Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-05 12:31
Mogelijk gaan wij binnenkort tekenen voor een nieuwe woning. Daarbij komt de financieringsvoorbehoud bij kijken. Ik weet (ongeveer) wat het is. Namelijk, dat je zonder boete de koop kunt ontbinden als je de hypotheek niet rond krijgt, maar welk bedrag vul je in?

Fictieve cijfers:
- Huidige hypotheek: 150.000,--
- Nieuwe woning kost: 450.000,--

Nieuwe woning gaat om nieuwbouw, dus oplevering pas eind 2022. Tot die tijd zal ik dus dubbele lasten hebben/dragen, namelijk 150.000,-- en 450.000,--.

Welk bedrag moet in het contract staan bij financieringsvoorbehoud? Is dat 450.000,-- of 600.000,-- ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:58

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat hangt er vanaf wat je zelf wil, lijkt me:

• Als je je huidige woning wil verkopen, waarom zou je dan iets aangeven? Het gaat de verkopers van je nieuwe woning niets aan hoeveel jij moet financieren en of je daarbij afhankelijk bent van de verkoop van je huidige woning. Als je nog in een fase bent dat je de verkopers moet overtuigen dat je niet op het laatste moment afhaakt, dan kan je eventueel nog informatie toevoegen die aannemelijk maakt dat die situatie niet zal ontstaan (maar is in geval van nieuwbouw mogelijk niet van toepassing).

• Als je je huidige woning ook na oplevering van de nieuwe woning wil behouden, dan kan je daarover een opmerking toevoegen. Doel van die opmerking is dan voorkomen dat je in de situatie komt dat je de nieuwe woning wel kunt financieren, maar alleen als je je huidige woning verkoopt - en onder de aanname dat je in dat geval dus van de nieuwe woning wil afzien. Dat is overigens een behoorlijk risico voor de verkoper van je nieuwe woning, dus ik zou goed nadenken voor je voor deze optie kiest (en bijvoorbeeld al eens met je huidige bank spreken of ze daarvoor open staan)

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-05 22:57
Je kan er elk bedrag laten opnemen dat je wil. Gebruikelijk is dat je een voorbehoud opneemt voor de financiering die je nodig hebt voor de nieuwe woning. De situatie met twee huizen is tijdelijk, dus een bank zal je in dit voorbeeld ook niet toetsen of je permanent 600.000 hypotheek kan betalen, maar of je 450.000 kan betalen en tijdelijk de 150.000 daarnaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
AndosH schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:06:
Je kan er elk bedrag laten opnemen dat je wil. Gebruikelijk is dat je een voorbehoud opneemt voor de financiering die je nodig hebt voor de nieuwe woning. De situatie met twee huizen is tijdelijk, dus een bank zal je in dit voorbeeld ook niet toetsen of je permanent 600.000 hypotheek kan betalen, maar of je 450.000 kan betalen en tijdelijk de 150.000 daarnaast.
Dus neem je 450.000,-- in het contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
odysseus schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:02:
Dat hangt er vanaf wat je zelf wil, lijkt me:

• Als je je huidige woning wil verkopen, waarom zou je dan iets aangeven? Het gaat de verkopers van je nieuwe woning niets aan hoeveel jij moet financieren en of je daarbij afhankelijk bent van de verkoop van je huidige woning. Als je nog in een fase bent dat je de verkopers moet overtuigen dat je niet op het laatste moment afhaakt, dan kan je eventueel nog informatie toevoegen die aannemelijk maakt dat die situatie niet zal ontstaan (maar is in geval van nieuwbouw mogelijk niet van toepassing).

• Als je je huidige woning ook na oplevering van de nieuwe woning wil behouden, dan kan je daarover een opmerking toevoegen. Doel van die opmerking is dan voorkomen dat je in de situatie komt dat je de nieuwe woning wel kunt financieren, maar alleen als je je huidige woning verkoopt - en onder de aanname dat je in dat geval dus van de nieuwe woning wil afzien. Dat is overigens een behoorlijk risico voor de verkoper van je nieuwe woning, dus ik zou goed nadenken voor je voor deze optie kiest (en bijvoorbeeld al eens met je huidige bank spreken of ze daarvoor open staan)
Wij hebben nu al een hypotheek van 150.000,-- voor onze huidige woning.
Wij zullen binnen enkele weken een nieuwbouwwoning kopen voor 450.000,--. Daarvan gaat de hypotheek direct toch al in?
Dus heb je tot aan de oplevering een dubbele hypotheek, 1 van je huidige woning en 1 van de nieuwbouw.

Zodra de oplevering heeft plaatsgevonden, zal de huidige woning verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:13
wat is dit voor vreemde constructie? Nieuwbouw gaat toch niet om het beste bod hebben maar gewoon de vraagprijs bieden?Je hoeft toch geen extra mooie voorwaarden neer te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Fr33z schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:18:
wat is dit voor vreemde constructie? Nieuwbouw gaat toch niet om het beste bod hebben maar gewoon de vraagprijs bieden?Je hoeft toch geen extra mooie voorwaarden neer te zetten?
Ik leg het verkeerd uit denk ik :)

WIj kopen de woning voor de vraagprijs, dus er komt geen beste bod bij kijken.

Echter, stel wij krijgen de financiering niet rond, dan wil je van de koop afzien. Dus neem je een financieringsvoorbehoud in je contract op. Daar gaat mijn vraag over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-05 22:57
Dus neem je 450.000,-- in het contract?
Ja, dat is het meest logisch. Maar als je er 300.000 van wil maken omdat je eigen geld gebruikt bij de koop van je nieuwe huis of omdat je veel overwaarde uit de verkoop van je oude huis verwacht dan mag dat ook.

Op het moment dat je het financieringsvoorbehoud wil gebruiken moet je laten zien dat je aanvraag voor een hypotheek van X euro is afgewezen en dat je de koop dus niet wil laten doorgaan.
Een lager bedrag in dit voorbehoud is dus gunstiger voor de aannemer, die zich dan minder zorgen zal maken dat het ingeroepen kan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door AndosH op 10-05-2021 09:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 08:08
c-nan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:43:
Mogelijk gaan wij binnenkort tekenen voor een nieuwe woning. Daarbij komt de financieringsvoorbehoud bij kijken. Ik weet (ongeveer) wat het is. Namelijk, dat je zonder boete de koop kunt ontbinden als je de hypotheek niet rond krijgt, maar welk bedrag vul je in?

Fictieve cijfers:
- Huidige hypotheek: 150.000,--
- Nieuwe woning kost: 450.000,--

Nieuwe woning gaat om nieuwbouw, dus oplevering pas eind 2022. Tot die tijd zal ik dus dubbele lasten hebben/dragen, namelijk 150.000,-- en 450.000,--.

Welk bedrag moet in het contract staan bij financieringsvoorbehoud? Is dat 450.000,-- of 600.000,-- ?
Als je een dergelijke vraag hebt en zelf al aangeeft dat je het ongeveer weet. Dan lijkt het mij handig om een hypotheekadviseur in te schakelen. Die kan je van een goed advies voorzien gebaseerd op je plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
c-nan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:20:
[...]

Ik leg het verkeerd uit denk ik :)

WIj kopen de woning voor de vraagprijs, dus er komt geen beste bod bij kijken.

Echter, stel wij krijgen de financiering niet rond, dan wil je van de koop afzien. Dus neem je een financieringsvoorbehoud in je contract op. Daar gaat mijn vraag over :)
OK, dat is vrij eenvoudig dan toch? Gewoon de koopsom opnemen en klaar. Is het meest veilig. En overleg dit soort dingen misschien even met een financieel adviseur, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 09:21
kan me zo niet herinneren dat wij daar een bedrag voor op hebben genomen.
een van de voorwaarde voor de koop van de woning was op voorbehoud van financiering.. Als je de financiering niet rond krijgt voor een bepaalde datum dan kan de koop kosteloos ontbonden worden.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
Fr33z schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:18:
Klinkt heel logisch wat je zegt, het is echter wel degelijk zo, toont maar weer aan hoe verziekt de markt is momenteel. Zie bijvoorbeeld Project Lindehof in Utrecht. 2700 inschrijvingen op 40 nieuwbouw woningen. De projectontwikkelaar heeft gewoon openlijk op de website staan dat ze de huizen gunnen aan de ingeschrevenen met de beste financiële situatie..

12x400WP West Fronius

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:49
Geen. Enkel laten opnemen dat het onder voorbehoud van financiering is. Dus alle financiering die nodig is om de aankoop te kunnen doen. Bedrag doet er niet toe.
Maar bij dit soort bedragen, laat je adviseren door je financieel adviseur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w3rd
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Het financieringsvoorbehoud is inderdaad om jou als koper tijd te geven om je financiering rond te krijgen. De verkopende makelaar vult daar (in mijn persoonlijke ervaring) een bedrag voor jou in. Dat is dan een bedrag XXX.XXX (aankoopprijs woning + meerwerk aannemer) en maximaal X.XXX aan lasten. Of dat passend is, is aan jou om te beoordelen en daarbij is hulp van een adviseur vaak wel prettig. Jouw uiteindelijke financieringsbehoefte is uiteindelijk wellicht groter omdat een stuk meerwerk nog niet helder is (denk aan meerwerk via de aannemer maar ook andere vaklui en materialen die je nodig gaat hebben voor de afwerking van je woning).

In dit geval is je situatie dat je tekent voor nieuwbouw maar als ik het goed begrijp je huidige woning nog niet hebt verkocht. Dat levert inderdaad dubbele lasten op. Mijn advies; laat je hier goed in adviseren en weet wat je aan lasten kunt dragen / je maximaal te besteden hebt voordat tekent. Dat houdt in waardebepaling van je huidige woning, de kosten doorreken wat het aan meerwerk/afwerking gaat kosten en financieel advies van een hypotheek adviseur.

Denk ook alvast na over wanneer je de huidige woning wenst te verkopen en of je eventueel nog kosten moet maken voor tijdelijk onderdak. De opleverdatum van de woning is lastig te voorspellen maar de kopers van je huidige woning zullen uiteraard wel wat zekerheid vragen over op welke datum de woning wordt overgedragen.

[ Voor 9% gewijzigd door w3rd op 10-05-2021 10:19 . Reden: verduidelijking meerwerk ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
chrisborst schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:02:
[...]

Geen. Enkel laten opnemen dat het onder voorbehoud van financiering is. Dus alle financiering die nodig is om de aankoop te kunnen doen. Bedrag doet er niet toe.
Maar bij dit soort bedragen, laat je adviseren door je financieel adviseur.
Eh, zo werkt dat toch helemaal niet? Juridisch nogal ingewikkeld, het is gebruikelijk om juist een bedrag op te schrijven. Dan kun je dat ook eventueel aantonen met een afwijzing van de bank etc. Het zou echt onzin zijn om gewoon te zeggen "onder voorbehoud van financiering" , dat houd je in dat geval tegen om gewoon te proberen voor 700k financiering te vragen en dan een afwijzing te krijgen?

bottomline voor TS: Ga nog wat meer lezen, bijv hier: https://bieb.knab.nl/hypo...te-voorwaarden-op-een-rij

Of ga eens langs een adviseur want dit zijn echt heel basale vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het is vrij gangbaar om de hoogte van de hypothecaire lening aan te geven, zie bijvoorbeeld Woningborg.

Ik neem aan dat voor de overbruggingshypotheek ook bepaalde eisen zijn, dus persoonlijk zou ik de overbrugging ook opnemen in de ontbindende voorwaarden zodat je geen risico loopt als je geen overbrugging krigjt. Vraag is alleen of dat in dezelfde regel kan vallen, of dat je daar een losse voorwaarde voor opneemt. Of je neemt de overbrugging op als voorwaarde voor je nieuwe hypotheek. Dus constructie: overeenkomst als hypotheek als overbrugging. Dit laatste is echter een spontaan hersenspinsel, weet niet of zoiets gangbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
BB-One schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:20:
[...]

Als je een dergelijke vraag hebt en zelf al aangeeft dat je het ongeveer weet. Dan lijkt het mij handig om een hypotheekadviseur in te schakelen. Die kan je van een goed advies voorzien gebaseerd op je plannen.
Een eerste / orienterend gesprek hebben we al gehad. Daar is het niet aan bod gekomen en zelf destijds ook niet aan gedacht. Toen is alleen globaal doorgerekend wat we kunnen lenen.

Voor het regelen van de hypotheek zullen we sowieso een adviseur onder de arm nemen.

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:49
Fr33z schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:32:
[...]

Eh, zo werkt dat toch helemaal niet? Juridisch nogal ingewikkeld, het is gebruikelijk om juist een bedrag op te schrijven. Dan kun je dat ook eventueel aantonen met een afwijzing van de bank etc. Het zou echt onzin zijn om gewoon te zeggen "onder voorbehoud van financiering" , dat houd je in dat geval tegen om gewoon te proberen voor 700k financiering te vragen en dan een afwijzing te krijgen?

bottomline voor TS: Ga nog wat meer lezen, bijv hier: https://bieb.knab.nl/hypo...te-voorwaarden-op-een-rij

Of ga eens langs een adviseur want dit zijn echt heel basale vragen.
Ik heb even mijn eigen koopakte bekeken en daar staat: koopsom + kosten koper.
Dat is dus vergelijkbaar met wat ik hierboven heb gezegd maar net een stapje concreter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:06
Rare vraag dit. Als je op dit soort vragen het antwoord niet met zekerheid kan geven, hoor je gewoon een adviseur te raadplegen.
In elk geval is een financieel voorbehoud bedoeld als "voorbehoud" voor de accordering van de leningverstrekker van jouw lening voor de koop van het huis. De situatie van overbrugging die je omschrijft staat daar los van.

Ik hoop dat je wel weet welk deel van de totale koopprijs je gaat financieren via een hypotheek --> dat deel is je voorbehoud.
Dus daarin zit niet je overwaarde of andere hypotheken of eigen geld etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:26

Rmg

Sowieso is dit al niet zo. Je tikt niet 450.000 euro af bij start van de bouw.

tldr.
Je neemt een (Extra) hypotheek van 450.000 euro, daar betaal je de grondkosten (na overdracht van de grond) en het eerste deel van de bouw. De rest gaat in het bouwdepot en daar ontvang je rente over, wat weer tegen de rente van de hypotheek afstreept.

Je maandlasten stijgen over die 2 jaar tot 150.000 en 450.000, maar je hebt niet de dubbele lasten over de hele periode.

Wat een goed voorbehoud is moet blijken uit het gesprek met de bank, wij hebben geen idee van wat jouw spaargeld is en of hoe de bank rekent met eventuele overwaarde van je huidige huis.

[ Voor 11% gewijzigd door Rmg op 10-05-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
c-nan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:52:
Voor het regelen van de hypotheek zullen we sowieso een adviseur onder de arm nemen.
Die regelt dit gewoon voor je, dus dan heeft een topic als deze niet zo veel zin, aangezien het gros van de reacties van leken zullen komen ;)

That said; ik heb meerdere malen een huis gekocht en nooit gezien dat er een bedrag bij een financieringsvoorbehoud stond. Ik denk dat je in de war bent met de boeteclausule en/of aanbetaling. Dat is standaard 10% van het aankoopbedrag. Maar dat speelt dus na periode waarbinnen het voorbehoud geldig is.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chest3r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-05 09:59
Bij ons stond het bedrag wij leenden vermeld. Aangezien het anders nogal gemakkelijk is om een "onmogelijke" lening aan te vragen om aan de koop te ontzien.

wel in België :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 15:03

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Hydra schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:23:
[...]

Die regelt dit gewoon voor je, dus dan heeft een topic als deze niet zo veel zin, aangezien het gros van de reacties van leken zullen komen ;)

That said; ik heb meerdere malen een huis gekocht en nooit gezien dat er een bedrag bij een financieringsvoorbehoud stond. Ik denk dat je in de war bent met de boeteclausule en/of aanbetaling. Dat is standaard 10% van het aankoopbedrag. Maar dat speelt dus na periode waarbinnen het voorbehoud geldig is.
Het is wel standaard opgenomen in de voorbeeld koopcontracten van de NVM:
15.1. Deze koopovereenkomst kan door koper worden ontbonden indien uiterlijk:
a. op ................... koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van ................, zegge ………….. geen bindend aanbod tot een hypothecaire geldlening van een erkende geldver¬strekkende bankinstelling heeft verkregen, zulks tegen geen hogere bruto jaarlast dan .............. zegge ……….., of een rentepercentage niet hoger dan ......., bij de volgende hypo-theekvorm: ………………………………...

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:47

Koekfabriek

King Billy on the wall

Serieus? Ben hier wel benieuwd naar.
Wij hadden het bij koop van onze woning (2x) en bij de verkoop in het koopcontract staan.
Ik dacht dat dat standaard was, vreemd dat dat niet zo blijkt te zijn.

@gorgi_19 Ja dat dacht ik dus ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Koekfabriek op 10-05-2021 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
[...]
That said; ik heb meerdere malen een huis gekocht en nooit gezien dat er een bedrag bij een financieringsvoorbehoud stond
Dan heb je het zelf niet op laten nemen, het is anders redelijk gebruikelijk. En doe je het niet bij de koop van een woning dan kan dat ook bij het bod op een bestaande woning.
(Of eigenlijk, het was gebruikelijk voor de gekte op de huizenmarkt. Als je nu voorbehoud opneemt sta je al met 1-0 achter)

Dit is wat er in mijn koopovereenkomst van een nieuwbouwwoning staat:

voorwaarde dat de Verkrijger binnen twee (2) maanden na diens
ondertekening van deze akte voor de financiering van de woning een rentevoorstel ten behoeve van
een hypothecaire geldlening verkrijgt tegen geen grotere maandelijkse verplichting dan EUR
1.200,=., zulks onder bij de grote geldverstrekkende instellingen normaal geldende voorwaarden en
bepalingen, gebaseerd op een te verkrijgen hypothecaire geldlening van EUR 240.000,=.

[ Voor 11% gewijzigd door vassago op 10-05-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:38
@Koekfabriek
Het hoeft er niet standaard in. Je kunt gewoon onder voorbehoud van financiering erin laten zetten. Dan is het de volledige koopsom. Maar je kunt ook een bedrag opgeven. Dat kan van belang zijn als je voorbehoud wil maken, maar wil laten zien dat je in principe makkelijk het huis kunt betalen.

Huis wat wij gekocht hebben was onder voorbehoud van financiering (dus volledige koopsom). Bij de verkoop wilde de koper een voorbehoud wat 50% lager dan koopsom was. Daarmee liet de koper dus zien dat de verkoper niet het volledige bedrag hoefde te financieren. Een stukje zekerheid dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:47

Koekfabriek

King Billy on the wall

Highfive95 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:33:
@Koekfabriek
Het hoeft er niet standaard in. Je kunt gewoon onder voorbehoud van financiering erin laten zetten. Dan is het de volledige koopsom. Maar je kunt ook een bedrag opgeven. Dat kan van belang zijn als je voorbehoud wil maken, maar wil laten zien dat je in principe makkelijk het huis kunt betalen.

Huis wat wij gekocht hebben was onder voorbehoud van financiering (dus volledige koopsom). Bij de verkoop wilde de koper een voorbehoud wat 50% lager dan koopsom was. Daarmee liet de koper dus zien dat de verkoper niet het volledige bedrag hoefde te financieren. Een stukje zekerheid dus.
Nee snap ik.
Wij hadden bij beide huizen het voorbehoud er in staan met het bedrag erbij (gehele koopsom).
Bij de verkoop van ons huis had de verkoper geboden met +/- 70 procent voorbehoud. Als ik de post van @Hydra goed begrijp stond er in zijn geheel geen bedrag in het koopcontract (maar wel onder voorbehoud van financiering). Ik dacht dat je dat altijd opnam in het koopcontract maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
vassago schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:32:
Dan heb je het zelf niet op laten nemen, het is anders redelijk gebruikelijk.
Dat wist ik niet. Natuurlijk koop ik ook niet elke maand een huis ;) Goed om te weten :)

In beide contracten (huis dat wij kopen en ons huidige huis) staat het niet in ieder geval.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Het staat er standaard niet in, het is vaak de koopsom, "onder voorbehoud van financiering"). Daarmee wordt de hele koopsom bedoeld.
Echter, stel dat jij een woning koopt van een particulier, dan kan je neer zetten: onder voorbehoud van financiering van 50k. Daarmee heb je een voorsprongetje op de rest. Immers, jij hebt maar een relatief kleine voorbehoud. De kans dat jij daarmee succesvol koopt is (theoretisch) groter dan iemand die de financiering voor 100% doet.

Ik heb dat gehad bij een vriend. Die heeft het beste bod toegewezen gekregen omdat zijn voorbehoud gunstiger was (kleiner bedrag dus grotere kans dat de koop doorgaat..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:20:
Echter, stel wij krijgen de financiering niet rond, dan wil je van de koop afzien. Dus neem je een financieringsvoorbehoud in je contract op.
De vraag is wanneer jij vindt dat je de financiering niet rond krijgt. En of dat hetzelfde is als een hypotheek verstrekker die de verkoper heeft gevonden. Een heel algemeen voorbehoud is heel flexibel, maar geeft daardoor ook beperkt zekerheid.
Want jij bedoelde maximale maandlast 650,= bij een lineaire hypotheek met rentevast van 20 jaar bij een rente van 0,8%.
Maar de verkoper vond er een met een maandlast van 1500,= bij een hypotheek van 30 jaar met een rente van 10%. Of iets anders wat jij niet ziet zitten, maar wel binnen de regels past.

De Vereniging Eigenhuis (VEH), NVM, VBO en Consumentenbond hebben daarom een gebalanceerd model voor bestaande bouw. Artikel 15 kan je ook proberen te gebruiken voor nieuwbouw, maar gaat de verkoper misschien niet mee akkoord. Gorgi_19 tipte daar ook op: https://www.eigenhuis.nl/...t-zijn-de-belangrijkste#/
gorgi_19 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:33:
15.1. Deze koopovereenkomst kan door koper worden ontbonden indien uiterlijk:
a. op ................... koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van ................, zegge ………….. geen bindend aanbod tot een hypothecaire geldlening van een erkende geldver¬strekkende bankinstelling heeft verkregen, zulks tegen geen hogere bruto jaarlast dan .............. zegge ……….., of een rentepercentage niet hoger dan ......., bij de volgende hypo-theekvorm: ………………………………...
Alternatief of uitgebreider voorbehoud (ook uit VEH):
b. op ..................... koper geen met de aangevraagde hypothecaire geldlening corresponderende Nationale Hypotheek Garantie heeft verkregen; of
c. op……………….. uit het rapport van een bouwtechnische keuring uitgevoerd door …...... (naam keurder) / nader te bepalen * blijkt dat de kosten van direct noodzakelijk herstel van gebreken en achterstallig onderhoud een bedrag van €.................., zegge ............, te boven gaan of als aanvullend specialistisch onderzoek wordt aanbevolen. Als de keurder bij onderdelen in het rapport een bandbreedte in de herstelkosten aanhoudt, wordt uitgegaan van het hoogste bedrag.

Voor nieuwbouw verwijst VEH naar o.a. SWK. Tipte Vassago op: https://www.eigenhuis.nl/...-waar-moet-je-op-letten#/ En dan onderaan de link: Welk contract kan ik gebruiken voor de koop van een niet eerder bewoonde nieuwbouwwoning?
vassago schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:32:
voorwaarde dat de Verkrijger binnen twee (2) maanden na diens ondertekening van deze akte voor de financiering van de woning een rentevoorstel ten behoeve van een hypothecaire geldlening verkrijgt tegen geen grotere maandelijkse verplichting dan EUR 1.200,=., zulks onder bij de grote geldverstrekkende instellingen normaal geldende voorwaarden en bepalingen, gebaseerd op een te verkrijgen hypothecaire geldlening van EUR 240.000,=.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 15:03

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

JaDatIsPeter schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:01:
Alternatief of uitgebreider voorbehoud (ook uit VEH):
b. op ..................... koper geen met de aangevraagde hypothecaire geldlening corresponderende Nationale Hypotheek Garantie heeft verkregen; of
c. op……………….. uit het rapport van een bouwtechnische keuring uitgevoerd door …...... (naam keurder) / nader te bepalen * blijkt dat de kosten van direct noodzakelijk herstel van gebreken en achterstallig onderhoud een bedrag van €.................., zegge ............, te boven gaan of als aanvullend specialistisch onderzoek wordt aanbevolen. Als de keurder bij onderdelen in het rapport een bandbreedte in de herstelkosten aanhoudt, wordt uitgegaan van het hoogste bedrag.
Dat is hetzelfde artikel, ik heb alleen lid a geciteerd van het artikel. Jij verwijst naar lid b en lid c van hetzelfde artikel; die vond ik voor dit geval niet relevant om mee te nemen :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1