HP Spectre 14 of ThinkPad Yoga Gen6

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-10 21:40
Ik zit een beetje te wikken en wegen tussen de HP Spectre x360 14, met FHD+ scherm (3:2 verhouding), of een ThinkPad X1 Yoga Gen6, ook met FHD+ scherm (16:10 verhouding).

Gemiddeld genomen is de HP goedkoper, maar de X1 heeft meer toeters en bellen (meer poorten, wat ik handig vind).

Hoe betrouwbaar zijn HP Spectre laptops tegenwoordig? Hoe zit 't met de koeling? Duurzaamheid?

Met de ThinkPad zit dat gemiddeld wel goed geloof ik.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
De gen1 spectre heb ik en die is heel robuust. Heb na 2 jaar de scharnieren 1x vastgedraaid en nu na 5 jaar nog steeds solide. Heb wel de accu vervangen door een HP original.

Oh ja, de rubber kapjes op de plastic voetjes laten los.

Kortom, de gen1 is degelijk.

Wat ik wel irritant vind is de afleesbaarheid van de toetsen bij half licht (zilver met wit licht is te weinig contrast)

Deze heeft een i5 6200u en deze is net zo snel als mijn werk elitebook met een i5 8365u en veel stiller.

[ Voor 12% gewijzigd door Boeryepes op 09-05-2021 20:47 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:14
Boeryepes schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:46:

Deze heeft een i5 6200u en deze is net zo snel als mijn werk elitebook met een i5 8365u en veel stiller.
Dat is een flinke uitspraak over een processor die 40% sneller is in single core en 100% in multicore (ook 4 vs 2 cores).

Terwijl een Elitebook echt niet bekend staat dat hij zo warm wordt. Bovendien is de 8365 op een 2x verbeterd 14nm proces gemaakt, dus is bij dezelfde inspanning stukken zuiniger dan de 6200u.

Dat het misschien lijkt dat ze even snel zijn is omdat je werkgever er tonnen aan beveiligings/logging/vpn etc software op heeft draaien. Dat blijkt al uit het continue blazen van de laptop.

Maar het verschil tussen de chips is echt gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Ik doe echt zware processing van Word docs met een eigen add-in en ik zie het gewoon.

Daarnaast heeft de hp een raar koel profiel waar ie vanaf 60c als een malle begint te blazen

En waar je voor de ThinkPad de beroemde tpfancontrol hebt, kun je bij de elitebook niets.

[ Voor 20% gewijzigd door Boeryepes op 10-05-2021 07:12 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
White Feather schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:41:
[...]

Dat het misschien lijkt dat ze even snel zijn is omdat je werkgever er tonnen aan beveiligings/logging/vpn etc software op heeft draaien. Dat blijkt al uit het continue blazen van de laptop.
Dit scheelt denk ik ook wel veel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb 2 Dell latitudes met de 8365u cpu en dat zijn gewoon heethoofdjes. Ik heb recentelijk de koelpasta bij beide vervangen en dat scheelt in het geluid en in het trottlen. De koelprestaties zijn gewoon niet super in de thin en lights.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-10 21:40
BillSpaarbank schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:34:
Ik heb 2 Dell latitudes met de 8365u cpu en dat zijn gewoon heethoofdjes. Ik heb recentelijk de koelpasta bij beide vervangen en dat scheelt in het geluid en in het trottlen. De koelprestaties zijn gewoon niet super in de thin en lights.
Dat is ook wel zo, maar dat is dan het compromis dat ik best wil nemen zodat ik niet een bakbeest van 2kg+ hoef rond te slepen. Voor echt zwaar werk doe ik 't gewoon op m'n watergekoelde desktop.

Ik begin wel steeds meer richting de HP te leunen, probeer er alleen nog achter te komen in hoeverre de OLED versie PWM gebruikt, of in elk geval op welke frequentie. Sommige panelen hebben PWM op 60hz, want dan het effect zal geven van een oude CRT monitor. Maar als het 200+hz is, dan valt daar mee te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padvindertje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 21:25
Een paar weken de HP Spectre x360 14-ea0747nd in huis gehad. Heerlijk scherm, 3:2 OLED was voor mij (voornamelijk word, exel, powerpoint en af en toe een film) erg fijn werken.

Helaas binnen de 30 dagen teruggestuurd: bij open klappen scherm trok linkeronderkant wat omhoog, waardoor hij niet horizontaal op tafel staat en dus een beetje ''wiebelt''. Erg irritant en mag natuurlijk niet voor een hoogwaardig product met zo'n prijskaartje.

Geluid koeling vond ik op zich meevallen en niet storend.
Pagina: 1