PC is freezing randomly en krijg soms BSOD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-08 00:52
Mijn vraag
  • Sinds een tijdje loopt mijn PC op random momenten vast (freezen) en kan ik niks anders meer doen dan mijn PC opnieuw opstarten.
  • Soms gaat het dagenlang goed en terwijl andere keren ik deze probleem een aantal keer binnen een paar uur krijg.
  • Soms gaat het gepaard met een BOSD i.p.v. alleen freezen
  • Ik start mijn PC gelijk opnieuw op bij freezen of BOSD. Een aantal keer heb ik gemerkt dat mijn PC gelijk na dit voorval moeite heeft met opstarten. Hij valt een aantal keer uit nog bij BIOS opstartscherm voordat die echt opstart
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
Desktop PC uit 2015. Details kan ik nader geven

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik weet niet waar het aan ligt. Het moet een hardware probleem zijn. Alleen omdat het van alles kan zijn, zal het lastig worden om de oorzaak efficiënt te vinden. Weten jullie een efficiënte manier? Is er een bepaalde richting waar ik naar moet kijken op basis symptomen? Of kan ik het beter naar PC-boer brengen om het te laten onderzoeken? De onderdelen kan ik zelf wel vervangen als ik weet waar het aan ligt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:01
welk BSOD krijg je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:44
En welke hardware gebruik je ? Want dat "een aantal keer heb ik gemerkt dat mijn PC gelijk na dit voorval moeite heeft met opstarten. Hij valt een aantal keer uit nog bij BIOS opstartscherm voordat die echt opstart"
lijkt op een AMD Ryzen systeem met geheugen compatibiliteitsproblemen. Maar omdat het geen Ryzen is is dat weer minder waarschijnlijk. Aangezien je aangeeft dat het systeem uit 2015 komt kan het geen Ryzen zijn want die kwamen pas in 2017.

Je zou eens memtest kunnen draaien en andere stress testen om te kijken of je het vastlopen kan forceren door een specifiek onderdeel te belasten en zo misschien er achter te komen welk onderdeel voor problemen zorgt. Schijf controle(sectors scannen), temperaturen bekijken.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
Ah, heb helaas niet opgelet wat er precies op stond. Volgende keer zal ik hierop letten.
The Reeferman schreef op maandag 10 mei 2021 @ 03:55:
En welke hardware gebruik je ? Want dat "een aantal keer heb ik gemerkt dat mijn PC gelijk na dit voorval moeite heeft met opstarten. Hij valt een aantal keer uit nog bij BIOS opstartscherm voordat die echt opstart"
lijkt op een AMD Ryzen systeem met geheugen compatibiliteitsproblemen. Maar omdat het geen Ryzen is is dat weer minder waarschijnlijk. Aangezien je aangeeft dat het systeem uit 2015 komt kan het geen Ryzen zijn want die kwamen pas in 2017.

Je zou eens memtest kunnen draaien en andere stress testen om te kijken of je het vastlopen kan forceren door een specifiek onderdeel te belasten en zo misschien er achter te komen welk onderdeel voor problemen zorgt. Schijf controle(sectors scannen), temperaturen bekijken.
Zie hieronder.
• Core i7-4790K, 4,0 GHz (4,4 GHz Turbo Boost) socket 1150 processor
• NVIDIA Geforce GTX 750 Ti
• Samsung SSD 850 EVO 250GB + Barracuda 7200.14 1TB + WD 1TB
• B85M Pro4, socket 1150 moederbord
• G750M, 750 Watt voeding
• BD-drive

Thanks voor de tip. Ik zal eens kijken of ik memtest kan draaien op dit moment zonder USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZAqg71HLPT4v0N0Brz8OVF8bmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ek6ftJssmDyaNQIecaEdaX1p.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg nu met de Windows Diagnostics tool de volgende melding. Helaas loopt mijn PC ook steeds vast zodra deze melding tevoorschijn komt. Kan de log ook niet direct terugvinden helaas, waarschijnlijk omdat die vastloopt..

Stomme vraag, maar betekent dit eigenlijk dat het probleem bij de RAM ligt?

[ Voor 6% gewijzigd door KrsOne op 10-05-2021 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:44
maar betekent dit eigenlijk dat het probleem bij de RAM ligt?
Waarschijnlijk wel ja. Kan in theorie ook nog het moederbord zijn, RAM sloten en banen er naar toe of de geheugen controller op de CPU maar das allemaal een stuk minder waarschijnlijk.
Het beste om te doen is eerst even nakijken of de geheugeninstellingen in de bios goed staan en daarna geheugen modules er uit halen en kijken of je er 1 kan isoleren die het probleem geeft. Ik hoop dat je minimaal 2 geheugen modules in je systeem hebt zodat je ze 1 voor 1 kan testen.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:23
KrsOne schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:12:
[Afbeelding]

Ik krijg nu met de Windows Diagnostics tool de volgende melding. Helaas loopt mijn PC ook steeds vast zodra deze melding tevoorschijn komt. Kan de log ook niet direct terugvinden helaas, waarschijnlijk omdat die vastloopt..

Stomme vraag, maar betekent dit eigenlijk dat het probleem bij de RAM ligt?
Even testen met memtest86 buiten windows om, dat geeft meer inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
The Reeferman schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:33:
[...]

Waarschijnlijk wel ja. Kan in theorie ook nog het moederbord zijn, RAM sloten en banen er naar toe of de geheugen controller op de CPU maar das allemaal een stuk minder waarschijnlijk.
Het beste om te doen is eerst even nakijken of de geheugeninstellingen in de bios goed staan en daarna geheugen modules er uit halen en kijken of je er 1 kan isoleren die het probleem geeft. Ik hoop dat je minimaal 2 geheugen modules in je systeem hebt zodat je ze 1 voor 1 kan testen.
Heb gelukkig twee RAM sticks. Heb één RAM eruit gehaald. Tot nu toe loopt het wel. Zal zo weer een test draaien. Even kijken hoe het komende dag(en) gaat. Ik heb een HyperX Fury, ook even kijken of ik nog gebruik kan maken van de fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
KnoxNL schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:40:
[...]

Even testen met memtest86 buiten windows om, dat geeft meer inzicht.
Heb helaas alleen geen USB beschikbaar hiervoor. Maar deze analyse kan ik later alsnog wel doen mocht het echt nodig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
Een update: het probleem leek toch wel bij RAM te zitten. Heb inmiddels de RAM vervangen en het werkt weer normaal. Dankjewel allemaal voor de hulp!
Pagina: 1