Autosleutel kwijt, reservesleutel heeft kapotte transponder.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-02-2024
Beste leden,

Sinds afgelopen vrijdag ben ik de autosleutel van mijn Ford Fiesta 1.6Ti-vct uit 2010 kwijtgeraakt, heb met de hele familie lopen zoeken in en rond huis maar hij is echt nergens te bekennen dus ik vermoed dat hij in de wc is gevallen oid :'( .

Nu dacht ik eerst dat dit geen probleem zou zijn aangezien ik nog de reservesleutel heb, deze is identiek aan de standaard sleutel, echter lukt het me er niet mee om de auto te starten (wel openen), dus vermoed ik dat deze een kapotte transponder heeft.

Als ik hier online een oplossing voor zoek lees ik vooral 'als u uw sleutel kwijt bent kunnen wij voor u de transponder van de reservesleutel kopieëren' etc, wat in mijn geval dus niet gaat helpen. Omdat ik de auto uberhaupt niet kan starten kan ik dus ook niet naar een slotenmaker/garage/dealer rijden...

Wat zouden hiervoor mijn vervolgstappen moeten zijn? Ik woon in de buurt van Zwolle maar kan helaas geen (auto-)slotenmakers met een aan-huis-service vinden in de buurt. Ook heeft mijn auto zover ik weet geen mogelijkheid om zelf zonder speciale apparatuur een nieuwe transponder in te leren.

Alvast dank!

Mvg,
Yari

Beste antwoord (via yariwes op 15-05-2021 02:15)

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:40
Of zelf met een kabel (paar tientjes) en Forscan (is 100% gratis, ook de extended trail licentie!) aan de slag om de nieuwe sleutel in te programmeren :)
Mogelijk moet je wel de PATS code via een betaalde website achterhalen.
https://forscan.org/forum/viewtopic.php?t=839

[ Voor 19% gewijzigd door SniperGuy op 10-05-2021 08:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Naar de Ford garage en een nieuwe sleutel bestellen.
Vermoedelijk daarna je auto laten ophalen zodat ze de nieuwe sleutel kunnen inkeren ( of ze moeten dat op locatie kunnen)

[ Voor 54% gewijzigd door jack zomer op 09-05-2021 23:53 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
De auto zelf zal ook naar de ford dealer moeten om de sleutels in te programmeren.

Dus met de reserve sleutel stuurslot ontgrendelen en je dan laten slepen.

Of de auto laten ophalen (maar dat kost geld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:45
Geen pechhulpabbonement met aan-huis service toevallig?

Denk niet dat ze je ter plekke kunnen helpen (maar wie weet...) maar dan slepen ze je waarschijnlijk wel gratis naar de garage.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
Xander schreef op maandag 10 mei 2021 @ 00:02:
Geen pechhulpabbonement met aan-huis service toevallig?

Denk niet dat ze je ter plekke kunnen helpen (maar wie weet...) maar dan slepen ze je waarschijnlijk wel gratis naar de garage.
Wel ANWB maar alleen buiten woonplaats, kan ik dit niet snel even veranderen naar het abonnement met hulp binnen woonplaats en ze dan bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
FRANQ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:53:
De auto zelf zal ook naar de ford dealer moeten om de sleutels in te programmeren.

Dus met de reserve sleutel stuurslot ontgrendelen en je dan laten slepen.

Of de auto laten ophalen (maar dat kost geld)
Moet dit per sé bij een ford dealer? Deze zit voor mij een redelijk eind weg maar ik heb wel een aantal garages binnen m'n woonplaats.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Je kunt die garages bij jou in de buurt toch bellen of ze het kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
yariwes schreef op maandag 10 mei 2021 @ 00:06:
[...]

Moet dit per sé bij een ford dealer? Deze zit voor mij een redelijk eind weg maar ik heb wel een aantal garages binnen m'n woonplaats.
Als ze sleutels kunnen bestellen EN inleren dan kan dat ook lokaal ja.

De anwb komt zelf vaak met het wijzigen van het abonnement, ook voor mensen die geen lid zijn die kunnen ter plekke lid worden.

Maar ik vrees dat ze hier ook weinig mee kunnen.

[ Voor 21% gewijzigd door FRANQ op 10-05-2021 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
het inleren van nieuwe transpondercodes is vaak iets wat alleen de officiele dealer kan, maar je kunt het altijd even navragen bij de lokale garage's natuurlijk.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

yariwes schreef op maandag 10 mei 2021 @ 00:06:
Je snapt dat je een specifiek probleem hebt, en dat je je moet richten op een oplossing, niet op iets dat je geen moeite kost? Ga gewoon bellen en stel ze de vraag, maar neem ook contact op met de dischrtsbijzijnde Ford-dealer.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Tips om voorwaarden te omzeilen zijn niet de bedoeling.

[ Voor 82% gewijzigd door deepbass909 op 11-05-2021 14:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:56
rij dan gelijk door en sleep 'm naar de Ford dealer

[ Voor 14% gewijzigd door deepbass909 op 11-05-2021 14:06 . Reden: Gemodde quote verwijderd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:10

Hoite

Goed verhaal

https://sleutelvoorjeauto...tterdam-den-haag-utrecht/

Deze service lijkt ook een aan-huis service te hebben, al gebeld?

Even voor de basics, heb je de batterij van de sleutel al vervangen? Wellicht dat dit gewoon iets oplost.

Lekker kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:13

The End

!Beginning

Heb je de batterij al vervangen?

Edit: zie nu dat de post hierboven het ook al noemt. goedemorgen! :D

[ Voor 52% gewijzigd door The End op 10-05-2021 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:24
Bij vorige auto's was de batterijconnector losgeraakt, heb je na het vervangen van de batterij de sleutel al eens open gemaakt om te zien of er een slecht contact is? (soldeerbout doet wonderen)

Daarnaast was bij een renault van familie via het dashboard een losse code (voor de startonderbreker) in te voeren zodat deze gestart kon worden met een defecte sleutel. is er voor jouw auto ook zo'n code? In het geval van de renault wist de anwb deze code zo op te zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door nachtnet op 10-05-2021 07:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

yariwes schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:47:
dus vermoed ik dat deze een kapotte transponder heeft.
Is het niet veel logischer dat de batterij leeg zou zijn?

Enfin, bij BMW kan je op vertoon van de kentekenpapieren + paspoort een nieuwe sleutel bestellen. De fabriek weet de codes blijkbaar dus na een weekje kon ik een werkende sleutel ophalen. Mijn (oudere) auto hoefde niet ingeleerd te worden oid en ik had geen noodzaak om een verloren sleutel uit te laten programmeren.

Dus vraag het ook eens bij Ford, laten slepen lijkt me voorbarig.

[ Voor 18% gewijzigd door bombadil op 10-05-2021 08:21 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:33
nachtnet schreef op maandag 10 mei 2021 @ 07:55:
Bij vorige auto's was de batterijconnector losgeraakt, heb je na het vervangen van de batterij de sleutel al eens open gemaakt om te zien of er een slecht contact is? (soldeerbout doet wonderen)

Daarnaast was bij een renault van familie via het dashboard een losse code (voor de startonderbreker) in te voeren zodat deze gestart kon worden met een defecte sleutel. is er voor jouw auto ook zo'n code? In het geval van de renault wist de anwb deze code zo op te zoeken.
Aangezien ik niet lees dat hij de batterij heeft vervangen zou ik hier eens mee starten. Meestal ligt de reserve sleutel al jaren ergens en ook dan kan de batterij soms niet meer werken.

Anders echt langs de dealer

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• SniperGuy
Of zelf met een kabel (paar tientjes) en Forscan (is 100% gratis, ook de extended trail licentie!) aan de slag om de nieuwe sleutel in te programmeren :)

[ Voor 19% gewijzigd door SniperGuy op 10-05-2021 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
yariwes schreef op maandag 10 mei 2021 @ 00:05:
[...]

Wel ANWB maar alleen buiten woonplaats, kan ik dit niet snel even veranderen naar het abonnement met hulp binnen woonplaats en ze dan bellen?
*knip*Ook dit soort "tips" voor omzeiling van de voorwaarden zijn niet de bedoeling.*knip*

[ Voor 41% gewijzigd door deepbass909 op 12-05-2021 02:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
Weet niet precies hoe het bij deze Fiësta zit, maar bij de meeste autosleutels is het batterijtje alleen voor de afstandsbediening en werkt de transponder geheel passief (zoals een RFID chip).

Meestal hebben alleen fratsen zoals keyless start de batterij nodig.

Maar het valt natuurlijk eenvoudig te proberen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:11
Xander schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:44:
Weet niet precies hoe het bij deze Fiësta zit, maar bij de meeste autosleutels is het batterijtje alleen voor de afstandsbediening en werkt de transponder geheel passief (zoals een RFID chip).

Dit. Als de sleutel moet omgedraaid worden dan is er typisch geen batterij nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
redfox314 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:51:
[...]

Dit. Als de sleutel moet omgedraaid worden dan is er typisch geen batterij nodig.
Keyless start systemen hebben over het algemeen wel een batterij nodig om goed te kunnen functioneren.
Is de batterij leeg dan start de auto niet en zal je de noodprocedure uit moeten voeren (sleutel op een bepaalde plek in de auto leggen bijvoorbeeld)
Geen idee of de auto van TS keyless start heeft

[ Voor 5% gewijzigd door SniperGuy op 10-05-2021 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:35

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Xander schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:44:

Als het systeem in de Fiesta hetzelfde is als in de Focus dan zou je ook zonder batterij hem kunnen starten. Je moet alleen de transponder in het gat steken van waar normaal de sleutel zit en dan kun je hem wel starten met de startknop.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:25

Theo

moederbord

Kijk in de handleiding van je auto of er mogelijkheden zijn om de auto te starten zonder deze transponder. Bij mijn auto (Fiat) kan ik de transponder omzeilen door met het gas en rempedaal een code in te voeren (4xgas, 3xrem, 8xgas, 4xrem) als de auto op contact staat. De exacte code (in dit voorbeeld 4384) staat op een plastic kaart die ik bij de auto kreeg en is uiteraard per auto verschillend.

Maar het zou dus heel goed kunnen dat jouw auto ook een nood/backupfunctie heeft om de auto te starten met een defecte transponder.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Kom toevallig via active topics jouw vraag tegen, ik heb een sleutel laten kopiëren (ik had het geluk van een tweede sleutel) door Leo Pronk van https://www.autosleutelpoint.nl, was toen
onderdeel van de Schoenmaker Stadshagen. Inmiddels werkt hij vanuit Nijkerk (niet echt om de hoek voor je dus) - maar héél misschien is er iets te regelen met deze zelfstandige, ook voor jouw situatie.
Succes!

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 14:42
Ik vermoed dat je de sleutel opnieuw moet syncen.
Hiervoor zijn verschillende maniertjes, zoals hierboven ook al beschreven

Wat ik zo snel kon vinden qua Ford is het, aantal keer contactslot heen en weer en dan knopje van de AB drukken, ik zeg bewust geen aantal want vond verschillende waarden.
Zal wel in de handleiding van de auto staan, en anders kan de Ford-dealer dat vast uitleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@yariwes
Ford Wensink bellen, dat is de dealer in Zwolle.
038-425 57 55

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 11:43
SniperGuy schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:20:
Zeker een goede tip voor de handige doe-het-zelver, maar als je hier geen kaas van gegeten hebt kun je meer mee slopen dan er mee in orde maken.

Zou gewoon de Ford dealer bellen, een sleutel inleren moeten ze op locatie ook wel kunnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Bas. schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:37:
[...]

Zeker een goede tip voor de handige doe-het-zelver, maar als je hier geen kaas van gegeten hebt kun je meer mee slopen dan er mee in orde maken.

Zou gewoon de Ford dealer bellen, een sleutel inleren moeten ze op locatie ook wel kunnen. :)
Ik denk niet dat ze diagnose apparatuur zomaar mee naar de klant mee gaan slepen aangezien die 9/10 keer internet nodig hebben en soms wat groter zijn dan de gemiddelde laptop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin8821
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-09 18:13
Heeft de sleutel toevallig een andere kleur hoes? Ook wel is gehad, dat bleek een leer sleutel te zijn. Kan je wel de auto mee openen, maar niet starten.

Bij de garage kunnen ze aan de hand van die sleutel wel nieuwe sleutels programmeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-09 17:45
Volgens mij heeft een reservesleutel geen transponder en kan je daar inderdaad alleen de auto mee open maken. Waarschijnlijk heb je ergens in een boekje een code staan van de sleutel en daarmee kan je bij de dealer een nieuwe sleutel bestellen en laten inleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:56

Tomatoman

Fulltime prutser

yariwes schreef op maandag 10 mei 2021 @ 00:05:
[...]

Wat denk je, dat de ANWB er nooit bij stil heeft gestaan dat mensen dat zouden overwegen en dat gewoon toelaat?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Meloenen schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:51:
Volgens mij heeft een reservesleutel geen transponder en kan je daar inderdaad alleen de auto mee open maken. Waarschijnlijk heb je ergens in een boekje een code staan van de sleutel en daarmee kan je bij de dealer een nieuwe sleutel bestellen en laten inleren.
Dat is wel een relevante opmerking. Is de sleutel die je nu nog hebt een tweede sleutel, of is het een reservesleutel? En mocht het een reservesleutel zijn, waar is dan de tweede sleutel gebleven?

Ik zou eens naar de Ford-dealer bellen, niet naar een universele garage, en vragen hoe het zit met een extra sleutel programmeren. Wij kunnen hier allerlei aannames doen en goedbedoelde adviezen geven, maar de Ford-dealer weet echt hoe het zit.

Om je alvast voor de eerste schrik te behoeden: een extra sleutel kost bij veel moderne auto's meer dan tweehonderd euro. Dat is alleen de sleutel, exclusief programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImpulZ_28
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-09 12:24
Als je 14 dagen kan wachten, dan zou je bij Ali express een sleutel en cable kunnen bestellen, ben je voor n paar tientjes klaar. Heb de link zo niet maar als je hem nodig hebt dan stuur me maar even een pm, heb mn sleutel ook van Ali met transponder en werkt zoals het moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Inmiddels heb je vast voldoende tijd gehad de ford dealer te bellen. Ik ben benieuwd wat de uitkomst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freezerator schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:15:
[...]

Aangezien ik niet lees dat hij de batterij heeft vervangen zou ik hier eens mee starten. Meestal ligt de reserve sleutel al jaren ergens en ook dan kan de batterij soms niet meer werken.

Anders echt langs de dealer
Transponders werken (zonder uitzondering) zonder batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
Bas. schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:37:
[...]

Ford Dealer gebeld, zeiden dat ze een sleutelcode nodig hadden (heb ik niet).

Heb vandaag ook een bedrijf laten komen om een nieuwe transponder in mijn sleutel te zetten en deze in te programmeren. Zodra hij probeerde hem te programmeren vroeg het systeem om een ''incode''. De beste man zei dat normaal gesproken hij nooit een code o.i.d. hoeft in te voeren en dat hij mij helaas niet verder kon helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
Tomatoman schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:12:
[...]

Dat is wel een relevante opmerking. Is de sleutel die je nu nog hebt een tweede sleutel, of is het een reservesleutel? En mocht het een reservesleutel zijn, waar is dan de tweede sleutel gebleven?

Ik zou eens naar de Ford-dealer bellen, niet naar een universele garage, en vragen hoe het zit met een extra sleutel programmeren. Wij kunnen hier allerlei aannames doen en goedbedoelde adviezen geven, maar de Ford-dealer weet echt hoe het zit.

Om je alvast voor de eerste schrik te behoeden: een extra sleutel kost bij veel moderne auto's meer dan tweehonderd euro. Dat is alleen de sleutel, exclusief programmeren.
De sleutel die ik nu heb is identiek aan de eerste sleutel (ik was in de veronderstelling dat tweede sleutel = reservesleutel). Eerste sleutel is echt compleet verdwenen.. Ik snap zelf nogsteeds niet waar of hoe ik hem kwijt ben geraakt aangezien m'n auto hier gewoon voor het huis staat dus dan zou de sleutel niet ver kunnen wezen..

Ford dealer vertelde dat hij een sleutelcode nodig heeft om een nieuwe sleutel te laten maken.. deze heb ik niet en staat ook niet in het onderhoudsboekje helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
Robin8821 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:38:
Heeft de sleutel toevallig een andere kleur hoes? Ook wel is gehad, dat bleek een leer sleutel te zijn. Kan je wel de auto mee openen, maar niet starten.

Bij de garage kunnen ze aan de hand van die sleutel wel nieuwe sleutels programmeren!
Tweede sleutel is identiek aan de eerste. Ford garage vertelde mij dat ze een sleutelcode nodig hebben maar die kan ik nergens vinden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
ucsdcom schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:25:
Inmiddels heb je vast voldoende tijd gehad de ford dealer te bellen. Ik ben benieuwd wat de uitkomst is.
Zie bovenstaande comments

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Tja, dan moet je je auto weggooien denk ik.

Onzin natuurlijk.

Dus of:
- op zoek naar sleutel
- op zoek naar code
- op zoek naar andere ford dealer die een goed idee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
edit: Wat gegoogled:

Wat moet ik doen? Officiële Ford dealers bewaren over het algemeen gedurende een aantal jaren de sleutelcode van iedere door hen geleverde Ford. De reden hiervan is om het bijbestellen van sleutels te vereenvoudigen. Deze sleutelcodes zullen niet altijd worden bewaard. Indien de verkopende officiële Ford dealer de sleutelcode niet meer heeft, dan rest in uw geval maar één mogelijkheid om de sleutelcode te achterhalen, namelijk het uitbouwen van het slotcilinder van uw auto. Uw officiële Ford dealer kan aan de hand van het slot de sleutelcode achterhalen. Aan de hand van deze sleutelcode kan er vervolgens een nieuwe sleutel worden geleverd.

Bron: https://www.ford.nl/searc...&q=sleutel+kwijt&path=%2F

(link werkt niet meer)

[ Voor 15% gewijzigd door gysman11 op 11-05-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
SniperGuy schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:42:
[...]

Keyless start systemen hebben over het algemeen wel een batterij nodig om goed te kunnen functioneren.
Is de batterij leeg dan start de auto niet en zal je de noodprocedure uit moeten voeren (sleutel op een bepaalde plek in de auto leggen bijvoorbeeld)
Geen idee of de auto van TS keyless start heeft
Geen keyless, gewoon een afstandbediening om de deuren te openen met een fysieke (klap)sleutel er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Je hebt meet sleutels waarmee de code gemeten kan worden.
Hoeft er niks uitgebouwd te worden
Lock picking ..... Op YouTube had er vorig jaar een filmpje over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
gysman11 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:28:
edit: Wat gegoogled:

Wat moet ik doen? Officiële Ford dealers bewaren over het algemeen gedurende een aantal jaren de sleutelcode van iedere door hen geleverde Ford. De reden hiervan is om het bijbestellen van sleutels te vereenvoudigen. Deze sleutelcodes zullen niet altijd worden bewaard. Indien de verkopende officiële Ford dealer de sleutelcode niet meer heeft, dan rest in uw geval maar één mogelijkheid om de sleutelcode te achterhalen, namelijk het uitbouwen van het slotcilinder van uw auto. Uw officiële Ford dealer kan aan de hand van het slot de sleutelcode achterhalen. Aan de hand van deze sleutelcode kan er vervolgens een nieuwe sleutel worden geleverd.

Bron: https://www.ford.nl/searc...&q=sleutel+kwijt&path=%2F

(link werkt niet meer)
Thanks! ziet er naar uit dat dit een duur grapje gaat worden helaas (neem aan dat slot uitbouwen wel wat uren neemt?). Maar als ik zowel de code als de 1e sleutel niet terug kan vinden zit er weinig anders op helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 16:26
Het lijkt me sterk dat je de code van de transponder kan meten. Dat je met het uitbouwen van de cylinder/meetsleutels kan opmeten hoe je de sleutelbaard moet slijpen geloof ik wel. Maar TS heeft een sleutel dus de sleutelbaard is het probleem niet.

Het is heel normaal dat je verschillende sleutels hebt ('volledige' sleutels, met transponder, of inleersleutels, die hebben ook een andere kleur, of alleen sleutels waarmee je alleen de auto kan openen maar niet kan starten). En inderdaad, als je geen sleutelkaart meer hebt dan gaat het lastig worden.

Dealers kunnen meestal aan de hand van je VIN wel de transpondercode achterhalen als jij kan aantonen dat je de eigenaar bent. Desnoods even andere dealers bellen (de één is soms handiger/slimmer dan de ander). Zo niet, dan ziet er weinig anders op dan een nieuwe boordcomputer te fixen...

[ Voor 38% gewijzigd door maarud op 11-05-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
jack zomer schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:46:
Je hebt meet sleutels waarmee de code gemeten kan worden.
Hoeft er niks uitgebouwd te worden
Lock picking ..... Op YouTube had er vorig jaar een filmpje over.
De deur openen is het probleem niet want de juiste sleutelbaard is aanwezig, het probleem van de TS is de ECU die die sleutel niet herkend waardoor de auto niet start :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
Opnieuw gebeld maar deze keer naar een andere dealer. Deze verbond mij door naar het centrale magazijn in Hoogeveen waar ze helaas niet meer mijn sleutelcode in het systeem hadden staan. De beste man adviseerde mij om foto's van de sleutelbaard te sturen. Hieruit kunnen ze dan de sleutelcode laten analyseren en op basis daarvan een nieuwe sleutelbaard+transponder laten slijpen (deze moeten als set besteld worden) dit kost wel een aardige duit maar dat is het dan nog niet.. Ik moet daarna mn auto naar hun garage zien te krijgen om de transponder te laten inleren op mijn auto (helaas kan dit niet aan huis).

Sleutelbaard laten analyseren: €25
Nieuwe sleutelbaard+transponder: €105
Inleren sleutel: €50 (schatting)

Daarnaast heb ik geen idee hoe lang dit hele proces gaat duren en ik heb mijn auto echt nodig voor stage etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Zit er niet een generieke autogarage om de hoek? Een sleutel inleren is echt niet iets waarvoor je perse naar de dealer moet normal gesproken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

yariwes schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:28:
Opnieuw gebeld maar deze keer naar een andere dealer. Deze verbond mij door naar het centrale magazijn in Hoogeveen waar ze helaas niet meer mijn sleutelcode in het systeem hadden staan. De beste man adviseerde mij om foto's van de sleutelbaard te sturen. Hieruit kunnen ze dan de sleutelcode laten analyseren en op basis daarvan een nieuwe sleutelbaard+transponder laten slijpen (deze moeten als set besteld worden) dit kost wel een aardige duit maar dat is het dan nog niet.. Ik moet daarna mn auto naar hun garage zien te krijgen om de transponder te laten inleren op mijn auto (helaas kan dit niet aan huis).

Sleutelbaard laten analyseren: €25
Nieuwe sleutelbaard+transponder: €105
Inleren sleutel: €50 (schatting)

Daarnaast heb ik geen idee hoe lang dit hele proces gaat duren en ik heb mijn auto echt nodig voor stage etc..
Als ik dit lees, vallen de kosten mij alleszins mee :). Het hele gedoe om die transpondercode te achterhalen kun je oplossen voor € 25, daar zou ik niet lang over hoeven nadenken. Een nieuwe sleutel bijmaken kost € 105. Wellicht kun je dat die ergens een beetje goedkoper vinden, maar dan heb je weer het gedoe dat je met twee partijen zaken moet doen om één sleutel te laten bijmaken. Dat is dus ook twee keer kans op nieuwe problemen. Ik zou dus het laten analyseren van de huidige sleutel en het maken van een nieuwe sleutel allemaal bij die ene dealer doen.

Daarmee resteert het probleem dat de sleutel in de auto moet worden ingeleerd. Let op: de oude sleutel kan nog steeds worden gebruikt om je auto te starten. Als iemand de sleutel op straat heeft gevonden en meegenomen, bestaat de kans dat je auto een dezer dagen pleite is. Anderzijds bestaat nog steeds de kans dat je hem ergens in de broekzak van die broek die je bijna nooit draagt terugvindt. Denk er daarom even over na of je de oude sleutel wilt laten ontkoppelen van de auto, of alleen de nieuwe sleutel laat aanmelden.

Voor het aanmelden van de nieuwe sleutel heb je drie voor de hand liggende opties: de garage (welke dat dan ook moge zijn) komt bij jou thuis, je laat de auto afslepen/transporteren naar de garage, of je gaat zelf met een sleepkabel en een tweede auto naar de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
Tomatoman schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:51:
[...]

Als ik dit lees, vallen de kosten mij alleszins mee :). Het hele gedoe om die transpondercode te achterhalen kun je oplossen voor € 25, daar zou ik niet lang over hoeven nadenken. Een nieuwe sleutel bijmaken kost € 105. Wellicht kun je dat die ergens een beetje goedkoper vinden, maar dan heb je weer het gedoe dat je met twee partijen zaken moet doen om één sleutel te laten bijmaken. Dat is dus ook twee keer kans op nieuwe problemen. Ik zou dus het laten analyseren van de huidige sleutel en het maken van een nieuwe sleutel allemaal bij die ene dealer doen.

Daarmee resteert het probleem dat de sleutel in de auto moet worden ingeleerd. Let op: de oude sleutel kan nog steeds worden gebruikt om je auto te starten. Als iemand de sleutel op straat heeft gevonden en meegenomen, bestaat de kans dat je auto een dezer dagen pleite is. Anderzijds bestaat nog steeds de kans dat je hem ergens in de broekzak van die broek die je bijna nooit draagt terugvindt. Denk er daarom even over na of je de oude sleutel wilt laten ontkoppelen van de auto, of alleen de nieuwe sleutel laat aanmelden.

Voor het aanmelden van de nieuwe sleutel heb je drie voor de hand liggende opties: de garage (of een andere partij) komt bij jou thuis, je laat de auto afslepen/transporteren naar de garage, of je gaat zelf met een sleepkabel en een tweede auto aan de gang.
Kosten maak ik me ook nog niet al te druk om. Ik zit meer met de tijd die het neemt om zo'n sleutel te analyseren en deze vervolgens te laten slijpen terwijl ik eigenlijk alleen een nieuwe transponder nodig heb, welke online ook te koop zijn. Dus wellicht dat ik zelf zo'n transponder koop, deze in mn sleutel druk en hem bij een garage laat inleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
SniperGuy schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:15:
[...]

De deur openen is het probleem niet want de juiste sleutelbaard is aanwezig, het probleem van de TS is de ECU die die sleutel niet herkend waardoor de auto niet start :)
Ik kan begrijpend lezen.
Ts meld dat de dealer verteld dat hij de sleutelcode moet hebben. Om een sleutel na te bestellen. En daar reageer ik op, dat er voor Ford ook meetsleutels te vinden zijn.

Als de dealer tegen ts meld dat hij de code kaart van de transponder moet hebben en ts vertaald dat naar sleutel code. Of misschien bedoelde de dealer dat wel

In mijn ervaring met Renault, VW, Toyota is de sleutel code de code van of voor het bestellen van een nieuwe passende sleutel. Deze sleutel komt natuurlijk met transponder. En die moet ingeleerd worden. Of bij de dealer via software. Of door 23 achterlijke handelingen met de auto op contact van contact etc ..

Als dit de kosten zijn, prima. Valt me mee. VW was de laatste keer een kleine 300euro
@yariwes ik zou zorgen dat je auto daar komt. En geef hun de sleutel.
Laat hun zelf verantwoordelijk zijn voor het maken van de foto en het verwerken daarvan. Heb je ook nooit gezeur dat hij niet past omdat de foto net te licht/donker/flets/schaduw etc etc is

[ Voor 15% gewijzigd door jack zomer op 11-05-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
yariwes schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:56:
[...]

Kosten maak ik me ook nog niet al te druk om. Ik zit meer met de tijd die het neemt om zo'n sleutel te analyseren en deze vervolgens te laten slijpen terwijl ik eigenlijk alleen een nieuwe transponder nodig heb, welke online ook te koop zijn. Dus wellicht dat ik zelf zo'n transponder koop, deze in mn sleutel druk en hem bij een garage laat inleren.
Helaas.. net even gevraagd bij een garage maar blijkbaar moet je per sé 2 sleutels hebben wil je ze uberhaupt aan de auto koppelen. Met 1 sleutel laat Ford het dus niet toe om hem aan de auto te koppelen.. Dom systeem als je het mij vraagt ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
yariwes schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:51:
[...]

Helaas.. net even gevraagd bij een garage maar blijkbaar moet je per sé 2 sleutels hebben wil je ze uberhaupt aan de auto koppelen. Met 1 sleutel laat Ford het dus niet toe om hem aan de auto te koppelen.. Dom systeem als je het mij vraagt ;(
Waarom doen ze dat niet of motiveren ze dat niet? Je kunt toch gewoon aantonen dat de auto jouw eigendom is / op jouw naam geregistreerd staat / jij het kentekenbewijs hebt? Met andere woorden; de eigenaar van de auto die een sleutel is kwijtgeraakt en graag een nieuwe sleutel wil.

Lijkt mij geen hogere wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
Pepppie schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:12:
[...]

Waarom doen ze dat niet of motiveren ze dat niet? Je kunt toch gewoon aantonen dat de auto jouw eigendom is / op jouw naam geregistreerd staat / jij het kentekenbewijs hebt? Met andere woorden; de eigenaar van de auto die een sleutel is kwijtgeraakt en graag een nieuwe sleutel wil.

Lijkt mij geen hogere wiskunde.
De dealer vertelde dat dit gewoon een vaste vereiste was van hun systeem. Als ze niet 2 sleutels hadden om in te leren kon het systeem ze niet inleren.. Een lokale garage vertelde me hetzelfde.

Niet zozeer de fout van de dealer dus, het is gewoon een dom systeem wat Ford hiervoor ontworpen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Bestel je er 2.
Heb je 2 nieuwe werkende sleutels voor 285 euro.
Nog steeds een veel betere deal dan VW mij aanbood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:10
Tomatoman schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:51:
of je gaat zelf met een sleepkabel en een tweede auto naar de garage.
Stuurslot?

Verder interessante case. Wat zegt trouwens de importeur / Ford Nederland als je ze belt?

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Geen probleem, want er is wel een sleutel aanwezig :). De topic starter kan er alleen de motor niet mee starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
Vraagje:

Als ik zelf nou deze: https://mr-key.com/produc...ith-electronics-for-ford/ sleutel koop en laat slijpen a.d.h.v. mijn bestaande sleutelblad.

En daarnaast twee van deze:https://mijnautosleutel.n...nsponder-chip-ford-mazda/ transponders koop, één voor mijn bestaande sleutel (die momenteel dus nog de kapotte transponder heeft) en één voor de sleutel die ik dan via de bovenste link koop.

Dan heb ik toch gewoon twee werkende sleutels welke alleen nog geprogrammeerd hoeven te worden? Scheelt totaal behoorlijk wat in prijs vergeleken met de prijzen die de dealer me verteld.

Ik moet ze dan nog wel uiteraard bij de dealer/ford-garage laten programmeren (en dus auto slepen), maar als de transponders exact hetzelfde type zijn dan kan dit toch gewoon?

EDIT: Nu lees ik dus dat bovenstaande sleutel zelfs al een transponder ingebouwd heeft, dus dan hoef ik er niet 2 te kopen :)

[ Voor 7% gewijzigd door yariwes op 12-05-2021 00:27 . Reden: correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
Napsju schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 00:02:
[...]

Stuurslot?

Verder interessante case. Wat zegt trouwens de importeur / Ford Nederland als je ze belt?
Stuurslot krijg ik er nog wel gewoon van af, de startblokkering zorgt er enkel en alleen voor dat de motor niet wilt starten (dus geen stuurbekrachtiging, maar zover ik weet maakt dit bij slepen niks uit..?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

yariwes schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 00:29:
[...]

Stuurslot krijg ik er nog wel gewoon van af, de startblokkering zorgt er enkel en alleen voor dat de motor niet wilt starten (dus geen stuurbekrachtiging, maar zover ik weet maakt dit bij slepen niks uit..?)
Ook geen rembekrachtiging vermoed ik dus bij langere afstanden/ snelheden is dat wel n dingetje

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yariwes
Ik heb nu zelf een 4D63 transponder gekocht samen met nog één complete sleutel (incl afstandbediening, transponder enz) voor m'n fiesta. het sleutelblad van m'n nieuwe sleutel laat ik gewoon slijpen bij de schoenmaker.

Voor het programmeren heb ik even gevraagd bij de Britse Ford Owners Club forums, iemand vertelde me hier dat de software om je Ford aan te passen (Forscan) gratis 1 maand te gebruiken is en dat dit samen met een goede USB ELM237 OBD2 kabel makkelijk zelf te doen is. Dit scheelt me dus weer een sleep-tripje naar de dealer :)

Al met al nog geen €100 euro kwijt voor 2 werkende sleutels en een OBD2 kabel die ik dan weer kan doorverkopen. Als het goed is heb ik al deze spullen vrijdag of maandag allemaal binnen, ik zal t.z.t. weer even laten weten hoe het gegaan is :)

[ Voor 9% gewijzigd door yariwes op 12-05-2021 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
@yariwes Kun je die kabel niet ergens lenen? Zonde om voor 1 klusje aan te schaffen.

(Geen idee in welke regio je zit maar ik heb er ook één liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
Xander schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:57:
@yariwes Kun je die kabel niet ergens lenen? Zonde om voor 1 klusje aan te schaffen.

(Geen idee in welke regio je zit maar ik heb er ook één liggen)
Volgens mij zijn de OBD kabels bij ford net wat anders dan de ''standaard'' kabels, degene die ik gekocht heb heeft namelijk nog een schakelaartje er op zitten om tussen de twee verschillende computers te schakelen.
Zou best kunnen dat iemand hier in de buurt zo'n ding heeft liggen maar dan zou ik daar eerst weer voor moeten rondvragen terwijl ik eigenlijk z.s.m. m'n auto weer wil gebruiken :)

Toch bedankt voor het aanbod!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hopelijk gaat het je lukken. Zo niet, eventueel nog een andere mogelijkheid. Zelf heb ik een tijdje lang problemen gehad met nijn Golf 4, soms wilde die de transponder van mijn sleutel niet uitlezen, maar het probleem zat vermoedelijk ergens in het slot, of in de draadboom. En dat is dan lastig te vinden, zeker als hij het op de momenten dat je ernaar zoekt gewoon doet.
Uiteindelijk heb ik de ECU weggebracht naar een chiptuner die de startbeveiliging er gewoon uitgehaald heeft. Mijn auto is nu misschien minder goed beveiligd, maar start in ieder geval nu wel altijd, ook als de sleutel weer eens niet goed uitgelezen kan worden.
Niet alle chiptuners willen dit doen btw, dus even rondzoeken, en de meesten vragen er ook gewoon 150 tot 200 euro voor (terwijl het misschien een kwartiertje werk is).

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:07
Ik weet niet of je een zwart smal label aan de reserve sleutel hebt hangen. Daar staat de code op. Toen ik mijn auto kocht werd er heel dringend op geattendeerd deze heel goed te bewaren.

Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FM8oYWPtIu0uDygKKRB4Di0LFtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cO5mbNJwwY8ZkVyCvCrhK3IX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
SiorcGeal schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:01:
Ik weet niet of je een zwart smal label aan de reserve sleutel hebt hangen. Daar staat de code op. Toen ik mijn auto kocht werd er heel dringend op geattendeerd deze heel goed te bewaren.

Zie foto:
[Afbeelding]
Helaas, zat er bij mij niet bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
yariwes schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:14:
[...]

Volgens mij zijn de OBD kabels bij ford net wat anders dan de ''standaard'' kabels, degene die ik gekocht heb heeft namelijk nog een schakelaartje er op zitten om tussen de twee verschillende computers te schakelen.
I know. ;) Die heb ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:52
Vreemd verhaal, transponder gaat niet snel stuk. Als de reservesleutel niet gebruikt is dan moet die gewoon werken. Een RFID tag (wat de transponder is) kan heel wat misbruik verdragen en in sleutels zitten ze vaak ingegoten.
Hooguit een sterk elektromagnetisch veld kan voor problemen zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
Ramon 73 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 07:57:
Vreemd verhaal, transponder gaat niet snel stuk. Als de reservesleutel niet gebruikt is dan moet die gewoon werken. Een RFID tag (wat de transponder is) kan heel wat misbruik verdragen en in sleutels zitten ze vaak ingegoten.
Hooguit een sterk elektromagnetisch veld kan voor problemen zorgen
Ik moet wel zeggen dat die 2e sleutel er behoorlijk toegetakeld uitzag. De transponder zit niet vast in de sleutelbehuizing want als ik deze openmaak kan ik de transponder er makkelijk met een pincetje uithalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackiE1982
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 19:42
En dan vind je morgen de sleutel terug tussen de kussens in de bank, omdat die toen uit je zak is gevallen.. :+ 8)7

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
BlackiE1982 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:52:
En dan vind je morgen de sleutel terug tussen de kussens in de bank, omdat die toen uit je zak is gevallen.. :+ 8)7
Geloof me ik heb echt samen met m'n ouders elke hoekje en gaatje van het huis uitgekamd, maar ik kon hem echt nergens vinden :/

Toch heb ik alsnog het gevoel dat hij op een of andere stomme plek ligt waar ik hem vind 2 weken na ik de nieuwe sleutels besteld heb :+ :'(

EDIT: Achteraf dus gebleken dat niet elk 'hoekje en gaatje' doorzocht was :+

[ Voor 7% gewijzigd door yariwes op 15-05-2021 02:28 . Reden: heb ze teruggevonden ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:31

Pierre

Van nature lui!

Dan heb je weer een setje reserve sleutels.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yariwes
Pierre schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:01:
Dan heb je weer een setje reserve sleutels.
Elk nadeel heeft z'n voordeel dan weer hahah

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• yariwes
Ons sleutelrek hangt boven de verwarming, blijkbaar was mijn sleutel van het rek afgevallen en precies tussen de vinnen van de radiateur gevallen... Toen mijn moeder vandaag ging stofzuigen heeft ze ze hier gevonden.

Ik voel me zo enorm dom dat ik niet had bedacht dat ze daar terecht hadden kunnen komen, maar tegelijkertijd ben ik blij dat ik hem weer heb :) :)

Nu ga ik gelijk een kopie-sleutel er van laten maken want dit frustrerende gedoe wil ik nooit in m'n leven meer meemaken :+ Ook heb ik een '"tile'' besteld welke ik aan de sleutel zal vastmaken dus als ik hem weer kwijtraak kan ik hem tenminste opsporen..

Ik wil jullie allemaal echt enorm bedanken voor het meedenken en de tips!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• yariwes
BlackiE1982 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:52:
Had je toch nog een soort van gelijk... 8)7 :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38
Je moet er maar op komen om onder je sleutelkastje te zoeken ;)

Fijn dat hij terug is!
Pagina: 1