Mijn vraag
Voor het aansturen van een PWM-controller wil ik graag een potmeter gebruiken die de controller vooruit en achteruit kan laten schakelen. De potmeter moet in een joystick komen, die evt. samen met microswitches voor de aansturing van de controller zorgt.Het idee is dat ik met een 1-assige joystick vooruit en achteruit de motor traploos kan regelen, terwijl het motortoerental in de middenpositie 0 is.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Zelf zat ik al te denken aan een 100K potmeter met een middenstand die naar beide zijden toe een weerstandbaan heeft, en dan door middel van een nokkenasje met microswitches de hoofdcontactor aan/uit en de omkeercontactor vooruit of achteruit te schakelen. Er zijn fabrikanten die joysticks met potmeters en microswitches leveren.
Relevante software en hardware die ik gebruik
De PWM-controller die ik gebruik is een goedkoop 3000W model van Amazon. De aansturing gebeurt met een B100K potmeter met ingebouwde aan/uit schakelaar (deze stuurt een hoofdcontactortje aan), en een wipschakelaar (aan-uit-aan) die door middel van een omkeerschakeling de draairichting van de motor verandert. Deze handelingen wil ik dus allemaal laten gebeuren met een enkele joystick.Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de bijgeleverde potmeter doorgemeten en moet toegeven dat ik er niet veel wijzer van ben geworden. Van 0-positie naar grofweg de middenstand meet ik een oplopende weerstand tot ongeveer 50k ohm, en met verder draaien loopt deze weer af.Verder heb ik veel naar gashendels voor elektrische boten gekeken om het mechanisme af te kijken en al behoorlijk wat inspiratie opgedaan.