Upgrade oudere game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLbright
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-05-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik wil met name deze PC gebruiken om te gamen. Het betreft hier PUBG. Andere zaken zoals surfen en mailen doe ik meestal op de laptop van mijn werk. Videobewerken komt vrij weinig voor.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Maximaal 1400 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Heb op dit moment de volgende specs van mijn oude pc:
Behuizing: CoolerMaster Silencio 550 Carbon Texture
Geheugen: 16GB?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-4790K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI Z97 GAMING 5€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 412S€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM750x Zwart€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

Muis, toetsenbord, beeldscherm, headset zijn allen dit jaar nieuw gekocht. Gaat dus echt om de kast met inhoud.

Ik wil graag de videokaart, denk ik, behouden. Nieuwe varianten kosten op dit moment erg veel geld en wellicht verstandig om die over een jaar te upgraden?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Het is voor mij jaren geleden dat ik een upgrade heb gedaan van een PC. Ben er reeds lange tijd uit. Ik laat het upgraden dus aan jullie over vwb keuze. Wat is verstandig?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Geen merkvoorkeuren. Heb begrepen dat AMD en Intel tegenwoordig niet meer al te veel verschillen?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Beste performance binnen het budget is voor mij belangrijk en niet al te veel geluid. Energieverbruik is mij om het even.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Overklokken ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Het mooiste systeem binnen mijn eerdergenoemde budget. Alvast hartelijk dank voor al jullie moeite!

Beste antwoord (via NLbright op 11-05-2021 17:43)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-05 22:21
PUBG zeg je. Ik verwacht niet dat je een verbetering gaat merken zonder ook de GPU te upgraden. Hier een cpu benchmark. 4790K zal tussen een 7600K en 7700K in zitten. Nu alleen cpu, mobo en ram upgraden is zonde van je geld. Bewaar het voor een algehele upgrade wellicht zijn er tegen die tijd systemen met DDR5 verkrijgbaar en sla je DDR4 helemaal over. Of koop een compleet nieuw systeem met RTX 3060 Ti/3070/3080.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:29
De videokaart eruit, pc kan voor rest naar je neefje / oma / etc toe. (je zou de voeding ook kunnen hergebruiken, maar op zich is het zo een mooie 2e hands pc voor mensen die niet gaan gamen).

heb je wifi nodig? dan net ander bord ( pricewatch: MSI B560M PRO-VDH WIFI ) of de asus wifi variant :)
je zou er zelfs nog een i7 in kunnen stoppen, mocht je dat leuk vinden.
ik heb een K versie gepakt, omdat die atm maar paar euro duurder was.

1ProcessorsIntel Core i5-11600KF Boxed€ 239,-€ 239,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560M-PLUS€ 139,90€ 139,90
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 96,-€ 96,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 85,99€ 85,99
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 106,-€ 106,-
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 872,79

[ Voor 3% gewijzigd door 99ruud99 op 10-05-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:14
Bij de voeding zou ik nadenken wat voor grafische kaart je in de toekomst zou willen aanschaffen. Sommige fabrikanten geven een minimaal wattage aanbevolen voor de grafische kaart. Een 6800XT van AMD wordt bijvoorbeeld een 750W voeding aanbevolen.

Omdat je niet van plan bent te overklokken kan je de 660W van hierboven wel doen. Fabrikanten bouwen een marge in en je hebt geen stroomvreters in de huidige build zitten. Ga je in de kast nog andere hardware plaatsen zoals draaiende schijven/verlichting moet je kijken wat jouw stroombudget is. Je wilt de voeding ook niet tot de max belasten om wat ruimte te houden voor piekbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:08
Als je liever je bestaande PC upgrade zou ik de voeding ook meenemen, en dan en nieuw moederbord, RAM, en eventueel een SSD. Dan zou ik een acht core CPU nemen, en 32 GB geheugen - zeker als je op hoge resoluties wilt (gaan) gamen. Stel wel even je Wondows key veilig voor je de verbouwing begint (https://www.groovypost.co...indows-10-license-new-pc/)
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenASRock B560M Steel Legend€ 125,-€ 125,-
1ProcessorkoelingEnermax ETS-T50 AXE€ 43,99€ 43,99
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 105,90€ 105,90
Totaal€ 603,89

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 10-05-2021 11:51 . Reden: windows key ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto1990
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-05 16:17
Goede suggesties voor nieuwe builds heb je al dus even een kritische noot over upgradenoodzaak.

Wat verwacht je voor een minimale prestatiewinst van je upgrade? Loop je met de huidige build ergens tegenaan?

Zelf ook hier een 4790k (weliswaar met OC+1080ti) deze trekt elke moderne game prima. Een CPU upgrade gaat je 20/30 fps opleveren plus aanzienlijk minder 1% lows. Met hogere resoluties wordt het verschil kleiner. Ook DDR4 ipv DDR3 maakt wat intel builds betreft marginaal verschil. Is dat je een ~900 euro upgrade waard?

Met een 50 euro koeler (kan mee naar volgende build) plus een 4790k delid a 25e kan je dmv een OC op je huidige build 0.3/4ghz snelheidwinst maken.

Overwegen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLbright
Ik hoop op betere FPS en uiteindelijk ook grafisch een vooruitgang. Maar ja, die grafische kaart upgraden is nu overdreven duur.

Kortom, ik wil de pc alvast voorbereiden op een toekomstige grafische kaart update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLbright
Denken jullie dat het wellicht verstandiger is om alsnog voor een nieuwe pc te gaan? Bijvoorbeeld onderstaande?

https://www.alternate.nl/...g-pc/html/product/1703858

OF

https://www.alternate.nl/...g-pc/html/product/1709686

Of ben ik met een upgrade goedkoper/beter uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
De gtx 1080 is nog een prima kaart.
Ik zou gewoon een mobo/ram/cpu upgrade uitvoeren en ondertussen de markt in de gaten houden voor bijvoorbeeld een 3070-3080.
Een pre build halen is ook een optie, maar aangezien je een gtx 1080 hebt is een mobo/ram/cpu upgrade een betere optie.
De performance winst zal redelijk groot zijn(ook met je gtx 1080) als je nu naar een betere processor gaat, gamersnexus heeft hier een uitgebreide video van gemaakt laatst YouTube: 2020 vs. 2014 CPUs: Intel i7-4790K, 4770K, & i5-4690K vs. 10600K, 10...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-05 22:21
PUBG zeg je. Ik verwacht niet dat je een verbetering gaat merken zonder ook de GPU te upgraden. Hier een cpu benchmark. 4790K zal tussen een 7600K en 7700K in zitten. Nu alleen cpu, mobo en ram upgraden is zonde van je geld. Bewaar het voor een algehele upgrade wellicht zijn er tegen die tijd systemen met DDR5 verkrijgbaar en sla je DDR4 helemaal over. Of koop een compleet nieuw systeem met RTX 3060 Ti/3070/3080.
Pagina: 1