Inbouw/kledingkast schuine wand op zolder

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-11-2024
Beste klussers,

Wij willen graag een Inbouw/kledingkast maken op onze zolderkamer met verschillende leg-planken en 2 a 3 verschillende gedeeltes met deurtjes/laatjes.
Het gaat om een soort 'nis' met een schuine wand (aan de bovenkant) waarin we de kast willen bouwen.
De nis is 175 cm breed en 34 cm diep.
Aan de linkerkant is de nis 188 cm hoog en aan de rechterkant 73 cm hoog (schuine wand dus, onder dak).
De schuine kant van linksboven naar linksonder is 210 cm.
Zie plaatje hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ASOEOoYnaL7szEW6MW4r1BLdmA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0M9EPEM13LOPjLyhZgSNRqf1.jpg?f=user_large

Ik heb al eerder een inbouwkast gemaakt, maar die had geen schuine wand, stuk eenvoudiger dus..
Heeft iemand van jullie misschien wat ideeen/voorbeelden hoe je zoiets het best kunt maken?

Punt is dus dat de nis een schuine (boven)wand heeft en dat de nis maar 34 cm diep is.
Op zich zou het niet een groot probleem zijn om de kast er aan de voorkant iets uit te laten steken zodat de kast wat dieper wordt
En het hoeft niet heel luxe te zijn, maar vooral functioneel :)

Alvast dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:48
Ik moest even aan mijn eigen inbouwkast denken, maar nu kijk ik nog eens goed: is je plaatje het vooraanzicht? Bij mij oogt het van opzij juist zo ;)

Maak je er ook deurtjes voor? Links laten scharnieren in dat geval ;) En verder: je kunt natuurlijk simpele plankdragers aan de achterwand maken, of je zet een verticale plank in het midden en dan doe je er legplanken tussen. Maar de eerste optie is denk ik het gemakkelijkst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:24
Henkie48 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:17:
Het gaat om een soort 'nis' met een schuine wand (aan de bovenkant) waarin we de kast willen bouwen.
Je hebt geen schuine wand, maar een schuin plafond / dak.

Waar loop je precies tegen aan / wat maakt dit project voor jou lastiger dan eerdere? Als je wat inspiratie op wilt doen zou je eens "kast schuin dak" in Google Images kunnen tikken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:03

Timple

Leuk, ook zoiets gemaakt vorig jaar. Wel stukje smaller.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcFfYfqVMEpizKsSXXneQbF6L3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53pFLp8GxbGKaa4BmJcX56Pe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Stalensnuitje schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:36:
Ik moest even aan mijn eigen inbouwkast denken, maar nu kijk ik nog eens goed: is je plaatje het vooraanzicht? Bij mij oogt het van opzij juist zo ;)

Maak je er ook deurtjes voor? Links laten scharnieren in dat geval ;) En verder: je kunt natuurlijk simpele plankdragers aan de achterwand maken, of je zet een verticale plank in het midden en dan doe je er legplanken tussen. Maar de eerste optie is denk ik het gemakkelijkst.
Dank voor je reactie, Stalensnuitje.
Plaatje is vooraanzicht, maar klopt niet helemaal. Heb het lijntje van 34 cm eraan toegevoegd zodat de diepte er ook bij staat. Als je dat lijnte van 34 cm weglaat is het vooraanzicht.

Ik wil er inderdaad ook deurtjes in maken.
Er zitten nu al (vrij lelijke/oude) plankdragers en planken in van de vorige bewoners. Die wil ik dus vervangen door iets beters.
De boel vervangen door nieuwe plankdragers en daar dan wat deurtjes (of schuifwand) voor zetten is misschien ook wel een idee.
En met vertikale plank (of meerdere) en daar weer legplanken tussen (en deurtjes) zou idd ook nog kunnen.

Bedankt voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Xander schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:43:
[...]

Je hebt geen schuine wand, maar een schuin plafond / dak.

Waar loop je precies tegen aan / wat maakt dit project voor jou lastiger dan eerdere? Als je wat inspiratie op wilt doen zou je eens "kast schuin dak" in Google Images kunnen tikken.
Hoi Xander,

Dank voor je bericht.
Het is inderdaad een schuin plafond/dak, klopt.

Mijn punt is dat ik niet goed weet hoe ik moet beginnen en wat de beste oplossing is.
Ik kan plankdragers aan de muur bevestigen en daar iets voor monteren, zoals genoemd in vorig bericht.
Of ik kan misschien ook een kant en klare kast (of meerdere kleine) bij b.v. IKEA kopen en die naast elkaar zetten.
Voordat ik begin leek het me handig om wat ideeen op te doen van anderen voor inspiratie, vandaar mijn vraag.
Op zich is googelen op "kast schuin dak" en dan 'images' selecteren ook wel een idee, zag al een paar aardige ideeen voorbij komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Timple schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:46:
Leuk, ook zoiets gemaakt vorig jaar. Wel stukje smaller.[Afbeelding]
Hoi Timple,

Dank voor je reactie, ziet er fraai uit!
Jouw 'nisje' is idd iets smaller dan die van mij (en ook spiegelbeeld), maar komt verder wel in de buurt van mijn situatie
Ik denk dat die van mij iets van 2x zo breed is als die bij jou.
Ook wel een idee om aan 'mijn' rechterkant wat laatjes te monteren zoals op jouw plaatje.
En dan misschien aan de linkerkant en in het midden 2 extra kastjes met legplanken.
Leuk om de oplossingen bij anderen te zien!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 23:17
Enige tijd geleden op zolder een kast voor de cv gemaakt. Omdat ik de kast zo ondiep mogelijk wilde hebben maar ook een grote opening om het goed bereikbaar te houden heb ik gekozen voor een harmonica deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yP0m4_4asYPqUfRT3KfcaXD7SYU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Kp1SOJpSiZVsCQOyzPqnTvg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRLPb9DPq6DZOobNPXBnMkUImGc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lL8qc6XEFsu0QgjLRRhegDTc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imxwFkRzWhiJmx708KjbIQ0bqiQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ena3PqPwVm7TUYqTSNhykEx9.jpg?f=fotoalbum_tile

Een kleine tip. Vergis je niet dat het maken van een kast onder een schuine wand toch wel vrij lastig kan zijn als je alle naden en kieren strak wilt hebben. Reserveer hier de tijd voor.

En als je de kast wilt gebruiken als kledingkast en je hebt de ruimte zou ik toch echt kijken of je de kast dieper kan maken. Je maakt het jezelf ook makkelijker aangezien je dan een rechthoekig front hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Henkie48 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:03:
Ik wil er inderdaad ook deurtjes in maken.
Er zitten nu al (vrij lelijke/oude) plankdragers en planken in van de vorige bewoners. Die wil ik dus vervangen door iets beters.
De boel vervangen door nieuwe plankdragers en daar dan wat deurtjes (of schuifwand) voor zetten is misschien ook wel een idee.
Als je planken wilt leggen zou je ook zo'n railsysteem kunnen overwegen. Scheelt een hoop uitmeten / boren en je kunt eenvoudig een plank verleggen (al moet je hem misschien korter zagen als het hoger komt :+).

Niet de meest fraaie oplossing maar je maakt er toch deurtjes voor?

Kant en klare kasten op maat zagen en plaatsen kan natuurlijk ook. Die variant kom je veel tegen met mijn eerdere Google suggestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
1107972 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:20:
Een kleine tip. Vergis je niet dat het maken van een kast onder een schuine wand toch wel vrij lastig kan zijn als je alle naden en kieren strak wilt hebben. Reserveer hier de tijd voor.
Een vaste "lijst" langs het dak maken en daar onder pas de deurtjes maakt dat volgens mij wel simpeler. Die lijst kun je zelfs nog afkitten o.i.d., dat wordt met een deur die open moet kunnen lastiger. :+

Willekeurig voorbeeld van Google:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSFd3qpGfCw6BQFl9dhpWPxuTTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0AEyYHPB5Y9prWpe82hcGiH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:48
Henkie48 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:03:
[...]

Schuifdeuren kan in jouw geval eigenlijk alleen op 73cm hoogte, je hebt sowieso aan de bovenkant een horizontale geleider nodig, of je nou staande of hangende deuren doet. Schuin werkt niet, dan zou je alleen rechts open kunnen doen ;)

Het idee van @1107972 is ook niet gek, als je 'm inderdaad dieper maakt kun je het geheel (misschien?) wel rechthoekig afwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Stalensnuitje schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:26:
[...]

Schuifdeuren kan in jouw geval eigenlijk alleen op 73cm hoogte, je hebt sowieso aan de bovenkant een horizontale geleider nodig, of je nou staande of hangende deuren doet. Schuin werkt niet, dan zou je alleen rechts open kunnen doen ;)
Het is mij niet helemaal duidelijk of het dak vóór die "nis" ook schuin loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
1107972 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:20:
Enige tijd geleden op zolder een kast voor de cv gemaakt. Omdat ik de kast zo ondiep mogelijk wilde hebben maar ook een grote opening om het goed bereikbaar te houden heb ik gekozen voor een harmonica deur.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

En als je de kast wilt gebruiken als kledingkast en je hebt de ruimte zou ik toch echt kijken of je de kast dieper kan maken. Je maakt het jezelf ook makkelijker aangezien je dan een rechthoekig front hebt.
Bedankt 1107972, ik ga hier zeker tijd voor reserveren. Klussen is niet mijn dagelijks werk..
Leuke foto's van je oplossing met harmonica deur, maar denk dat dit voor mijn projectje niet praktisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Xander schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:21:
[...]

Als je planken wilt leggen zou je ook zo'n railsysteem kunnen overwegen. Scheelt een hoop uitmeten / boren en je kunt eenvoudig een plank verleggen (al moet je hem misschien korter zagen als het hoger komt :+).

Niet de meest fraaie oplossing maar je maakt er toch deurtjes voor?

Kant en klare kasten op maat zagen en plaatsen kan natuurlijk ook. Die variant kom je veel tegen met mijn eerdere Google suggestie.
Hoi Xander,

Er zit idd al een bestaand railsysteem in met dragers. Ik zou de planken eventueel kunnen vervangen en daar dan weer deurtjes voor zetten.
Maar heb het idee dat kant en klare kasten op maat zagen er uiteindelijk mooier uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Stalensnuitje schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:26:
[...]

Het idee van @1107972 is ook niet gek, als je 'm inderdaad dieper maakt kun je het geheel (misschien?) wel rechthoekig afwerken.
klopt denk ik inderdaad, voor schuifdeuren heb je natuurlijk een 'horizontale bovenkant' nodig, en die is schuin bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-05 21:47
Ik heb keukenkastjes van Ikea gestapeld en afgewerkt met bijpassende zijpanelen. Dit waren twee kasten onder een schuin dak, haaks op de nok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Xander schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:29:
[...]

Het is mij niet helemaal duidelijk of het dak vóór die "nis" ook schuin loopt.
naast de linkerkant van de nis (de 188 cm kant) zit een schoorsteen.
boven de bovenkant van de nis (de schuine 210 cm) zit de zijwand van de dakkapel.
naast de rechterkant van de nis (de 73 cm kant) zit een knieschot

ik zal morgen ff een foto posten, dat maakt het misschien wat duidelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
loeberce schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:00:
Ik heb keukenkastjes van Ikea gestapeld en afgewerkt met bijpassende zijpanelen. Dit waren twee kasten onder een schuin dak, haaks op de nok.
Hoi loeberce, leuk tip, neem ik mee in mijn zoektocht!
Heb je de schuine gedeeltes onder het schuine dak dan niet in gebruik? (dus zeg maar het stuk ('driehoek') boven het bovenste keukenkastje onder het schuine dak)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-05 21:47
Henkie48 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:08:
[...]

Hoi loeberce, leuk tip, neem ik mee in mijn zoektocht!
Heb je de schuine gedeeltes onder het schuine dak dan niet in gebruik? (dus zeg maar het stuk ('driehoek') boven het bovenste keukenkastje onder het schuine dak)
Sommige kastjes zijn open aan de bovenzijde en je kan dan stapelen achter de afwerkplaat. Anderen zit idd loze ruimte achter. Maar onze kast is op het hoogste punt 3m hoog en 1 deel is 3m breed. Dus we hebben ruimte zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:11
Dit is hoe het bij ons gemaakt is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHOxG6aPD8Xu6vVNipgqqStHFEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tSiANzqsxnKXk24VfKTkn6q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yr9u8TEEEouXIR4mG092M-SKbw0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GeOkkRWZXp2tVKOXKNG52KGd.png?f=fotoalbum_large

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
loeberce schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:46:
[...]

Sommige kastjes zijn open aan de bovenzijde en je kan dan stapelen achter de afwerkplaat. Anderen zit idd loze ruimte achter. Maar onze kast is op het hoogste punt 3m hoog en 1 deel is 3m breed. Dus we hebben ruimte zat.
top, bedankt voor je info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Hoi bdevogt,

Ziet er super uit!
Deze indeling zou in mijn geval ook ongeveer moeten kunnen, alleen dan in spiegelbeeld en zonder de hoogste/rechter kast.

Heb je misschien nog wat details over de deuren?
Zijn dit gewoon standaard deuren die je vervolgens op maat hebt gezaagd?
Ik ben geen dagelijkse klusser, dus de voor de hand liggende tips zijn ook welkom :)

Of als je nog andere details hebt over deze opstelling dan zou dat ook geweldig zijn, jouw opstelling komt heel dicht in de buurt bij wat ik zoek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdevogt
Henkie48 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:19:
[...]

Hoi bdevogt,

Heb je misschien nog wat details over de deuren?
Zijn dit gewoon standaard deuren die je vervolgens op maat hebt gezaagd?
Moet eerlijk toegeven dat dit niet door mij gedaan is,
maar ja ze hebben standaard deuren gebruikt en deze naar goed opmeten afgezaagd en van een nieuwe plastic plakstrip aan de bovenkant voorzien.

Op het stuk waar geen hele kast paste hebben ze alleen een frame aan de voorkant gezet zodat de deurtjes netjes ertegen dicht vallen.
wel een achterplaat en zijplaat maar niet op het schuinen deel.

Als je wil kan ik wel detail foto's maken

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
bdevogt schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:24:
[...]

Moet eerlijk toegeven dat dit niet door mij gedaan is,
maar ja ze hebben standaard deuren gebruikt en deze naar goed opmeten afgezaagd en van een nieuwe plastic plakstrip aan de bovenkant voorzien.

Op het stuk waar geen hele kast paste hebben ze alleen een frame aan de voorkant gezet zodat de deurtjes netjes ertegen dicht vallen.
wel een achterplaat en zijplaat maar niet op het schuinen deel.

Als je wil kan ik wel detail foto's maken
Bedankt voor je info.
Zou geweldig zijn als je wat detail foto's wilt delen.
Ben ook wel beniewd hoe de vertikale planken precies bevestigd zijn.

Alvast dank :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdevogt
Let niet op de inhoud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWkyiRwO-oXJDvio7dbkMmkuzP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlR9VerativSn3aGL5FHdYqi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3H--bVR5dAl7P54pTgVqVEDO81s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XunyOHOGFtsgsbMAGf5jtkrm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqNI0-_JExWhSSUsiz-vgJUPJCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5BOicR0DOIWUvgLpQeZgxi99.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie48
bedankt voor de extra foto's !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:38
Schuifdeuren zijn wel mogelijk, mits je (1) links ruimte hebt voor je deuren en (2) de rail op de vloer daar door kunt laten lopen zonder dat je erover struikelt.
Dat kan namelijk door de bovenrail niet aan de muur te maken, maar aan de achterkant van de deur. Een rollertje zet je dan aan de muur om je deur niet om te laten vallen, op het stukje wat altijd achter de deur valt. Ook bij de voorste (laagste) deur maak je een rail aan de achterkant en een rollertje op de achterste (hoogste) deur.
Ik heb ook zoiets om een trapkast af te sluiten, daar is geen ruimte om de bovenrail door te trekken. Indien gewenst kan ik wel wat foto's posten.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
avdongen schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:09:
Schuifdeuren zijn wel mogelijk, mits je (1) links ruimte hebt voor je deuren en (2) de rail op de vloer daar door kunt laten lopen zonder dat je erover struikelt.
Dat kan namelijk door de bovenrail niet aan de muur te maken, maar aan de achterkant van de deur. Een rollertje zet je dan aan de muur om je deur niet om te laten vallen, op het stukje wat altijd achter de deur valt. Ook bij de voorste (laagste) deur maak je een rail aan de achterkant en een rollertje op de achterste (hoogste) deur.
Ik heb ook zoiets om een trapkast af te sluiten, daar is geen ruimte om de bovenrail door te trekken. Indien gewenst kan ik wel wat foto's posten.
Hallo avdongen,

Bedankt voor je reactie.
Ook een interessant idee. Maar wordt in mijn geval lastig om de deur en rail op de vloer door te laten lopen. Aan de rechterkant zit namelijk een knieschot, dus daar heb ik geen ruimte.
Toch bedankt voor weer een creatief idee :)
Pagina: 1