Verlengsnoer maken, ik kan niet vinden wat ik nodig heb..

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-05 16:46
Ik zoek een?
Een verlengsnoer met een eurostekker aan de ene kant en aan de andere kant een "normale socket voor een ronde stekker".

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Om in mijn skoda Karoq onze mobiele koelkast aan te sluiten, deze gebruikt maximaal 80 watt en het stopcontact kan 150 leveren in de auto. alleen is de stekker aansluiting dus een euro, kleine platte stekker.
Deze wil ik dus verlengen naar de achterbak en dan met een ronde socket om de koelkast stekker in te kunnen pluggen.
Het hoeft allemaal niet geaard te zijn, ik ben mij bewust dat dit zo is bij een eurostekker

Welke vragen heb je hier nog over?
kan ik bijvoorbeeld een verlengsnoer zoals hieronder kopen en dan de socket vervangen door een ronde? dan maak ik deze wel zelf, ik kan namelijk geen standaard optie vinden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPSymJWHtXbGWiN13N60FRVzGoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1Xm9eCSe7ETyjPMUuLyIDmj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7VRdnsJgQbwRu-YCNlaG5YYBI4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iCNC8VdCu69sz1DEY7nz2zgd.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 13:35

job

Een euro naar type f kabel ga je in de winkel nooit vinden. Het is niet logisch om een kabel te maken waarvan maar 1 zijde geaard is.

Niemand houdt je tegen om er zelf een te maken natuurlijk, maar je moet je af vragen waarom de koelkast een geaarde stekker heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:21

Twazerty

AVCHDCoder developer

Als je er dan toch zelf een stekker aanzet. Neem dan een contrastekker zonder randaarde:

https://www.enormvandriel...wit-zonder-randaarde.html

Omvormer in de auto zal geen randaarde hebben. Weet niet of er omvormers met randaarde bestaan.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-05 17:27
Officieel mag je geen geaarde contrastekker aan een ongeaarde kabel maken. Dat zal dus ook we de reden zijn dat je die niet kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
@ducolwd @job @Twazerty
maar het kan dus wel gewoon als ik zelf aan de ene kant een eurostekker heb en aan de andere kant een ronde contrastekker zonder aarde?

de koelkast is dan niet geaard, maar is dit zo een ramp? dit is alleen voor tijdens het reizen.

Het is een https://www.obelink.nl/mobicool-mb40-koelbox.html
alleen is die van ons dan de oude versie en niet hybride (kan dus niet op 12v)

[ Voor 22% gewijzigd door KnuCha op 09-05-2021 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:31
Dat zou helemaal geen probleem moeten zijn inderdaad, oudere huizen hebben ook niet overal aarde op de stopcontacten. Ik zou alleen wel even uitrekenen hoelang de accu het gaat uithouden als je er zo'n koelunit aanhangt en de motor niet draait, als het een peltier koeler is zal hij waarschijnlijk continu aan staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik verwacht dat de auto ook geen 230v blijft geven als de motor uit is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:38

FeaR

In GoT we trust

CEA > MME

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 13:45
Stekker kant en klaar kopen, dan een kant afknippen een een schroefbare euro socket erop schroeven (zijn apart te koop). Kan gewoon, alleen zal je de GNYE ader missen en deze niet aansluiten en ook geen aarde hebben. Of het verstandig is, is een andere ding. Sowieso geen fan van deze oplossingen, vanwege risico leegtrekken auto accu.

Maar kortom: koop kabel, knip een kant eraf, mantel en aders strippen en schroef er een euro socket connector erop.

[ Voor 4% gewijzigd door Monkeydancer op 09-05-2021 23:16 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:49
Is er een bepaalde reden dat de mobiele koelkast perse aan de stroom moet in de auto?
Normaal gesproken kan je het best een paar uur redden met een paar diepvrieselementen erin.
Anders wat al gezegd is koop een kabel en een losse kop en klaar.

Indien je een caravan hebt dan zou je gewoon stroom moeten krijgen via de trekhaak als je 13 polig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Heeft de koekast geen 12v optie?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
memphis schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:41:
Heeft de koekast geen 12v optie?
nee, de latere versie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
D-dark schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:23:
Is er een bepaalde reden dat de mobiele koelkast perse aan de stroom moet in de auto?
Normaal gesproken kan je het best een paar uur redden met een paar diepvrieselementen erin.
Anders wat al gezegd is koop een kabel en een losse kop en klaar.

Indien je een caravan hebt dan zou je gewoon stroom moeten krijgen via de trekhaak als je 13 polig hebt.
dit klopt ook wel enigszins hoor, zo deden we het met onze vorige auto's ook.
deze heeft nu alleen wel een fatsoenlijk stopcontact met 150-170 watt constant vermogen alleen dus een socket waar alleen een eurostekker in past.

zodoende dacht ik wel even een verlengsnoer te kopen, maar die bestaan dus niet :P
dan ga ik dit maar zelf maken (is een klusje van niets) en dan kan ik er in de toekomst ook andere zaken op aansluiten en gebruiken.

Dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Monkeydancer schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:14:
Stekker kant en klaar kopen, dan een kant afknippen een een schroefbare euro socket erop schroeven (zijn apart te koop). Kan gewoon, alleen zal je de GNYE ader missen en deze niet aansluiten en ook geen aarde hebben. Of het verstandig is, is een andere ding. Sowieso geen fan van deze oplossingen, vanwege risico leegtrekken auto accu.

Maar kortom: koop kabel, knip een kant eraf, mantel en aders strippen en schroef er een euro socket connector erop.
Het stopcontact geeft alleen stroom als de motor draait, dit zou dus geen probleem moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-05 16:12
KnuCha schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:19:
[...]

deze heeft nu alleen wel een fatsoenlijk stopcontact met 150-170 watt constant vermogen alleen dus een socket waar alleen een eurostekker in past.

zodoende dacht ik wel even een verlengsnoer te kopen, maar die bestaan dus niet :P
dan ga ik dit maar zelf maken (is een klusje van niets) en dan kan ik er in de toekomst ook andere zaken op aansluiten en gebruiken.

Dank allen!
Zit er dan geen simpele 12V -> 220V omvormer in? Wellicht is het een stuk effizienter om dan wel de 12V aansluiting te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Tadango schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:17:
[...]

Zit er dan geen simpele 12V -> 220V omvormer in? Wellicht is het een stuk effizienter om dan wel de 12V aansluiting te gebruiken.
nee de auto heeft 2 12volt sigarettenplug aansluitingen en 1 stopcontact met 220/230V. het zou dus onzinnig zijn om een omvormer te kopen en aan te sluiten op een 12 volt aansluiting om te krijgen wat ik al heb :P

dan maak ik wel een verloop kabeltje en heb ik voor een paar euro klaar 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-05 08:45
Zorg er wel voor dat die franken-kabel niet tussen je normale verlengsnoeren komt te liggen. Europlug mag maar tot 2.5A. Die kabel zal daar ook op gekozen zijn. Als iemand over 10 jaar besluit hem in huis te gebruiken voor de elektrische verwarming, dan kan het nog wel is warmer worden dan de bedoeling was.

Beter nog, plaats er een 2.5A zekering tussen.

En, je geeft zelf al aan dat aarding niet nodig is. Maar, waarom heeft de fabrikant er dan niet zelf een europlug op gezet? Die zijn immers redelijk universeel, in tegenstelling tot de 'ronde' stekkers die per regio verschillen.

[ Voor 24% gewijzigd door Nijn op 10-05-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
KnuCha schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:23:
[...]

nee de auto heeft 2 12volt sigarettenplug aansluitingen en 1 stopcontact met 220/230V. het zou dus onzinnig zijn om een omvormer te kopen en aan te sluiten op een 12 volt aansluiting om te krijgen wat ik al heb :P

dan maak ik wel een verloop kabeltje en heb ik voor een paar euro klaar 8)
Nee ik bedoel dat die 220V aansluiting IN de auto niets meer is dan een 12V - 220V omvormer, en dus verlies. Als je koelkast ook een 12V aansluiting heeft is het efficienter om deze te gebruiken omdat je de omvormer van de auto dan niet gebruikt.

Gezien het feit dat deze slechts 150W is en alleen werkt als de motor draait klinkt dit als een 12V - 220V omvormer oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door Tadango op 10-05-2021 09:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:14
KnuCha schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:34:

Welke vragen heb je hier nog over?
kan ik bijvoorbeeld een verlengsnoer zoals hieronder kopen en dan de socket vervangen door een ronde? dan maak ik deze wel zelf, ik kan namelijk geen standaard optie vinden...
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Koop je bij de Praxis

Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/5625435/s01/424x424/origin.png

Wat Twazerty al zei dus.
Twazerty in "Verlengsnoer maken, ik kan niet vinden wat ik nodig heb.."

[ Voor 5% gewijzigd door PROnline op 10-05-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

KnuCha schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:19:
[...]

Dank allen!
aanzetten in de auto moet hij wel zijn warmte kwijt kunnen .. (60W oid?) wellicht niet handig "onderweg" dit te doen. zeker als je er spullen bovenop doet (wel handig als hij uit staat bv)

Thuis aanzetten gevuld met een paar flessen water 24/48 uur van te voren en ipv die "plastic" elementen .. gooien we een pak sap in de vriezer en gebruiken dat als koel-element dat blijft veel langer bevroren .. laagje alu folie tussen wat je op locatie en bv onderweg wilt nuttigen voorkomt ook dat je kou verliest wegens open/dicht doen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
vso schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:36:
[...]

aanzetten in de auto moet hij wel zijn warmte kwijt kunnen .. (60W oid?) wellicht niet handig "onderweg" dit te doen. zeker als je er spullen bovenop doet (wel handig als hij uit staat bv)

Thuis aanzetten gevuld met een paar flessen water 24/48 uur van te voren en ipv die "plastic" elementen .. gooien we een pak sap in de vriezer en gebruiken dat als koel-element dat blijft veel langer bevroren .. laagje alu folie tussen wat je op locatie en bv onderweg wilt nuttigen voorkomt ook dat je kou verliest wegens open/dicht doen ..
Bekende trucs :)
voor oververhitting of iets dergelijks ben ik niet zo bang, de koelkast staat samen met de mobiele airco en een tasje grijpspullen voor de rit achterin, ruimte in overvloed. De hoedenplank halen we er eigenlijk ook altijd uit. de koelkast slaat misschien eens per 10 min aan en gebruikt dan inderdaad iets van 60-75 watt maximaal (even uit het hoofd)

De rest van de meuk die wij meehebben is opgeborgen in de caravan :)

Thanks voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

timovd

Voorsprong door techniek

@BB-One wat gaat er niet passen? Een geaard stopcontact heeft kleine versmallingen, zodat je er niet zomaar een ongeaarde stekker er in kunt stoppen (zonder de stekker in te snijden).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:31

Qwerty-273

Meukposter

We gaan kamperen en we nemen mee.....

Het hele charme van kamperen vond ik altijd dat je juist niet met elektrische apparaten om je heen zit. Dus geen koelkast en geen airco. Elke dag vers boodschappen doen op het moment dat je het nodig hebt, of anders met een koelboxje en wat elementen te klungelen om de paar dingen toch nog een beetje koel te houden voor een paar uur. De camping had dan over het algemeen een grote vriezer staan waar je jouw elementjes weer "op kon laden".

Kan je dan niet beter een chaletje of bungalow huren voor de vakantie? Dan zit daar al direct een koelkast in (en hoef je daar ook niet mee te klungelen onderweg) :).

---
En gewoon zelf knutselen zoals anderen ook al hebben aangegeven. Dat past, je mist alleen een aarde (die zit er voornamelijk als veiligheidsoplossing)

[ Voor 10% gewijzigd door Qwerty-273 op 10-05-2021 10:04 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheReaLDeViL666
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 12:13
Probeer anders een simpel verloop stekker te bestellen bij Amazon, kosten niet veel en als het niets is dan kan je altijd weer verder zoeken.

https://www.amazon.nl/Tra...id=pla-915061286533&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:32
Qwerty-273 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:00:

Het hele charme van kamperen vond ik altijd dat je juist niet met elektrische apparaten om je heen zit. Dus geen koelkast en geen airco. Elke dag vers boodschappen doen op het moment dat je het nodig hebt, of anders met een koelboxje en wat elementen te klungelen om de paar dingen toch nog een beetje koel te houden voor een paar uur. De camping had dan over het algemeen een grote vriezer staan waar je jouw elementjes weer "op kon laden".

Kan je dan niet beter een chaletje of bungalow huren voor de vakantie? Dan zit daar al direct een koelkast in (en hoef je daar ook niet mee te klungelen onderweg) :).

---
En gewoon zelf knutselen zoals anderen ook al hebben aangegeven. Dat past, je mist alleen een aarde (die zit er voornamelijk als veiligheidsoplossing)
Lekker offtopic, maar ik vind het juist chill om een koelkastje mee te hebben bij kamperen. Alleen heb ik een camping koelkast die op 12v/230v en gas kan dus altijd wel een mogelijkheid om hem aan te sluiten.

Stuk minder gedoe dan een plekje zoeken in de overvolle camping vriezer en maar hopen dat je biertjes er nog in staan aan het eind van de avond.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnuCha

---
Jouw beschrijving komt overeen met hoe kamperen net na de oorlog was, of je moet hier inderdaad bewust zelf voor kiezen.

Wij hebben wel een caravan met koelkast, etc. etc. maar zijn nog steeds voor 99% van de tijd buiten overdag (al dan niet in de voortent) Een goede koelkast geeft je de vrijheid om eens in de 3 dagen boodschappen te halen (vind ik persoonlijk geen reet aan) en de rest van de tijd echt lekker vakantie te vieren.

Uiteraard biedt een huisje nog veel meer luxe maar vinden wij geen kamperen, nog even los van de kosten die op de campings zoals wij ze graag zien 2,5 keer zo hoog zijn als een staanplaats

Die charme zoals jij het beschrijft komt op mij eerder over als Kramperen i.p.v. Kamperen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wat jij verstaat onder "charme" is voor sommige net een brug te ver .. en die plastic elementjes zijn al warm voordat je woonplek uit het zicht is in de achterspiegel .. :+

Chalets en bungalows is net zo behelpen .. alleen je betaalt "meer" voor het niet hoeven sleuren van een bakbeest op wielen .. en voor je boodschappen betaal je ook de hoofdprijs .. :(
ik zou ook graag ergens zitten waar geen internet / gsm bereik is . maar die worden steeds schaarser..
en 99% van de kids (als je die hebt) gaan als een sirene af bij gebrek van "internet" .. en weten zich niet meer te vermaken .. <zucht>

Ach hopenlijk kan ik dat sleurhutje ook weer achter de auto hangen dit jaar .. en die koelkast in de auto mikken :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:56

artificial_sun

Mazda Rx7

Gewoon lekker knippen en nieuwe aanschroeven. Bij elke bouwmarkt (en Boerenbond/Welkoop) verkopen die contra stekkers gewoon.

Ik heb al veel gekkere verloopkabels gemaakt in mijn leven. Gewoon goed opbergen en/of label eraan en niet bij het strijkijzer of mobile kachel leggen.

Stadia was beter....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:11

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou ook bewust de verloop zo kort mogelijk maken, zeg 5-10cm, dan onderstuk je de neiging om 'm als 'gewoon' verlengsnoer in te zetten.

Heb zelf ook een handjevol van deze verloopjes liggen, heb een lichtpaneel waar eurostekkers achterop zitten met lampen met een europlug maar met die verloopjes kan daar een normaal verlengsnoer tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:10
timovd schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:57:
@BB-One wat gaat er niet passen? Een geaard stopcontact heeft kleine versmallingen, zodat je er niet zomaar een ongeaarde stekker er in kunt stoppen (zonder de stekker in te snijden).
Oeps, niet goed gelezen/gekeken. :X

De aangegeven ongeaarde contrastekker is juist bedoelt voor een geaarde schuko...

(maar tip van mijn kant probeer het wel even uit. Ik heb wel eens een keer in het buitenland creatief moeten zijn omdat een stekker niet in mijn wereldstekker paste ivm geaard/niet geaard...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-05 09:55
vso schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:14:
[...]

Wat jij verstaat onder "charme" is voor sommige net een brug te ver .. en die plastic elementjes zijn al warm voordat je woonplek uit het zicht is in de achterspiegel .. :+

Chalets en bungalows is net zo behelpen .. alleen je betaalt "meer" voor het niet hoeven sleuren van een bakbeest op wielen .. en voor je boodschappen betaal je ook de hoofdprijs .. :(
ik zou ook graag ergens zitten waar geen internet / gsm bereik is . maar die worden steeds schaarser..
en 99% van de kids (als je die hebt) gaan als een sirene af bij gebrek van "internet" .. en weten zich niet meer te vermaken .. <zucht>

Ach hopenlijk kan ik dat sleurhutje ook weer achter de auto hangen dit jaar .. en die koelkast in de auto mikken :+
Ik verbaas me er elke keer juist weer over dat een simpele koelbox met paar koel elementen en wat flessen drinken en zuivel (uiteraard goed voorgekoeld) na een autorit van pakmbeet 12 uur nog serieus ijskoud is. De elementen zijn zelfs nog ijzig koud dan.
Het gemak van een koelkast deel ik echter volmondig, zeker op een camping in wat warmere gebieden. Wij hebben er vaak zat een bijgehuurd op locatie. Veel campings bieden die service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

GeeEs schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:26:
[...]

Ik verbaas me er elke keer juist weer over dat een simpele koelbox met paar koel elementen en wat flessen drinken en zuivel (uiteraard goed voorgekoeld) na een autorit van pakmbeet 12 uur nog serieus ijskoud is. De elementen zijn zelfs nog ijzig koud dan.
Het gemak van een koelkast deel ik echter volmondig, zeker op een camping in wat warmere gebieden. Wij hebben er vaak zat een bijgehuurd op locatie. Veel campings bieden die service.
Het ligt er wel aan hoe je het aanpakt, maar met inderdaad wat voorzorg(s) stappen kan je enorm veel plezier hebben.

ik zou zelf niet in de auto aanzetten maar ik snap best dat je een "normale" koelbox meeneemt ..
zelfs een vriezer begrijp ik wel .. (300,- voor een kleintje 8)7 )

ik heb bv al een een 30 jaar oude camping koelbox (20 jaar mijn eigendom) kan op gas alleen nog nooit op gas gebruikt

maar moment dat je camping eropschrijft betaal je heel veel terwijl een goedkope (zuinige) thuis model bv net zo goed is ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-05 21:37
KnuCha schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:49:
@ducolwd @job @Twazerty

de koelkast is dan niet geaard, maar is dit zo een ramp?
Voor jou niet, maar voor de volgende gebruiker is dit potentieel levensgevaarlijk. Want degene die ná jou deze verlengkabel gebruikt, volgend jaar of over 10 jaar, denkt misschien dat hij een veilige, geaarde kabel te pakken heeft, terwijl dat niet zo is. Met alle risico's van dien. Niet doen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
JiMiHeNdRiX schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:00:
[...]
Voor jou niet, maar voor de volgende gebruiker is dit potentieel levensgevaarlijk. Want degene die ná jou deze verlengkabel gebruikt, volgend jaar of over 10 jaar, denkt misschien dat hij een veilige, geaarde kabel te pakken heeft, terwijl dat niet zo is. Met alle risico's van dien. Niet doen dus.
Als je denkt dat je een geaarde verlengkabel te pakken hebt met een platte stekker aan de ene kant heeft Darwin misschien toch een punt. 8)7

Gewoon een kabel kopen, stekker afknippen en degene monteren die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
JiMiHeNdRiX schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:00:
[...]

dit wordt een kabel van grofweg een meter :P en ik ben de enige die deze zal gebruiken. Ik vermoed dat de risico's wel zullen meevallen.

Wel zal ik er een label of iets dergelijks omheen tapen, dan is het duidelijk dat dit een verloopje is met beperkte gebruiksfunctie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAdri
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-12-2024
Als je het niet zelf wil maken:

Rond naar Euro adapter?

https://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1786_Belgische_Stekker_gebruiken_in_nederland.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEQ09tEaXps6jDpaUm3HaI6I4pw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uyxc0tb4aV6ZXUGt7dqWG8LL.jpg?f=user_large

Zie text: "De lengte van de kabel kan ook 1.50 lang zijn. + Indien gewenst vermeld dit bij 'Opmerkingen' tijdens het invullen van de adres gegevens"

[ Voor 17% gewijzigd door RAdri op 10-05-2021 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
RAdri schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:06:
Als je het niet zelf wil maken:

Rond naar Euro adapter?

https://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1786_Belgische_Stekker_gebruiken_in_nederland.html

[Afbeelding]

Zie text: "De lengte van de kabel kan ook 1.50 lang zijn. + Indien gewenst vermeld dit bij 'Opmerkingen' tijdens het invullen van de adres gegevens"
Jij wint haha :) toch nog online kunnen vinden!
Ik heb inmiddels al wel het e.e.a. In de schuur kunnen vinden. Denk dus dat ik toch voor de zelf maken optie ga

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik ben als begeleidend docent een keer een hele middag bezig geweest met een clubje universitaire studenten (allerlei richtingen) om verlengsnoertjes te maken. Dit als voorbereiding op een project wat ze zouden gaan doen ergens in een ver buitenland. Dit kabeltje moest worden voorzien van een geaarde stekker en een geaarde contrastekker. Dus: knippen, strippen, aderhuls, schroeven en klaar. Heeft dus écht ruim 3 uren gekost voordat ze dat voor elkaar hadden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 17:01
sypie schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:04:
[...]

Ik ben als begeleidend docent een keer een hele middag bezig geweest met een clubje universitaire studenten (allerlei richtingen) om verlengsnoertjes te maken. Dit als voorbereiding op een project wat ze zouden gaan doen ergens in een ver buitenland. Dit kabeltje moest worden voorzien van een geaarde stekker en een geaarde contrastekker. Dus: knippen, strippen, aderhuls, schroeven en klaar. Heeft dus écht ruim 3 uren gekost voordat ze dat voor elkaar hadden...
offtopic:
Kan ik me goed voorstellen als ze het nog nooit gedaan hebben. Hoe lang deden ze over hun 2, 3 of 4e kabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 115% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat lijkt me zeker niet veilig. Wanneer de stekker een stukje uit de contrastekker steekt zou dat betekenen dat er geleidende delen bloot komen te liggen. Dat kan rare effecten geven.

Die rand zit er zodat de boel veilig te gebruiken is. Dat is ook waarom de Amerikaanse stekkers zo onveilig zijn. Veel te makkelijk bij geleidende delen te komen wanneer de stekker net niet goed aangeduwd is/blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
sypie schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:04:
[...]

Had je dit aan een gemiddelde vmbo'er techniek gevraagd, had je waarschijnlijk niet eens wat hoeven uitleggen ;)
Zo zie je maar...
Ieder z'n ding. Snap best als je dit nog nooit gedaan hebt dat het een dingetje is. Zeker omdat men tegenwoordig zelf vaak niks repareert of durft open te schroeven ivm. garantie of claims... (Ja, slechte plek hier op Tweakers om te zeggen, I know...)
Ik heb een stekker aanzetten van m'n moeder geleerd toen ik 6 was ofzo. Inclusief het netjes strippen, de trekontlastomg heel goed aandraaien en dat er nooit, maar dan ook nooit 1 koperdraadje uit mag steken...
Eeuwig dankbaar voor geweest als ik zie hoe sommige mensen helemaal panisch worden als er iets met electra moet gebeuren. Het is ook zeker niet niks, en m'n moeder heeft waarschijnlijk ook wel eens doodsangsten uitgestaan als ik eraan terugdenk. Ik maakte echt werkelijk alles open waar een snoer aanzat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
GeeEs schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:12:
Ik maakte echt werkelijk alles open waar een snoer aanzat.
Ik net zo, liefst nog met de stekker in het stopcontact... Dat zijn leermomenten waar je de rest van je leven plezier aan beleeft. Alleen die ene dag dat je er niet aan gedacht had sta je even op je poten te trillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:39
Anoniem: 221425 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:40:
[Afbeelding]

Je kunt ook eenvoudig met een ijzerzaag een stukje wegzagen van dat gedeelte waar je een kruis door hebt gezet.
Immers: Die 'gaatjes' zijn wel prima. Maar je krijgt de stekker er niet in omdat die 'zeskantige huls' ervoor zit.
Als het goed is past dat niet. De pennen van een schuko stekker zijn dikker dan die van een euro stekker en passen niet in een euro contrastekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
sypie schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:17:
[...]

Ik net zo, liefst nog met de stekker in het stopcontact... Dat zijn leermomenten waar je de rest van je leven plezier aan beleeft. Alleen die ene dag dat je er niet aan gedacht had sta je even op je poten te trillen.
(8> is me inderdaad ook 1x overkomen... ondanks de 100en waarschuwingen... Hoe onverantwoord ook om hier te zeggen... je leert pas echt dat het linke soep is als je een keer een flinke optater hebt gehad.
Ook condensatoren (flitser van m'n moeders oude camera) heb ik op die manier leren respecteren... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
.

[ Voor 99% gewijzigd door GeeEs op 10-05-2021 22:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:06

AlphaRomeo

FP PowerMod
Anoniem: 221425 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:40:
Je kunt ook eenvoudig met een ijzerzaag een stukje wegzagen van dat gedeelte waar je een kruis door hebt gezet.
Immers: Die 'gaatjes' zijn wel prima. Maar je krijgt de stekker er niet in omdat die 'zeskantige huls' ervoor zit.
Dat is dus LEVENSGEVAARLIJK! Als de stekker een klein beetje uit het contact komt heb je een open 230V ader. Nu zul je dat zelf wel overleven, maar je vergeeft jezelf nooit als daar een keer een kind in grijpt omdat die zijn spullen zocht in de volle kofferbak van de Skoda.

Je kunt er prima een andere contrastekker op zetten, maar ga niet beunen met een zaagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Laatst online: 09:07
Tadango schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:24:
[...]

Nee ik bedoel dat die 220V aansluiting IN de auto niets meer is dan een 12V - 220V omvormer, en dus verlies. Als je koelkast ook een 12V aansluiting heeft is het efficienter om deze te gebruiken omdat je de omvormer van de auto dan niet gebruikt.

Gezien het feit dat deze slechts 150W is en alleen werkt als de motor draait klinkt dit als een 12V - 220V omvormer oplossing.
Als je bij die Mobicool kan kiezen tussen 12 en 230V zou ik voor de 230V gaan. De compressor koeling werkt namelijk alleen op 230V; op 12V werkt hij alleen met een peltier element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Gebanned schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:00:
[...]

Als je bij die Mobicool kan kiezen tussen 12 en 230V zou ik voor de 230V gaan. De compressor koeling werkt namelijk alleen op 230V; op 12V werkt hij alleen met een peltier element.
Ah, je hebt gelijk. Ik had het type nog niet bekeken maar deze is compleet anders dan de onze. Peltier is enorm slecht, dus dat rendement verlies van de omvormer maakt de compressor eenvoudig weer goed ;)

Onze koelbox werkt via een verdampings mechanisme oid en heeft 2 verwarmings elementen, beiden 75W en 1 voor 12V en 1 voor 230V. Ik ging er even vanuit dat deze dat ook had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Gebanned schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:00:
[...]

Onze mobicool is nu ongeveer 8 jaar oud en werkt nog steeds geweldig! Zelfs in een voortent van 45 graden met de zon er vol op, blijft alles op een graad of 3-4 bij standje 5 (gaat tot 7 en dan gaat die echt vriezen tot -10/-15)

Is met de jaren wel iets rumoeriger geworden maar niet storend :)

Een van de beste kampeeraankopen die we hebben gedaan tot op heden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Laatst online: 09:07
Ik heb ook een Mobicool; maar een iets nieuwere versie met 12V aansluiting. Het 230V deel werkt bij mij net zoals bij die van jou gewoon goed met vriezen in de hoogste standen.

De 12V heb ik nooit gebruikt. Officieel kan die geloof ik maximaal 20-25 graden onder de omgevingstemperatuur koelen; daar heb je dus alleen wat aan als je een paar dagen onderweg bent zonder de mogelijkheid om wat bevroren sap/water bij vertrek in te laden.
Pagina: 1