdag een voorstel arbeidsvoorwaarden (job offer) ontvangen vanuit een potentiële toekomstige werkgever in de financiële dienstverlening (customer service bij een online broker). Hierin stond verwerkt wat er is overeengekomen tijdens de sollicitatiegesprekken, maar nog niks over een proeftijd. Ik heb deze uiteindelijk mondeling en via e-mail geaccepteerd. Er is momenteel nog niet eens een arbeidsovereenkomst opgesteld, omdat ik daar eerst nog al mijn gegevens voor moet doorgeven (de HR dame wacht momenteel op mijn inzending). Er staat dus GEEN handtekening onder een arbeidsovereenkomst (nog niet opgesteld), en alleen de job offer is geaccepteerd.

Ik zou pas over 1 maand kunnen beginnen, en er zijn in de afgelopen maanden al meerdere mensen aangenomen op de desbetreffende functie (meerdere invullingen voor dezelfde positie, namelijk customer service).

Het ding is, dat ik vrijdagochtend een heel naar bericht kreeg omtrent mijn opa die al zo’n 6 weken heel ziek (darmkanker) in het ziekenhuis ligt. Het heeft mij geraakt als een blok beton en ik merk dat ik er mentaal volledig aan onderdoor ga. Hierdoor zal ik de komende maanden niet meer in staat zijn om de toekomstige baan te gaan uitvoeren, en wil ik de eerdere acceptatie graag terugdraaien. Het betreft namelijk een behoorlijk pittige baan, waar ook nog eens een pittig certificaat voor moet behaald worden de eerste 3 maanden.

Ik heb de gehele vrijdag en ook nog zaterdagochtend gepraat en overlegd met vrienden/familie over wat nu de beste stap is. Die zeiden dat ik het gewoon moet gaan zeggen, en hopen op het beste. Ik heb toen gemaild en gevraagd of ze vandaag even willen bellen met mij. Helaas heb ik dus het weekend moeten wachten, maar goed.

Mijn eigen kennis (en lichte hulp van Google) zegt mij dat het mogelijk is om dit te doen zonder gevolgen, alleen dat het natuurlijk erg vervelend kan zijn voor de andere partij. Het betreft overigens ook een zeer meelevende HR-contactpersoon, die mij tijdens de procedure altijd heeft gevraagd hoe het met mijn opa gaat, etc. Ik ga er niet van uit dat er juridische stappen genomen zullen worden, maar ik blijf ergens toch erg bang dat ik een grote geldboete riskeer.

Voor mij is het allerbelangrijkste dat ik mezelf niet ga verliezen in een baan waar ik momenteel mentaal niet toe in staat ben, en daardoor ook weer een probleem vorm voor de toekomstige werkgever.

Kan iemand mij helpen door uit te leggen wat er mogelijk is, en wat er zou kunnen gebeuren?
Er is geen enkele aanleiding om een boete te krijgen tenzij dit vooraf is afgesproken. Een dienstverband is niet hetzelfde als verloonde slavernij. Het is gebruikelijk dat een nieuw dienstverband ingaat met een proeftijd waarin je sowieso alle ruimte hebt om te beslissen om te blijven.

Voor de rest is het goed dat je weet waar je grenzen liggen. Dit is een persoonlijke vaardigheid die niet altijd op juiste waarde wordt geschat, maar een goede werkgever zal dit zeker waarderen aan je.

Als ik het zo aanschouw, heb je maar één echte optie: Namelijk uitleggen wat je hier ook hebt gedaan en vragen of het mogelijk is om het dienstverband uit te stellen. Nee heb je, ja kun je altijd krijgen.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PeertjeHetter schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:09:
... alleen dat het natuurlijk erg vervelend kan zijn voor de andere partij.
Meer dan dit is en wordt het ook niet. Het is een zakelijke transactie, die moet je ook zakelijk bekijken. Het is wel fijn dat je te maken hebt met mensen maar dat heeft het bedrijf ook.

Je kunt de situatie uitleggen, waar je overigens niet verplicht toe bent, en uitleggen dat het de eerstkomende tijd niet gaat lukken. Op het moment dat het wel weer gaat kun je contact met ze opnemen om het dan alsnog door te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:00
Mag ik dan de suggestie doen om juist wél te gaan werken, als vorm van afleiding. Niet perse deze baan, maar wellicht een minder zware functie.

Rouwen is deels acceptatie en deels tijd. Dagenlang werkeloos thuiszitten worden maar weinig mensen vrolijk van, ongeacht of er rouw in het spel is.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-09 19:15
Laat ik voorop stellen dat ik je veel sterkte toewens. Ik zou ook wat pushback willen geven. Het is niet mijn bedoeling om ongevoelig over te komen (hoewel dat waarschijnlijk onvermijdelijk is) en al helemaal niet om aannames te doen over wat dit vervelende nieuws met je doet. Mijn comment is bedoeld om jou een zo prettig mogelijke toekomst te wensen.

Is het voor jou normaal om maanden uit de running te raken door vervelend nieuws over een naaste? Stel nou dat dit vervelende nieuws pas over drie weken bij je terecht zou komen, wat had je dan gedaan? Als ik kijk naar wat gangbaar is in CAO's dan staat hier niets over zieke naasten tweede graad. Dat interpreteer ik vrij als: dit zijn dingen waar je mee hoort te leren leven en geen dingen waar je speciaal verlof voor voor kunt krijgen.

Is dit wellicht iets dat extra impact op jou maakt en zou het nut hebben hier eens met een arts over te spreken? Helaas maar waar zal dit niet het laatste vervelende nieuws zijn dat op jouw pad gaat komen. De dood is de enige zekerheid in het leven en ook zieke naasten horen er helaas bij. Ik zou je geen toekomst toewensen waarbij elke keer als zoiets op je pad komt je maanden uit de running bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 16:34
Veel sterkte met je situatie,
Ik denk dat velen voor me al goed hebben verwoord,

1 Je hebt nog niets getekend en daarbij ben je dus ook geen verplichtingen aangegaan.
2 Je benadering naar, en de reactie van je potentiele nieuwe werkgever zal invloed hebben op jullie (toekomstige) relatie. Bij onprettigheden geldt natuurlijk 1, maar een positieve ervaring kan natuurlijk ook meer zekerheid bieden om wellicht na uitstel toch samen verder te gaan.
3 ook bij je potentiele nieuwe werkgever werken mensen.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mondelinge overeenkomsten zijn op zich ook bindend, alleen lastig te bewijzen.

Ik zeg:
  1. Een proeftijd is altijd gangbaar, als die in het contract staat kan je er gewoon voor kiezen direct het contract te verbreken zonder opgaaf van reden;
  2. Als je geen proeftijd hebt staat het jou ook vrij om je gewoon op dag één ziek te melden met in dit geval een begrijpelijke reden;
  3. Maar als je de opgegeven reden communiceert met de HR-mensen zou het wel heel gek zijn als ze niet meewerken, zo kunnen ze jou in de toekomst wellicht nog aannemen;
  4. En als ze heel erg lief willen zijn en jij een unieke werknemer bent voor hen, dan heb je ook kans dat ze gewoon voorstellen dat je in dienst komt en je direct ziek meldt. Kans is groot dat zij daartegen verzekerd zijn en ze jou alsnog binnenhalen. Win/win.
Ik zou persoonlijk zelfs brutaal genoeg zijn om dat laatste gewoon voor te stellen. Nee heb je, ja kan je krijgen :+ Ga d'r overigens niet vanuit dat ze dit gaan doen want het is wel een heel gek voorstel (zeker omdat zij ook niet weten wanneer jij wél beschikbaar gaat zijn).

Ga uit van het goede in de mens. Als dat niet werkt, ga uit van het feit dat het bedrijf een goede reputatie wil hebben en houden.

Sterkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:14

LankHoar

Langharig tuig

Er is nog niets getekend, en ook al was dat zo, dan had je nog een proeftijd gehad waardoor je zo zonder juridische gevolgen op kunt stappen. Beter nu melden dan pas wanneer je begonnen bent. Maar zoals al eerder gesuggereerd kun je misschien iets gunstigers overleggen.
HenkEisDS schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:36:
Laat ik voorop stellen dat ik je veel sterkte toewens. Ik zou ook wat pushback willen geven. Het is niet mijn bedoeling om ongevoelig over te komen (hoewel dat waarschijnlijk onvermijdelijk is) en al helemaal niet om aannames te doen over wat dit vervelende nieuws met je doet. Mijn comment is bedoeld om jou een zo prettig mogelijke toekomst te wensen.

Is het voor jou normaal om maanden uit de running te raken door vervelend nieuws over een naaste? Stel nou dat dit vervelende nieuws pas over drie weken bij je terecht zou komen, wat had je dan gedaan? Als ik kijk naar wat gangbaar is in CAO's dan staat hier niets over zieke naasten tweede graad. Dat interpreteer ik vrij als: dit zijn dingen waar je mee hoort te leren leven en geen dingen waar je speciaal verlof voor voor kunt krijgen.

Is dit wellicht iets dat extra impact op jou maakt en zou het nut hebben hier eens met een arts over te spreken? Helaas maar waar zal dit niet het laatste vervelende nieuws zijn dat op jouw pad gaat komen. De dood is de enige zekerheid in het leven en ook zieke naasten horen er helaas bij. Ik zou je geen toekomst toewensen waarbij elke keer als zoiets op je pad komt je maanden uit de running bent.
Hoewel ik je post compleet snap, onderschrijft dit imo alleen maar hoe ongevoelig de westerse maatschappij soms kan zijn. Ik weet niet wat voor band TS met zijn opa had, maar rouwen mag best. In sommige andere culturen is dat ook veel normaler, dat je echt je tijd neemt voor rouw (een collega's schoonmoeder is overleden uit India, en die houden nu een 12-daags ritueel, mogelijk komt er daarna nog meer). En de een kan minder goed met verlies omgaan dan de ander, en verwerkt dat anders. Indien TS de ruimte kan creëren om even niet te werken en elders op te focusen, dan kan ik dat alleen maar aanmoedigen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Pagina: 1