Slimme manier voor verplaatsen van betonnen schuttingpalen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:17

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Van het weekend heb ik een schutting met betonpalen en Douglas panelen geplaatst.
Nu blijkt dat er 2 van de palen een paar cm (4-5) te ver naar binnen staan, het is net te ver en daardoor zichtbaar en dus niet heel netjes.
Nou wil ik deze 2 palen dus verplaatsen naar de goeie plek, maar die krengen zijn 70kg per stuk en in mn eentje niet te tillen. (Had van het weekend hulp van een vriend)

Wat zou een goeie manier zijn om de palen te verplaatsen zonder ze helemaal uit de grond te hoeven tillen?
Zou het werken als ik naast de paal een gat maak en dan de paal opschuiven? Of gaat het dan nooit meer stevig vast komen?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:57

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Lijmtang er op vastklemmen (vrij laag), dan gaat tillen opeens gemakkelijker (je hebt dan een handvat)

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:19
thunder7 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:50:
Lijmtang er op vastklemmen (vrij laag), dan gaat tillen opeens gemakkelijker (je hebt dan een handvat)
Zijn die zo stevig dan dat je er ruim 70 kilo mee kan tillen?

En anders ff weer hulp vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Heb ook wel eens een methode gezien met een autokrik en een strop, daarmee konden ze hem uit de grond wurmen. Bespaart je je rug :)

Gat ernaast maken en verplaatsen wordt minder stevig denk ik. Je wilt niet dat de paal in losse grond staat, maar juist dat de grond goed is ingeklonken.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 10-05-2021 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:57

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Dracula schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:53:
[...]

Zijn die zo stevig dan dat je er ruim 70 kilo mee kan tillen?

En anders ff weer hulp vragen?
Ik bedoel niet de '10 voor 5 euro' lijmtangen van de net voor de kassa grabbelbak in de bouwmarkt, maar gewoon, een normale lijmtang van bv 120x300

https://www.hornbach.nl/s...0-mm/7472828/artikel.html

daar kun je echt wel 70 kg aan optillen. Maar misschien denk ik ten onrechte dat iedereen toch wel een aantal fatsoenlijke lijmtangen in huis heeft O-)

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 07:15
Meelobee schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:38:
Van het weekend heb ik een schutting met betonpalen en Douglas panelen geplaatst.
Nu blijkt dat er 2 van de palen een paar cm (4-5) te ver naar binnen staan, het is net te ver en daardoor zichtbaar en dus niet heel netjes.
Nou wil ik deze 2 palen dus verplaatsen naar de goeie plek, maar die krengen zijn 70kg per stuk en in mn eentje niet te tillen. (Had van het weekend hulp van een vriend)

Wat zou een goeie manier zijn om de palen te verplaatsen zonder ze helemaal uit de grond te hoeven tillen?
Zou het werken als ik naast de paal een gat maak en dan de paal opschuiven? Of gaat het dan nooit meer stevig vast komen?
Panelen er even uit en opnieuw graven tot de onderkant van de paal en dan rustig aan til-schuiven, dat is wel redelijk te doen met die palen. Wat me opvalt is, je hebt er geen beton bij in gestort? Dat wordt bij beton-schuttingen toch wel aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je kunt toch gewoon bij de Boels een palen trekker huren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:17

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Ik heb het intussen voor elkaar, heb naast beide palen een gat gegraven, net zo diep als de paal in de grond zit, en toen kon ik de paal als een soort hefboom verschuiven, daarna weer waterpas gezet en rondom goed aanstampt en nou staan ze exact op de goeie plek :) Was minder werk en minder lastig als ik dacht. (=lui :+ )
sorted.bits schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:01:
[...]
Wat me opvalt is, je hebt er geen beton bij in gestort? Dat wordt bij beton-schuttingen toch wel aangeraden.
Dat heeft alleen nut als er ook iets van uitsteeksels hebt aan de onderkant van de paal, anders hecht de beton amper aan de paal. Het was was volgens de tuinman iig niet nodig. We hebben aan de andere kant al een jaar dezelfde schutting staan, ook zonder beton en die staat nog keurig, dus ik maak me niet zon zorgen :)

Thanks voor de reacties allemaal! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtxI25az-YFYi8UdldoP-HQVOAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGtQ87ZOkk9l7uq9Mzy0aSIG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Meelobee op 10-05-2021 11:49 ]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Pagina: 1