Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 13:21

FutureCow

(C) FutureCow

Topicstarter
De schoonfamilie is zich aan het oriënteren op zonnepanelen, dus we zijn aan het kijken wat er mogelijk is.
Het is een dak van 7,1 m bij 3,50 m. Daar passen dus mooi 12 of 14 panelen op (ligt er een beetje aan welke grote je neemt). Daarmee zit je zo rond de 4500wp.
Als omvormer zat ik dus te denken aan de 4200 GoodWe(GW4200D-NS).

Dus even in de meterkast gekeken hoe de situatie daar is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAVNj6e7CHYEdh44Px1shanVIR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sjj2541XgMRMnYv7XLWs0JFy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPAep8xlKxXvhJuu0MtOLPhXsQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UhAx3o7KTU3JzI1OGUMrwhVy.jpg?f=fotoalbum_large
Er zit (lijkt mij) een 3x25A aansluiting met oude smeltzekeringen, deze zitten verstopt voor de slimmemeter achter een verzegelde box.
Na de slimme meter zitten eerst 3 losse zekeringen waarvandaan een kabel naar een ander gebouw gaat (bakhuis). Deze smeltzekeringen zijn 16A.
Hierna komt de rest van de groepenkast. Volgens mij zijn deze 3 smeltzekeringen helemaal los van de groepenkast (zou ook beetje vreemd zijn om dit dubbel te zekeren).

Maar als we in het bakhuis kijken, waar de kabel vanuit de meterkast binnen komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkTNI0gUgwOtqXuMU6S3XlJx7uY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLy2QbOQcPG4is7lZl7k1g3l.jpg?f=fotoalbum_large
Dan zitten daar eerst ook weer 3 smeltzekeringen (van 16A), met daaraan een krachtstroom aansluiting. En los daarvan nog 1 zekering voor de stopcontacten in het bakhuis.

Nu mijn vragen:
1. Volgens mij zijn de 3 smeltzekeringen in het bakhuis (of die in de meterkast) overbodig, je hebt dan op 1 kabel aan het begin en het einde zekeringen zitten. Klopt dat?
2. Hoe zou je dit beter aan kunnen sluiten? Er wordt in het bakhuis geen gebruik gemaakt van de krachtstroom aansluiting.
3. Er gaat uiteindelijk een kabel vanaf de GoodWe 4200 naar het bakhuis, kan je die aansluiten op één van de 3 fasen die binnen komen. Is een smeltzekering van 16A te weinig?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:33

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
In andere volgorde:
1. Ik zie in het bakhuis ook nog een lose 1-fase groep. Dus de manier met onderverdeler is niet raar.
3. Met een ondverdeler in het bakhuis wel mogelijk. Maar 4200W gaat niet op 16A enkelfase. Op 3-fase kan het wel. Maar ik zou wel de dikte en de staat van de kabel onderzoeken voor je hem gaat gebruiken.

En dan de belangrijkste
2. Saneren die handel. Als je serieus aan het kijken bent naar zo'n investering moet je niet "besparen" op de meterkast. Dat zit er allemaal voor de veiligheid. Gewoon alle ouwe zut eruit (alles boven de meter + onderverdeler) en naar de 21e eeuw brengen. Zo wil je geen porselein meer maar ook de aardlek zijn van het oude AC type. En als het 3-fase is hoort daar geen kookgroep (2x16A) in thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-05 09:58
ga dan meteen voor aardlekautomaten ben je ook van een eventueel mogelijk probleem af dat je meer dan 40A door je kast kan hebben (25A van je net beheerder en mogelijk >15A van je omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
Septillion schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:18:
In andere volgorde:
1. Ik zie in het bakhuis ook nog een lose 1-fase groep. Dus de manier met onderverdeler is niet raar.
3. Met een ondverdeler in het bakhuis wel mogelijk. Maar 4200W gaat niet op 16A enkelfase. Op 3-fase kan het wel. Maar ik zou wel de dikte en de staat van de kabel onderzoeken voor je hem gaat gebruiken.

En dan de belangrijkste
2. Saneren die handel. Als je serieus aan het kijken bent naar zo'n investering moet je niet "besparen" op de meterkast. Dat zit er allemaal voor de veiligheid. Gewoon alle ouwe zut eruit (alles boven de meter + onderverdeler) en naar de 21e eeuw brengen. Zo wil je geen porselein meer maar ook de aardlek zijn van het oude AC type. En als het 3-fase is hoort daar geen kookgroep (2x16A) in thuis.
Inderdaad, opruimen die handel. Die aardlek van 0.5 Ampere is niet meer van deze tijd. Moet gewoon een 30mA worden op driefase, of per fase een aardlek (zit er nu voor 2 fasen wel in overigens, maar oud type). Voor de panelen zetten ze zelfs vaak een alamat in (gecombineerde automaat/aardlek)