Dimbare lampen flikkeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-01 19:47
Hallo,

Ik heb gister een lamp boven de eettafel gehangen met daar in 8 dimbare led lampen. Tevens heb ik een dimmer aangesloten om ze mooi te laten dimmen. Alleen heb ik heel vaak dat de lampen flikkeren, en ik denk dat dat iets meer is als ik ze op een van de laagste standen zet.

Wil dit zeggen dat de dimmer niet goed is, of hebben de lampen te veel Lumen? Hoe zou ik het kunnen oplossen?

Hier een lijstje van de producten
Lamp: https://www.collectione.s...chts-antraciet-gold-glass
Peertjes: https://www.karwei.nl/ass...-7w-60w-dimbaar/p/B595101
Dimmer: https://www.jung.de/nl/online-catalogus/367390577/367390578/

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:40

Haan

dotnetter

Een dimmer kan je als het goed is afstellen. Je zou hem zo moeten afstellen dat je lampen op de laagste stand niet flikkeren.

Staat ook in de handleiding:
5.2 Inbedrijfname
Minimale lichtsterkte instellen
Voorwaarde: dimmer is gebruiksklaar en de last is uitgeschakeld.
■ Instelknop ca. 10 tot 15 seconden indrukken totdat het licht wordt ingeschakeld en weer
wordt uitgeschakeld.
■ Binnen 5 seconden de instelknop weer indrukken en ingedrukt houden. Licht schakelt in
op de laagste lichtsterkte en wordt langzaam helderder.
In de laagste dimstand moet u kunnen zien dat de lamp brandt.
■ Zodra de gewenste minimale lichtsterkte is bereikt, de instelknop loslaten.
De minimale lichtsterkte wordt opgeslagen en het licht uitgeschakeld.

[ Voor 71% gewijzigd door Haan op 10-05-2021 09:26 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
Dat zou dan denk ik met het rode of blauw omcirkelde zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjJK9TEhKEJDiUkFAB9XJlJeSo8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qWfZkF5VvRU4XyvN1FxWZZ1D.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:33
Geen van beide, dit zijn schroefjes om 'm vast te klemmen.

Zo te zien zou deze dimmer zelf moeten detecteren/kiezen wat het beste werkt, ik zie niks om zelf in te stellen.

Maar deze dimmer zou echt OK moeten zijn, het probleem zijn waarschijnlijk de lampjes.

Ik heb dezelfde knipper-ervaring met sommige goedkopere/niet-echt-een-merk led-lampjes, maar niet met die van bv. Osram (en Philips zal vast ook goed zijn). Osram heeft ook een aantal dimbare LED-filament E27 lampen, rond de 7-8 euro.

[ Voor 97% gewijzigd door Wilke op 10-05-2021 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
robster018 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:08:
Hallo,

Ik heb gister een lamp boven de eettafel gehangen met daar in 8 dimbare led lampen. Tevens heb ik een dimmer aangesloten om ze mooi te laten dimmen. Alleen heb ik heel vaak dat de lampen flikkeren, en ik denk dat dat iets meer is als ik ze op een van de laagste standen zet.

Wil dit zeggen dat de dimmer niet goed is, of hebben de lampen te veel Lumen? Hoe zou ik het kunnen oplossen?

Hier een lijstje van de producten
Lamp: https://www.collectione.s...chts-antraciet-gold-glass
Peertjes: https://www.karwei.nl/ass...-7w-60w-dimbaar/p/B595101
Dimmer: https://www.jung.de/nl/online-catalogus/367390577/367390578/

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes
Je hebt de 0 aangesloten?
Uit de handleiding:
Aangesloten LED- of compacte neonlampen flikkeren of brommen, geen correct dimmen
mogelijk, apparaat bromt
Oorzaak 1: Lampen zijn niet dimbaar.
Gegevens van de fabrikant controleren.
Lampen door een ander type vervangen.
Oorzaak 2: dimmer is zonder nulleider aangesloten.
Indien mogelijk de nulleider aansluiten, anders de lamp door een ander type vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 17:54
Is het toevallig om het uur/half uur tussen 10 uur 's avonds en 6 uur 's ochtends?

Zo ja dan gaat het binnenkort vanzelf over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
mcDavid schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:48:
Is het toevallig om het uur/half uur tussen 10 uur 's avonds en 6 uur 's ochtends?

Zo ja dan gaat het binnenkort vanzelf over.
Nee het was niet tussen 22:00u en 6:00u.

Ik zal eens kijken, ik had een zwarte draad en een blauwe of bruine, dat weet ik even niet meer. Ik kijk vanavond even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je zou deze er nog bij kunnen zetten:
https://www.jung.de/nl/online-catalogus/450088354/

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 22:44

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

robster018 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:03:
[...]

Nee het was niet tussen 22:00u en 6:00u.

Ik zal eens kijken, ik had een zwarte draad en een blauwe of bruine, dat weet ik even niet meer. Ik kijk vanavond even.
Dan heb je dus niet de N aangesloten. In dat geval zou je een zwarte, bruine EN blauwe moeten hebben.

Wanneer je trouwens alleen een zwarte en een blauwe zou hebben dan is er wel iets mis met je huisinstallatie.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 22:29

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Check ook even of je een trailing edge dimmer hebt of juist een leading edge.
Dat lost je probleem ook vaak op. De trafo van je lampen vertellen je welke dimmer je nodig hebt.

Bij mijn schoonpa op de badkamer knipperde het ook. Hij had een leading edge dimmer op een trailig edge trafo. Dat gaat niet werken. Andere dimmer gekocht, probleem opgelost.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:33
loewie1984 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:13:
Dat lost je probleem ook vaak op. De trafo van je lampen vertellen je welke dimmer je nodig hebt.
Deze kan beide volgens de beschrijving, en zou automatisch moeten kiezen. Hoe die dat doet, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
loewie1984 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:13:

Bij mijn schoonpa op de badkamer knipperde het ook. Hij had een leading edge dimmer op een trailig edge trafo. Dat gaat niet werken. Andere dimmer gekocht, probleem opgelost.
Kan het zijn dat de lamp geen trafo heeft? Ik zie niets wat op een trafo lijkt, alleen 2 kabels L en N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:19
Ik zou eerst even kijken of alles goed is aangesloten. Eventueel kan je er een Led dimstabilisator er tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
xares schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:30:
Ik zou eerst even kijken of alles goed is aangesloten. Eventueel kan je er een Led dimstabilisator er tussen zetten.
Ik zal vanavond eens kijken hoe die is aangesloten en dan zal ik het laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 16:38
Dit soort problemen komt vaak voor bij ledlampen icm dimmers.

Vroeger veel vaker dan tegenwoordig, omdat dimmers een bepaalde minimale last nodig hebben om goed te kunnen werken. Dat was vroeger bv 40 watt, iets wat makkelijk haalbaar is met een standaard gloei of halogeen lamp en dus geen probleem was. Met moderne ledlampen die vaak maar 4 watt verbruiken heb je dan al 10 lampen nodig om de dimmer goed te laten werken.

Moderne dimmers zijn daar nu op gemaakt, en kunnen al dimmen vanaf een veel lager vermogen, maar ook dat kan nog hoger zijn dan je huidige last. Kijk dat dus goed na.

Als dat allemaal goed is komt het waarschijnlijk door de combinatie dimmer, en lamp. Ik heb het zelf ook gehad met bepaalde merken lampen op mijn dimmers die gewoon niet goed werken, ander merk lamp erin en het probleem is weg. Je kan uiteraard ook de dimmer vervangen, maar dat is vaak kostbaarder dan andere lampen kopen.

Je kan proberen te zoeken naar een compatibiliteitslijst voor ofwel de dimmer, ofwel de lamp, zoals bv deze lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
Remcoder schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:45:
Dit soort problemen komt vaak voor bij ledlampen icm dimmers.

Vroeger veel vaker dan tegenwoordig, omdat dimmers een bepaalde minimale last nodig hebben om goed te kunnen werken. Dat was vroeger bv 40 watt, iets wat makkelijk haalbaar is met een standaard gloei of halogeen lamp en dus geen probleem was. Met moderne ledlampen die vaak maar 4 watt verbruiken heb je dan al 10 lampen nodig om de dimmer goed te laten werken.

Moderne dimmers zijn daar nu op gemaakt, en kunnen al dimmen vanaf een veel lager vermogen, maar ook dat kan nog hoger zijn dan je huidige last. Kijk dat dus goed na.

Als dat allemaal goed is komt het waarschijnlijk door de combinatie dimmer, en lamp. Ik heb het zelf ook gehad met bepaalde merken lampen op mijn dimmers die gewoon niet goed werken, ander merk lamp erin en het probleem is weg. Je kan uiteraard ook de dimmer vervangen, maar dat is vaak kostbaarder dan andere lampen kopen.

Je kan proberen te zoeken naar een compatabiliteitslijst voor ofwel de dimmer, ofwel de lamp, zoals bv deze lijst.
Bedankt voor je uitleg! _/-\o_
Die pdf is echt heel handig!

Gelukkig kan ik de lampen nog retourneren, ik had namelijk ook al een andere lamp geprobeerd van een ander merk en die werkt perfect. Het is dus een kwestie van een aantal diverse lampen proberen, en degenen die goed dimt zonder problemen koop ik bij tot ik 8 stuks heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-02 14:42
Je hebt 8 lampen van 7 watt. Dat is dus 56 watt max.
Je dimmer begint pas bij 50 watt volgens de specificaties.

Denk dat daar het probleem zit. Als je gaat dimmen zit je al snel onder die 50 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
Gitano schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:50:
Je hebt 8 lampen van 7 watt. Dat is dus 56 watt max.
Je dimmer begint pas bij 50 watt volgens de specificaties.

Denk dat daar het probleem zit. Als je gaat dimmen zit je al snel onder die 50 watt.
Ik heb met dezelfde dimmer type ook 5 spotjes van 5 watt, en dat werkt perfect. En dat is dus 25 watt bij elkaar.
Of zie ik iets over het hoofd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-02 14:42
robster018 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:06:
[...]

Ik heb met dezelfde dimmer type ook 5 spotjes van 5 watt, en dat werkt perfect. En dat is dus 25 watt bij elkaar.
Of zie ik iets over het hoofd :/
Blijkbaar maakt ook de merk lamp wat uit, geen ervaring mee, maar die waardes vielen me op vandaar mijn reactie :-) misschien zit er in de lampen iets wat het flikkeren voorkomt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
Gitano schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:21:
[...]

Blijkbaar maakt ook de merk lamp wat uit, geen ervaring mee, maar die waardes vielen me op vandaar mijn reactie :-) misschien zit er in de lampen iets wat het flikkeren voorkomt ?
:) krijg inderdaad het gevoel dat het ook merk gerelateerd is. Ik had ook een lampje ingedraaid van het merk Calex, en die was gewoon prima. Dat was weliswaar dan het enige lampje in de lamp, maar weet niet of dat iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:17

bloody

0.000 KB!!

Het lijkt vrij duidelijk in de dimmer specs te staan:
"Bediening zonder nulleider: minimale last 50 W."

Dat komt overeen met wat je zegt:
- geen nul aangesloten (edit, ok dit moet je idd nog nakijken zie ik nu)
- flikkert bij lagere standen

[ Voor 11% gewijzigd door bloody op 10-05-2021 11:29 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
bloody schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:28:
Het lijkt vrij duidelijk in de dimmer specs te staan:
"Bediening zonder nulleider: minimale last 50 W."

Dat komt overeen met wat je zegt:
- geen nul aangesloten (edit, ok dit moet je idd nog nakijken zie ik nu)
- flikkert bij lagere standen
Hmm zou inderdaad kunnen.
Ik dacht dat dat niet zou kunnen aangezien ik dezelfde dimmer ook op 5 LED spotjes van 5 watt heb geplaatst, en dat goed gaat. Maar nu bedenk ik me dat die spotjes een trafo hebben.

Dus wat @teacher en @xares zeggen om die compensatiemodule er tussen te plaatsen zou het wellicht oplossen? https://www.jung.de/nl/online-catalogus/450088354/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
Ik heb inderdaad geen nul aansluiting. Oftewel de dimmer is niet juist voor de lampen.
Ik ga een nieuwe dimmer kopen die wel LED lampen met zo weinig Watt kan dimmen.

Heeft iemand een suggestie welke dimmer merk of iets goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Is een nuldraad naar het schakelpunt brengen dan niet de makkelijkste oplossing?
Als je een centraaldoos systeem hebt is dat zo gebeurt, je kan de huidige draden als trekdraad gebruiken voor de nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 09:51
De dimmer is niks mis mee, je moet zorgen dat je een nuldraad in de doos krijgt ;)
Volgens mij hebben de meeste led dimmers de "50W grens" indien zonde nul aangesloten
Pagina: 1