KPN sluit niet aan op DSL, maar levert niet glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofTurtles
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-05-2021
Hallo beste tweakers,

Recentelijk ben ik verhuisd naar een regio waar KPN een glasvezel netwerk uitrolt.
Voordat ik verhuisde ging ik uiteraard een internetabonnement regelen. Na te kijken op de site van kpn (https://www.kpn.com/internet/glasvezel.htm) waar werd aangegeven dat er glasvezel beschikbaar is op mijn adres een bestelling gedaan.
Een week ofzo later liet kpn mij weten dat ik pas aangesloten zou worden op internet per 26 mei. Dit terwijl ik de bestelling al begin april geplaatst had. Dus zo goed als twee maanden geen internet.

Na vele telefoontjes met de klantenservice van de KPN is de conclusie dat de glasvezel op mijn adres nog helemaal niet gereed is, deze zal pas eind mei op zijn vroegst gereed zijn, daarom duurt het zo lang. Echter op een verzoek om mij dan op DSL aan te sluiten ztelt de KPN dit niet meer te doen, omdat ik op een glasvezel adres woon...
Zelfs als ik bij een concurrent (T-mobile) een DSL abonnement aanvraag, krijgen zij van KPN te horen dat er geen DSL aansluiting op mijn adres gerealiseerd mag worden omdat ik in een glasvezel wijk woon...

Nu dus de vraag aan jullie of jullie een goede manier weten om KPN zover te krijgen toch tijdelijk DSL te leveren, of mogelijke oplossingen weten.
IS dit ook iets dat ik voor kan leggen aand e geschillencommissie? Ik vind het namelijk van de zotte dat de KPN klanten maanden zonder internet laat zitten terwijl ze glasvezel aan het aanleggen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:49

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

4G een oplossing? Misschien dat KPN hier iets in kan betekenen. Een goede 4G verbinding lijkt me sneller dan een DSL lijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofTurtles
Is ook overlegd met KPN, maar de kosten hiervan willen zij niet in tegemoet komen. Met thuiswerken vliegen de GBs de deur uit, dus zijn de meeste bundels zo op.
Voor een onbeperkte bundel is het probleem dat je dan minimaal een jaarcontract moeten afnemen, ene en jaarcontract voor een tijdelijke oplossing is ook niet praktisch. Ook hierin bieden de kpn en tmobile geen enkele tegemoetkoming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05 15:32
LordofTurtles schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:11:
Is ook overlegd met KPN, maar de kosten hiervan willen zij niet in tegemoet komen. Met thuiswerken vliegen de GBs de deur uit, dus zijn de meeste bundels zo op.
Voor een onbeperkte bundel is het probleem dat je dan minimaal een jaarcontract moeten afnemen, ene en jaarcontract voor een tijdelijke oplossing is ook niet praktisch. Ook hierin bieden de kpn en tmobile geen enkele tegemoetkoming
Dat is vreemd! In het verleden kreeg men bij vertraging in het aansluitproces of bij storingen gratis een 4G modem met 100GB databundel en digitenne ontvanger (bij Internet+tv abonnement) thuisgestuurd. De databundel kon kosteloos uitgebreid worden door middel van een telefoontje naar de klantenservice. Dat doen ze nu dus niet meer?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:10
Is er nog een alternatief? (coax > Ziggo). Wellicht kun je op die manier wat druk zetten in een tegemoetkoming/tijdelijke oplossing, door te zeggen dat je naar een concurrent gaat als je nog weken zonder internet blijft zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 10-05-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 14:36
Weet niet wat voor mobiel internet je nu hebt maar ik had zelf 2 maanden storing bij Ziggo net toen de coronacrisis begon en we moesten thuiswerken. Ik heb zitten tetheren en had kwam voor niet boven de 30 GB per maand uit. Als software ontwikkelaar, met een hoop teams meetings etc.

Volgens mij kan je zelfs even je abonnement omhoog krikken en daarna weer omlaag.

[ Voor 9% gewijzigd door com2,1ghz op 10-05-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofTurtles
ThinkPadd schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:16:
Is er nog een alternatief? (coax > Ziggo). Wellicht kun je op die manier wat druk zetten in een tegemoetkoming/tijdelijke oplossing, door te zeggen dat je naar een concurrent gaat als je nog weken zonder internet blijft zitten.
Ziggo lever niet op mijn adres :(
timmie1 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:14:
[...]

Dat is vreemd! In het verleden kreeg men bij vertraging in het aansluitproces of bij storingen gratis een 4G modem met 100GB databundel en digitenne ontvanger (bij Internet+tv abonnement) thuisgestuurd. De databundel kon kosteloos uitgebreid worden door middel van een telefoontje naar de klantenservice. Dat doen ze nu dus niet meer?
Ik had nog geen abonnement voor ik verhuisde, dus ben officieel nog geen klant tot zij het abonnement laten ingaan. In de woorden van van de klantenservicemedewerker 'U heeft pech, maar dat is uw probleem)
com2,1ghz schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:19:
Weet niet wat voor mobiel internet je nu hebt maar ik had zelf 2 maanden storing bij Ziggo net toen de coronacrisis begon en we moesten thuiswerken. Ik heb zitten tetheren en had kwam voor niet boven de 30 GB per maand uit. Als software ontwikkelaar, met een hoop teams meetings etc.

Volgens mij kan je zelfs even je abonnement omhoog krikken en daarna weer omlaag.
Mijn bundel gaat maar maximaal tot 10GB helaas, dan moet je per dag bijkopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 13:43
Even bij de buren vragen of je daar tijdelijk een kabeltje of wifi mag " lenen " ? Voor paar kratjes bier of iets dergelijks moet dat wel te regelen zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 22:24
LordofTurtles schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:34:
Mijn bundel gaat maar maximaal tot 10GB helaas, dan moet je per dag bijkopen
Pas je hem aan naar unlimited data. Een abbo verhogen doet geen enkele provider moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofTurtles
Cardinal schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:47:
[...]

Pas je hem aan naar unlimited data. Een abbo verhogen doet geen enkele provider moeilijk over.
Mijn provider levert geen bundels groter dan 10GB per maan helaas, anders zou ik dat idd zo doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 22:24
Tijd om over te stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:21
Glasvezel heeft helaas vaak dit soort opstartproblemen, een paar maanden zonder internet is zomaar klaar helaas (komt dus veel voor).

Je zegt dat er geen kabel beschikbaar is: hoezo niet? Op vrijwel elk adres in NL kan je via Ziggo kabelinternet aanvragen, dit is vaak heel snel geregeld (en kost KPN ook vaak klanten, omdat hun gedoe met glasvezel nogal knullig gaat)

Anders inderdaad nog 2 opties over:
1. bij de buren WiFi 'lenen' op afspraak met hen
2. zorgen dat je mobiel internet krijgt waar je wat mee kunt. Leg gewoon een oude telefoon met simkaartje erin neer als hotspot en neem een unlimited abbo zoals deze voor 25-30 euro per maand https://www.tele2.nl/unlimited-info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofTurtles
Fr33z schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:55:
Glasvezel heeft helaas vaak dit soort opstartproblemen, een paar maanden zonder internet is zomaar klaar helaas (komt dus veel voor).

Je zegt dat er geen kabel beschikbaar is: hoezo niet? Op vrijwel elk adres in NL kan je via Ziggo kabelinternet aanvragen, dit is vaak heel snel geregeld (en kost KPN ook vaak klanten, omdat hun gedoe met glasvezel nogal knullig gaat)

Anders inderdaad nog 2 opties over:
1. bij de buren WiFi 'lenen' op afspraak met hen
2. zorgen dat je mobiel internet krijgt waar je wat mee kunt. Leg gewoon een oude telefoon met simkaartje erin neer als hotspot en neem een unlimited abbo zoals deze voor 25-30 euro per maand https://www.tele2.nl/unlimited-info
Ik heb de ziggo gecontacteerd, er is geen coax verbinding op mijn adres (aldus hen) dus kunnen zij mij niet aansluiten.
Het probleem van een nieuwe sim is dat je 12 tot 24 maanden aan je abbo vast zit, en dan loopt het toch in de papieren als ik het na een maand niet meer gebruik.
De buren ben ik idd langs aan het gaan als ik ze tref, maar ik hoopte op een officiele oplossing van kpn (tevergeefs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:21
LordofTurtles schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:58:
[...]

Ik heb de ziggo gecontacteerd, er is geen coax verbinding op mijn adres (aldus hen) dus kunnen zij mij niet aansluiten.
Het probleem van een nieuwe sim is dat je 12 tot 24 maanden aan je abbo vast zit, en dan loopt het toch in de papieren als ik het na een maand niet meer gebruik.
De buren ben ik idd langs aan het gaan als ik ze tref, maar ik hoopte op een officiele oplossing van kpn (tevergeefs)
Is het belangrijk voor je om internet te hebben? Lijkt me niet echt als het al vanaf begin april speelt en je nu een vraag stelt... Maar goed, ga voor jezelf na hoe graag je dit wilt hebben en regel dan dat het er komt ;-)

KPN gaat je dus voorlopig niet helpen, dat is jammer maar kun je niks aan doen nu.
Ziggo kan blijkbaar niet leveren (heel vreemd, heeft je huis wel een coax-aansluiting?)

Dan eens iets meer onderzoek doen naar databundels, er zijn er genoeg die je maandelijks kunt opzeggen, bijv:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijZN2QXRFx202lFt4JirbzfwT3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tI48Jw2JKmzU3HpZzfZSJrZg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofTurtles
Oh ik had niet gezien dat tele 2 een maandelijks opzebare aanbiedt, thanks voor de tip, daar ga ik achteraan, kijken hoe snel ze die kunnen opsturen!

Qua tijdsspan, tsja ik heb eerst met de kpn klantenservice zittens teggelen en die hebben al weken aan mixed messaging van er komt een oplossing, oh nee toch niet, wacht toch wel, ik beloof persoonlijk dat ik dit oplos, ohnee het is niet op te lossen.
Ik heb wel tussenoplossingen om bij vrienden langs te gaan en daar te werken, maar ik dacht misschien hebben tweakers nog goeie suggesties, ook misschien over ander instantie die dit soort problematiek zouden kunnen aanpakken, want het lijkt mij niet dat mijn situatie een uitzondering is voor mensen die verhuizen naar een glasvezel in aanleg zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:57
Klinkt als nieuwbouw, klopt dat?

Dat kan het zijn dat je in het geheel geen koper meer binnen krijgt. (en dus helemaal geen DSL kan krijgen ook niet via de andere aanbieders)
En vermoedelijk is dat dan óók de reden dat Ziggo, of een lokale kabelboer, er (nog?) niet kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofTurtles
Dieks77 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:05:
Klinkt als nieuwbouw, klopt dat?

Dat kan het zijn dat je in het geheel geen koper meer binnen krijgt. (en dus helemaal geen DSL kan krijgen ook niet via de andere aanbieders)
En vermoedelijk is dat dan óók de reden dat Ziggo, of een lokale kabelboer, er (nog?) niet kan leveren.
Nee tis geen nieuwbouw, verre van haha
Wat Ziggo mij vertelde is dat de aansluiting van coax niet op mijn adres zit, wellicht wel in de wijk ofzo, detilas onbekend.
Mijn onderbuurman heeft gewoon DSL van de kpn nog steeds, en wij delen een meterkast, dus er is geen enkele technische reden waarom er geen DSL geleverd kan worden, het is puur onwil van de KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
LordofTurtles schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:05:

Zelfs als ik bij een concurrent (T-mobile) een DSL abonnement aanvraag, krijgen zij van KPN te horen dat er geen DSL aansluiting op mijn adres gerealiseerd mag worden omdat ik in een glasvezel wijk woon...
'Mag' moet je voor 'kan' vervangen.
"KPN heeft op 21 februari 2020 aangekondigd dat zij per 22 februari 2023 stopt met de dienstverlening op koper op de eerste ruim 2 miljoen adressen waar nu ook al FttH beschikbaar is (End of Life). Op deze adressen bestaat tot 1 januari 2022 nog de mogelijkheid om op koper nieuwe orders in te leggen (End of Sale)."
Bron

Probeer is bij Budget te bestellen, hun leveren nog wel via dsl als er glas ligt. T-Mobile doet dit niet net zoals KPN. Dat heeft echt niks met niet mogen te maken.

Edit: Ik snap dat het geciteerde niet direct te maken heeft met nieuwe aanleg, maar het is meer om aan te geven dat levering op koper adressen waar glasvezel al ligt, of binnenkort komt te liggen, nog gewoon mogelijk moet zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door gjtm op 10-05-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
LordofTurtles schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:45:
[...]

Nee tis geen nieuwbouw, verre van haha
Wat Ziggo mij vertelde is dat de aansluiting van coax niet op mijn adres zit, wellicht wel in de wijk ofzo, detilas onbekend.
Mijn onderbuurman heeft gewoon DSL van de kpn nog steeds, en wij delen een meterkast, dus er is geen enkele technische reden waarom er geen DSL geleverd kan worden, het is puur onwil van de KPN
Ah, dan nog kan er best een technische reden zijn.
DSL wordt daadwerkelijk fysiek op je lijn gezet, het kan dus goed dat de buurtcentrale vol zit (en ze niet meer gaan investeren in uitbreiding vanwege glas uitrol dus.)

Is het een gesplitste woning ofzo dat je geen eigen coax aansluiting hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofTurtles
Dieks77 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:54:
[...]

Ah, dan nog kan er best een technische reden zijn.
DSL wordt daadwerkelijk fysiek op je lijn gezet, het kan dus goed dat de buurtcentrale vol zit (en ze niet meer gaan investeren in uitbreiding vanwege glas uitrol dus.)

Is het een gesplitste woning ofzo dat je geen eigen coax aansluiting hebt?
Tis een bovenwoning boven een winkel, wellicht dat dat ermee te maken heeft.
De bewoners voor mij hadden ook een DSL aansluting van de KPN, lijkt me dan niet logisch dat ze aan de capaciteit zitten (vooral omdat ze toch geen nieuwe mensen meer op de DSL zetten...)
KPN netwerk zei ook dat er geen enkele reden is waarom DSL niet zou kunnen worden aangesloten vanuit hun perspectief, maar dat het een beslissing is van de provider
gjtm schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:45:
[...]

"KPN heeft op 21 februari 2020 aangekondigd dat zij per 22 februari 2023 stopt met de dienstverlening op koper op de eerste ruim 2 miljoen adressen waar nu ook al FttH beschikbaar is (End of Life). Op deze adressen bestaat tot 1 januari 2022 nog de mogelijkheid om op koper nieuwe orders in te leggen (End of Sale)."
Bron

Probeer is bij Budget te bestellen, hun leveren nog wel via dsl als er glas ligt. T-Mobile doet dit niet net zoals KPN. Dat heeft echt niks met niet mogen te maken.

Edit: Ik snap dat het geciteerde niet direct te maken heeft met nieuwe aanleg, maar het is meer om aan te geven dat levering op koper adressen waar glasvezel al ligt, of binnenkort komt te liggen, nog gewoon mogelijk moet zijn.
Ik ga uit van wat de T-mobile mij vertelde. In eerste isntantie zeiden zei nog gewoon DSL te leveren op mijn adres, maar dat zei van kpn te horen kregen dat dit niet meer ging/mocht nadat ze een verzoek hadden ingediend om mijn adres aan te sluiten, waarna de bestelling is geannuleerd.
Ik zal budget eens een belletje geven, maar ik ben er bang voor dat zij hetzelfde te horen krijgen van de kpn

[ Voor 44% gewijzigd door LordofTurtles op 10-05-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:11
LordofTurtles schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:11:
Werk je voor jezelf? Of ben je in loondienst?

In dat laatste geval is het een probleem dat jouw baas moet oplossen. Jouw baas verplicht jou om vanuit huis te werken. Jij kunt middels een valide reden aangeven geen goede internetverbinding te kunnen regelen.

Dan gaat jouw baas je maar van een 4G dongle met ongelimiteerde bundel voorzien.

Ik lees/ hoor het steeds vaker nu met de corona -verplicht-thuiswerken situaties. Internet thuis is verantwoordelijkheid van je baas.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
gjtm schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:45:
[...]

Bron

Wat nog een extra uitdaging is nu, je hebt al een order in het systeem lopen.
Dan kan er niet iets tussen door...
Dus stel dat een van de ISP's wel wil meewerken om dsl te leveren lopen ze aan tegen de glas order.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:13
@LordofTurtles ik weet niet wat de klantenservice van KPN NetwerkNL allemaal heeft geprobeerd of gezegd maar een ander pad zou kunnen zijn om de glasvezel aansluiting te versnellen?
Als je het bewuste adres naar me DM't kan ik altijd even kijken of er mogelijkheden zijn.

Jij geeft aan dat er in dat gebied nu uitgerold wordt. Dan kiest KPN als provider er zelf voor niet meer op DSL te leveren maar pas in 2024 wordt dan voor dat adres de DSL aansluiting buiten werking gesteld voor alle providers. Dus niet in 2023.

@gjtm Die datum van februari 2023 was voor alle adressen die in februari 2020 al aangesloten waren op glas. Voor alle nieuwe aangesloten adressen daarna kun je met drie jaar later rekenen. Dus steeds drie jaar later wordt de koper-dienstverlening gestopt.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Pagina: 1